چسبندگی مجاری ادراری: علائم و درمان

مثانه شما عضوی است که بین استخوان‌های لگن و بالای مجرای ادرار، زیر کلیه‌های شما قرار دارد. ادرار از کلیه‌ها به داخل مثانه تخلیه می‌شود که می‌تواند حدود 1.5 تا 2 فنجان ادرار را در خود نگه دارد.

اگر درد در شکم، درد هنگام ادرار کردن و یا ناتوانی در تخلیه مثانه خود دارید، ممکن است به چسبندگی مجاری ادراری داشته باشید. گرفتگی مثانه یا چسبندگی مجاری ادراری زمانی است که ناحیه گردن در انتهای مثانه مسدود می‌شود.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه وازکتومی چیست و هزینه عمل وازکتومی مردان چقدر است؟ کلیک کنید.

ناحیه گردن مثانه جایی است که مثانه به مجرای ادرار شما متصل می‌شود که ادرار را از بدن شما خارج می‌کند. گرفتگی مثانه جریان ادرار را متوقف یا کند می‌کند. چسبندگی مجاری ادراری به دلیل مواردی مانند بافت اسکار، سنگ مثانه، بزرگ شدن غده، سرطان یا تومور رخ می‌دهد. برای درمان چسبندگی مثانه باید علت ایجاد آن برطرف شود.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به چسبندگی مجاری ادراری هستند؟

چسبندگی مجاری ادراری در افراد بالای 65 سال به ویژه مردان شایع است و اغلب با بروز مشکلاتی در پروستات در ارتباط است. مردان بیشتر از زنان به این عارضه مبتلا می‌شوند. احتمال چسبندگی مجاری ادراری در زنان و افرادی که در بدو تولد (DFAB) دارای سیستوسل (مثانه افتادگی) هستند، بیشتر از سایر زنان است.

بیشتر بخوانید: برای اطلاع بیشتر در خصوص علت خارش داخل مجرای ادرار مردان و التهاب مجاری ادراری، کلیک کنید.

کودکان و نوزادان، از جمله جنین‌های در حال رشد نیز می‌توانند به چسبندگی مجاری ادراری مبتلا شوند. عارضه چسبندگی مجاری ادراری، عارضه‌ای شایع در سرتاسر دنیا است. 80 درصد احتمال دارد که مردان 50 تا 60 ساله به درجاتی از انسداد خروجی مثانه دچار باشند.

علت چسبندگی مجاری ادراری چیست؟

علل چسبندگی مجاری ادراری می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

● وجود بافت اسکار در مجرای ادرار شما
● ابتلای به سنگ مثانه.
● وجود تومور در راست روده شما
● روش‌های جراحی بی اختیاری ادرار استرسی (SUI).
● وجود ضایعات یا کیست‌های غیر سرطانی (خوش خیم) در مجاری ادراری
● ابتلا به سرطان مجرای ادرار، واژن یا دهانه رحم.
● ابتلا به بیماری اسکار مجرای ادرار (استریکچر).
● وجود تومور در رحم یا دهانه رحم شما.
● افتادن مثانه یا رحم در ناحیه واژن (پرولاپس اندام لگنی).
● بزرگ شدن غده پروستات (هیپرپلازیک خوش خیم پروستات یا BPH) یا سرطان پروستات.
● ابتلا به یبوست شدید یا نهفتگی مدفوع.

علائم ابتلا به عارضه چسبندگی مجاری ادراری چیست؟

● در شروع دفع ادرار مشکل دارید.
● احساس می‌کنید مثانه شما پر است اما نمی‌توانید آن را به طور کامل تخلیه کنید.
● دفع مکرر ادرار شبانه و در ساعات مخصوص خواب
● در قسمت پایین شکم خود دچار درد باشید.
● جریان ادراری را داشته باشید که شروع و سپس متوقف می‌شود یا بسیار کند است.
● مثانه اغلب خالی باشد و ادرار بسیار کمی دفع کنید.
● هنگام دفع ادرار احساس درد کنید.

عوارض طولانی مدت چسبندگی مجاری ادراری چیست؟

اگر درمان چسبندگی مثانه شما به سرعت صورت نپذیرد، ممکن است عوارض ایجاد شود که شامل موارد زیر می‌باشد:
❖ بروز مشکلات کلیوی
❖ بروز مشکلات در ناحیه مثانه فرد مبتلا

چسبندگی مجاری ادراری چگونه ارزیابی و تشخیص داده می‌شود؟

روش‌های تشخیص چسبندگی مجاری ادراری ممکن است شامل موارد زیر باشد:
✔ انجام آزمایش خون برای بررسی آسیب وارده به کلیه.
✔ انجام کشت ادرار برای سنجش میزان عفونت مجاری ادراری
✔ انجام سونوگرافی از کلیه‌ها و مثانه برای پیدا کردن محل انسداد ادرار.
✔ انجام آزمایش ادرار برای یافتن خون در ادرار شما.
✔ مشاهده باریک شدن مجرای ادرار شما.
✔ ارزیابی اورودینامیک (آزمایشی برای نشان دادن نحوه عملکرد عضلات مثانه و اسفنکترها).
✔ انجام سونوگرافی (تصویر مثانه و کلیه‌ها برای بررسی احتباس ادرار).

بیشتر خوانید: برای کسب آگاهی بیشتر در مورد عکس شن ریزه در کلیه و علائم دفع شن ریزه از کلیه چیست؟ کلیک کنید.

