بیماری ها و مشکلات پروستات:نشانه ها و درمان

نا1

آیا می‌دانید که تا چه حد مستعد ابتلا به بیماری‌های پروستات هستید؟ آیا با روش‌های درمان این مشکلات آشنایی دارید؟ ما در مقاله پیش‌رو اطلاعات مفیدی را درباره ناراحتی‌های شایع پروستات مانند مشکلات زیر برایتان گردآوری کرده‌ایم:

برای کسب اطلاعات دقیق در زمینه هریک از این مشکلات می‌توانید روی بیماری مورد نظر کلیک کنید.

بیماری‌های پروستات بسیار شایع هستند. بیش از نیمی از آقایان بالای 65 سال با مشکل بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات (BPH) مواجه می‌شوند و سالانه حدود یک چهارم میلیون جراحی در سراسر جهان برای درمان این ناراحتی انجام می‌شود. سرطان پروستات نیز سرطان شایعی در میان مردان است و برآورد می‌شود که تقریباً نیمی از آقایان بالای 70 سال به این بیماری مبتلا باشند.
اگرچه التهاب پروستات شیوع کمتری از بزرگی یا سرطان پروستات دارد، بااین حال 8 درصد آقایان در مرحله‌ای از زندگی خود دچار پروستاتیت می‌شوند. روش‌های مختلفی برای درمان انواع بیماری های پروستات وجود دارد که بسته به شرایط هر بیمار مورد استفاه قرار می‌گیرد. همکاران ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر نامداری از طریق شماره‌ی 02188776801 آماده پاسخگویی به سوالات شما در زمینه انواع بیماری‌های پروستات می‌باشند.

پروستات چیست؟

نا2

پروستات یکی از غدد بدن مردان است و به تولید مایعی به نام منی (سمن‌) کمک می‌کند که حاوی اسپرم است. پروستات لوله‌ای را دربرمی‌گیرد که ادرار را از مثانه دور و از بدن خارج می‌کند. پروستات در سنین جوانی به اندازه گردو است و به مرور زمان به آهستگی بزرگتر می‌شود. هر چه سن بالاتر می‌رود، احتمال بروز بیماری‌های پروستات بیشتر می‌شود.

شایع‌ترین مشکلات پروستات

بزرگ شدن (هیپرپلازی) خوش خیم پروستات

منظور از هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات بزرگتر از حد طبیعی شدن غده پروستات است. احتمال بزرگ شدن پروستات با بالا رفتن سن نسبت مستقیم دارد:

• 31 تا  40 سالگی: یک نفر از هر دوازده نفر
  • 51 تا 60 سالگی: یک نفر از هر دو نفر
  • بالای 80 سالگی: بیش از 8 نفر از هر 10 نفر

البته فقط نیمی از آقایان دچار علائم بزرگی پروستات به درمان نیاز پیدا می‌کنند. بزرگی پروستات به سرطان منجر نمی‌شود، اگرچه هر دو بیماری در میان سالمندان شایع است.

سرطان پروستات

سرطان پروستات در کنار سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در میان مردان است. از هر 6 مرد یک نفر در مرحله‌ای از زندکی خود دچار سرطان پروستات می‌شود. البته این آمار قطعی نیست. از آنجایی که سرطان پروستات معمولاً به آهستگی پیشرفت می‌کند، فقط یک نفر از هر سی و پنج بیمار در اثر ابتلا به سرطان پروستات درمی‌گذرد.

احتمال ابتلا به سرطان پروستات نیز مانند ناراحتی بزرگ شدن پروستات با افزایش سن بیشتر می‌شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان پروستات دو نفر مسن‌تر از 65 سال هستند. علت دقیق سرطان پروستات مشخص نیست، اما عامل‌های خطر مرتبط با آن به شرح زیر است:

• سابقه خانوادگی: ابتلا پدر یا برادر به سرطان پروستات احتمال بروز سرطان را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.
  • نژاد: مردان دورگه آفریقایی ، امریکایی بیش از سفیدپوستان مستعد سرطان پروستات هستند و سرطان معمولاً هنگام تشخیص دادن پیشرفته‌تر است.

پروستاتیت

پروستاتیت (التهاب یا عفونت پروستات) برخلاف اکثر ناراحتی‌های پروستات بیشتر در میان آقایان جوان و میانسال مشاهده می‌شود. فقط 5 تا 10 درصد مردان در طول زندگی خود دچار پروستاتیت (التهاب و ورم پروستات) می‌شوند.

علائم

پروستات با بالا رفتن سن به طور طبیعی و معمولاً بدون ایجاد مشکل بزرگتر می‌شود. پروستات بزرگ شده در بعضی موارد به میزراه (مجرای خروج ادرار) فشار می‌آورد و باعث دشوار شدن ادرار کردن و بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات می‌شود که با علائم زیر همراه است:

پروستاتیت به التهاب پروستات گفته می‌شود که غالباً عامل باکتریایی دارد و نوعی عفونت مجرای ادراری در مردان است. عفونت پروستات به ندرت جدی است، بااین حال در صورت مواجهه با علائم پروستاتیت باید به پزشک مراجعه نمود. علائم احتمالی این مشکل عبارت است از:

سرطان پروستات غالباً علامتی ندارد و پس از غربالگری انجام آزمایشی به نام آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA) تشخیص داده می‌شود. سرطان پروستات گاهی مانند بزرگی پروستات با انسداد جریان ادرار و تنگی مجرای ادرار همراه است. این علامت معمولاً نشان دهنده سرطان پروستات پیشرفته‌تر است.

درمان بیماری‌های پروستات

درمان به نوع مشکل پروستات بستگی دارد. درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات صرفاً در صورتی ضرورت می‌یابد که علائم دستگاه ادراری آزاردهنده شود. بزرگی پروستات غالباً به درمان دارویی واکنش نشان می‌دهد. داروهای تجویزی به یکی از دو روش زیر اثر می‌گذارد:

• کاهش فشار اطراف پیشابره
  • کوچک کردن پروستات

اگر دارو علائم را تسکین ندهد، عمل پروستات ضرورت می‌یابد. در چند پژوهش سودمندی استفاده از بعضی گیاهان دارویی مانند ساوپالمتو (نخل بادبزنی اره‌ای)، بتا، سیتوسترول و پیجیوک افریکانوم در درمان بزرگی پروستات بیان شده است، اما نتایج این پژوهش‌ها ناقص و متناقض است.

سرطان پروستات درمان پیچیده‌ای دارد. پزشکان سن و وضعیت سلامتی عمومی بیمار و شدت گستردگی و تهاجم سرطان را هنگام تهیه‌ی طرح درمان در نظر می‌گیرند. هر مورد سرطان و به تبع آن درمان‌اش منحصر به فرد است. بعضی روش‌های درمان سرطان عبارت است از:

• تحت نظر داشتن علائم
  • جراحی
  • پرتودرمانی (پرتو خارجی یا دانه‌های قابل کاشت در بدن)
  • شیمی درمانی
  • ترکیبی از روش‌های فوق

پروستاتیت معمولاً عفونتی باکتریایی است و عموماً با یک دوره مصرف حداقل چهار هفته‌ای آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.