تفاوت زگیل تناسلی با زگیل معمولی

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. تفاوت زگیل تناسلی با زگیل معمولی

در این مقاله میخواهیم به تفاوت زگیل تناسلی با زگیل معمولی و تمامی نکات پیرامون این موضوع بپردازیم، زگیل‌ ها معمولاً زایده‌ های پوستی بی ضرری هستند که در بیشتر افراد می‌توانند بروز پیدا کنند.

آن‌ها معمولاً به خودی خود از بین می‌روند اما در مواقع ضروری می‌توان با بهره گیری اقدامات درمانی مناسب از طریق داروخانه‌ها، پزشکان یا متخصصان پوست آن‌ها را درمان کرد. زگیل‌ ها زایده های پوستی نیز نامیده می‌شوند.

tel://02188776801

آن‌ها زایده‌های گوشتی خوش خیم (غیر سرطانی) بر روی پوست هستند و تقریباً می‌توانند در هر جایی از بدن انسان رشد کنند، اما معمولاً بر روی دست‌ها، انگشتان، صورت و پاها دیده می‌‌شود.

راههای انتقال زگیل تناسلی متفاوت استام بروز زگیل یک مشکل رایج برای خیلی از افراد است و در بعضی از مقاطع زندگی بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید: راه های انتقال زگبل تناسلی و زگیل تناسلی معمولاً در کدام ناحیه از بدن افراد مبتلا یافت می‌شود؟

 

بعضی از انواع زگیل‌ها بر روی قسمت‌های تناسلی به وجود می‌آیند. برای اینکه بدانید چه چیز باعث به وجود آمدن زگیل‌ها می‌شود و اینکه تفاوت بین زگیل‌های تناسلی و معمولی را بدانید خواندن این مقاله را ادامه دهید.

 

تفاوت زگیل‌ های معمولی با زگیل‌ های تناسلی

زگیل‌ها به وسیله  ایجاد عفونت در لایه بیرونی پوست به وجود می‌‌آیند که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی(Hpv) ایجاد می‌شود. انواع مختلفی از ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که باعث به وجود آمدن زگیل‌های مختلف در نواحی مختلف بدن انسان می‌شوند.

 عفونت به وسیله شکاف‌هایی درپوست، برای مثال در ریشه ناخن(قسمتی از پوست که ناخن از آن جدا می‌شود)، بریدگی‌ها، خراش‌ها به وجود می‌آید. جویدن ناخن یا جویدن پوست اطراف ناخن می‌‌تواند باعث شود زگیل‌ها در نوک انگشت و اطراف ناخن‌ها پخش شود.

 زگیل می‌تواند در بچه‌ها و نوجوانان رایج باشد زیرا مقاومت سیستم ایمنی بدن آن‌ها ممکن است هنوز در مقابل ویروس بالا نرفته باشد. زگیل ممکن است همچنین در کسانی که اگزما دارند به دلیل شکستن سد دفاعی پوست و کسانی که سیستم ایمنی بدن شان به خاطر درمان با داروهای خاص به خوبی کار نمی‌کنند یا سیستم ایمنی بدنشان به خاطر اچ آی وی و ایدز ضعیف شده است نیز رخ دهد.

زگیل‌ها مسری هستند زیرا ویروس می‌تواند با تماس مستقیم پوست به پوست به دیگران منتقل شود یا به طور غیر مستقیم از طریق استفاده از وسایل مشترک، مثل حوله‌ها یا لیف‌های حمام. زگیل‌ها همچنین می‌توانند در اثر خاراندن یا زخم کردن زگیل در قسمت‌های دیگر بدن شخص مبتلا پخش شود.

اما زگیل معمولی در ناحیه تناسلی  هم ایجاد می شود؟ بعضی از انواع پاپیلوماهای انسانی از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند و باعث به وجود آمدن زگیل تناسلی می‌شود که مستعد تبدیل به سرطان دهانه رحم هستند.این دسته از زگیل ها را به اصطلاح زگیل های پرخطر می نامند. زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های مقاربتی است.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی بیشتر با پماد برای درمان زگیل تناسلی زنان همچنین پماد زوویدرم برای زگیل تناسلی، کلیک کنید.

 

زگیل‌ های تناسلی چیست؟

 زگیل‌های تناسلی شبیه زگیل‌های معمولی هستند اما معمولاً اطراف یا داخل واژن، دهانه رحم (قسمت پایینی رحم)، آلت تناسلی مردان، پوست بیضه، مقعد، یا فاصله بین واژن و مقعد دیده می‌شوند. این زگیل‌ها زایده‌های کوچک، نرم و گوشت مانندی روی پوست هستند. زگیل‌های تناسلی مانند دیگر زگیل‌ها به وسیله ویروس‌ها به وجود می‌آیند.

زگیل های تناسلی چیست

ویروسی که باعث به وجود آمدن زگیل تناسلی می‌شود ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) نامیده می‌شود. انواع مختلفی از ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد. نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی که باعث به وجود آمدن زگیل‌های تناسلی می‌شود معمولاً ویروس پاپیلومای انسانی نوع ۶- و ۱۱- می باشند.

تفاوت زگیل تناسلی با زگیل معمولی

 زگیل‌های تناسلی نسبت به زگیل‌های دیگر به شدت مسری هستند. یا به سادگی منتقل می‌‌شوند. زگیل‌های تناسلی می‌توانند به دیگر قسمت‌های بدن که با زگیل مجاورت دارند نیز منتقل شوند و با فعالیت‌های جنسی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

زگیل‌ها معمولاً دو هفته تا شش ماه بعد از اینکه شما با ویروس پاپیلومای انسانی آلوده شده اید مشاهده می‌شوند.

با وجود این ممکن است شما به ویروس پاپیلومای انسانی آلوده شده باشید بدون اینکه در ظاهر زگیلی داشته باشید. زگیل‌های تناسلی می‌توانند باعث تغییر در دهانه رحم زنان شوند. در بیشتر مواقع این تغییرات بی ضرر است اما گاهی اوقات این تغییر می‌تواند موجب بروز سرطان دهانه رحم در فرد مبتلا شود.

اما نکته مهم در تفاوت زگیل تناسلی با زگیل معمولی اینکه زگیل‌های معمولی به راحتی قابل تشخیص و تمایز از سایر انواع زگیل مانند زگیل تناسلی، زگیل رشته‌ای یا زگیل کف پا هستند. آن‌ها معمولاً روی دست‌ها یا انگشتان ظاهر می‌شوند و در برخی موارد زگیل تناسلی خارش دارد، اگرچه می‌توانند در هر مکان غیر تناسلی از جمله زانوها، مچ پا، بازوها و پاها ظاهر شوند.

 

بیشتر بخوانید: شاید بخواهید بدانید که آیا زگیل تناسلی خارش دارد، علت خارش زگیل تناسلی چیست؟

 

زگیل‌ های معمولی به طور کلی ویژگی‌ های زیر را دارند:

  • رشد پوستی کوچک و برجسته
  • به شکل بیضی یا گرد است.
  • در لمس زبر و خشن است.
  • دور لبه‌های زگیل معمولی سفت و وسط آن نرم‌تر می‌باشد.
  • خالدار با نقاط سیاه کوچک یا “دانه زگیل”

جالب اینکه برخی از افراد مشکل را به عنوان زگیل با دانه‌های سیاه توصیف می‌کنند. نقاط یا لکه‌های کوچک سیاه در یک زگیل گاهی اوقات  دانه زگیل نامیده می‌شود. با این حال، این‌ها به هیچ وجه دانه نیستند، آنها در واقع رگ‌های خونی کوچک هستند.

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل‌های تناسلی زایده‌هایی کوچک، به رنگ‌های سرخ مایل به زرد، خاکستری روشن یا صورتی روشن هستند. شما ممکن است یک یا تعداد زیادی زگیل داشته باشید. زگیل‌ها معمولاً به صورت برآمدگی‌های سفت کوچک، انعطاف پذیر بر روی پوستند که شبیه تکه‌های کوچک گل کلم هستند؛ اما بعضی از زگیل‌ها کاملاً کوچک و صاف هستند و به راحتی دیده نمی‌شوند.

 در زنان زگیل‌ها می‌تواند در بخش بیرونی آلت تناسلی (چین‌های پوست اطراف دهانه واژن) در دهانه رحم، درون واژن یا رحم، یا اطراف مقعد رشد کند. در مردان زگیل‌ها می‌تواند در نوک آلت تناسلی مردان و بعضی مواقع در پوست بیضه، در مجاری ادرار (مجرایی که ادرار را به بیرون از بدن حمل می‌کند) یا اطراف مقعد شان مشاهده شوند.