برای تشخیص چسبندگی مجاری ادراری پزشک متخصص شما چه سؤالاتی را ممکن است بپرسد؟

برای تشخیص ابتلای افراد به چسبندگی مجاری ادراری و درمان چسبندگی مثانه، پزشک متخصص معالج سؤالات زیر را ممکن است از فرد مشکوک به این عارضه بپرسد:
❖ آیا در شکم خود احساس درد می‌کنید یا هنگام ادرار کردن درد دارید؟
❖ وقتی میل به دفع ادرار دارید، شروع آن کمی طول می‌کشد؟
❖ آیا تا به حال در خواب ادرار کرده‌اید؟
❖ وقتی ادرار کردن شما تمام شد، آیا احساس می‌کنید مثانه شما هنوز پر یا نیمه پر است؟
❖ آیا وقتی ادرار می‌کنید، جریان ادرار شما شروع و سپس متوقف می‌شود ( این امر خارج از کنترل شما باشد)؟

مدیریت و درمان چسبندگی مثانه

اما درمان چسبندگی مثانه به چه صورت است؟ نوع درمان چسبندگی مثانه بستگی به این دارد که چه چیزی مثانه شما را مسدود کرده است. برای مثال، درمان سنگ مثانه با سرطان پروستات متفاوت است.

ذکر این نکته مهم است که در اسرع وقت درمان چسبندگی مثانه صورت پذیرد. اگر درمان چسبندگی مثانه را به فوریت انجام ندهید، ممکن است عوارضی خطرناکی در شما ایجاد شود که سلامتی شما را به خطر بیندازد. برخی از مواردی چسبندگی مجاری ادراری را می‌توان با روش‌های زیر درمان کرد:

❖ قرار دادن یک لوله نازک و قابل انعطاف به نام کاتتر از طریق مجرای ادرار و داخل مثانه.
❖ قرار دادن کاتتر در مثانه از طریق یک برش در قسمت پایین شکم.
❖ دارو درمانی
❖ استفاده از روش‌های جراحی برای رفع چسبندگی مجاری ادراری.

پیشگیری از ابتلا به چسبندگی مجاری ادراری

اگر بیماری که موجب بروز انسداد در مجاری ادراری شما به ویژه گردن مثانه می‌شود قابل پیشگیری باشد، چسبندگی مجاری ادراری نیز قابل پیشگیری است؛ اما برای کاهش خطر ابتلا به چسبندگی مجاری ادراری چه داروهایی می‌توانم مصرف کنم؟

مطالعه بیشتر: برای کسب دانش بیشتر در مورد قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری و دوز سیپروفلوکساسین در عفونت ادراری زنان چقدر است؟ کلیک کنید.

در این مورد باید با پزشک معالج خود در مورد داروهایی که می‌توانند خطر ابتلا به شرایط مختلف را که باعث انسداد می‌شوند کاهش دهند، مشورت کنید. بهترین مرجع در این مورد یک متخصص اورولوژی است.

یک متخصص اورولوژی که در زمینه دستگاه تناسلی ادراری تخصص دارد، می‌تواند به درمان بیماری کلیه‌ها، مثانه، غدد فوق کلیوی، مجرای ادرار، باروری مردانه و اندام‌های تناسلی کمک کند. متخصص زنان و زایمان نیز می‌تواند به درمان زنانی با مشکلات افتادگی اندام لگن کمک کند.

سؤالات متداول چسبندگی مجاری ادراری

1) علت چسبندگی مجاری ادراری چیست؟

علل چسبندگی مجاری ادراری می‌تواند شامل موارد زیر باشد: وجود بافت اسکار در مجرای ادرار شما، ابتلای به سنگ مثانه، وجود تومور در راست روده شما، روش‌های جراحی بی اختیاری ادرار استرسی (SUI)، وجود ضایعات یا کیست‌های غیر سرطانی (خوش خیم) در مجاری ادراری، ابتلا به سرطان مجرای ادرار، واژن یا دهانه رحم، ابتلا به بیماری اسکار مجرای ادرار (استریکچر)، وجود تومور در رحم یا دهانه رحم شما، افتادن مثانه یا رحم در ناحیه واژن (پرولپس اندام لگنی)، بزرگ شدن غده پروستات (هیپرپلازیک خوش خیم پروستات یا BPH) یا سرطان پروستات.

2) علائم ابتلا به عارضه چسبندگی مجاری ادراری چیست؟

اگر علائم و نشانه‌های زیر را دارید ممکن است به عارضه چسبندگی مجاری ادراری مبتلا شده باشید: در شروع دفع ادرار مشکل دارید، احساس می‌کنید مثانه شما پر است اما نمی‌توانید آن را به طور کامل تخلیه کنید، دفع مکرر ادرار شبانه و در ساعات مخصوص خواب، در قسمت پایین شکم خود دچار درد باشید، جریان ادراری را داشته باشید که شروع و سپس متوقف می‌شود یا بسیار کند است، مثانه اغلب خالی باشد و ادرار بسیار کمی دفع کنید. هنگام دفع ادرار احساس درد کنید.

3) روش‌های درمان چسبندگی مثانه کدام اند؟

روش‌های درمان چسبندگی مثانه شامل، قرار دادن یک لوله نازک و قابل انعطاف به نام کاتتر از طریق مجرای ادرار و داخل مثانه، قرار دادن کاتتر در مثانه از طریق یک برش در قسمت پایین شکم، دارو درمانی و استفاده از روش‌های جراحی برای رفع چسبندگی مجاری ادراری هستند.

برای درمان چسبندگی مجاری ادراری می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از موفق بودن درمان چسبندگی مجاری ادراری اطمینان حاصل کرد.

منبع این مقاله: