قرص فنازومکس برای درمان عفونت ادراری

قرص فنازومکس 100 یک داروی مسکن است که قسمت تحتانی دستگاه ادراری شما (مثانه و مجرای ادرار) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از فنازومکس 100 برای درمان علائم ادراری مانند درد یا سوزش، افزایش ادرار و افزایش میل به دفع ادرار استفاده می‌شود.

این علائم می‌تواند ناشی از عفونت، آسیب، جراحی، کاتتر یا سایر شرایطی باشد که مثانه را تحریک می‌کند. این قرص علائم ادراری را درمان می‌کند، اما این دارو خود عفونت دستگاه ادراری را درمان و کنترل نمی‌کند. هر آنتی بیوتیکی را که پزشک برای درمان عفونت تجویز کرده است، مصرف کنید.

قرص سوزش ادرار قرص فنازومکس

کاربرد قرص فنازومکس برای چیست؟

اما کاربرد قرص فنازومکس برای چیست؟ این قرص برای تسکین علائم ناشی از تحریک مجاری ادراری مانند درد، سوزش و احساس نیاز به دفع فوری یا مکرر ادرار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قرص سوزش ادرار علت تحریک ادرار را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند به تسکین علائم اداری در زمانی که درمان‌ های دیگری علت بروز آن را درمان می‌کنند، کمک کند.

مطالعه بیشتر:  برای آشنایی با  قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری , موارد تجویز و نحوه مصرف آن، کلیک کنید.

قرص فنازومکس 100 رنگی است که به عنوان مسکن برای تسکین پوشش مجاری ادراری عمل می‌کند. در تصمیم گیری برای استفاده از یک دارو مانند فنازومکس 100، خطرات مصرف داروی قرص سوزش ادرار باید در مقابل فواید آن سنجیده شود. این تصمیمی است که شما و پزشکتان خواهید گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قرص فنازومکس و یا رزرو نوبت در مطب دکتر فرشاد نامداری با شماره تلفن‌ های ۰۹۱۰۷۵۸۵۳۵۸ و ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱ تماس حاصل فرمایید.

اطلاعات مهم قبل از مصرف قرص فنازومکس 100

• اگر بیماری کلیوی دارید نباید از قرص فنازومکس 100 استفاده کنید.
  • اگر به قرص سوزش ادرار حساسیت دارید یا بیماری کلیوی دارید، نباید از این دارو استفاده کنید.

اطلاعات مهم قبل از مصرف داروی فنازومکس

برای اطمینان از ایمن بودن قرص فنازومکس 100 برای شما، در صورت داشتن موارد زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

• ابتلای به بیماری‌های کبدی؛
  • ابتلا به بیماری دیابت؛
  • کمبود آنزیم ژنتیکی به نام کمبود گلوکز – 6 – فسفات دهیدروژناز (G6PD).
  • گروه B بارداری FDA : معمولاً قرص فنازومکس 100 به جنین لطمه‌ای وارد نمی‌کند. اگر باردار هستید از فنازوپیریدین بدون نظر پزشک استفاده نکنید. مشخص نیست که آیا قرص سوزش ادرار وارد شیر مادر می‌شود یا می‌تواند به نوزاد شیرده آسیب برساند. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، بدون نظر پزشک از این قرص استفاده نکنید.

چگونه باید قرص فنازومکس 100 را مصرف کنم؟

قرص فنازومکس 100 را دقیقاً طبق دستور العمل روی برچسب یا طبق دستور پزشک استفاده کنید. همچنین قرص فنازومکس 100 در مقادیر بزرگ‌ تر یا کمتر یا بیشتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید. دوز تجویزی قرص سوزش ادرار بر اساس بیماری شما و پاسخ شما به درمان است.

اگر بیماری یا مشکل شما ادامه یافت یا بدتر شد، باید در این زمینه به پزشک معالج خود اطلاع دهید. قرص فنازومکس 100 را بعد از غذا مصرف کرده و هنگام بلع این قرص سوزش ادرار، مایعات زیادی بنوشید.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با  درمان سوزش ادرار در زنان و اینکه چه تعداد دفع ادرار طبیعی محسوب می شود، کلیک کنید.

البته به عقیده برخی دانشمندان این دارو بهتر است همراه با غذا یا بعد از خوردن غذا یا میان وعده مصرف شود تا ناراحتی معده کاهش یابد. هیچ مقدار باقیمانده از قرص فنازومکس 100 را در آینده برای مشکلات مجاری ادراری و البته بدون مشورت با پزشک معالج خود استفاده نکنید.

کنترل عفونت جدید ممکن است به داروی اضافی و تخصصی نیاز داشته باشد. قرص سوزش ادرار که یک قرص سوزش ادرار می‌باشد، به احتمال زیاد رنگ ادرار شما را به رنگ نارنجی یا قرمز تیره تغییر می‌دهد.

این مورد یک اثر طبیعی است و همچنین برای فرد دریافت کننده قرص سوزش ادرار زیان بار هم نیست.ادرار تیره رنگ متعاقب مصرف قرص سوزش ادرار نیز ممکن است باعث ایجاد لکه‌ هایی در لباس زیر فرد شود که معمولا موقتی می باشد.

این دارو می‌تواند منجر به بروز نتایج غیرعادی با آزمایش ادرار شود. به هر پزشک معالج که شما را درمان می‌کند لازم است اطلاع دهد که از قرص فنازومکس 100 استفاده می‌کنید.

این قرص سوزش ادرار همچنین می‌تواند لنزهای تماسی نرم را به طور دائمی لکه دار کند و از این رو در حین مصرف این دارو نباید از آن‌ها استفاده کنید. این دارو را بعد از غذا، معمولاً 3 بار در روز یا طبق دستور پزشک از طریق خوراکی مصرف کنید.

اگر این دارو را همراه با آنتی بیوتیک برای علائم مربوط به عفونت ادراری مصرف می‌کنید یا خود درمانی می‌کنید، بیش از 2 روز بدون مشورت با پزشک از مصرف آن خودداری کنید، مگر اینکه پزشک دوره بیشتری را تجویز کرده باشد.

اگرچه اطلاعات خاصی در مورد مقایسه استفاده از فنازوپیریدین در کودکان با استفاده در سایر گروه‌های سنی وجود ندارد، انتظار نمی‌رود که عوارض جانبی یا مشکلات متفاوتی را در کودکان نسبت به افراد بزرگ‌سال ایجاد کند.

در نهایت اینکه قرص فنازومکس 100 باید در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت زیاد، نگهداری شود. از یخ زدگی این دارو باید پیشگیری شود. قرص سوزش ادار باید دور از دسترس اطفال و کودکان کم سن و سال نگه دارید. دارو های تاریخ گذشته یا داروهایی که دیگر مورد نیاز نیستند را نگه ندارید و امحا یا دفن بهداشتی کنید.

دوز تجویزی قرص فنازومکس 100

دوز تجویزی قرص فنازومکس 100 برای بیماران مختلف متفاوت خواهد بود. دستورات پزشک یا دستور العمل‌ های روی برچسب این دارو را دنبال کنید. اطلاعات زیر فقط شامل دوزهای متوسط این دارو است. اگر دوز شما متفاوت است، آن را تغییر ندهید، مگر اینکه پزشک به شما بگوید که این کار را انجام دهید.

مقدار دارویی که مصرف می‌کنید به قدرت دارو بستگی دارد. همچنین، تعداد دوزهایی که هر روز مصرف می‌کنید، زمان مجاز بین دوزها و مدت زمانی که دارو را مصرف می‌کنید به مشکل پزشکی که دارو را برای آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات در مورد علت درد زیر شکم و احساس ادرار و بررسی کامل موارد ذکر شده، کلیک کنید.

1.دوز تجویزی فرم خوراکی (قرص)

در تسکین درد، سوزش و ناراحتی در دستگاه ادراری:

• افراد بزرگ‌ سال و نوجوانان: 200 میلی گرم (میلی گرم) سه بار در روز.
  • کودکان: دوز بر اساس وزن بدن است و باید توسط پزشک تعیین شود. دوز معمول 4 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم (کیلوگرم) (حدود 1.8 میلی گرم در هر پوند) از وزن بدن سه بار در روز است.

عوارض قرص فنازومکس برای سنگ کلیه

اگر هر یک از این علائم واکنش آلرژیک مانند کهیر. تنفس دشوار؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو را دارید باید فوراً به اورژانس پزشکی مراجعه نمایید. عوارض قرص سوزش ادار برای سنگ کلیه ممکن است جدی باشد. در صورت داشتن موارد زیر فوراً به پزشک خود مراجعه نمایید:

عوارض جانبی قرص فنازومکس

• کم بودن مقدار دفعی ادرار یا عدم توانایی در دفع ادرار؛
  • تورم، افزایش وزن سریع؛
  • گیجی، از دست دادن اشتها، بروز درد در ناحیه پهلو یا کمر.
  • تب، پوست رنگ پریده یا زرد رنگ، درد معده، تهوع و استفراغ؛ یا
  • ظاهر آبی یا بنفش پوست.

عوارض جانبی رایج قرص فنازومکس 100 ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• سردرد؛
  • سرگیجه؛ یا
  • بروز ناراحتی معده

چه دارو های دیگری بر قرص فنازومکس 100 تأثیر می‌گذارد؟

خیلی از داروها ممکن است با قرص فنازومکس 100 تداخل مصرف داشته باشند، از جمله این موارد دارو های تجویزی و بدون نسخه، ویتامین‌ ها و داروها و مکمل‌ های گیاهی می‌باشد.

از این رو باید به هر یک از پزشکان معالج خود در مورد تمام دارو هایی که اکنون استفاده می‌کنید و هر دارویی که شروع به استفاده از آن کرده یا آن‌ ها متوقف کرده‌اید، اطلاع دهید.

برای انجام درمان عفونت ادراری می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

قرص فنازومکس قرص عفونت ادراری

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌ گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان عفونت ادراری اطمینان حاصل کرد.

سؤالات متداول قرص فنازومکس

1- کاربرد قرص فنازومکس برای چیست؟

قرص فنازومکس 100 برای تسکین علائم ناشی از تحریک مجاری ادراری مانند درد، سوزش و احساس نیاز به دفع فوری یا مکرر ادرار مورد استفاده قرار می‌گیرد.  فنازومکس 100 علت تحریک ادرار را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند به تسکین علائم اداری در زمانی که درمان‌ های دیگری علت بروز آن را درمان می‌کنند، کمک کند.

2- اگر مصرف یک نوبت از قرص فنازومکس 100 را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

دوز فراموش شده این دارو را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی این دارو فرا رسیده است، نوبت فراموش شده را نادیده بگیرید. به یاد داشته باشید که برای جبران دوز فراموش شده فنازومکس 100، داروی اضافی مصرف نکنید. این دریافت زیاد می‌تواند خطرناک باشد.

3- اگر قرص فنازومکس 100 را بیش از حد مورد نیاز مصرف کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

با توجه به خطر مسمومیت و یا دیگر مخاطرات ناشی از دریافت بیش از حد این دارو نیاز است که به پزشک خود اطلاع داده و یا با اورژانس تماس بگیرید.

4- هنگام مصرف قرص فنازومکس 100 از چه چیز هایی باید اجتناب کرد؟

هنگام استفاده از لنزهای تماسی نرم از این دارو استفاده نکنید. این قرص می‌تواند برای همیشه لنزهای تماسی نرم را تغییر رنگ دهد.

منبع مقاله: