هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) که به آن بزرگ شدن پروستات نیز می‌گویند و علت بزرگ شدن پروستات بخاطر همین مورد است.، بیماری است که با افزایش سن شایع‌ تر می‌شود. پروستات غده کوچکی است که به تولید مایع منی کمک می‌کند و درست در زیر مثانه یافت می‌شود.

بیشتر بدانید: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه پروستات چیست و بخش های مختلف پروستات در مردان، کلیک کنید.

چرا پروستات بزرگ میشه؟ اغلب با افزایش سن بزرگ‌ تر می‌شود. بزرگ شدن پروستات می‌تواند علائمی ایجاد کند که ممکن است شما را آزار دهد، مانند مسدود شدن جریان ادرار از مثانه. همچنین ابتلای به این بیماری می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در مثانه، مجاری ادرار یا کلیه‌ها شود.

پروستات چیست؟

غده پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه و به اندازه یک گردو است که در قاعده مثانه یافت می‌شود. لوله نازکی که به ادرار و مایع منی اجازه می‌دهد از آلت تناسلی (مجرای ادرار) خارج شود از غده پروستات می‌گذرد.

مایع قلیایی تولید شده توسط غده پروستات به تغذیه اسپرم کمک می‌کند و مجرای ادرار را به عنوان اسپرم (منی) ترک می‌کند. پروستات تحت دو جهش رشد اصلی قرار می‌گیرد.

اولین مورد توسط هورمون‌ های جنسی ساخته شده توسط بیضه‌ ها در دوران بلوغ انجام می‌شود. این امر باعث می‌شود پروستات به وزن متوسط 20 گرم برسد. دومین جهش رشد زمانی شروع می‌شود که مردان در سن سی سالگی خود قرار دارند.

بیماری بزرگ شدن پروستات

روش‌ های درمانی زیادی می‌توانند به بهبود هیپرپلازی خوش خیم پروستات کمک کنند. این روش‌ها شامل درمان دارویی، عمل پروستات و سایر روش‌ ها می‌شود. مشورت با یک پزشک متخصص می‌تواند به شما در انتخاب کمک کند. گزینه مناسب به موارد زیر بستگی دارد.

1. بروز علائم این بیماری در شما
  2. اندازه پروستات شما
  3. ابتلا به دیگر بیماری‌ها که ممکن است داشته باشید.

علائم بزرگ شدن پروستات در مردان

رایج‌ ترین علائم بزرگ شدن پروستات شامل موارد زیر می‌باشد:

علائم بزرگ شدن پروستات

• نیاز مکرر یا فوری به دفع ادرار کردن که به آن تکرر ادرار نیز می‌گویند.
  • ادرار کردن بیشتر در شب یکی از علت پروستات بزرگ است.
  • مشکل در شروع ادرار کردن میتواند از عوامل بزرگ شدن پروستات باشد.
  • جریان ضعیف ادرار، یا جریانی که متوقف می‌شود و شروع می‌شود.
  • ادرار قطره چکانی در انتهای ادرار از علل بزرگ شدن پروستات است.
  • عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه میتواند از علت بزرگ شدن مثانه مردان باشد.

علائم بزرگ شدن پروستات که کمتر شایع‌ اند عبارت‌ اند از:

1. عفونت مجاری ادراری
  2. عدم توانایی در دفع ادرار
  3. وجود خون در ادرار

علائم بزرگ شدن پروستات به تدریج بدتر می‌شود؛ اما گاهی اوقات این علائم ثابت مانده یا حتی با گذشت زمان بهبود می‌یابند. گاهی اندازه پروستات همیشه میزان وخیم بودن علائم این بیماری را تعیین نمی‌کند.

به عنوان مثال برخی از افرادی که در آن‌ ها پروستات کمی بزرگ می‌شوند، ممکن است علائم جدی‌ ای داشته باشند، در مقابل سایر افرادی که پروستات بسیار بزرگ دارند، ممکن است مشکلات جزئی‌ تری داشته باشند؛ و برخی از افراد مبتلا به بزرگی پروستات هیچ علامتی ندارند.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشکلات پروستات و مهمترین علائم پروستات، کلیک کنید.

بیماری پروستات در مردان از چه سنی شروع می‌شود؟

حدود 25 درصد از مردان بالای 55 سال به بیماری بزرگ شدن پروستات مبتلا می‌شوند حتی اندازه پروستات در ۶۰ سالگی نشان دهنده این مورد است. این میزان در سن 70 سالگی به 50 درصد افزایش می‌یابد. مراحل اولیه بیماری بزرگ شدن پروستات ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد.

علت بزرگ شدن پروستات در مردان چیست؟ اگر مرد هستید و در دهه 50 یا 60 زندگی خود هستید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا نیاز به بررسی غده پروستات خود دارید و یا خیر سوال بپرسید و اگر چنین است، هر چند وقت یکبار با پزشک خود مشورت کنید.

اینکه چه عواملی باعث بزرگ شدن پروستات می شود باید بدانید، اگر سابقه خانوادگی بیماری پروستات دارید (یا اگر نگرانی خاصی دارید)، علت بزرگی پروستات می تواند ارثی نیز باشد زودتر با پزشک خود در مورد اینکه چه زمانی ممکن است بررسی پروستات برای شما مناسب باشد، صحبت کنید.

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

علت بزرگ شدن پروستات چیست؟ غده پروستات در زیر مثانه قرار دارد. لوله‌ ای که ادرار را از مثانه به خارج از آلت تناسلی منتقل می‌کند، مجرای ادرار نامیده می‌شود. این لوله از مرکز پروستات عبور می‌کند. هنگامی که پروستات بزرگ‌ تر می‌شود، شروع به مسدود کردن جریان ادرار می‌کند.

پروستات غده‌ ای است که به طور معمول در طول زندگی به رشد خود ادامه می‌دهد. این رشد اغلب پروستات را به اندازه‌ ای بزرگ می‌کند که علائم ایجاد کند یا جریان ادرار را مسدود کند.

مشخص نیست که چه چیزی باعث بزرگ‌ تر شدن پروستات می‌شود و دقیقاً علت بزرگ شدن پروستات چیست. ممکن است دلایل بزرگ شدن پروستات  به دلیل تغییرات در تعادل هورمون‌ های جنسی با افزایش سن بوده و این عامل علت بزرگ شدن پروستات باشد.

عوامل خطر در بزرگ شدن پروستات

عوامل خطر بزرگ شدن پروستات شامل موارد زیر می‌باشند:

• بالا رفتن سن: بزرگ شدن غده پروستات به ندرت قبل از 40 سالگی علائمی در فرد مبتلا ایجاد می‌کند. پس از آن، احتمال بزرگ شدن پروستات و علائم بزرگ شدن پروستات شروع به افزایش می‌کند. علائم پروستات در مردان با بالا رفتن سن به شدت افزایش پیدا میکند.
  • سابقه خانوادگی ابتلا: داشتن یکی از خویشاوندان خونی مبتلا به مشکلات پروستات باعث می‌شود احتمال بروز مشکل در پروستات شما افزایش یابد.

عوامل خطر در بزرگ شدن پروستات

• ابتلا به دیابت و بیماری قلبی عروقی: مطالعات نشان می‌دهد که دیابت ممکن است خطر بزرگ شدن پروستات را افزایش دهد. همچنین ممکن است ابتلا به بیماری قلبی عروقی علت ابتلا به بزرگ شدن پروستات باشد.
  • سبک زندگی: چاقی می‌تواند یک علت افزایش حجم پروستات باشد و خطر ابتلا به BPH را افزایش می‌دهد. ورزش می‌تواند به کاهش خطر کمک کند.

مطالعه بییشتر: برای اطلاع از اینکه بعد از عمل پروستات چه اتفاقی می افتد و عمل پروستات چند روز بستری دارد، کلیک کنید.

بزرگ شدن پروستات چه خطری دارد؟

عوارض بزرگ شدن پروستات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• عدم توانایی در دفع ادرار: به این حالت احتباس ادراری نیز می‌گویند. ممکن است لازم باشد لوله‌ ای به نام کاتتر در مثانه قرار داده شود تا ادرار را تخلیه کند. برخی از افراد مبتلا به بزرگی پروستات برای تسکین نیاز به جراحی دارند.
  • عفونت‌ های دستگاه ادراری (UTIs): عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه می‌تواند خطر عفونت در دستگاه ادراری را افزایش دهد. اگر اغلب به عفونت ادراری مبتلا می‌شوید، ممکن است برای برداشتن بخشی از پروستات به جراحی نیاز داشته باشید.

عوامل خطر در بزرگ شدن پروستات

• ابتلا به سنگ مثانه: ابتلا به بیماری سنگ مثانه اغلب به دلیل ناتوانی در تخلیه کامل مثانه‌ ایجاد می‌شوند. سنگ مثانه می‌تواند باعث بیماری، تحریک مثانه، وجود خون در ادرار و مسدود شدن جریان ادرار شود.
  • آسیب به مثانه: مثانه‌ ای که به طور کامل تخلیه نمی‌شود می‌تواند به مرور زمان کشیده و ضعیف شود. در نتیجه، دیواره عضلانی مثانه دیگر به درستی منقبض نمی‌شود تا ادرار را به زور خارج کند و این کار تخلیه کامل مثانه را سخت‌ تر می‌کند. و دلیل بزرگی پروستات است.
  • آسیب به کلیه: فشار وارده به مثانه به دلیل عدم توانایی ادرار کردن می‌تواند به کلیه‌ ها آسیب رسانده یا عفونت مثانه را به کلیه‌ ها برساند.

درمان بزرگ شدن پروستات

درمان بزرگ شدن پروستات خطر بروز این عوارض را کاهش می‌دهد. اما ورای این سخنان احتباس ادرار و آسیب کلیه می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامتی فرد مبتلا به بزرگ شدن پروستات باشد. تصور نمی‌شود که داشتن پروستات بزرگ خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

مطالعه بیشتر: برای دریافت اطلاعات بیشتر از قرص پرازوسین پروستات و عوارض قرص پرازوسین پروستات، کلیک کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما دچار علائم بزرگ شدن پروستات هستید، باید با پزشک معالج خود در مورد علائم بزرگ شدن پروستات خود صحبت کنید، این امر در تشخیص و درمان بزرگ شدن پروستات نقش مهمی بر عهده دارد.

بدون دریافت درمان این بیماری، خطر انسداد خطرناک دستگاه ادراری می‌تواند افزایش یابد. همچنین اگر نمی‌توانید ادرار کنید، باید فوراً به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

نتیجه گیری

غده پروستات یک اندام تناسلی مردانه است که مایعاتی تولید می‌کند که سلول‌ های اسپرم را تغذیه و محافظت می‌کند. سه نوع شایع و رایج بیماری پروستات عبارت‌ اند از التهاب (پروستاتیت)، بزرگ شدن غیر سرطانی (BPH) پروستات و سرطان پروستات.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان پروستات و وزیکول سمینال، کلیک کنید.

اگر مردی هستید در دهه 50 یا 60 زندگی خود قرار دارید باید در مورد علت بزرگ شدن پروستات مردان اطلاعات جامعی داشته باشید، در مورد بررسی غده پروستات، دلیل بزرگ شدن پروستات خود با پزشک خود صحبت کنید. اگر سابقه خانوادگی بیماری پروستات دارید (یا نگرانی خاصی دارید)، زودتر با پزشک خود در مورد بررسی پروستات مشورت کنید.

سؤالات متداول علت بزرگ شدن پروستات

1) علت بزرگ شدن پروستات چیست؟

اینکه دلیل بزرگ شدن پروستات چیست ، مشخص نیست که چه چیزی باعث بزرگ‌ تر شدن پروستات می‌شود و دقیقاً علت بزرگ شدن پروستات چیست. ممکن است بزرگ شدن پروستات به دلیل تغییرات در تعادل هورمون‌ های جنسی با افزایش سن بوده و این عامل علت بزرگ شدن پروستات باشد.

2) علائم بزرگ شدن پروستات در مردان کدام اند؟

رایج‌ ترین علائم بزرگ شدن پروستات , علت افزایش حجم پروستات شامل موارد زیر می‌باشد: نیاز مکرر یا فوری به دفع ادرار کردن که به آن تکرر ادرار نیز می‌گویند، ادرار کردن بیشتر در شب، مشکل در شروع ادرار کردن، جریان ضعیف ادرار، یا جریانی که متوقف می‌شود و شروع می‌شود، ادرار قطره چکانی در انتهای ادرار، عدم توانایی در تخلیه کامل مثانه.

3) بزرگ شدن پروستات چه خطری دارد؟

عدم توانایی در دفع ادرار ، عفونت‌ های دستگاه ادراری (UTIs)، آسیب به مثانه، آسیب به کلیه

4) بیماری پروستات در مردان از چه سنی شروع می‌شود؟

حدود 25 درصد از مردان بالای 55 سال به بیماری بزرگ شدن پروستات مبتلا می‌شوند. این میزان در سن 70 سالگی به 50 درصد افزایش می‌یابد.

برای گرفتن اطلاعات در زمینه درمان بیماری پروستات می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان بیماری پروستات اطمینان حاصل کرد.

منبع این مقاله