بزرگ شدن پروستات، به مجرای ادراری فشار وارد می‌شود و مثانه ضخیم‌تر می‌شود. امکان دارد مثانه ضعیف شود. در نتیجه ممکن است مثانه نتواند به طور کامل ادرار را تخلیه کند.

tel://02188776801 در این حالت مقداری ادرار در مثانه باقی می‌ماند. باریک شدن مجرای ادراری و احتباس ادراری باعث ایجاد مشکلات بسیاری برای پروستات می‌شود. احتباس ادراری باعث می‌شود که مثانه به طور کامل تخلیه نشود.

بیشتر بدانید: برای کسب آگاهی در مورد اینکه پروستات چیست و چه زمانی نیاز هست به پزشک مراجعه کنیم؟ کلیک کنید.

جراحی لیزر پروستات برای تسکین علائم ادراری متوسط تا شدید ناشی از بزرگ شدن پروستات یا همان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، استفاده می‌شود.

در طی جراحی پروستات با لیزر، پزشک شما یک اسکوپ را از طریق نوک آلت تناسلی وارد مجرای ادرار شما می‌کند ( لوله‌ای که ادرار را از مثانه شما به طرف بیرون حمل می‌کند).

پروستات مجرای ادرار را احاطه کرده است و اگر پروستات بزرگ شود، جریان ادرار از مثانه را محدود می‌کند. لیزری که از اسکوپ عبور می‌کند، انرژی را ساطع می‌کند که بافت اضافی پروستات را که مانع از جریان ادرار می‌شود، منقبض یا حذف می‌کند.

انواع عمل پروستات با لیزر

لیزرها از نور متمرکز برای تولید گرمای دقیق و شدید استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از عمل پروستات با لیزر وجود دارد که شامل موارد زیر می‌باشند:

1.تبخیر فتوسکتیو پروستات (PVP)

از این عمل پروستات با لیزر برای ذوب (تبخیر) بافت اضافی پروستات و بزرگ شدن مجرای ادرار استفاده می‌شود. این روش جراحی پروستات با لیزر به طور کلی برای درمان بزرگی پروستات خفیف تا متوسط استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: برای اطلاع دقیق از اینکه قرص پرازوسین برای چیست و عوارض قرص پرازوسین پروستات؟ کلیک کنید.

2.برداشتن پروستات با لیزر هولمیوم (HoLAP)

این روش جراحی پروستات با لیزر مشابه PVP است اما تفاوت آن با نوع قبلی در این است که از نوع متفاوتی از لیزر استفاده می‌کند

3.انوکلاسیون پروستات با لیزر هولمیوم (HoLEP)

در این روش عمل پروستات با لیزر از اشعه لیزر برای برش و برداشتن بافت اضافی پروستات که مجرای ادرار را مسدود می‌کند، استفاده می‌شود.

سپس از ابزارهای دیگری برای برش بافت پروستات به قطعات کوچک استفاده می‌شود که به راحتی جدا می‌شوند. HoLEP می‌تواند روش جراحی پروستات با لیزر برای مردانی باشد که پروستات آن‌ها به شدت بزرگ شده است.

نکته مهم: نوع جراحی پروستات با لیزری که پزشک شما می‌تواند توصیه کند به عوامل مختلفی بستگی دارد.

که شامل موارد زیر است:
1.اندازه پروستات شما
2.سلامتی شما
3.نوع تجهیزات لیزر موجود
4.تمرین‌های پزشک شما.

چرا عمل پروستات با لیزر انجام می‌شود؟

جراحی پروستات با لیزر به کاهش علائم ادراری ناشی از BPH که شامل موارد زیر است، کمک می‌کند:
نیاز مکرر و فوری به دفع ادرار
مشکل در شروع ادرار
دفع آهسته (طولانی) ادرار
افزایش تکرر ادرار در شب
توقف و شروع مجدد در هنگام ادرار کردن
این احساس که نمی‌توانید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید
عفونت‌های دستگاه ادراری

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت بزرگ شدن پروستات چیست و بزرگ شدن پروستات چه خطراتی به همراه خواهد داشت؟ کلیک کنید.

جراحی پروستات با لیزر همچنین ممکن است برای درمان یا پیشگیری از عوارض ناشی از مسدود شدن جریان ادرار که شامل موارد زیر هستند انجام شود:
● عفونت‌های مکرر دستگاه ادراری
● وارد شدن آسیب به کلیه یا مثانه
● ناتوانی در کنترل ادرار یا اصلاً ناتوانی در دفع ادرار
● ابتلا به سنگ مثانه
● وجود خون در ادرار شما

مزایای جراحی پروستات با لیزر نسبت به روش‌های سنتی جراحی پروستات

عمل پروستات با لیزر می‌تواند مزایای متعددی نسبت به سایر روش‌های درمان BPH داشته باشد. بهبود بعد از عمل پروستات به روش باز ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد.

بهبود علائم ادراری ناشی از جراحی لیزر بلافاصله و به طرز قابل توجهی رخ می‌دهد. مزایای جراحی پروستات با لیزر نسبت به روش‌های جراحی سنتی مانند برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP) و پروستاتکتومی باز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1.خطر کمتر خونریزی بعد از عمل پروستات با لیزر

جراحی پروستات با لیزر می‌تواند گزینه خوبی برای مردانی باشد که برای رقیق کردن خون خود دارو مصرف می‌کنند یا دارای اختلال خونریزی هستند که اجازه نمی‌دهد خون آن‌ها به طور طبیعی لخته شود.

2.بستری کوتاه‌تر بعد از عمل پروستات با لیزر

جراحی پروستات با لیزر را می‌توان به صورت سرپایی یا فقط با یک شب بستری شدن در بیمارستان انجام داد.

3.روند سریع‌تر بهبودی با جراحی پروستات با لیزر

جراحی پروستات با لیزر معمولاً نیاز به زمان کمتری برای بهبودی نسبت به روش‌هایی مانند TURP یا جراحی باز دارد.

4.نیاز کمتری به استفاده از کاتتر بعد از عمل

روش‌های درمان بزرگی پروستات معمولاً مستلزم استفاده از یک لوله (کاتتر) برای تخلیه ادرار از مثانه است پس از جراحی است. در جراحی پروستات با لیزر معمولاً کمتر از 24 ساعت به کاتتر نیاز است.

آمادگی‌های لازم قبل از انجام عمل پروستات با لیزر

قبل از انجام جراحی پروستات با لیزر نیاز است که فرد متقاضی عمل اقداماتی را انجام دهد که شامل موارد زیر می‌باشد:

1.نحوه استفاده از غذاها و داروها قبل از عمل پروستات با لیزر

چند روز قبل از انجام جراحی پروستات با لیزر، پزشک معالج ممکن است به شما توصیه کند که مصرف داروهایی را که خطر خونریزی شما را افزایش می‌دهند را متوقف کنید که شامل موارد زیر می‌باشند:
● داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (جانتوون) یا کلوپیدوگرل (پلاویکس)
● مسکن‌هایی مانند آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin IB و …) یا ناپروکسن سدیم (Aleve و…)
● احتمالاً برای جلوگیری از بروز عفونت دستگاه ادراری، آنتی بیوتیک برای شما تجویز می‌شود.

روش انجام عمل پروستات با لیزر

قبل از جراحی پروستات با لیزر به شما بیهوشی عمومی یا بی حسی نخاعی داده می‌شود. با انجام بیهوشی عمومی، در طول عمل بی‌هوش خواهید بود.

با بی حسی نخاعی، شما هوشیار خواهید بود، اما درد از ناحیه جراحی مسدود می‌شود. دقیقاً آنچه می‌توانید در حین و بعد از جراحی پروستات با لیزر انتظار داشته باشید بسته به نوع لیزر و تکنیک خاص مورد استفاده متفاوت است.

بیشتر بدانید: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بعد از عمل پروستات چه اتفاقی می افتد؟ کلیک کنید.

در طی عمل پروستات با لیزر، یک محدوده باریک فیبر نوری از طریق نوک آلت تناسلی شما به مجرای ادرار وارد می‌شود. لیزری که از طریق اسکوپ وارد می‌شود برای تبخیر یا قطع بافت پروستات که جریان ادرار را مسدود می‌کند استفاده می‌شود.

بسته به روش، پزشک ممکن است از ابزارهایی برای برداشتن قطعات بریده شده از بافت پروستات از مثانه نیز استفاده کند.

بعد از عمل پروستات با لیزر

احتمالاً به دلیل تورمی که جریان ادرار را مسدود می‌کند، یک کاتتر ادراری در مجرای ادرار خود خواهید داشت. اگر بعد از برداشتن لوله قادر به ادرار کردن نیستید، ممکن است پزشک کاتتر را مجدداً وارد کند تا به شما امکان بهبودی بدهد یا کاتترهایی به شما بدهد که تا زمانی که تورم کاهش یابد و بتوانید به طور طبیعی ادرار کنید.

همچنین ممکن است متوجه شوید که علائم زیر را دارید:

1.وجود خون در ادرار

دیدن خون برای چند روز تا چند هفته پس از عمل طبیعی است. اگر خون در ادرار شما مانند سس گوجه‌فرنگی غلیظ باشد، به نظر می‌رسد خونریزی بدتر می‌شود یا لخته‌های خون جریان ادرار شما را مسدود می‌کند و در این موارد باید به پزشک خود اطلاع دهید.

2.علائم ادراری تحریک‌کننده

ممکن است نیاز فوری یا مکرر به ادرار کردن یا احساس سوزش داشته باشید، یا ممکن است مجبور باشید در طول شب بیشتر از خواب بیدار شوید تا ادرار کنید.

در برخی از انواع جراحی لیزری، این علائم بسته به نحوه بهبودی و اندازه پروستات شما می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ادامه داشته باشد.

3.مشکل در نگه داشتن ادرار

بی اختیاری ادرار می‌تواند به این دلیل رخ دهد که مثانه شما عادت دارد ادرار را از طریق مجرای ادراری که به دلیل بزرگ شدن بافت پروستات تنگ شده است، فشار دهد.

در اکثر مردان، این موضوع با گذشت زمان بهبود می‌یابد. بسته به نوع عمل پروستات با لیزری که انجام می‌دهید، ممکن است پس از آن به خانه بروید یا نیاز به ماندن در بیمارستان یک شبه داشته باشید.

توصیه‌های پزشک معالج در دوران نقاهت بعد از جراحی پروستات با لیزر

● از انجام فعالیت‌های سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. ممکن است لازم باشد تا دو هفته بعد از HoLEP نیاز باشد که از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید، اما با روش‌هایی جراحی پروستات با لیزر این زمان به چند روز کاهش می‌یابد.

بیشتر بدانید: برای کسب آگاهی بیشتر در مورد مهمترین علائم پروستات در مردان چیست؟ کلیک کنید.

● پزشک معالج ممکن است توصیه کند که یک یا دو هفته بعد از عمل پروستات با لیزر، از رابطه جنسی خودداری کنید. رابطه زودهنگام بعد از عمل پروستات با لیزر می‌تواند باعث درد و خونریزی شود.
● داروهای تجویزی را طبق دستور و به طور کامل مصرف کنید.

سؤالات متداول عمل پروستات با لیزر

1) مزایای جراحی پروستات با لیزر نسبت به روش های جراحی سنتی چیست؟

خطر کمتر خونریزی ، بستری کوتاه‌تر بعد از عمل پروستات با لیزر، روند سریع‌تر بهبودی بعد از عمل، نیاز کمتری به استفاده از کاتتر بعد از عمل

منبع مقاله:

برای انجام عمل پروستات با لیزر می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از انجام موفق عمل پروستات با لیزر اطمینان حاصل کرد.