واریکوسل گرید 2

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. واریکوسل گرید 2

بیماری واریکوسل یکی از بیماری‌های مخصوص مردان است. عارضه واریکوسل به معنای سیاهرگ‌های واریسی هستند که در کیسه بیضه مردان وجود دارند.

tel://02188776801

آن‌ها مجموعه‌ای از وریدهای ملتهب یا متورم هستند که به دلیل اختلال در جریان خون در وریدهای کیسه بیضه ایجاد می‌شوند. این جریان خون غیرطبیعی باعث تجمع خون در سیاهرگ‌ها می‌شود.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان قطعی واریکوسل بدون جراحی و چه زمانی نیاز هست به پزشک مراجعه کرد، کلیک کنید.

در نهایت این سیاهرگ‌ها به واریس تبدیل می‌شوند. واریکوسل گرید 2 برای بیمار قابل لمس است. بیمار می‌تواند تورم را در ناحیه کیسه بیضه احساس کند و در برخی موارد می‌تواند آن را به طور طبیعی ببیند.

آن‌ها را می‌توان در طول معاینه فیزیکی از طریق مانور والسالوا تشخیص داد. واریکوسل گرید 2 می‌تواند درد قابل توجهی در فرد بیمار ایجاد کند.

آیا واریکوسل گرید 2 باعث ناباروری می‌شود؟

علاوه بر ایجاد درد و عوارض عمومی واریکوسل گرید 2 در فرد بیمار، در واریکوسل گرید 2، باروری بیمار نیز می‌تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد.

واریکوسل گرید 2 می‌تواند منجر به کاهش نسبت اسپرم در مایع منی بیمار شود. در موارد شدید، حتی واریکوسل گرید 2 می‌تواند منجر به آسیب دائمی به بیضه‌ها شود که به عنوان آتروفی بیضه نیز شناخته می‌شود.

آیا واریکوسل گرید 2 خطرناک است؟

اگرچه واریکوسل گرید 2 جز شدیدترین حالات بیماری واریکوسل نیست ولی بی توجهی و نادیده گرفتن این بیماری و عدم مداخلات پزشکی می‌تواند نتایج سوئی را برای فرد مبتلا به آن در بر داشته باشد.

بیشتر بدانید: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه عمل واریکوسل در بیمارستان دولتی 1403 و بیمه های مختلفی که پوشش دهنده هستند، کلیک کنید.

واریکوسل گرید 2 اگر کنترل و درمان (که معمولاً عمل جراحی است) نشود می‌تواند منجر به بروز عوارض خطرناک‌تری مانند آتروفی بیضه، کاهش اسپرم و تستوسترون و به خطر افتادن باروری مردان مبتلا و حتی بالا رفتن احتمال بیماری‌های خطرناک‌تری مانند پوکی استخوان، پیچ خوردگی بیضه، دیابت و سندرم متابولیک شود.

از این رو با توجه به تخصصی بودن این بیماری برای تشخیص و درمان باید به یک پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کرد. پزشک معالج می‌تواند با کمک معاینه، گرفتن شرح حال و همچنین استفاده از تکنیک‌های کمکی واریکوسل گرید 2 را تشخیص داده و برای درمان این بیماری در فرد مبتلا برنامه ریزی مناسبی کند.

واریکوسل 2.8 میلی‌متر

درجه بندی واریکوسل می‌تواند به صورت زیر صورت پذیرد:
● ارزیابی بیضه‌ها در وضعیت خوابیده به پشت و اندازه گیری قطر وریدها و همچنین قطر کل بیضه
● در مرحله بعدی می‌توان از روش‌هایی داپلر رنگی کمک گرفت و رفلاکس را در حین مانور والسالوا ببینید
● در حالت ایستاده این فرایند را تکرار کنید.

بیشتر بخوانید: برای کسب آگاهی در مورد اینکه چه کسانی واریکوسل میگیرند و مهمترین علت واریکوسل چیست؟ کلیک کنید.

اما درجه بندی واریکوسل به شرح زیر می‌باشد:

● واریکوسل گرید 1: این واریکوسل دارای ویژگی گشاد شدن وریدهای داخل کیسه‌ای و وجود رفلاکس در وریدهای طناب اسپرماتیک ناحیه اینگوینال در طی مانور والسالوا است.
● واریکوسل گرید 2 ( واریکوسل 2.8 میلی متر): وجود وریدهای برجسته در قسمت فوقانی بیضه و وجود رفلاکس در وریدهای قطب فوقانی در طول مانور والسالوا. در واریکوسل 2.8 میلی متر رفلاکس در سطح بخش پروگزیمال شبکه پامپینی فرم و تنها در طول مانور والسالوا، بدون تغییر شکل کیسه بیضه یا هیپوتروفی بیضه مشاهده می‌شود.
● واریکوسل گرید 3: این نوع واریکوسل دارای ویژگی عدم اتساع عمده در وضعیت خوابیده به پشت و وجود وریدهای گشاد شده تا قطب پایین بیضه که فقط در حالت ایستاده دیده می‌شود و رفلاکس در وریدهای قطب تحتانی در طول مانور والسالوا است.
● واریکوسل گرید 4: وریدهای گشاد شده حتی در حالت خوابیده به پشت و وجود رفلاکس در حین مانور والسالوا
● واریکوسل گرید 5: در این نوع از واریکوسل وریدهای گشاد شده مشاهده شده و رفلاکس حتی بدون مانور والسالوا هم وجود دارد.

چه زمانی درمان واریکوسل گرید 2 لازم است؟

واریکوسل گرید 2 زمانی است که عارضه واریکوسل در واقع شروع به برجسته شدن می‌کند و ایجاد علائم شدید می‌کند. اگرچه اکثر بیماران در این زمان مدیریت و ارزیابی علائم را ترجیح می‌دهند، درمان جراحی واریکوسل گرید 2 ممکن است در موارد شدید ضروری باشد.

درمان جراحی برای واریکوسل گرید 2 ممکن است در موارد زیر مورد نیاز باشد:
● بیمار دارای تعداد کم اسپرم یا اسپرم بی کیفیتی باشد که منجر به ناباروری در مرد مبتلا به واریکوسل گرید 2 می‌شود.
● واریکوسل گرید 2 باعث ایجاد درد و ناراحتی شدید برای بیمار می‌شود
● احتمال بدتر شدن واریکوسل گرید 2 و ایجاد آتروفی بیضه در بیمار وجود داشته باشد.
اگر واریکوسل گرید 2 درمان نشود، می‌تواند منجر به کاهش تستوسترون و عوارض مرتبط با آن مانند سندرم متابولیک، دیابت و پوکی استخوان شود.

بیشتر بخوانید: شاید برای شما جالب باشد که قرص پرازوسین پروستات چیست و عوارض قرص پرازوسین پروستات چی هستش؟ برای دریافت جواب کلیک کنید.

عمل جراحی واریکوسل گرید 2

چند گزینه جراحی واریکوسل گرید 2 شامل موارد زیر است:

1.روش میکروسرجری

این روش، بهترین روش جراحی واریکوسل گرید 2 و روش طلایی درمان بیماری واریکوسل گرید 2 است. این روش از طریق انجام برش کوچکی در پایین شکم و نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می‌باشد و میزان عود نیز کمتر است.

2.جراحی لاپاراسکوپی

در این روش جراحی واریکوسل گرید 2، جراح یک برش کوچک در شکم ایجاد می‌کند و یک ابزار جراحی کوچک را از سوراخ ایجاد شده عبور می‌دهد.

3.آمبولیزاسیون از راه پوست

رادیولوژیست یک لوله یا کاتتر را از طریق گردن یا کشاله ران وارد بدن می‌کند. ابزارها از طریق لوله عبور داده می‌شوند و جراح از سیم پیچ ها یا مواد شیمیایی برای انسداد ورید با ایجاد زخم استفاده می‌کند.

بیشتر بدانید: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واریکوسل شدید و درمان واریکوسل با دارو، کلیک کنید.

این روش جراحی واریکوسل گرید 2، یک مداخله کمتر تهاجمی است. این روش درمان واریکوسل گرید 2 می تواند به عنوان یک روش سرپایی انجام شود و زمان بهبودی بعد از عمل نیز نسبتا کوتاه است ولی عوارض بالایی دارد .

4.جراحی باز واریکوسل گرید 2

جراحی باز واریکوسل گرید 2، تحت بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می شود. جراح از طریق کشاله ران یا کمتر رایج از طریق شکم یا بالای ران به این ناحیه دسترسی خواهد داشت.

با استفاده از سونوگرافی و میکروسکوپ های جراحی، وریدهای آسیب دیده را می بندند تا خون را از طریق عروق سالم تر عبور دهند. بعد از گذراندن دوران نقاهت، فرد می تواند به زودی به فعالیت های عادی خود بازگردد.

مروری سریع بر بیماری واریکوسل گرید 2

● واریکوسل گرید 2 شبیه به وریدهای واریسی است اما بر ناحیه بیضه در مردان تأثیر می گذارد.
● تصور می‌شود که بیماری واریکوسل، 15 درصد از مردان که معمولاً در سنین بین 15 تا 25 سال هستند را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: برای کسب دانش بیشتر در مورد سوال علت بزرگ شدن پروستات چیست، بزرگ شدن پروستات چه خطری دارد؟ کلیک کنید.

● علت دقیق ابتلا به بیماری واریکوسل گرید 2 ناشناخته است، اما ممکن است شبیه به وریدهای واریسی باشد.
● ابتلا به بیماری واریکوسل معمولاً دردناک نیستند.
● واریکوسل گرید 2 معمولا از نظر شدت بیماری زایی و درد و عفونت جدی نیست، اما عوارض واریکوسل گرید 2 شامل مشکلات باروری است و همین امر لزوم درمان را مشخص می کند .
● در صورت بروز عوارض واریکوسل گرید دو ، برای درمان واریکوسل گرید 2، عمل جراحی لازم و در دسترس است.

سؤالات متداول واریکوسل گرید 2

1) آیا واریکوسل گرید 2 باعث ناباروری می‌شود؟

واریکوسل گرید 2، باروری بیمار نیز می‌تواند به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گیرد. واریکوسل گرید 2 می‌تواند منجر به کاهش نسبت اسپرم در مایع منی بیمار شود. در موارد شدید، حتی واریکوسل گرید 2 می‌تواند منجر به آسیب دائمی به بیضه‌ها شود که به عنوان آتروفی بیضه نیز شناخته می‌شود.

2) آیا واریکوسل گرید 2 خطرناک است؟

بی توجهی و نادیده گرفتن بیماری واریکوسل گرید 2 و عدم مداخلات پزشکی می‌تواند نتایج سوئی را برای فرد مبتلا به آن در بر داشته باشد.

واریکوسل گرید 2 اگر کنترل و درمان (که معمولاً عمل جراحی است) نشود می‌تواند منجر به بروز عوارض خطرناک‌تری مانند آتروفی بیضه، کاهش اسپرم و تستوسترون و به خطر افتادن باروری مردان مبتلا و حتی بالا رفتن احتمال بیماری‌های خطرناک‌تری مانند پوکی استخوان، پیچ خوردگی بیضه، دیابت و سندرم متابولیک شود.

3) بهترین روش جراحی واریکوسل گرید 2 کدام است؟

روش میکروسرجری، بهترین روش جراحی واریکوسل گرید 2 و روش طلایی درمان بیماری واریکوسل گرید 2 است. این روش از طریق انجام برش کوچکی در پایین شکم و نزدیک خارج ریشه آلت و بالای بیضه و با کمک میکروسکوپ انجام می‌شود. مزیت این روش حفظ شریان (سرخرگ) و عروق لنفاوی و عصب می‌باشد و میزان عود نیز کمتر است.

برای انجام درمان واریکوسل گرید 2 می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان واریکوسل گرید 2 اطمینان حاصل کرد.

منبع مقاله:

https://www.pristyncare.com/
https://radiopaedia.org/

مقالات مرتبط

13 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام خسته نباشید می خواستم بدونم عمل باز واریکوسل بدون میکروسکوپ احتمال عود کردن داره چون من این کارو انجام دادم می خواستم بدونم چون سرپا زیاد میمونم توی محل کارم بعضی وقت ها بارنسبتا سنگین ممنون میشم بگید.

    پاسخ
    • سلام خدمت شما
      عمل باز واریکوسل بدون میکروسکوپ احتمال عود کردن دارد. بر اساس برخی مطالعات، نرخ عود واریکوسل پس از عمل باز بین 10 تا 40 درصد گزارش شده است.
      علت عود واریکوسل ممکن است ناشی از عدم تشخیص و بستن تمام رگ‌های متورم، رشد رگ‌های جدید، باز شدن رگ‌های بسته شده یا ایجاد انسداد در رگ‌های دیگر باشد.

      پاسخ
  • ثنا مولوی
    17 مهر1403 12:46 ق.ظ

    سلام آقای دکتر میخواستم بدونم کسی که دچار واریکوسل گرید ۲ بچه دار میشود ؟ من متاسفانه به تازگی متوجه شدم همسرم بیماری واریکوسل گرید دو داره و خیلی نگرانم و میخام بدونم ایا واریکوسل گرید ۲ باعث ناباروری میشود ؟ خیلی برام مهمه لطفا جواب بدید ممنون

    پاسخ
    • سلام، واریکوسل گرید ۲ همیشه باعث ناباروری نمی‌شود و بسیاری از افراد مبتلا به این درجه از واریکوسل می‌توانند بچه‌دار شوند. اما این بیماری می‌تواند کیفیت و تعداد اسپرم را کاهش دهد. بهتر است همسرتان آزمایش اسپرم انجام دهد و با پزشک مشورت کنید تا وضعیت دقیق‌تر مشخص شود.

      پاسخ
  • میشه لطفا بگید درمان واریکوسل گرید 2 چیه؟ اصلا کلا ایا واریکوسل گرید ۲ خطرناک است ؟ من فکر کنم این مریضی رو گرفتم طبق چیزایی که گفتید چجوری میتونم مطمئن بشم مریضم؟

    پاسخ
    • سلام، واریکوسل گرید ۲ معمولاً خطرناک نیست، اما می‌تواند باعث درد یا کاهش کیفیت اسپرم شود. درمان شامل دارو برای کاهش درد یا جراحی برای رفع مشکل در صورت بروز علائم شدید یا مشکلات باروری است. برای اطمینان از ابتلا به واریکوسل، بهتر است به یک متخصص اورولوژی مراجعه کنید و سونوگرافی انجام دهید.

      پاسخ
  • ناصر رشادی
    17 مهر1403 1:15 ق.ظ

    سلام و درود خدمت جناب دکتر نامداری
    بنده سوالی داشتم ممنون میشم من رو راهنمایی بفرمایید
    میخواستم بدونم واریکوسل 2.8 میلیمتر همون واریکوسل درجه 2 هست ؟
    و اینکه علائم واریکوسل گرید 2 که فرمودید دقیقا چی هست؟
    سپاس از لطف بی کران شما

    پاسخ
    • سلام و درود، واریکوسل ۲.۸ میلی‌متر ممکن است به واریکوسل گرید ۲ اشاره داشته باشد، اما درجه دقیق آن باید توسط پزشک و با بررسی‌های بیشتر تعیین شود. علائم واریکوسل گرید ۲ شامل درد یا سنگینی در بیضه، ورم در کیسه بیضه و گاهی کاهش کیفیت اسپرم است. بهتر است برای تشخیص دقیق به پزشک متخصص مراجعه کنید. سپاس از محبت شما.

      پاسخ
  • سلام من کامل متوجه نشدم الان دقیقا واریکوسل گرید چند نیاز به عمل دارد ؟ یعنی درمان واریکوسل بدون جراحی اصلا نمیشه؟

    پاسخ
    • سلام، واریکوسل تنها در صورتی نیاز به عمل دارد که باعث درد شدید، مشکلات باروری، یا تحلیل بیضه‌ها شود. در موارد خفیف‌تر، درمان دارویی و مراقبت می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما این درمان‌ها واریکوسل را به‌طور کامل برطرف نمی‌کنند. تصمیم‌گیری درباره جراحی بستگی به شدت علائم و نظر پزشک دارد.

      پاسخ
  • واریکوسل گرید 4 الان دقیقا علائمش چیه؟ واریکوسل 2.5 میلیمتر رو چرا توضیح ندادید دقیقا مال کدوم گرید میشه؟
    لطفا کامل بزارید مطلب ها رو مرسی

    پاسخ
    • سلام، واریکوسل گرید ۴ شدیدترین حالت است و علائمی مانند درد مداوم، تورم واضح در کیسه بیضه و قابل مشاهده بودن وریدهای متورم حتی بدون لمس دارد. واریکوسل ۲.۵ میلی‌متر به احتمال زیاد به گرید ۱ یا ۲ مربوط می‌شود، اما درجه دقیق آن باید توسط پزشک بر اساس سونوگرافی و معاینات تشخیص داده شود. برای تشخیص دقیق و مشاوره بیشتر، بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید