کیست بیضه: راه‌های تشخیص و درمان کیست خوش‌خیم و بدخیم بیضه

کیست اسپرماتوسل یا کیست اپیدیدیم به یک کیسه خوش خیم و غیر عادی گفته می‌شود که درون آن پر از مایع می‌باشد و در قسمت سر اپیدیدیم شروع به رشد می‌نماید. این کیست معمولاً هیچ گونه علامتی ندارد و در ۳۰ درصد از موارد به صورت تصادفی تشخیص داده می‌شود. این چیست حاوی یک مایع روشن یا شیری است که گاهی اوقات حاوی اسپرم مرده می‌باشد. محققان هنوز در حال بررسی علل بروز این نوع هستند و عقیده دارند که ممکن است به علت انسداد در مجرای اپیدیدیم به وجود بیاید. به طور کلی اسپرماتوسل باعث آسیب رساندن به بیمار نمی‌‌شود و اغلب نیازی به درمان ندارد. زیرا معمولاً اندازه و شکل آن با گذر زمان تغییر نمی‌‌کند و بیمار هیچ گونه توده‌ ای را در بیضه‌های خود احساس نخواهد کرد اما برخی از بیماران دچار درد تورم یا قرمزی در کیسه بیضه یا احساس سنگینی در قسمت قاعده آلت ‌تناسلی خود خواهند شد به همین دلیل در صورت بروز چنین مشکلاتی مراجعه به پزشک ضروری است.

در ادامه‌ی مطلب تمامی روش‌های موثر برای درمان کیست بیضه توضیح داده شده است.

معمولاً پیدا کردن توده  درون بیضه‌ها ک نگران کننده است اما کیست اسپرماتوسل یا اپیدیدیم و بسیار شایع است و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. شما باید کاملا دقت داشته باشید و هر ماه بیضه‌های خود را ارزیابی نمایید تا بتوانید وجود هرگونه توده یا کیست را به موقع تشخیص دهید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی لازم را انجام دهد. وجود هرگونه توده درون بیضه باید توسط پزشک ارزیابی شود تا پزشک به این نتیجه برسد که آیا توده ایجاد شده کیست بیضه است یا سایر مشکلات جدی‌تر.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌­ی و یا رزرو نوبت با شماره تلفن­‌های 0218877680109107585358تماس حاصل فرمایید.

علت کیست بیضه (اسپرماتوسل) چیست؟

کیست اسپرماتوسل معمولا به علت تجمع اسپرم درون سر اپیدیدیم به وجود می‌آید اما هنوز علت تجمع اسپرم در این ناحیه مشخص نیست. در تعداد زیادی از موارد به نظر می‌رسد که این اختلال بدون علت مشخص یا سابقه آسیب دیدگی، عفونت یا اختلالات التهابی ایجاد می‌شود.

کیست بیضه چه علائم و نشانه‌هایی دارد؟

کیست اسپرماتوسل به توده‌های برجسته کوچکی گفته می‌شود که به اندازه یک نخود هستند و درون بیضه به وجود می‌‌آیند. گاهی اوقات این توده‌ها نسبت به لمس حساس هستند و باعث بروز درد می‌‌شوند و در برخی موارد نیز کیسه بیضه بزرگ می‌شود.

تشخیص

کیست اسپرماتوسل به صورت یک توده سفت که به اندازه یک نخود می‌باشد به وجود می‌آید و معمولاً خود بیمار در هنگام دست زدن به بیضه متوجه آن خواهد شد. پزشک برای تشخیص کیست بیضه به انجام معاینات جسمانی خواهد پرداخت. گاهی اوقات نیز این نوع کیست در پی بررسی و ارزیابی بیمار به علت سایر اختلالات تشخیص داده می‌شود. می‌تواند سونوگرافی برای مشخص کردن توده ایجاد شده استفاده کرد. معمولاً تشخیص کیست اسپرماتوسل پر از مایع است اما سایر انواع زائده‌ها فاقد هرگونه مایع می‌باشند. سونوگرافی به پزشکان کمک می‌کند به این نتیجه برسد که آیا کیست ایجاد شده خوش خیم است یا سرطانی. میزان دقت سونوگرافی برای تشخیص کیست اسپرماتوسل تقریباً صد در صد است. در مواردی که این اختلال با احساس درد همراه باشد پزشک انجام تست‌های آزمایشگاهی از قبیل آزمایش خون و آنالیز ادرار را با هدف بررسی وجود التهاب و عفونت درخواست می‌کند.

درمان کیست بیضه (خوش خیم و بدخیم)

برخی از روش‌های رایج برای درمان کیست بیضه به شرح زیر می‌باشند:

دارو درمانی

دارو درمانی کیست بیضه

در صورتی که بیمار دچار درد یا تورم باشد پزشک و تجویز داروهای رایج از قبیل تیلون یا ایبوپروفن می‌پردازد که به کنترل درد و تورم ناشی از کیست بیضه کمک می‌کنند.

انجام عمل جراحی

انجام عمل جراحی کیست بیضه

در صورتی که متخصص ارولوژی به این نتیجه برسد که باید به تخلیه کیست بیضه بپردازد انجام عمل جراحی ضرورت خواهد یافت. این عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می‌‌شود و شما در طول درمان چیزی را احساس نخواهید کرد ممکن است پزشک تصمیم بگیرد به جای بیهوشی عمومی از بی حسی نخاعی استفاده کند که در این شرایط شما بیدار هستید اما چیزی را احساس نمی‌کنید. سپس جراحی ایجاد یک برش درون بیضه می‌‌پردازد تا بتواند کیست را از اپیدیدم و بیضه جدا کند و ذخایر خونی این ناحیه نیز حفظ گردد. پزشک سپس به کمک بخیه‌های جذبی به بستن لایه‌های بیضه می‌‌پردازد. پزشک قبل از انجام عمل جراحی به تجویز آنتی بیوتیک می‌‌پردازد تا از بدن در برابر عفونت محافظت گردد.

ممکن است بیمار تا چند روز پس از عمل دچار تورم و کبودی باشد. احتمال عود کیست بیضه وجود دارد اما پس از عمل جراحی ریسک بروز آن به حداقل می‌رسد و به عبارتی شانس موفقیت عمل جراحی نسبت به سایر روش‌های درمان کیست بیضه بالاتر است. در برخی موارد خارج کردن کیست اپیدیدم یا اسپرماتوسل می‌‌تواند بر توانایی باروری آقایان تاثیر بگذارد زیرا به علت آسیب دیدگی لوله انتقال اسپرم توانایی حرکتی اسپرم مختل می‌‌شود. این امر باعث انسداد اپیدیدم خواهد شد و از حرکت کردن اسپرم به سمت خارج جلوگیری می‌کند. متخصص اورولوژی قبل از انجام عمل جراحی به بررسی نکات مرتبط با عوارض و مزایای عمل خواهد پرداخت تا شما بتوانید با توجه به سن و زندگی خود بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

آسپیراسیون

آسپیراسیون برای درمان کیست بیضه

آسپیراسیون روشی از یک پزشک با وارد کردن یک سوزن درون بیضه به طور مستقیم کیست اپیدیدیم را هدف قرار می‌‌دهد تا امکان تخلیه مایع درون آن فراهم گردد. پزشکان انجام این روش را توصیه نمی‌کنند زیرا مجدداً احتمال تجمع مایع وجود خواهد داشت.

اسکلروتراپی

در برخی موارد کیست بیضه پس از آسپیراسیون عود می‌‌کند پزشک انجام عمل جراحی را توصیه خواهد کرد. در مواردی که بیمار متقاضی مناسبی برای انجام عمل جراحی نیست یا تمایلی به جراحی ندارد می‌‌توان از یک روش کم تهاجمی که اسکلروتراپی نام دارد استفاده کرد. این روش به صورت سرپایی انجام می‌شود و پزشک از دستگاه التراسوند استفاده می‌‌کند تا کاتتر را به طور دقیق درون کیست قرار دهد و بتواند به ارسال ماده حاجب به درون آن بپردازد. این کار به پزشک کمک می‌‌کند بتواند به طور دقیق کیست را مشاهده کند و  نشت آن یا عوارضی که بر سایر اعضای بدن دارد را ارزیابی نماید. در این روش پزشک از یک مایع که معمولاً اتانول است و به از بین بردن سلول‌های موجود در این کیست کمک می‌کند استفاده خواهد کرد و آن را از طریق کاتتر به درون دیواره کیست منتقل می‌کند که این فرآیند حدود ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید. ممکن است پزشک از بیمار بخواهد در جهات مختلف دراز بکشد تا اطمینان حاصل نماید که کیست به طور دقیق مورد هدف قرار گرفته است. سپس مایعی که به درون کیست تزریق شده است تخلیه می‌شود و بیمار تا چند ماه پس از درمان تحت نظر قرار خواهد داشت. در مواردی که کیست بیضه کوچک تر نشده یا حذف نشده باشد پزشک انجام جلسه دوم اسکلروتراپی را توصیه خواهد کرد.

سایر روش‌های درمانی موجود

می‌توان برای درمان کیست بیضه از روش‌های درمانی طبیعی استفاده کرد. داشتن رژیم غذایی متعادل و مصرف چربی کمتر و ید بیشتر بسیار ضروری است. کمبود ید می‌تواند باعث به وجود آمدن کیست شود. همچنین استفاده موضعی از ید، منیزیوم و کرومیوم کلراید می‌‌تواند در درمان اسپرماتوسل موثر باشد.

چگونه می‌توان از بروز کیست اسپرماتوسل جلوگیری کرد؟

اگرچه کیست اسپرماتوسل به عنوان یک کیست خوش خیم در نظر گرفته می‌شود وجود هرگونه ناهنجاری در بیضه باید ارزیابی گردد. هرگونه ناهنجاری یا درد در کشاله ران می‌تواند به پیچ خوردگی بیضه ارتباط داشته باشد که یک اختلال اورژانسی محسوب می‌‌گردد و باید بیمار فوراً به نزدیکترین مرکز پزشکی مراجعه کند تا اقدامات درمانی لازم انجام گردد.