انواع سرطان های دستگاه ادراری-تناسلی

sa1

متخصصین برای تشخیص و درمان سرطان‌های دستگاه تناسلی ـ ادراری (دربرگیرنده اندام‌های ادراری و اندام‌های تناسلی مردانه) رویکردی میان رشته‌ای را اتخاذ می‌کنند. سرطان‌های شایع سیستم ادراری و تناسلی عبارت است از:

برای کسب اطلاعات دقیق در زمینه هریک از این مشکلات می‌توانید روی بیماری مورد نظر کلیک کنید.

توصیه می‌کنیم به محض مواجهه با علائم غیرطبیعی دستگاه ادراری ـ تناسلی به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. سرطان گاهی اوقات هیچ علامتی ندارد و به طور تصادفی با توجه به غیرعادی بودن نتایج آزمایش تشخیص داده می‌شود. انجام آزمایش‌های دوره‌ای در سال و مراجعه به هنگام به پزشک در تشخیص و درمان این سرطان‌ها بسیار موثر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌ی 02188776801 تماس حاصل نمایید.

سرطان چیست؟

sa2

• سرطان زمانی بروز می‌یابد که سلول‌های بدن رشدی خارج از کنترل داشته باشد.
  • هر سرطان از اندامی شروع می‌شود که با آن نامیده می‌شود.

علائم اولیه

sa3

هر سرطان سیستم ادراری و تناسلی علائم متفاوتی دارد.

آزمایش‌های غربالگری سرطان

• پزشکان آزمایش‌های غربالگری را به منظور تعیین بیماری پیش از بروز علائم انجام می‌دهند.
  • هیچ آزمایش غربالگری برای سرطان بیضه یا آلت وجود ندارد. بنابراین آقایان باید در صورت بروز هر گونه علائم به متخصص اورولوژی مراجعه کنند. تشخیص زودهنگام سرطان احتمال موفقیت درمان را افزایش می‌دهد.
  • دو آزمایش غربالگری برای سرطان پروستات وجود دارد.
    • آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): آزمایش خون برای بررسی PSA یعنی پروتئینی انجام می‌شود که توسط غده پروستات تولید می‌شود. سرطان پروستات میزان PSA را افزایش می‌دهد. البته عارضه‌های غیرسرطانی نیز وجود دارد که همین اثر، یعنی افزایش PSA را ایجاد می‌کند.
    • معاینه مقعد: پزشک دستکش پوشیده و انگشت را برای بررسی وجود توده در پروستات وارد مقعد می‌کند.
  • پزشکان آزمایش‌های تشخیصی را برای بررسی ابتلا به سرطان بر روی بیمارانی انجام می‌دهند که دچار علائم هستند.
  • با انجام آزمایش‌های زیر ابتلا به انواع سرطان‌های تناسلی مشخص می‌شود:
    • آزمایش خون: نشانه‌های ابتلا به سرطان گاهی در آزمایش خون مشخص می‌شود.
    • سونوگرافی: پزشک به کمک این روش تصیربرداری می‌تواند داخل بدن را مشاهده کند.
    • نمونه‌برداری: پزشک بخش کوچکی از بافت را از بدن خارج و برای بررسی سرطانی بودن به آزمایشگاه می‌فرستد.

درمان

درمان به نوع سرطان بستگی دارد. سرطان‌های دستگاه تناسلی غالباً با جراحی، شیمی درمانی (دریافت دارو برای از بین بردن سلول‌های سرطانی)، هورمون درمانی (دریافت دارو برای متوقف ساختن هورمون‌های مرتبط با توده سرطانی) یا پرتودرمانی درمان می‌شود. متخصص با در نظر گرفتن تمامی شرایط یکی از روش‌های فوق یا ترکیبی از آنها را برای درمان عارضه توصیه می‌کند.