واریکوسل به بزرگ شدن رگ‌های بیضه گفته میشود. جراحی واریکوسل با هدف برطرف کردن این رگ‌های بزرگ انجام می گردد تا گردش خون به اندام‌های تولید مثل به طور صحیح انجام شود. هنگامی که یکی از عروق بیضه واریسی میشود فرایند گردش خون به سایر نواحی دستگاه تولیدمثل مختل می‌گردد. کیسه بیضه وظیفه محافظت از بیضه ها را برعهده دارد. از آنجایی که به علت واریسی شدن این رگ‌ها، خون نمی‌تواند به قلب برگردد درون کیسه بیضه جمع می شود و باعث بزرگ شدن غیرطبیعی رگ‌ها خواهد شد. این وضعیت می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم شود.

درمان و جراحی واریکوسل به روش میکروسرجیکال یک روش ایمن است که شانس موفقیت در باروری را تا حد زیادی افزایش می دهد و ریسک عوارض حاصل از عدم گردش خون در دستگاه تولید مثل را کاهش می دهد. هزینه انجام جراحی واریکوسل با توجه به نوع روش درمانی مورد استفاده، دستمزد جراح و موقعیت فیزیکی کلینیک یا بیمارستان متغیر است.

برای اطلاعات بیشتر درمورد هزینه جراحی واریکوسل و رزرو وقت مشاوره با دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان، عضو هیئت علمی دانشگاه و رتبه دوم بورد تخصصی اورولوژی به شماره 02188776801 تماس بگیرید.

چه افرادی متقاضی مناسبی برای این عمل جراحی هستند؟

حدود ۱۵ درصد از مردان جوان و ۲۰ درصد از نوجوانان دچار واریکوسل میشوند. واریکوسل معمولاً باعث بروز درد و یا علائم خاصی نمی‌شود. در صورتی که بیمار هیچ گونه علامت یا دردی نداشته باشد پزشک جراحی را توصیه نمی کند تا بیمار با عوارض حاصل از عمل مواجه نشود. واریکوسل معمولاً در سمت چپ بیضه ایجاد میشود. واریکوسل در سمت راست بیضه میتواند به علت رشد زائده های خوش خیم یا تومور به وجود بیاید. در صورتی که شما دچار واریکوسل در سمت راست بیضه شده اید ممکن است پزشک درخواست انجام عمل جراحی را بدهد تا زائده ایجاد شده برطرف گردد. ناباروری یکی از عوارض شایع واریکوسل است و در صورتی که فرد برای باروری و فرزند داشتن دچار مشکل شده باشد پزشک انجام عمل جراحی را پیشنهاد می دهد. همچنین در مواردی که بیمار دچار عوارض جانبی ناشی از کاهش تولید تستسترون شده است از قبیل افزایش وزن و کاهش میل جنسی، ممکن است پزشک عمل جراحی واریکوسل را ضروری بداند.

تشخیص واریکوسل (بزرگ شدن رگ‌های وریدی بیضه) چگونه است

چه ارتباطی بین واریکوسل و ناباروری وجود دارد؟

در برخی موارد واریکوسل می تواند بر کیفیت مایع منی و تولید اسپرم تاثیر بگذارد. برخی از بیماران فقط پس از انجام آزمایش سمن متوجه می شوند که دچار واریکوسل هستند. در این موارد معمولاً پزشک پس از عمل جراحی واریکوسل درخواست تکرار آزمایش را می‌دهد تا به این نتیجه برسد که آیا تولید و کیفیت اسپرم بهبود پیدا کرده است یا خیر.

جراحی واریکوسل چیست؟

جراحی واریکوسل چیست جراحی واریکوسل با هدف درمان عروق واریسی بزرگ و واریکوسل انجام می شود. جراحی واریکوسل به دو دسته تقسیم می‌شود که هر دو به صورت سرپایی انجام می گردند:

• جراحی باز: این روش رایج تر است و پزشک یک برش را ایجاد میکند و با استفاده از وسایل و تجهیزات پزشکی به مشاهده عروق می پردازد. پزشک بستن عروق آسیب دیده می‌پردازد تا مجدداً گردش خون به درون عروق سالم انجام شود. این عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می گردد.
  • جراحی لاپاراسکوپیک: در این عمل جراحی پزشک به ایجاد یک برش کوچک در شکم می‌پردازد سپس تجهیزات جراحی مخصوص را که شامل یک لوله و یک دوربین کوچک است به درون بدن هدایت می کند و به انجام مراحل بعدی می پردازد. این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می گردد.

آماده شدن برای مراجعه به پزشک

احتمالاً در اولین مرحله درمان شما به پزشک عمومی مراجعه می‌کنید اما پزشک پس از انجام معاینات اولیه فوراً شما را به متخصص ارولوژی ارجاع خواهد داد. در بخش زیر به ارائه اطلاعاتی می پردازیم که به شما برای آماده شدن برای مراجعه به پزشک کمک می کند تا بدانید چه انتظاراتی از پزشک داشته باشید.

درمان درد بیضه بعلت بیماری واریکوسل،آسیب و پیچیدگی بیضه ها

اقداماتی که باید انجام دهید

• فهرست کاملی از علائم که دارید را یادداشت کنید حتی علائمی که فکر می‌کنید ارتباطی با واریکوسل ندارند.
  • اطلاعات فردی و کلیدی خود از قبیل تغییراتی که اخیراً در زندگی شما ایجاد شده یا تجربه کردن استرس را یادداشت کنید.
  • فهرست کاملی از داروهای مصرفی خود، ویتامین ها و مکمل ها را یادداشت کنید.
  • با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود به پزشک مراجعه کنید زیرا گاهی اوقات به خاطر آوردن همه اطلاعات دشوار است. هنگامی که یکی از دوستان شما همراهتان به مطب پزشک مراجعه می کند می‌تواند اطلاعات فراموش شده را یادآوری نماید.
  • سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید را یادداشت کنید تا بتوانید پاسخ همه سوال های خود را به دست بیاورید. این فهرست باید شامل سوال های بسیار مهم و سوال های کم اهمیت باشد.

فرایند درمان

پزشک در ابتدا به انجام معاینات جسمانی می پردازد تا اطمینان حاصل کنند که علت بروز علائم بیمار، واریکوسل است. پزشک معمولاً با انجام دادن معاینات روتین، سونوگرافی، ترموگرافی و تست های مرتبط به این نتیجه میرسد که علت واریسی شدن عروق چیست و برنامه درمان را طراحی می‌کند. برخی از این تست ها عمدتاً توسط پزشک درخواست می شوند و یک بخش از هزینه های جراحی واریکوسل را به خود اختصاص می‌دهند.

جراحی واریکوسل رایج ترین روش درمانی است که معمولا تحت بیهوشی عمومی و به صورت سرپایی و در برخی موارد نادر تحت بیهوشی موضعی انجام می گردد. در حین جراحی پزشک به ایجاد یک برش کوچک روی بافت بیضه می پردازد تا امکان دسترسی به عروق فراهم کرد. پس از این مرحله و اصلاح عروق واریسی گردش خون افزایش پیدا می کند. معمولاً از این روش تحت عنوان جراحی باز یاد میشود.

پزشک با توجه به نظر شخصی خود و ارزیابی نتایج به دست آمده ممکن است در طول درمان از لاپاراسکوپ نیز استفاده کند تا امکان استفاده از دوربین برای مشخص کردن اختلال ایجاد شده در عروق فراهم گردد. از این روش تحت عنوان جراحی لاپاراسکوپی انجام می‌شود که معمولاً به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی انجام می گردد. انجام فرایند جراحی می تواند از ۳ تا ۴ ساعت متغیر باشد.

واریکوسل گرید۱: علت، علائم، درمان و پیشگیری واریکوسل

پس از جراحی واریکوسل چه اتفاقی رخ میدهد؟

پس از جراحی واریکوسل چه اتفاقی رخ میدهد در یک روز اول پس از جراحی بیمار باید در منزل استراحت کند و دراز بکشد. محل جراحی شده توسط بانداژ پوشانده می شود و باید دو روز پس از جراحی تعویض گردد. در صورتی که روی برشی ایجاد شده چسبی باقی مانده باشد باید اجازه دهید تا به صورت خود به خود جدا گردد که معمولاً یک یا دو هفته پس از جراحی برداشته می شود. ممکن است در ابتدا دچار درد خفیف تا متوسط شوید که پزشک به تجویز داروهای مسکن از قبیل استامینوفن یا ایبوپروفن می پردازد که به مدت کوتاه پس از جراحی استفاده نمایید. دوران بهبود پس از جراحی متغیر است اما معمولاً شما باید بتوانید طی مدت چند روز به محل کار خود برگردید و فعالیت های روزمره تان را از سر بگیرید. به مدت یک تا دو هفته پس از عمل باید از انجام موارد زیر خودداری کنید:

• رابطه جنسی
  • ورزش کردن
  • برداشتن اجسام سنگین

خطرات جراحی واریکوسل چیست؟

جراحی واریکوسل جز عمل های جراحی کم خطر است اما در موارد نادر ممکن است بیمار دچار عوارض زیر شود:

• آسیب دیدگی شریان بیضه
  • تجمع مایع در اطراف بیضه ها
  • واریسی شدن مجدد بیضه

هزینه جراحی واریکوسل چقدر است؟

هزینه جراحی واریکوسل چقدر است؟هزینه جراحی واریکوسل به فاکتورهای متعددی از قبیل موقعیت فیزیکی مطب پزشک، مهارت و تجربه جراح، محل زندگی بیمار، صورت حساب بیمارستان و سیاستهای بیمه سلامت بستگی دارد.

با توجه به نوع  پوشش بیمه سلامت، هزینه درمان هر فرد ممکن است با فرد دیگر تفاوت داشته باشد به همین دلیل بهتر است قبل از انجام عمل جراحی با مسئول بیمه خود در این رابطه مشورت کنید تا اطلاعات مرتبط با هزینه درمان را در اختیار شما قرار دهد. با توجه به پوشش های مختلف بیمه ها نمی توان به طور دقیق مشخص کرد که هزینه انجام جراحی واریکوسل چقدر است.

آیا روش‌های درمانی دیگری به جای واریکوسل وجود دارد؟

در برخی موارد نادر پزشک انجام جراحی امبولیزاسیون زیر جلدی را برای ترمیم واریکوسل توصیه می کند. در این روش پزشک یک لوله کوچک را وارد شریان کشاله ران یا گردن می نماید و تجهیزات مخصوص از قبیل دوربین را از طریق آن به درون بدن هدایت می کند تا بتواند به تزریق مایع مخصوص یا کویل بپردازد که به ترمیم عروق واریسی و مسدود کردن عروق آسیب دیده کمک میکند. این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و چند ساعت طول میکشد