شما ممکن است هیچ گونه علائم دیگری نداشته باشید و یا اینکه علائم زیر را داشته باشید:

  • بوی بد، سوزش، خارش یا درد در بخش بیرونی آلت تناسلی زنانه یا واژن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • خونریزی (حاصل از زخم شدن زگیل در طول رابطه جنسی)

 وقتی که زگیل‌های جنسی در دهانه رحم یا واژن هستند، ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشند. اگر شما در دوران بارداری زگیل تناسلی داشته باشید، به ندرت پیش می‌آید که ویروس پاپیلومای انسانی جنین را تحت تأثیر قرار دهد با این وجود، تمایل زگیل‌ها برای رشد بیشتر می‌‌شود و در نتیجه در طول دوران بارداری تعداد زگیل‌های شما بیشتر می‌‌شود.

معمولاً تا بعد از زایمان شما نمی‌توانید هیچ درمانی را برای زگیل‌ها انجام دهید. برای جلوگیری از انتقال زگیل‌ها به کودک نباید عمل سزارین انجام شود اما اگر پزشکان تشخیص دهند که زگیل‌ها خیلی بزرگ هستند که زایمان طبیعی ممکن است با خونریزی زیادی همراه باشد شما نیازمندید که عمل سزارین را انجام بدهید. به ندرت پیش می‌‌آید که بعد از زایمان زگیل‌ها به کودک منتقل شوند.

 تا چه مدت اثرات زگیل باقی می‌ماند؟

 گاهی اوقات ممکن است بدون هیچ درمانی زگیل‌ها ناپدید شوند. با وجود این ممکن است آن‌ها دوباره رشد کنند و توده‌های گل کلم مانند بزرگتری را به وجود آورند. برداشتن زگیل‌ها به معنای خلاص شدن از شر ویروس نیست، زیرا ویروس‌ها برای مدت زمان مختلفی به صورت نهفته باقی می‌مانند. به این دلیل که شما هنوز ویروس را در بدن خود دارید.

 

بیشتر بدانید: برای کسب اطلاعات بیشتر در درمان زگیل تناسلی و اینکه آیا زگیل تناسلی با سوزاندن از بین میرود؟ کلیک کنید.

 

بعد از درمان نیز زگیل‌های دیگری در بدن شما رشد می‌کنند. در زمان عود زگیل شما می‌توانید از روش‌های درمانی که در بالا به آن‌ها اشاره شد استفاده کنید.نوع خاصی از عفونت ویروسی و پاپیلومای انسانی در دهانه رحم می‌تواند دیر یا زود منجر به سرطان دهانه رحم در زنان شود. ویروس‌های پاپیلومای انسانی نوع ۶- و ۱۱- ویروس‌هایی هستند.

که عامل به وجود آورنده زگیل‌های تناسلی اند، به ندرت منجر به سرطان می‌شوند و ویروس‌های پاپیلومای انسانی کم خطر نامیده می‌شوند. انواع پرخطر ویروس پاپیلومای انسانی باعث ایجاد زایده‌هایی می‌شوند که در مقایسه با زگیل‌هایی که ویروس‌های نوع ۶- و ۱۱- به وجود می‌‌آورند معمولاً صاف و تقریباً غیر قابل مشاهده هستند.

 تشخیص زگیل

اما تفاوت زگیل تناسلی با زگیل معمول در زمان تشخیص چیست؟ زگیل‌ها معمولاً بر اساس ظاهرشان تشخیص داده می‌‌شوند. به ندرت پیش می‌‌آید که برای تشخیص زگیل‌ها از تست تشخیصی استفاده شود.

معاینه پزشکی ممکن است شامل تکه برداری از بخش سطحی زگیل برای بررسی نشانه‌هایی از نقاط تیره کوچک (رگ‌هایی که لخته‌های خونی دارند) باشد که نشانه زگیل‌های معمولی است.

 در آزمایش بررسی زگیل استفاده از درماتوسکوپ (وسیله‌های تشکیل شده از ذره بین‌ها و سیستم روشنایی قوی) می‌تواند برای تشخیص انواع مختلف زگیل از دیگر تومورهای پوستی از قبیل سرطان پوست مفید باشد.

برداشتن قسمت کوچکی از زگیل (تکه برداری از پوست) و فرستادن آن به آزمایشگاه برای بررسی و جلوگیری از رشد انواع دیگر تومورهای پوستی مؤثر باشد.

 درمان زگیل‌ های تناسلی و معمولی

 هدف از درمان از بین بردن زگیل و یا بالا بردن سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس است. معالجه ممکن است با توجه به تفاوت زگیل تناسلی با زگیل معمول در درمان هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد. با وجود این، هیچ درمانی به طور کامل مؤثر نیست و زگیل‌ها می‌توانند عود کنند و یا پخش شوند.

زگیل‌ها در  افراد بزرگسال مقاوم تر از کودکان هستند و همین طور احتمال عود زگیل در کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است یا خوب کار نمی‌کند بیشتر است. برخی درمان های خانگی مانند درمان زگیل تناسلی با جوش شیرین هم رایج است که به شدت توصیه میشود قبل از چنین اقداماتی به پزشک مراجعه و از مشاوره تخصصی استفاده کنید.

 

بیشتر بخوانید: جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه برای بزرگ شدن بیضه چکار باید کرد و  تقویت بیضه کوچک، کلیک کنید.

 

درمان‌ های موضعی محلول و ژل‌ های زگیل

 محلول، ژل و کرم‌های تجویز شده مختلفی برای درمان زگیل‌های معمولی و زگیل‌های کف پا موجود هستند. بعضی از آن‌ها حاوی اسید سیلیسیک بوده و با برداشتن لایه‌های زگیل در هر بار مصرف لایه کوچکی از سطح زگیل را برمی‌دارند (این لایه‌برداری‌ های شیمیایی همیشه به خوبی عمل نمی‌کند و منجر به سوزش پوست می‌‌شوند).

دیگر درمان‌های موضعی با کشتن بافت‌ها یا تحریک سیستم ایمنی عمل می‌کنند. رنگ‌ ها و ژل‌های ضعیف کننده قدرت زگیل در داروخانه‌ها در دسترس عموم است.

درمان های موضعی محلول و ژل های زگیل

کرایوتراپی یا منجمد کردن

یکی از بهترین روش های درمان زگیل تناسلی کرایوتراپی یا فریز ضایعات می باشد. کرایوتراپی در کلینیک تخصصی انجام می‌شود که شامل منجمد کردن زگیل با نیتروژن مایع فوق‌العاده سرد است. در روش منجمد کردن تاولی را برای شکل دهی بافت‌های زیری زگیل ایجاد می‌‌کنند، بافت‌های مرده معمولاً یک تا دو هفته طول می‌کشد که از بین بروند.

کرایوتراپی یا منجمد کردن

ممکن است بیمار نیازمند تکرار درمان باشد. کرایوتراپی نیتروژن مایع ممکن است ناراحت کننده به نظر برسد و همین طور باعث ایجاد علامت‌های سفید رنگ یا جای زخم بر روی پوست شود.

محصولات منجمد کننده زگیل (برای مثال DMEP اسپری ایروسل که ترکیبی از عناصر دی متیل و پروپان است) بدون تجویز پزشک برای درمان خانگی زگیل‌های معمولی و زگیل‌های کف پا در دسترس است. تأثیر این محصولات مشخص نیست.

 الکتروسرجری (بافت‌ برداری و سوزاندن)

 الکتروسرجری با استفاده از جریانی با انرژی بالا عمل می‌‌کند که گرما تولید می‌‌کند و زگیل‌ها را می‌سوزاند (سوزاندن و لایه برداری شامل خراشیدن (لایه برداری) زگیل‌ها با یک چاقوی تیز قبل و بعد از الکتروسرجری است).

الکتروسرجری معمولاً توسط یک متخصص پوست انجام می‌‌شود و برای زگیل‌های بزرگ‌تر و زگیل‌هایی که به درمان‌های دیگر واکنش نشان نمی‌‌دهند انجام می‌‌شود. در الکتروسرجری ممکن است جای زخم باقی بماند.

 درمان با لیزر (لیزر رنگی پالسی)

درمان لیزری نیز معمولاً توسط متخصص پوست انجام می‌گیرد و برای زگیل‌های بزرگ‌تر و زگیل‌هایی که در مقابل درمان‌های دیگر مقاومت هستند به کار می‌رود. درمان لیزری با استفاده از پرتوهای پرانرژی عمل می‌کند تا رگ‌های کوچک خونی درون زگیل‌ها را بسوزاند.

بدون خون‌رسانی بافت‌های تحت درمان در نهایت می‌میرند و زگیل می‌افتد. درمان با لیزر زخم‌هایی را بر روی پوست به جا می‌گذارد.

 

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با علت زگیل تناسلی در مردان و راه درمان آن همچنین علت زگیل تناسلی بدون رابطه در مردان چیست؟ کلیک کنید.

 

پیشگیری از زگیل معمولی یا تناسلی

پیشگیری از زگیل معمولی یا تناسلی

  • توصیه‌های زیر می‌توانند برای جلوگیری از گسترش زگیل‌ها مفید باشند:
  • از تماس مستقیم با زگیل‌ها خودداری کنید.
  • از خراشیدن و زخم کردن زگیل‌ها اجتناب کنید.
  • بعد از تماس با زگیل دستان خود را بشویید.
  • از جویدن ناخن‌ها یا مکیدن انگشتانی که ز گیل دارند خودداری کنید.
  • در موقع استحمام زگیل‌ها را با چسب زخم بپوشانید.
  • مراقب باشید که هنگام اصلاح مناطقی از پوست که زگیل دارند زگیل‌ها را نخراشید.
  • از حوله‌ها، لباس‌ها و جوراب‌های مشترک استفاده نکنید.
  • اگر زگیل پا دارید جوراب‌هایتان را هر روز عوض کنید.
  • اگر شما زگیل پا دارید پابرهنه در مکان‌های عمومی راه نروید.

 نکات پیشگیری برای زگیل‌های تناسلی

 زگیل‌های تناسلی مسری هستند و اگر درمان نشوند رشد کرده بعد در تمام قسمت‌های بدنتان پخش می‌شود. اگر چه ویروس پاپیلومای انسانی معمولاً یک عفونت مقاربتی است، ولی انجام آزمایش‌های دیگر نیز توصیه می‌شود.

  • به شریک جنسی خود وجود زگیل را اطلاع دهید تا این که او نیز آزمایش و درمان را پیگیری کند.
  • زنان باید تست پاپ اسمیر را هر چند وقت یک بار انجام دهند.
  • در طول درمان از فعالیت‌های جنسی جلوگیری کنید.
  • تغذیه خوب و مناسب، خواب کافی، ورزش منظم و مدیریت استرس به سیستم ایمنی شما برای مقابله با ویروس کمک می‌کند.
  • ناحیه تناسلی را تمیز و خشک نگه دارید. شما می‌توانید برای خشک کردن این نواحی از سشوار کمک بگیرید.
  • در طول مقاربت کاندوم‌های لاتکس استفاده کنید ، هر چند که استفاده از کاندوم خطر ابتلا به زگیل تناسلی را به صفر نمی رساند .

آیا واکسن در پیشگیری از زگیل یا تب‌خال مؤثر است‌

 واکسنهایی برای جلوگیری از انواع عفونت‌های پاپیلومای انسانی که خطر بالایی برای زگیل‌های تناسلی و سرطان دهانه رحم است وجود دارد. اگر شما در حال حاضر ویروس پاپیلومای انسانی دارید، این واکسن نمی‌تواند از شما در مقابل عفونت مراقبت کند، اما می‌تواند از عفونت‌هایی که از طریق ویروس‌های دیگر پاپیلومای انسانی به وجود می‌آید جلوگیری کند.

 واکسن ویروس پاپیلومای انسانی برای تزریق به گروه های پسران، دختران، مردان و زنان به ۹ تا ۲۶ سال تائید شده است. این واکسن برای دخترهان ۱۱ تا ۱۲ سال به عنوان بخشی از برنامه ایمنی سازی روزمره آن‌ها توصیه می‌‌شود.

این واکسن در سه تزریق انجام می‌شود. واکسن ممکن است به مدت پنج سال در مقابل ویروس پاپیلومای انسانی مقاومت کند.محققان در حال مطالعه بر روی این مسئله هستند که آیا تلقیح توان افزا بعد از ۵ سال مورد نیاز است یا خیر.

این واکسن معمولاً برای خانم‌ های باردار تزریق نمی‌شود.برای انجام درمان انواع زگیل می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان استفاده کنید.

با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت. دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان انواع زگیل اطمینان حاصل کرد.

سوالات متداول تفاوت زگیل تناسلی با زگیل معمولی

1- علائم زگیل تناسلی چیست؟

بوی بد، سوزش، خارش یا درد در بخش بیرونی آلت تناسلی زنانه یا واژن، درد در هنگام رابطه جنسی، خونریزی (حاصل از زخم شدن زگیل در طول رابطه جنسی)

2- درمان زگیل‌ های تناسلی و معمولی به صورت است؟

زگیل‌ها در افراد بزرگسال مقاوم تر از کودکان هستند و همین طور احتمال عود زگیل در کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است یا خوب کار نمی‌کند بیشتر است. برخی درمان های خانگی مانند درمان زگیل تناسلی با جوش شیرین هم رایج است که به شدت توصیه میشود قبل از چنین اقداماتی به پزشک مراجعه و از مشاوره تخصصی استفاده کنید.

منبع مقاله :

 

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4209-genital-warts

https://dermatlanta.com/blog/warts-vs-genital-warts/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید