درد بیضه چپ ناشی از چیست؟

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. درد بیضه چپ ناشی از چیست؟

بروز درد بیضه چپ و به طور کلی درد در ناحیه بیضه می‌تواند در طرف بیضه راست یا چپ رخ دهد. دلیل بروز درد بیضه چپ اغلب، یک بیماری بسیار رایج و قابل درمان است. درد شدید در بیضه به ویژه درد بیضه چپ می‌تواند ناشی از پیچ خوردگی بیضه، آسیب به کشاله ران، عفونت باکتریایی یا التهاب پروستات باشد. درد ناگهانی و شدید در بیضه بسیار خطرناک بوده است و باید فوراً درمان شود.

 

چه زمانی به علت درد بیضه چپ باید به پزشک مراجعه کنیم

 

چه چیزی می‌تواند علت درد بیضه چپ باشد؟

دلایل زیادی وجود دارد که بیضه ممکن است شروع به درد کند، از جمله این موارد می‌توان به پیچ خوردگی یا التهاب اشاره کرد. در این مواقع ممکن است فقط در سمت راست احساس درد کرده یا دچار درد بیضه چپ شوید یا هر دو بیضه تحت تأثیر قرار بگیرند. همچنین علت درد بیضه ممکن است هنگام دفع ادرار تورم بیضه، درد زیر شکم و سوزش داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: برای اطلاع از اینکه آیا درد بیضه طبیعی است؟درد بیضه نشانه چیست؟ علت درد بیضه چیست؟ کلیک کنید.

 

1.واریکوسل

واریکوسل، شما در سرتاسر بدنتان شریان‌هایی دارید که خون غنی از اکسیژن را از قلب به استخوان‌ ها، بافت‌ ها و اندام‌ ها می‌رسانند. شما همچنین سیاهرگ‌ هایی دارید که خون کم اکسیژن را به قلب و ریه‌ها برمی گرداند. هنگامی که وریدهای بیضه بزرگ می‌شوند، واریکوسل نامیده می‌شود.

واریکوسل تا 15 درصد از مردان را مبتلا می‌کند؛ مانند مشکل وریدهای واریسی در پاها، واریکوسل نیز ممکن است سبب شود که سیاهرگ‌ ها در زیر پوست کیسه بیضه شما برآمده به نظر برسد. معمولاً واریکوسل تمایل دارد در بیضه چپ تشکیل شود زیرا سیاهرگ سمت چپ پایین‌تر و آویزان است. این امر باعث می‌شود که دریچه‌های آن ورید نتوانند خون را به سمت بالا و به داخل بدن پمپاژ کنند.

 

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با علائم واریکوسل برای درمان قطعی واریکوسل چه زمانی باید به پزشک کراجعه کرد، کلیک کنید.

 

2.پیچ خوردگی بیضه

بروز این مشکل زمانی است که طناب اسپرماتیک (منبع خون بیضه) پیچ خورده است. پیچ خوردگی اغلب در سمت چپ رخ می‌دهد و به ندرت هر دو طرف بیضه را به طور هم‌زمان تحت تأثیر قرار می‌دهد. تروما یا آسیب ناشی از تصادف، آسیب ورزشی، اسب سواری یا دوچرخه سواری، هماتوم، کوفتگی یا پارگی بیضه می‌تواند منجر به پیچ خوردگی شود که خود می‌تواند علت درد بیضه چپ باشد.

پیچ خوردگی بیضه

همچنین اعتقاد بر این است که یکی از علت‌های مهم پیچ خوردگی بیضه یک ناهنجاری مادرزادی (چیزی که شما با آن متولد شده‌اید) است که به بیضه‌ها اجازه می‌دهد تا در کیسه بیضه حرکت کنند. به احتمال زیاد این مشکل در نوزادان پسر و پسرانی که تازه به سن بلوغ می‌رسند، اتفاق می‌افتد.

اما پسران دارای سن بیشتر ممکن است پس از آسیب دیدگی یا تمرینات ورزشی دچار پیچ خوردگی بیضه شوند. به جز درد بیضه چپ، پیچ خوردگی بیضه علائم دیگری که ممکن است داشته باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • درد و تورم ناگهانی، شدید بیضه که معمولاً فقط در یک طرف رخ می‌دهد.
  • تهوع و استفراغ

3.اپیدیدیم

التهاب ناشی از التهاب پروستات یا یک بیماری مقاربتی می‌تواند به اپیدیدیم یعنی لوله پیچیده و درازی که اسپرم را حمل می‌کند، آسیب رسانده و منجر به ایجاد زخم و درد شود. التهاب احتمالاً ناشی از التهاب پروستات یا یک بیماری مقاربتی (STDs) مانند کلامیدیا و سوزاک است.

اپیدیدیم یعنی لوله پیچیده و درازی که اسپرم را حمل می‌کند

و می‌تواند علت درد بیضه چپ باشد. این بیماری مردان در هر سنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما مردانی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند. علائم دیگری که ممکن است در ابتلای به اپیدیدیم داشته باشید شامل موارد زیر می‌باشد:

  • قرمزی، تورم و درد در بیضه
  • درد هنگام ادرار یا انزال
  • ترشح از آلت تناسلی
  • خون در منی

4.جراحت

بیضه‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از ورزش، دعوا یا تصادفات در حالت‌های مختلف آسیب‌پذیر هستند. از آنجایی که بیضه چپ تمایل دارد پایین‌تر از بیضه راست آویزان شود، بیضه سمت چپ در این مورد کمی آسیب‌پذیرتر است.

در حالی که ضربه خفیف به بیضه‌ها ممکن است منجر به درد موقتی شود که با گذشت زمان و استفاده از کمپرس یخ کاهش یابد، آسیب‌های جدی‌تر باید توسط پزشک ارزیابی شود. تشکیل احتمالی هیدروسل یا پارگی بیضه بر اثر جراحت نیاز به دخالت فوری پزشکی دارد.

 

بیشتر بدانید: جهت کسب اطلاعات در خصوص علت کوچک شدن بیضه و بهترین راه درمان آتروفی بیضه، کلیک کنید.

 

5.سرطان بیضه

هنگامی که سلول‌های سرطانی در بیضه‌ها تشکیل می‌شوند، سرطان بیضه نامیده می‌شود. سرطان بیضه معمولاً برای اولین بار در طی خودآزمایی یا معاینه فیزیکی توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. وجود یک توده یا تورم در کیسه بیضه می‌تواند نشان دهنده وجود یک تومور سرطانی باشد.

در ابتدا ممکن است دردی وجود نداشته باشد؛ اما اگر متوجه یک توده یا تغییر دیگری در یک یا هر دو بیضه شدید و حتی درد خفیفی را در آنجا تجربه کردید، نیاز است که سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

6.فتق اینگوینال

فتق مغبنی که فتق کشاله ران نیز نامیده می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که بخشی از قسمت پایین شکم مانند روده یا بخشی از چربی از یک نقطه ضعیف در عضلات دیواره شکم به طرف بیرون فشار می‌آورد.

فتق اینگوینال

افراد ممکن است با این مشکل به دنیا آمده یا ممکن است به خاطر جراحی قبلی، آسیب دیدگی یا بارداری به این مشکل مبتلا شده باشد. به جز درد بیضه چپ فتق اینگوینال علائم دیگری که ممکن است داشته باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • برآمدگی و درد در پایین شکم که در آن ممکن است هنگام ایستادن، برآمدگی را مشاهده کنید.
  • برآمدگی زمانی شروع به درد می‌کند که بر عضلات شکم فشار وارد شود، مثلاً در هنگام بلند کردن یک جسم سنگین یا خم شدن.

7.اورکیت

اورکیت زمانی رخ می‌دهد که یک یا هر دو بیضه ملتهب می‌شوند. این مشکل در اثر عفونت‌های مقاربتی مانند سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می‌شود. به ندرت، ارکیت توسط یک ویروس ایجاد می‌شود. به جز اینکه اورکیت می‌تواند علت درد بیضه چپ باشد، با علائم دیگری همراه بود که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • درد و تورم ناگهانی بیضه
  • تب
  • دردهای عضلانی
  • سردرد

8.اسپرماتوسل

اسپرماتوسل یک کیست یا کیسه پر از مایع است که در لوله‌ای که اسپرم را از قسمت فوقانی بیضه حمل می‌کند تشکیل می‌شود. اسپرماتوسل می‌تواند در هر دو بیضه ایجاد شود. اگر کیست کوچک باقی بماند، ممکن است فرد مبتلا علائمی نداشته باشد.

اگر اسپرماتوسل رشد کند، ممکن است درد بیضه شروع شده و فرد احساس سنگینی در ناحیه بیضه کند. ممکن است فرد در طی خودآزمایی متوجه تغییری در بیضه آسیب دیده شود.

9.هیدروسل

در داخل کیسه بیضه، لایه نازکی از بافت هر بیضه را احاطه کرده است. هنگامی که مایع یا خون این غلاف را پر می‌کند، این مشکل هیدروسل نامیده می‌شود. در این حالت معمولاً کیسه بیضه متورم شده و ممکن است درد وجود داشته باشد یا نباشد.

هیدروسل می‌تواند در یک یا هر دو بیضه ایجاد شود. هیدروسل در نوزادان شایع‌تر است و در عرض یک سال یا بیشتر پس از تولد از بین می‌رود؛ اما التهاب یا آسیب به بیضه می‌تواند باعث ایجاد هیدروسل در پسران و مردان بالغ شود.

 

مطالعه بیشتر: جهت اطلاع از درمان سریع آب آوردن بیضه و چه عواملی باعث آب آوردن بیضه می شود، کلیک کنید.

 

10.التهاب پروستات

التهاب پروستات اغلب ناشی از باکتری‌های موجود در ادرار است که باعث عفونت در غده پروستات می‌شود. همچنین التهاب پروستات می‌تواند ناشی از التهاب پس از جراحی یا آسیب‌های دیگر باشد. در برخی موارد، علت بروز این مشکل ناشناخته است.

التهاب پروستات مزمن یک التهاب یا عفونت مداوم غده پروستات است.مردان در هر سنی می‌توانند به این بیماری دچار شوند. عوامل خطر در ابتلا به التهاب پروستات (پروستاتیت) عفونت‌ های دستگاه ادراری شامل استفاده از کاتتر برای دفع ادرار؛ یا ترومای لگن ناشی از فعالیت‌هایی مانند دوچرخه سواری و اسب سواری می‌باشد.

به جز اینکه التهاب پروستاتیت می‌تواند علت درد بیضه چپ باشد، با علائم دیگری همراه بود که شامل موارد زیر می‌باشد:

  • درد در ناحیه شکم، کمر، کشاله ران و اندام تناسلی
  • نیاز مکرر به دفع ادرار
  • درد، سوزش و مشکل در هنگام دفع ادرار
  • ادرار کدر رنگ یا خون‌آلود
  • انزال دردناک

در چه مواقعی فرد احتمال بیشتری برای دچار شدن به درد بیضه چپ دارد؟

احتمال بروز درد بیضه چپ و کشاله ران، درست قبل از شروع و در حین فعالیت جنسی، بعد از انزال و در حین یا بعد از ورزش بیشتر است. همچنین ممکن است هنگام بیداری، خواب، ایستادن، نشستن یا حرکت، درد بیضه چپ و کشاله ران بروز پیدا کند.

هر مردی احتمال دارد دچار درد بیضه چپ شود، اما مردانی که رابطه جنسی مقعدی یا واژینال محافظت نشده دارند یا از نظر جنسی بسیار فعال هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به درد بیضه چپ و کشاله ران هستند. پسران نوجوان، مردان جوان و نوزادان پسر بیشتر در معرض درد بیضه چپ ناشی از پیچ خوردگی بیضه هستند.

علائم شایع درد بیضه چپ و کشاله ران

برخی از علائمی است که احتمال افراد در هنگام درد بیضه چپ و کشاله ران داشته باشند شامل موارد زیر می‌باشد:

  • درد ناگهانی و شدید در بیضه چپ و کشاله ران
  • دردی کسل کننده که ممکن است در زیر شکم یا داخل شکم شما انتشار پیدا کند.
  • تورم، قرمزی و درد بیضه چپ و کیسه بیضه
  • حالت بیضه آویزان شده یا اینکه بیضه در وضعیتی غیرعادی خوابیده است یا در داخل کیسه بیضه فرد بالاتر از حد طبیعی قرار گرفته است.

درمان درد بیضه چپ

درمان درد بیضه چپ و زیر شکم می‌تواند شامل درمان‌های خانگی و درمان اورژانسی است که در ادامه به تفصیل توضیح داده خواهد شد:

1.درمان درد بیضه چپ و زیر شکم در خانه

برای درد بیضه چپ و کشاله ران خفیف می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید.

  • استراحت كردن
  • استفاده از کمپرس یخ برای دوره‌های زمانی کوتاه، مانند 15 تا 20 دقیقه و چند بار در روز.
  • مصرف داروهای ضد درد: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) را برای تسکین درد امتحان کنید.

 

بیشتر بدانید: اگر می خواهید همه چیز درباره ضربه به بیضه را بدانید و در مورد اینکه بعد از ضربه به بیضه چه کنیم؟ کلیک کنید.

 

2.چه زمانی باید برای درمان درد بیضه چپ و زیر شکم به اورژانس مراجعه کرد؟

اگر درد مبهم در بیضه دارید که به آرامی شروع می‌شود، باید فوراً برای درمان درد بیضه چپ و زیر شکم به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید. ممکن است احساس کنید که این درد از قسمت پایین شکم شروع یا به داخل آن انتشار پیدا می‌کند. همچنین در صورت داشتن تب، لرز و سوزش هنگام ادرار به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی به علت درد بیضه چپ باید به پزشک مراجعه کنیم

اگر درد و تورم ناگهانی و شدید در بیضه چپ دارید، به ویژه زمانی که نمی‌دانید علت آن چیست، به اورژانس مراجعه کنید یا با اورژانس پزشکی تماس بگیرید. دلیل این امر این است که علت درد بیضه چپ و کشاله ران ممکن است ناشی از پیچ خوردگی باشد که باید در اسرع وقت درمان شود.

برای درمان درد بیضه چپ می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان درد بیضه چپ اطمینان حاصل کرد.

سؤالاتی که ممکن است پزشک در مورد علت درد بیضه چپ و کشاله ران بپرسد شامل موارد زیر می‌باشد:

  • آیا هنگام ادرار کردن احساس درد می‌کنید؟
  • آیا از نظر جنسی فعال هستید؟
  • آیا متوجه تغییراتی در بیضه یا کیسه بیضه خود می‌شوید؟
  • آیا احساس تهوع دارید؟

منبع مقاله

https://www.buoyhealth.com/learn/pain-in-one-testicle

https://www.azuravascularcare.com/infovaricocele/left-testicle-hurts

https://www.healthline.com/health/mens-health/left-testicle-pain#spermatocele

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید