در این مقاله راجب صفر تا صد عمل پروستات به طور مفصل صحبت میکنیم . غده پروستات در لگن مرد و درست در زیر مثانه قرار دارد. پروستات مجرای ادراری را احاطه می‌ کند که ادرار را از مثانه به آلت تناسلی می‌ رساند. بیماری‌ های مختلفی از جمله سرطان پروستات می‌ تواند این ناحیه را دچار بیماری کند.

tel://02188776801

عمل پروستات چیست؟

عمل پروستات، نوعی جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام غده پروستات از بدن فرد بیمار است. از جراحی پروستات برای درمان تعدادی از انواع بیماری پروستات تأثیر منفی می‌ گذارد استفاده می‌ شود.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات در این خصوص که پرازوسین ۱ برای چیست و عوارض قرص پرازوسین پروستات؟ کلیک کنید.

 

همچنین از جراحی پروستات بیشتر به عنوان یک روش درمانی برای درمان سرطان پروستات استفاده می‌ شود.جراحی پروستات بسته به شرایط فرد درگیر با بیماری پروستات می‌ تواند به روش‌ های مختلفی انجام شود.

عمل پروستات چیست؟

گزینه‌ های جراحی پروستات شامل جراحی پروستات با شدت تهاجمی کمتر که می‌ تواند با کمک تجهیزات روبوتیک و یا جراحی باز سنتی انجام شود.

پزشکان جراح و متخصصین اورولوژی حتی گاها از تکنیک‌ های آندوسکوپی پیشرفته برای رفع علائم بزرگی پروستات بدون نیاز به جراحی باز موارد استفاده می‌ کنند.که دوره نقاهت در این روش ها کوتاه تر است.

عمل پروستات چگونه است و به چه روش‌ هایی انجام می‌ شود؟

اغلب، این عمل (رادیکال پروستاتکتومی) برای درمان سرطان موضعی پروستات انجام می‌ شود. ممکن است جراحی پروستات به تنهایی یا در ترکیب با روش‌ های دیگری مانند پرتو درمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی به کار گرفته شود.

عمل پروستات چگونه است و به چه روش‌ هایی انجام می‌ شود؟

عمل پروستات رادیکال روشی برای برداشتن کل غده پروستات و غدد لنفاوی اطراف آن برای درمان مردان مبتلا به سرطان پروستات موضعی است. در جراحی پروستات، پزشک جراح می‌ تواند جراحی پروستات رادیکال را با استفاده از تکنیک‌ های مختلف انجام دهد که شامل موارد زیر می‌ باشد:

1.عمل پروستات رادیکال به کمک ربات

 در این نوع جراحی پروستات جراح برای برداشتن پروستات پنج تا شش برش کوچک در قسمت پایین شکم فرد بیمار ایجاد می‌ کند. جراح با استفاده از ابزار های متصل به یک دستگاه مکانیکی به کمک رایانه (ربات) پشت یک سیستم می‌ نشیند. دستگاه رباتیک امکان پاسخ دقیق‌ تری به حرکت دست‌ های جراح را می‌ دهد.

2.عمل پروستات رادیکال باز

 در این نوع جراحی پروستات، جراح معمولاً برای برداشتن پروستات برشی در قسمت پایین شکم شما ایجاد کرده و پروستات و غدد لنفاوی فرد بیمار را از بدن او خارج می‌ کند.

عمل پروستات رادیکال باز

3.عمل پروستات ساده

در موارد کمی، عمل پروستات ساده ممکن است برای مردان با علائم شدید ادراری و غدد پروستات بسیار بزرگ توصیه شود. بزرگ شدن غدد پروستات همچنین با عنوان هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH شناخته می‌ شود.

جراحی پروستات ساده معمولاً به عنوان یک روش کمتر تهاجمی و گاها با کمک تجهیزات رباتیک انجام می‌ شود.این روش اغلب دیگر به عنوان یک روش باز انجام نمی‌ شود. این عمل ساده برای درمان BPH همیشه شامل برداشتن کل پروستات مانند پروستات رادیکال نیست.

در عوض، این روش فقط بخشی از پروستات را که مانع از جریان ادرار می‌ شود، بر می دارد. این جراحی علائم و عوارض ادراری ناشی از انسداد جریان ادرار را کاهش می‌ دهد، از جمله:

  • نیاز مکرر و فوری به ادرار کردن
  • مشکل در شروع ادرار
  • دفع آهسته (طولانی) ادرار
  • افزایش تکرر ادرار در شب
  • توقف و شروع مجدد در هنگام ادرار کردن
  • احساس اینکه نمی‌ توانید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید
  • عفونت‌ های دستگاه ادراری
  • ناتوانی در دفع ادرار

عمل پروستات ساده

جراحان متخصص همچنین از تکنیک‌ های آندوسکوپی پیشرفته برای رفع این علائم بدون برش در خیلی موارد از عمل  استفاده می‌ کنند. گروه جراحی شما در مورد مزایا و معایب هر تکنیک عمل پروستات و همچنین تمایل شما به یک روش عمل شما صحبت خواهند کرد تا تعیین کنند کدام روش برای شما بهترین است.

مطالعه بیشتر : برای اطلاع از اینکه بعد از عمل پروستات چه اتفاقی می افت و عمل پروستات چند روز بستری دارد؟، کلیک کنید.

 

عوارض برداشتن پروستات

هر عمل پروستات علی‌ رغم مزایا و فوایدش می‌ تواند مخاطرات و عوارضی هم برای فرد جراحی شونده به همراه داشته باشد که به تفکیک هر عمل به آن می‌ پردازیم:

1.عوارض عمل پروستات رادیکال

علاوه بر خطرات و عوارض مرتبط با هر جراحی پروستات، خطرات ناشی از جراحی پروستات رادیکال شامل موارد زیر است:

  • بروز خون‌ریزی
  • عفونت مجاری ادراری
  • بی اختیاری در دفع ادرار
  • اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی)
  • باریک شدن مجرای ادرار یا گردن مثانه (تنگی مجرا)
  • تشکیل کیست‌ های حاوی لنف (لنفوسل)

2.عوارض عمل پروستات ساده

اگرچه این عمل ساده در تسکین علائم ادراری به خوبی عمل می‌ کند، اما نسبت به سایر روش‌ های بزرگ شده پروستات مانند جراحی پروستات برای برداشتن پروستات از طریق مجرای ادراری (TURP)، جراحی PVP با لیزر یا جراحی پروستات با لیزر هولمیوم (HoLEP) مخاطرات و عوارض بیشتری دارد و همچنین به زمان طولانی‌ تری برای بهبودی نیاز دارد.

خطرات جراحی پروستات ساده شامل موارد زیر می‌ باشند:

  • بروز خون‌ریزی
  • عفونت مجاری ادراری
  • بی اختیاری در دفع ادرار
  • ارگاسم خشک
  • اختلال نعوظ (ناتوانی جنسی)
  • باریک شدن (فشرده شدن) مجرای ادرار یا گردن مثانه

آمادگی برای عمل پروستات

قبل از جراحی پروستات، پزشک جراح ممکن است بخواهد آزمایشی را انجام دهد که از یک دید بصری برای بررسی داخل مجرای ادرار و مثانه استفاده می‌ کند (سیستوسکوپی). روش سیستوسکوپی به پزشک امکان می‌ دهد اندازه پروستات شما را بررسی کرده و سیستم ادراری شما را بررسی کند.

آمادگی برای عمل پروستات

پزشک شما ممکن است بخواهد آزمایش‌ های دیگری مانند آزمایش خون یا آزمایش‌ هایی را برای اندازه‌ گیری خاص پروستات و اندازه‌ گیری جریان ادرار درخواست کند.

به جز انجام آزمایش‌ های مورد نیاز لازم است که دستورالعمل و راهنمایی‌ های پزشک خود را در مورد آنچه که باید قبل از درمان انجام دهید را رعایت کنید. در اینجا مواردی وجود دارد که باید با پزشک خود مشورت کنید:

1.دارو های مصرفی

دارو های شما در مورد هرگونه دارو یا مکمل‌ های بدون نسخه یا بدون نسخه که مصرف می‌ کنید به پزشک خود اطلاع دهید. این امر به ویژه در صورت مصرف دارو های رقیق کننده خون، مانند وارفارین (کومادین) یا قبل از انجام عمل پروستات استفاده از یک سری داروها مهم است.

دارو های کلوپیدوگرل (پلاویکس) و مسکن‌ های بدون نسخه مانند آسپرین، ایبوپروفن (ادویل، موترین IB، سایرین) یا ناپروکسن سدیم (Aleve، دیگران) از این نوع هستند. جراح شما ممکن است از شما بخواهد که مصرف دارو هایی که خطر خونریزی شما را افزایش می‌ دهند را چند روز قبل از جراحی پروستات متوقف کنید.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات در خصوص علت بزرگ شدن پروستات چیست و علائم بزرگ شدن پروستات در مردان؟ کلیک کنید.

 

داروهای مصرفی

2.آلرژی یا واکنش‌ های دارویی

 در مورد هرگونه حساسیت یا واکنشی که قبلاً به دارو های مصرفی خود داشته‌ اید با گروه درمانی خود مشورت کنید.

3.ناشتا بودن قبل از جراحی پروستات

 احتمالاً پزشک از شما می‌ خواهد که بعد از نیمه شب چیزی نخورده یا ننوشید. صبح روز عمل جراحی پروستات، فقط دارو هایی را که پزشک به شما گفته است را با یک جرعه کوچک آب مصرف کنید.

4.آماده‌ سازی روده قبل از جراحی

 ممکن است از طرف گروه درمانی به شما یک کیت و دستورالعمل‌ هایی داده شود تا قبل از جراحی پروستات، با کمک تنقیه روده‌ هایتان را تخلیه کنید.

5.پوشاک و وسایل شخصی

برای جلوگیری از پوشیدن این موارد در زمان جراحی پروستات از قبل برنامه‌ ریزی کنید:

  • جواهر
  • عینک
  • لنز های تماسی
  • دندان مصنوعی

مراقبت‌ های بعد از جراحی پروستات

بعد از عمل پروستات چه اتفاقی می افتد؟ بعد از انجام جراحی پروستات و ریکاوری و به هوش آمدن می‌ توانید از پزشک خود بپرسید که چه مدت در بیمارستان خواهید بود. معمولاً چند روزی فرد جراحی شده (بسته به روش جراحی پروستات) در بیمارستان بستری خواهد بود .

 با تهاجمی بودن جراحی پروستات این زمان بیشتر و با کاهش شدت تهاجمی بودن آن این زمان کمتر می‌ شود. دیگر مراقبت و احتیاط‌ های لازم بعد از جراحی پروستات شامل موارد زیر می‌ باشد:

  • همچنین شما باید از قبل هماهنگی لازم را برای زمان خروج از بیمارستان و بازگشت به خانه داشته باشید، زیرا نمی‌ توانید بلافاصله پس از جراحی رانندگی کنید. اگر در شهری غیر از شهر خودتان عمل جراحی انجام داده‌ اید شاید وجود یک همراه مفید باشد. اگر در خانه تنها هستید هم بودن عضوی از خانواده یا فامیل می‌ تواند در این زمینه مفید باشد.

 

  • همچنین در مورد محدودیت‌ های فعالیت بعد از عمل پروستات، ممکن است تا چند هفته پس از جراحی پروستات نتوانید کار کرده یا فعالیت‌ های سنگین که می‌ توانند برای فرد جراحی شده خطرناک باشند را انجام دهید. در این زمینه باید از پزشک خود سؤال کنید که ممکن است به چه مدت زمان برای بهبودی و گذراندن دوره نقاهت نیاز داشته باشید.

سخن پایانی عمل پروستات

 این عمل از جمله اعمال جراحی مفید برای درمان بیماری‌ های پروستات به ویژه سرطان پروستات بدخیم می‌ باشد. عمل پروستات با کمک روش‌ های مدرن جراحی پروستات می‌ تواند منجر به کاهش درد و از دست دادن خون، کاهش ترومای بافتی، بستری کوتاه‌ تر در بیمارستان و دوره بهبودی سریع‌ تر نسبت به عمل به روش سنتی شود.

بیشتر بخوانید: اگر می خواهید بدانید که اگر سرطان پروستات به استخوان بزند باید چکار کرد و علائم سرطان پروستات بدخیم چیست؟ کلیک کنید.

تقریباً چهار هفته پس از عمل جراحی، معمولاً می‌ توانید با محدودیت‌ های جزئی به فعالیت عادی و زندگی روزمره بازگردید.عمل ساده باعث تسکین طولانی‌ مدت علائم ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات می‌ شود. اگرچه این روش جراحی پروستات تهاجمی‌ ترین روش برای درمان بزرگی پروستات است .

اما عوارض جدی آن نادر است.اکثر مردانی که این روش جراحی پروستات را انجام می‌ دهند به طور کلی نیازی به درمان بعدی برای BPH ندارند.برای انجام عمل می‌ توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت.

همچنین در این زمینه می‌ توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌ باشد. ایشان دانش‌ آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌ باشند. با بهره‌ گیری از دانش و تجربه ایشان می‌ توان به‌ خوبی از موفقیت جراحی پروستات اطمینان حاصل کرد.

 

منابع:

 

https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/prostatectomy/about/pac-20385198

https://www.healthline.com/health/prostate-surgery

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید