زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس شایع است که پوست و غشاهای مخاطی را درگیر می‌کند. بیش از 150 نوع مختلف از ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارند. انواعی از این ویروس که زگیل‌های عادی مثل زگیل‌های روی دست و پاها را ایجاد می‌کنند می‌توانند با تماس پوست با پوست منتقل شوند. به علاوه ممکن است شما با اشتراک گذاری یک حوله یا دیگر وسایل با شخص مبتلا به زگیل، به این عارضه مبتلا شوید. در حدود 30 نوع از این ویروس تنها با تماس مستقیم دستگاه‌های تناسلی منتقل می‌شوند. این انواع “تناسلی” HPV یا خطرناک‌اند – به این معنی که می‌توانند در صورت ادامه پیدا کردن عفونت، انواع خاصی از سرطان را باعث شوند (اکثراً سرطان گردن رحم) و یا کم خطر اند، به این معنی که ارتباطی با سرطان ندارند ولی منجر به ایجاد زگیل‌های تناسلی می‌شوند. تا زمانی که به یکی از این مشکلات مبتلا نشده‌اید تنها راه برای تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی انجام تست‌های آزمایشگاهی است. کرایوتراپی یکی از روش‌های مطمئن و مؤثر برای منجمد کردن و درمان زگیل‌های تناسلی است.

زگیل تناسلی مشکلی ناراحت کننده برای بانوان و آقایان است. خوشبختانه روش‌های متعدد و فراورده‌های گوناگونی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد که می‌توان با توجه به شدت عارضه از آنها بهره گرفت. کرایوتراپی موثرترین روش‌ درمان زگیل تناسلی است. زگیل تناسلی در درمان کرایوتراپی (کرایوسرجری) با نیتروژن مایع منجمد و نابود می‌شود. کرایوتراپی زمانی قابل انجام است که زگیل مشخص و آزاردهنده باشد و روی ناحیه کوچکی، به جز نزدیکی مقعد، ایجاد شده باشد. متخصصین ما در کلینیک دکتر نامداری قادر به درمان سریع و بدون عارضه زگیل تناسلی با روش کرایوتراپی هستند. برای آگاهی بیشتر در مورد روش های درمانی زگیل تناسلی با کرایوتراپی می توانید با شماره‌ 02188776801 تماس حاصل نمایید.

چگونه می‌توان ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی را تشخیص داد؟ آیا این ویروس علائمی را ایجاد می‌کند؟


در اکثر موارد، انواع تناسلی این ویروس هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. معمولاً عفونت از بین رفته و یا قبل از بروز هرگونه مشکل توسط بدن سرکوب شده است. البته در برخی از موارد این عفونت باقی می‌ماند و باعث تشکیل سلول‌های غیرطبیعی می‌شود. در مورد انواع خطرناک HPV (توانایی بالقوه‌ی بروز سرطان) تنها راه برای تشخیص وجود این ویروس در بدن قبل از بروز سرطان گردن رحم انجام آزمایش پاپ اسمیر و (در صورت داشتن سن بالای 30 سال) انجام تست HPV می‌باشد. با شناسایی عفونت‌های ماندگار در مراحل اولیه‌ی آن‌ها می‌توان سلول‌های غیرطبیعی را قبل از تبدیل به سلول‌های سرطانی شناسایی کرده و از بین برد. به همین دلیل انجام آزمایشات دوره‌ای ویروس پاپیلومای انسانی اهمیت زیادی دارد.

ازجمله علائم سرطان گردن رحم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترشحات یا خونریزی غیرطبیعی از واژن (به خصوص پس از مقاربت).
  • درد پایین کمر
  • ادرار دردناک (به خصوص زمانی که درد در پایین شکم احساس می‌شود)
  • احساس درد به هنگام مقاربت

هشدار: این علائم ممکن است دلایل متعددی داشته باشند و الزاماً به معنی ابتلا به سرطان گردن رحم نخواهند بود. در صورتی که هر یک از این علائم را دارید با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد انواع کم خطر ویروس پاپیلومای انسانی تنها راه برای تشخیص ابتلا به این ویروس، بروز زگیل‌های تناسلی است که قابل درمان هستند. با وجود اینکه یک آزمایش مخصوص برای تشخیص انواع کم خطر HPV وجود دارد (جدا از تست تشخیصی برای انواع خطرناک)، استفاده‌ی آن به طور عادی توسط متخصصین توصیه نمی‌شود – و شرکت‌های بیمه نیز هزینه‌ی آن را پرداخت نخواهند کرد. دلیل این امر این است که تا قبل از بروز زگیل‌ها هیچ کاری برای درمان عفونت انواع کم خطر HPV نمی‌توان انجام داد.

چگونه به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا می‌شویم؟


انواعی از ویروس HPV که منجر به زگیل‌های تناسلی، ایجاد سلول‌های غیرطبیعی در گردن رحم (دیسپلازی) و یا سرطان گردن رحم می‌شوند از یک فرد به فرد دیگر و از طریق رابطه‌ی جنسی و یا تماس پوست ناحیه‌ی تناسلی دو طرف با یکدیگر انتقال پیدا می‌کنند. این ویروس با نفس کشیدن در هوا و یا لمس اشیای بی جان مثل دستگیره‌ی در و یا دست دادن منتقل نخواهد شد.

کاندوم می‌تواند تا حدی از فرد در برابر این ویروس محافظت کند. با این حال نمی‌تواند به طور کامل جلوی عفونت را بگیرد چراکه کل ناحیه‌ی تناسلی را پوشش نخواهد داد. داشتن شرکای جنسی متعدد خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی را افزایش خواهد داد ولی توجه داشته باشید که ممکن است این ویروس را تنها از یک نفر بگیرید. همچنین باید توجه داشت که خانم‌هایی که برای سال‌های طولانی تنها یک شریک جنسی داشته‌اند باید از نظر سلول‌های غیرطبیعی که ممکن است به سرطان گردن رحم منجر شوند مورد آزمایش و غربالگری قرار بگیرند. این امر به دلیل توانایی ویروس پاپیلوما برای مخفی ماندن (خفتگی) در سلول‌های گردن رحم است که ممکن است ماه‌ها و یا حتی ساله‌ها زمان ببرد. این ویروس در دوران خفتگی خود غیرفعال خواهد بود. در این زمان نمی‌توان ویروس را با انجام آزمایش تشخیص داد و همچنین، ویروس منتشر نشده و مشکلی نیز ایجاد نمی‌کند. با این حال ممکن است در آینده این عفونت به دلیل یک تغییر در بدن مثل تغییرات سیستم ایمنی دوباره فعال شود. مشخص کردن دقیق اینکه این ویروس را از چه کسی و یا در چه زمانی گرفته‌اید غیرممکن خواهد بود.

بهترین درمان زگیل‌های تناسلی: کرایوتراپی


بهترین درمان زگیل تناسلی

برای بهترین درمان زگیل تناسلی با سرما درمانی روش های زیر انجام می شود:

  • متخصص نیتروژن مایع را روی زگیل و اطراف آن می‌زند.
  • ابتدا متخصص بافت زگیل را با نیتروژن مایع منجمد می‌کند، سپس اندکی صبر می‌کند تا بافت زگیل نرم و یخ آن باز شود. پس از آن زگیل در صورت لزوم دوباره فریز می‌شود. مدت زمان استعمال به پزشک انجام دهنده درمان و بزرگی زگیل بستگی دارد.
  • تعداد و مدت چرخه‌های انجماد یا ذوب به بزرگی و ضخامت زگیل بستگی دارد.
  • بیمار سوزش ملایم تا متوسطی را در طول درمان حس می‌کند.
  • زگیل تناسلی میزراه (مجرای خروج ادرار) یا مقعد معمولاً به بیشترین تعداد جلسات درمان نیاز دارد، چون زگیل داخل دهانه قرار دارد.

چگونه کرایوتراپی می تواند زگیل تناسلی را درمان کند؟


درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی

سرمادرمانی روشی فوق‌العاده برای درمان زگیل تناسلی است، که بسیاری از آن اطلاع ندارند. در این روش زائده‌هایی مانند زگیل تناسلی در دمای بسیار پایین نابود می‌شود. البته کرایوتراپی فقط منجمد کردن نیست و سازو کار پیچیده‌تری دارد.

کرایوتراپی زگیل تناسلی با فرایند و مراحل زیر سبب از بین بردن  و درمان زگیل می شود:

انتقال حرارت


اگرچه کرایوتراپی شامل فریز کردن زگیل تناسلی می‌شود، اما در واقع انتقال حرارت است که به زگیل آسیب می‌زند. متخصص در طول عمل از نیتروژن مایع، یعنی ماده‌ای استفاده می‌کند که نقطه جوش بسیار پایینی معادل -196 درجه سلسیوس دارد؛ بنابراین نیتروژن مایع در تماس با هر چیزی در دمای بالاتر از این حد به جوش می‌آید. به محض تماس پیدا کردن نیتروژن مایع با زگیل، بدن حرارت را به این مایع منتقل می‌کند. در نتیجه نیتروژن بلافاصله می‌جوشد. به این ترتیب جریان ثابتی به سمت بافت زگیل هدایت می‌شود که دمای انجماد پیوسته‌ای را در بافت زگیل برقرار می‌کند.

مرگ سلولی

زمانی که سلول‌های زگیل تناسلی در معرض دمای بسیار پایین نیتروژن مایع قرار می‌گیرد، منجمد می‌شوند و در زگیل پایین‌تر می‌روند تا این که در نهایت کل زائده به سرعت یخ می‌زند. طی فرایند ذوب شدن یخ است که آسیب اصلی رخ می‌دهد. مایع داخل هر سلول در زمان انجماد، بلور یخی را شکل می‌دهد؛ این تبلور به سلول آسیب می‌زند، و این آسیب دیدگی هنگام آب شدن یخ شدیدتر می‌شود. مرگ سلولی پی‌آمد انجماد و ذوب است. التهاب واکنش طبیعی به مرگ سلولی است و فرایند درمان را کامل می‌کند تا در نهایت کل زگیل تخریب شود. همچنین در نتیجه التهاب تاولی ایجاد می‌شود که حاوی سلول‌های مرده و ذرات ویروسی است، بدن به تدریج این تاول را جذب می‌کند.

عوارض کرایوتراپی


دوران بهبود به محل و تعداد زگیل‌های درمان شده بستگی دارد. فرایند التیام معمولاً یک تا سه هفته طول می‌کشد. احتمال بروز عوارض زیر پس از درمان وجود دارد:

  • تحریک یا درد خفیف
  • ورم
  • ریختن بافت مرده
  • ایجاد زخم یا تاول

به بانوان و آقایانی که از روش سرمادرمانی برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی خارجی استفاده کرده‌اند، توصیه می‌شود که در صورت تجربه علائم زیر با پزشک معالج خود تماس بگیرند:

  • تب
  • خونریزی مداوم
  • ترشحات بدبو یا زردرنگی که می‌تواند علامت عفونت باشد.
  • درد مداوم

به بیمار توصیه می‌شود که تا زمان التیام یافتن ناحیه درمان و خوب شدن زخم از آمیزش جنسی خودداری کند.

عوارض کرایوتراپی در بانوان

عوارض کرایوتراپی زگیل‌های دهانه رحم یا واژن بانوان به شرح زیر است:

  • خروج ترشحات آبکی از واژینال به مدت یک تا سه هفته پس از درمان
  • بیمار باید ظرف دو تا سه هفته آتی، به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کند.
  • مقاربت یا دوش واژینال تا زمان التیام یافتن زخم‌ها، یعنی معمولاً به مدت یک تا سه هفته، ممنوع است.

عوارض کرایوتراپی در آقایان

آقایانی که برای درمان زگیل روی آلت، کیسه بیضه یا میزراه اقدام کرده‌اند، باید تا زمان التیام یافتن ناحیه درمان و خوب شدن زخم از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. طول دوران بهبود به بزرگی محل درمان بستگی دارد و عموماً یک تا سه هفته است. آیا می توان از این درمان در دوران بارداری استفاده کرد؟
کرایوتراپی زگیل‌های تناسلی خارجی در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند. برای کاهش خطر عفونت HPV می‌توان از کاندوم استفاده کرد.

کرایوتراپی زگیل‌های تناسلی


برای درمان زگیل تناسلی با سرما درمانی روش های زیر انجام می شود:

  • متخصص نیتروژن مایع را روی زگیل و اطراف آن می‌زند.
  • ابتدا متخصص بافت زگیل را با نیتروژن مایع منجمد می‌کند، سپس اندکی صبر می‌کند تا بافت زگیل نرم و یخ آن باز شود. پس از آن زگیل در صورت لزوم دوباره فریز می‌شود. مدت زمان استعمال به پزشک انجام دهنده درمان و بزرگی زگیل بستگی دارد.
  • تعداد و مدت چرخه‌های انجماد یا ذوب به بزرگی و ضخامت زگیل بستگی دارد. معمولاً سه جلسه برای درمان زگیل لازم است.
  • بیمار سوزش ملایم تا متوسطی را در طول درمان حس می‌کند.
  • زگیل تناسلی میزراه (مجرای خروج ادرار) یا مقعد معمولاً به بیشترین تعداد جلسات درمان نیاز دارد، چون زگیل داخل دهانه قرار دارد.

کرایوتراپی معمولاً در مطب پزشک یا کلینیک انجام می‌شود و پزشک برای بهتر دیدن بافت از ذره‌بین استفاده می‌کند.

چگونه کرایوتراپی می تواند زگیل تناسلی را درمان کند؟


سرمادرمانی روشی فوق‌العاده برای درمان زگیل تناسلی است، که بسیاری از آن اطلاع ندارند. در این روش زائده‌هایی مانند زگیل تناسلی در دمای بسیار پایین نابود می‌شود. البته کرایوتراپی فقط منجمد کردن نیست و سازو کار پیچیده‌تری دارد.

انتقال حرارت

اگرچه کرایوتراپی شامل فریز کردن زگیل می‌شود، اما در واقع انتقال حرارت است که به زگیل آسیب می‌زند. متخصص در طول عمل از نیتروژن مایع، یعنی ماده‌ای استفاده می‌کند که نقطه جوش بسیار پایینی معادل -196 درجه سلسیوس دارد؛ بنابراین نیتروژن مایع در تماس با هر چیزی در دمای بالاتر از این حد به جوش می‌آید. به محض تماس پیدا کردن نیتروژن مایع با زگیل، بدن حرارت را به این مایع منتقل می‌کند. در نتیجه نیتروژن بلافاصله می‌جوشد. به این ترتیب جریان ثابتی به سمت بافت زگیل هدایت می‌شود که دمای انجماد پیوسته‌ای را در بافت زگیل برقرار می‌کند.

مرگ سلولی

زمانی که سلول‌های زگیل در معرض دمای بسیار پایین نیتروژن مایع قرار می‌گیرد، منجمد می‌شوند و در زگیل پایین‌تر می‌روند تا این که در نهایت کل زائده به سرعت یخ می‌زند. طی فرایند ذوب شدن یخ است که آسیب اصلی رخ می‌دهد. مایع داخل هر سلول در زمان انجماد، بلور یخی را شکل می‌دهد؛ این تبلور به سلول آسیب می‌زند، و این آسیب دیدگی هنگام آب شدن یخ شدیدتر می‌شود. مرگ سلولی پی‌آمد انجماد و ذوب است. التهاب واکنش طبیعی به مرگ سلولی است و فرایند درمان را کامل می‌کند تا در نهایت کل زگیل تخریب شود. همچنین در نتیجه التهاب تاولی ایجاد می‌شود که حاوی سلول‌های مرده و ذرات ویروسی است، بدن به تدریج این تاول را جذب می‌کند.

عوارض کرایوتراپی


دوران بهبود به محل و تعداد زگیل‌های درمان شده بستگی دارد. فرایند التیام معمولاً یک تا سه هفته طول می‌کشد. احتمال بروز عوارض زیر پس از درمان وجود دارد:

  • تحریک یا درد خفیف
  • ورم
  • ریختن بافت مرده
  • ایجاد زخم یا تاول

به بانوان و آقایانی که از روش سرمادرمانی برای از بین بردن زگیل‌های تناسلی خارجی استفاده کرده‌اند، توصیه می‌شود که در صورت تجربه علائم زیر با پزشک معالج خود تماس بگیرند:

  • تب
  • خونریزی مداوم
  • ترشحات بدبو یا زردرنگی که می‌تواند علامت عفونت باشد.
  • درد مداوم

به بیمار توصیه می‌شود که تا زمان التیام یافتن ناحیه درمان و خوب شدن زخم از آمیزش جنسی خودداری کند.

عوارض مختص بانوان

عوارض کرایوتراپی زگیل‌های دهانه رحم یا واژن بانوان به شرح زیر است:

  • خروج ترشحات آبکی از واژینال به مدت یک تا سه هفته پس از درمان
  • بیمار باید ظرف دو تا سه هفته آتی، به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کند.
  • مقاربت یا دوش واژینال تا زمان التیام یافتن زخم‌ها، یعنی معمولاً به مدت یک تا سه هفته، ممنوع است.

عوارض مختص آقایان

آقایانی که برای درمان زگیل روی آلت، کیسه بیضه یا میزراه اقدام کرده‌اند، باید تا زمان التیام یافتن ناحیه درمان و خوب شدن زخم از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. طول دوران بهبود به بزرگی محل درمان بستگی دارد و عموماً یک تا سه هفته است. آیا می توان از این درمان در دوران بارداری استفاده کرد؟
کرایوتراپی زگیل‌های تناسلی خارجی در دوران بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند. برای کاهش خطر عفونت HPV می‌توان از کاندوم استفاده کرد.

سایر روش های درمانی


هرچند ویروس همیشه در بدن وجود دارد، اما مدت زمان باقی ماندن زگیل‌های تناسلی از چند هفته تا چند ماه متغیر است. روش‌های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد. تمامی این درمان‌های مختلف یک هدف را دنبال می‌کنند که عبارت است از کوچک کردن یا از بین بردن زائده‌ها. در ادامه روش‌های گوناگون درمان زگیل تناسلی را به اختصار توضیح می‌دهیم.

جراحی (بریدن) زگیل

جراحی زگیل تناسلی

پزشک زگیل را با وسیله جراحی تیزی مانند اسکالپل یا وسیله تیز حلقوی از روی پوست جدا می‌کند. نتیجه جراحی زگیل آنی است، اما احتمال بروز عوارضی مانند باقی ماندن جای زخم و تخریب جزئی بافت‌های سالم وجود دارد.

ژل و کرم موضعی

درمان زگیل تناسلی با کرم موضعی

کرم‌ها و ژل‌هایی مانند ایمیکویمود، پودوفیلوکس و رزین پودوفیلین برای درمان زگیل تناسلی تجویز می‌شود. این داروها در خانه یا در مطب تحت نظارت پزشک استعمال می‌شود. درمان با کرم و ژل موضعی پس از چند روز تا چند هفته به نتیجه می‌رسد و احتمال باقی ماندن جای زخم (اسکار) بسیار کمتر از روش جراحی بریدن زگیل است.

لیزردرمانی

درمان زگیل تناسلی با لیزردرمانی

متخصص لیزر را مستقیماً روی زگیل‌های تناسلی می‌تاباند. حرارت ناشی از لیزر متمرکز بافت زگیل را تخریب می‌کند و زائده را از بین می‌برد. زگیل تناسلی تقریباً منحصر به بزرگسالان است، هرچند در موارد بسیار نادر در کودکان نیز مشاهده می‌شود.

سؤالات متداول درباره‌ی زگیل‌های تناسلی


عفونت‌های HPV تا چه حد شایع هستند؟

عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی به اندازه‌ی سرماخوردگی شایع است. طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)  حدود 80 درصد از زنان و 50 درصد از زنان و مردان در زمانی از طول زندگی خود به نوعی از HPV مبتلا خواهند شد. با این حال اکثر این عفونت‌ها از بین رفته و یا در عرض یک تا دو سال توسط بدن سرکوب شده و مشکل نیازمند درمان ایجاد نمی‌کنند.

آیا HPV از طریق آمیزش دهانی منتقل می‌شود؟

این سؤال تا به امروز تحت بررسی و تحقیق است. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که 25 تا 35 درصد از سرطان‌های دهان و حلق با انواع خطرناک ویروس پاپیلوما مرتبط‌اند.

آیا ویروس پاپیلوما می‌تواند به جز سرطان گردن رحم دیگر انواع سرطان را نیز ایجاد کند؟

سرطان گردن رحم مهم‌ترین نگرانی در مورد این ویروس است. با این حال انواع خطرناک ویروس پاپیلومای انسانی با سرطان‌های مهبل، واژن، مقعد و آلت مردانه نیز مرتبط‌اند. برخی از تحقیقات ارتباط بین انواع خطرناک این ویروس و دیگر انواع سرطان مثل سرطان دهان و حلق را نیز نشان داده‌اند. با این حال این انواع از سرطان‌ها هنوز تحت بررسی و تحقیق بوده و نسبتاً نادر می‌باشند.

برای محافظت از خود در برابر ویروس پاپیلوما و آثار آن چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اولین واکسن طراحی شده برای محافظت در مقابل چهار نوع از HPV را تأیید کرده است: دو نوع از این ویروس‌ها بیشترین شیوع را برای ایجاد سرطان گردن رحم و دو نوع دیگر بیشترین شیوع را برای ایجاد زگیل‌های تناسلی دارند. در صورتی که تزریق این واکسن در زنان پس از آلوده شدن آن‌ها به ویروس انجام شود، محافظت ایجاد نخواهد شد که این امر نشان دهنده‌ی اهمیت تزریق واکسن قبل از قرار گرفتن فرد در معرض ویروس می‌باشد. به عبارت دیگر این واکسن بیشترین کارایی را زمانی خواهد داشت که یک زن هنوز اولین رابطه‌ی جنسی خود را نداشته است.

پس از ابتلا به ویروس پاپیلوما آیا این ویروس از بین خواهد رفت یا تا انتهای عمر به آن مبتلا خواهم بود؟

علم پزشکی هنوز نمی‌تواند به بسیاری از سؤالات در این باره پاسخ دهد و این هم یکی از همین سؤال‌هاست. به تخمین مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC): حدود 90 درصد از موارد آلودگی با HPV ظرف مدت 2 سال از بدن پاکسازی می‌شوند. با این حال نمی‌توان به طور مطمئن مشخص کرد که بدن این ویروس را به طور کامل از بین می‌برد یا  همانند برخی از خانم‌ها ویروس را تا حد زیادی سرکوب می‌کند که قابل تشخیص نباشد. بسته به شخص بیمار ممکن است هر یک از این دو حالت رخ دهد.

خبر خوب این که در صورت سرکوب شدن این ویروس توسط بدن (قرار گرفتن در حالت نهفته و مخفی) ویروس توانایی ایجاد سلول‌های غیرطبیعی را نخواهد داشت و نمی‌تواند در حالت نهفتگی به فرد دیگر منتقل شود. درنتیجه می‌توان گفت که در صورت منفی اعلام شدن آزمایش HPV می‌توان گفت خطری شما را تهدید نمی‌کند؛ حداقل به مدت چند سال آینده.

البته باور بر این است که عفونت‌های پاپیلومای قدیمی ممکن است پس از چند سال دوباره فعال شوند که احتمالاً به دلیل ایجاد تغییرات در سیستم ایمنی بدن می‌باشد. (به همین دلیل مهم است که با مصرف غذاهای سالم، ورزش کردن و عدم مصرف دخانیات از دستگاه ایمنی خود محافظت کنید. برخی از محققین نیز عقیده دارند که مصرف مکمل‌های فولیک اسید می‌تواند مفید واقع شود). به علاوه اگر با فرد جدیدی ارتباط برقرار کرده‌اید ممکن است به نوع جدیدی از HPV مبتلا شوید. درنتیجه انجام دوره‌ای و منظم آزمایشات لازم خواهد بود. برای گرفتن اطلاعات بیشتر با پزشک خود تماس بگیرید.

همچنین در صورتی که تحت درمان بیماری‌های گردن رحم قرار دارید بهتر است پس از درمان آزمایش HPV بدهید تا از رفع کامل عفونت مطمئن شوید.

آیا ویروس پاپیلوما در توانایی خانم‌ها برای بارداری اختلال ایجاد می‌کند؟

زگیل تناسلی در زنان باردار

ابتلا به ویروس پاپیلوما در توانایی فرد برای باردار شدن اختلالی ایجاد نخواهد کرد.

آیا مادر مبتلا به ویروس پاپیلومای انسانی می‌تواند آن را به فرزند خود انتقال دهد؟

احتمال انتقال ویروس از مادر به فرزند در زمان تولد وجود خواهد داشت ولی این احتمال پایین است. در واقع تخمین زده می‌شود که این اتفاق در 1,1 مورد از هر 100000 تولد اتفاق بیفتد. در این موارد بسیار نادر عفونت HPV در مسیر تنفسی نوزاد یافت شده و می‌تواند زائده‌های زگیل مانندی را بر روی حنجره ایجاد کند. تشخیص و درمان زودهنگام در این موارد اهمیت زیادی خواهند داشت.

آیا می‌توان کرایوتراپی را در خانه انجام داد؟


شما می‌توانید از کرایوتراپی برای از بین بردن زگیل‌ها در خانه استفاده کنید. بسته‌های فروخته شده که نیازی به نسخه ندارند به جای نیتروژن مایع از دی متیل اتر پروپان استفاده می‌کنند. این بسته‌ها احتمالاً تاثیرگذاری روش انجام شده توسط پزشک در مطب را نخواهند داشت.

بهترین درمان زگیل تناسلی از طریق کرایوتراپی معمولاً در مطب پزشک یا کلینیک انجام می‌شود و پزشک برای بهتر دیدن بافت از ذره‌بین استفاده می‌کند.

هیچ گاه از روش‌های درمانی خانگی برای از بین بردن زگیل تناسلی استفاده نکنید چراکه ممکن است آسیب‌های شدیدی به بافت‌ها وارد شود. همیشه قبل از اقدام برای از بین بردن زگیل در خانه با پزشک خود مشورت کنید.

چند جلسه کرایوتراپی لازم خواهد بود؟


از بین بردن زگیل‌های کوچک با انجام یک جلسه‌ی درمانی ممکن خواهد بود. زگیل‌های درشت‌تر نیازمند جلسات درمانی بیشتر می‌باشند. این جلسات درمان احتمالاً با فاصله‌ی 2 تا 3 هفته از یکدیگر برنامه ریزی می‌شوند. پزشک شما احتمالاً در دوره‌ی بین جلسات درمانی از سالیسیلیک اسید استفاده خواهد کرد. کرایو تراپی پس از 3 تا 4 جلسه‌ی درمانی معمولاً بین 50 تا 70 درصد زگیل‌ها را از بین می‌برد. کرایوتراپی زگیل‌های تناسلی را از بین خواهد برد ولی درمانی برای آن نخواهد بود. این نوع زگیل‌ها به احتمال زیاد دوباره باز می‌گردند. زگیل‌های دیگر بخش‌های بدن ممکن است برگردند یا برنگردند.

چه افرادی متقاضی مناسبی برای کرایوتراپی هستند؟

در صورتی که روش‌های درمانی بدون نسخه مثل اسید سالیسیلیک به خوبی برای درمان زگیل‌ها پاسخ ندهند شما متقاضی مناسبی برای این روش خواهید بود. همچنین در صورتی که می‌خواهید زگیل‌ها را فوراً درمان کنید کرایوتراپی گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. افرادی که به درد حساس‌اند مثل کودکان و افراد مسن ممکن است انجام کرایوتراپی برای آن‌ها دشوار باشد.

آیا ویروس پاپیلومای انسانی با دیگر بیماری‌های مقاربتی (STD) مثل هرپس و ایدز متفاوت است؟

ویروس پاپیلوما معمولاً با دیگر بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی مثل هرپس و HIV اشتباه گرفته می‌شود. با این حال با وجود اینکه این عارضه ممکن است همراه با دیگر بیماری‌های مقاربتی وجود داشته باشد، ویروس پاپیلوما متفاوت خواهد بود.

نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • عفونت دستگاه تناسلی با HPV بسیار شایع است و تا سن 50 سالگی تقریباً 80 درصد از زنان را درگیر می‌کند.
  • HPV به خودی خود یک بیماری نیست. اکثر عفونت‌ها از بین رفته و یا توسط بدن سرکوب می‌شوند بدون اینکه هیچ گونه علامت یا اثری بر روی سلامت فرد ایجاد کنند.
  • هیچ درمانی برای خود ویروس پاپیلوما وجود ندارد و تنها می‌توان سلول‌های غیرطبیعی ایجاد شده در اثر عفونت‌های طولانی مدت را درمان کرد.
  • تحقیقات نشان می‌دهند که پس از ابتلا با یک نوع خاص ویروس پاپیلوما، فرد نسبت به آن مصونیت پیدا کرده و دیگر به آن نوع خاص مبتلا نخواهد شد.
  • نیازی به گرفتن رد شرکای جنسی مبتلا به این ویروس نخواهد بود و این که شما نتیجه‌ی آزمایش خود را به شریک جنسی اطلاع دهید یک تصمیم شخصی خواهد بود.

با وجود اینکه بیماری‌های مقاربتی با یکدیگر متفاوت هستند بعضاً ممکن است این بیماری‌ها همراه با یکدیگر وجود داشته و اثر تقویتی بر روی یکدیگر داشته باشند. برای مثال زنانی که دستگاه ایمنی بدن آن‌ها توسط ایدز تضعیف شده است در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های گردن رحم در اثر HPV قرار خواهند داشت.

 

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید