قرص پرازوسین پروستات یا پرازوسین ۱ برای چیست؟ دارویی است که برای درمان هایپرتنشن (فشار خون بالا) و یا برای تکرر ادرار هم کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین قرص پرازوسین به تنهایی یا همراه با سایر دارو ها برای درمان هایپرتنشن (فشار خون بالا) و یا بیماری پروستات  استفاده می‌شود.

tel://02188776801

 فشار خون بالا بر حجم کار قلب و عروق فرد مبتلا می‌افزاید. اگر برای مدت طولانی این شرایط ناگوار ادامه یابد، قلب و عروق  فرد مبتلا ممکن است به درستی کار نکنند.

این امر می‌تواند به رگ‌ های خونی مغز، قلب و کلیه‌ ها فرد آسیب برساند و منجر به سکته مغزی، نارسایی قلبی یا نارسایی کلیه شود. فشار خون بالا همچنین ممکن است خطر حملات قلبی را افزایش دهد.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی کامل با اینکه پروستات چیست، بخش های کامل پروستات مردان و کارایی پروستات، کلیک کنید.

در صورت کنترل فشار خون، احتمال بروز این مشکلات کم می‌شود، در نتیجه کاهش فشار خون در فرد مبتلا ممکن است خطر بروز سکته مغزی یا حمله قلبی را در فرد مبتلا به فشار خون کاهش دهد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره اینکه قرص پرازوسین برای چیست و درمان بزرگی پروستات خوش خیم و یا رزرو نوبت در مطب دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی با شماره تلفن‌ های ۰۹۱۰۷۵۸۵۳۵۸ – ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱ تماس حاصل فرمایید.

از این رو، این مورد اهمیت کنترل فشار خون و استفاده از داروی پرازوسین 1 را می‌رساند. پرازوسین ۱ برای چیست؟ پرازوسین 1 متعلق به دسته‌ ای از داروها به نام دارو های ضد فشار خون است.

پرازوسین چیستمکانیسم این دارو از طریق شل کردن رگ‌ های خونی است تا خون راحت‌ تر از آن‌ ها عبور کند. این امر به کاهش فشار خون کمک می‌کند. پرازوسین 1 همچنین ممکن است برای سایر بیماریهایی که توسط پزشک تعیین شده است تجویز شود. داروی پرازوسین 1 فقط با تجویز پزشک در دسترس است.

مطالعه بیشتر: خوب اگر می خواهید بدانید بعد از عمل پروستات باید چکار کرد و به طور کامل با مراقبت بعد از عمل پروستات آشنا شوید، کلیک کنید.

نکات مهم قبل از استفاده از داروی پرازوسین 1

در تصمیم گیری برای استفاده از داروی پرازوسین 1، خطرات مصرف قرص پرازوسین پروستات باید در مقابل فواید آن سنجیده شود. این موردی است که شما و پزشکتان در موردش مشورت کرده و تصمیم خواهید گرفت. برای داروی پرازوسین 1 موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

نکات مهم قبل از استفاده از داروی پرازوسین 1

1.آلرژی

اگر تا به حال هرگونه واکنش غیرعادی یا آلرژیک به داروی پرازوسین 1 یا هر داروی دیگری داشته‌اید، باید در این زمینه به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین اگر انواع دیگری از آلرژی مانند آلرژی به غذا ها، رنگ‌ ها، مواد نگه‌ دارنده یا حیوانات را تجربه کرده‌اید، باید به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

آلرژیهمچنین اگر با محصولات بدون نسخه، برچسب یا دارای نشان ترکیبات بسته روبرو شدید، باید آن را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید.

2.کاربرد برای درمان کودکان

مطالعات مناسبی در مورد ارتباط سن با اثرات پرازوسین در جمعیت کودکان انجام نشده است. در نتیجه امنیت و اثربخشی داروی پرازوسین 1 برای این گروه اثبات نشده است.

3.سالمندان

هیچ اطلاعاتی در مورد ارتباط سن با اثرات داروی پرازوسین 1 در بیماران سالمند در دسترس نیست.

4.شیر دهی

هیچ مطالعه کافی در زنان برای تعیین خطر شیرخوار هنگام استفاده از این دارو در دوران شیر دهی وجود ندارد. قبل از مصرف این دارو در دوران شیردهی، به کمک پزشک معالج خود فواید بالقوه بهره گیری از داروی پرازوسین 1 را در مقابل خطرات احتمالی بسنجید.

5.تداخلات دارویی

اگرچه برخی داروها به هیچ وجه نباید با هم استفاده شوند، در موارد دیگر ممکن است دو داروی مختلف حتی اگر ممکن است تداخلی رخ دهد، با هم استفاده شوند.

در این موارد، پزشک شما ممکن است بخواهد دوز داروی مورد کاربرد را تغییر دهد یا اقدامات احتیاطی را انجام دهد. هنگامی که شما از این دارو استفاده می‌کنید، بسیار مهم است که پزشک معالج شما بداند که آیا شما از دارو های دارای احتمال تداخل با داروی پرازوسین 1 استفاده می‌کنید یا خیر.

مطالعه بیشتر :برای آشنایی با اینکه چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های پروستات هستند و مهمترین علایم پروستات در مردان چیست؟ کلیک کنید.

عوارض قرص پرازوسین پروستات

در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک یا کهیر؛ مشکل در تنفس؛ تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو بعد از بلع آن نیاز است که به اورژانس پزشکی مراجعه نمائید.

عوارض قرص پرازوسین 1 میلی ممکن است عوارض جانبی جدی در فرد مصرف کننده ایجاد کند. قبل مصرف باید بدانید قرص پرازوسین 1 برای چیست؟ اگر عوارض قرص پرازوسین پروستات شامل موارد زیر باشند، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • عوارض قرص پرازوسین پروستاتبروز حس سبکی مانند اینکه ممکن است بی‌ هوش شوید.
  • تپش قلب یا لرزش قفسه سینه؛
  • درد قفسه سینه جدید یا شدت یافته؛ یا
  • بروز درد در ناحیه فوقانی معده، از دست دادن اشتها، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زردی پوست یا چشم).
  • نعوظ دردناک یا طولانی از عوارض  محتمل قرص پرازوسین پروستات است. اگر نعوظ شما دردناک است یا بیش از 4 ساعت طول کشید، با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس پزشکی مراجعه نمائید. نعوظ طولانی مدت (پریاپیسم) می‌تواند به آلت تناسلی فرد مصرف کننده قرص پرازوسین پروستات، آسیب برساند.

عوارض قرص پرازوسین پروستات که کمتر جدی‌ اند، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، خواب آلودگی؛
  • سردرد؛
  • احساس ضعف یا خستگی؛ یا
  • حالت تهوع.

قرص پرازوسین پروستات چگونه باید استفاده شود؟

قرص پرازوسین برای چیست؟ داروی پرازوسین1 پروستات به صورت کپسول خوراکی و معمولاً دو یا سه بار در روز در فواصل منظم مصرف می‌شود. اولین باری که پرازوسین 1 مصرف می‌کنید، باید آن را قبل از رفتن به رختخواب مصرف کنید.اصولا قرص پرازوسین برای تکرر ادرار هم مصرف میشود .

از دستور العمل‌های روی برچسب داروی خود را به دقت پیروی کنید و از پزشک یا یک دکتر داروساز خود بخواهید هر قسمتی از راهنمای دستور دارویی که متوجه نمی‌شوید برای شما توضیح دهد. داروی پرازوسین1 پروستات را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید.

از مصرف آن بیشتر یا کمتر داروی پرازوسین1 پروستات یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است، اجتناب کنید. احتمالاً پزشک شما درمان را با دوز کم داروی پرازوسین1 پروستات شروع می‌کند و به تدریج دوز دارو را افزایش می‌دهد.

پرازوسین فشار خون بالا را کنترل می‌کند اما آن را درمان نمی‌کند. یا گاها قرص پرازوسین برای سنگ کلیه هم استفاده میشود . از این رو حتی اگر احساس بهبودی دارید به مصرف داروی پرازوسین1 پروستات ادامه دهید. بدون مشورت با پزشک، مصرف داروی پرازوسین1 پروستات را قطع نکنید.

مطالعه بیشتر :ب برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه برای درمان فوری درد کلیه خانگی باید چه مواردی را رعایت و چه مواد غذایی مصرف کرد، بهترین روش چیست؟ کلیک کنید.

در حین مصرف این قرص، فشار خون شما باید مرتباً چک شود. این قرص را باید به طور کامل ببلعید و از خرد کردن، جویدن، شکستن یا باز کردن قرص پرازوسین پروستات خودداری کنید.

قرص پرازوسین پروستات تنها بخشی از یک برنامه درمانی کامل است که ممکن است شامل رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و مراقبت‌ های پزشکی خاص نیز باشد. دستور العمل‌های پزشک خود را در مورد مصرف آن کاملاً رعایت کنید.

ابتلا به برخی مشکلات می‌توانند فشار خون شما را خیلی پایین بیاورند. این موارد شامل استفراغ، اسهال یا تعریق شدید است. اگر دچار استفراغ یا اسهال هستید با پزشک خود تماس بگیرید. قرص پرازوسین پروستات در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری شود.

نکات مهم در مورد داروی پرازوسین1 پروستات

اگر موارد زیر را بعد از مصرف قرص پرازوسین پروستات داشته‌ اید در اولین زمان ممکن به پزشک معالج خود اطلاع دهید:

  • فشار خون پایین، به خصوص اگر ناشی از مصرف قرص پرازوسین پروستات باشد.
  • پرازوسین 1 می‌تواند بر مردمک چشم شما تأثیر بگذارد. اگر جراحی آب مروارید را در پیش دارید، از قبل به جراح خود بگویید که از پرازوسین 1 استفاده می‌کنید.
  • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. مشخص نیست که آیا قرص پرازوسین پروستات به نوزاد متولد نشده آسیب می‌رساند یا خیر. با این حال، داشتن فشار خون بالا در دوران بارداری ممکن است عوارضی مانند دیابت یا اکلامپسی (فشار خون بالا خطرناک که می‌تواند منجر به مشکلات جدی در مادر و نوزاد شود) ایجاد کند.

مزیت درمان فشار خون بالا ممکن است از هر خطری برای نوزاد بیشتر باشد. ممکن است استفاده از آن در هنگام شیر دادن با شیر مادر کاملاً ایمن نباشد. از این رو در مورد هر خطری که در موردش نگرانی دارید، از پزشک خود سؤال کنید.قرص پرازوسین پروستات برای استفاده توسط افراد کمتر از 18 سال تائید نشده است.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با سرطان پروستات، دلایلی ابتلا ب سرطان پروستات و روش‌ های تشخیصی تخصصی سرطان پروستات، کلیک کنید.

 

سؤالات متداول قرص پرازوسین پروستات

1- در هنگام مصرف قرص پرازوسین پروستات چه دستور العمل‌های رژیمی خاصی باید رعایت شود؟

دستور العمل‌ های پزشک خود را در مورد وعده‌ های غذایی و همچنین توصیه‌ های او را درباره رژیم غذایی کم نمک (سدیم) رعایت کنید.

2- در صورت فراموش کردن دوز قرص پرازوسین پروستات، چه اقداماتی باید انجام شود؟

دوز فراموش شده دارو را به محض یاد آوری مصرف کنید، اما اگر این یادآوری تقریباً نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی اتفاق بیافتد، مصرف دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و برنامه منظم مصرف دارو را ادامه دهید.

برای جبران دوز فراموش شده داروی از دوز دو برابر آن استفاده نکنید. اگر دو یا چند دوز این دارو را فراموش کرده‌اید برای کسب راهنمایی و تصمیم لازم در این زمینه به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

3- اگر از قرص پرازوسین پروستات بیش از حد استفاده کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

با توجه به خطرناک بودن مصرف بیش از حد قرص پرازوسین پروستات، در صورت وقوع این شرایط باید به اورژانس پزشکی مراجعه نمایید. علائم مصرف بیش از حد آن ممکن است شامل خواب آلودگی شدید یا  کم کار شدن رفلکس‌های بدن بعد از مصرف قرص پرازوسین پروستات است.

4- هنگام مصرف قرص پرازوسین پروستات از چه مواردی باید اجتناب کرد؟

● هنگام مصرف قرص پرازوسین پروستات و یا عمل پروستات باید از رانندگی یا فعالیت‌های خطرناک تا زمانی که بدانید هنگام مصرف این دارو چه تأثیری بر روی تمرکز و هوشیاری شما خواهد داشت، خودداری کنید. بعد از مصرف هنگام مصرف آن  واکنش‌های شما ممکن است مختل شود.

● از بلند شدن خیلی سریع از حالت نشسته یا دراز کشیده بعد از مصرف قرص پرازوسین پروستات خودداری کنید، در غیر این صورت ممکن است احساس سرگیجه کنید یا دچار غش و ضعف شوید.

برای گرفتن اطلاعات در زمینه درمان بیماری پروستات و مصرف داروی پرازوسین 1 پرازوسین می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت.

همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان بیماری پروستات اطمینان حاصل کرد.

منبع مقاله:

https://www.drugs.com/mtm/prazosin.html

https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682245.html

https://www.mayoclinic.org/drugs-supplements/prazosin-oral-route/side-effects/drg-20065617?p=1

مقالات مرتبط

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • باسلام،بسیارمفیدوقابل استفاده بود
    ممنون ازمتن خوبتون.

    پاسخ
  • سلام آقای دکتر
    الان تقریبا یک ماه می شود که برام قرص پرازوسین پروستات تجویز کرده اند ولی خیلی وقت ها احساس سرگیجه بهم دست میده آیا میشه گفت علت مصرف داروی پرازوسین 1 باشه

    پاسخ
    • سلام
      داروی پرازوسین یک مسدود‌کننده گیرنده آلفا-آدرنرژیک است که برای درمان فشار خون بالا (هایپرتانسیون) استفاده می‌شود. این دارو با انبساط عروق و کاهش مقاومت محیطی، فشار خون را کاهش می‌دهد. همچنین در نارسایی احتقانی قلب، با کاهش مقاومت سیستمیک، بهبود برون‌ده قلب را نیز تسریع می‌کند.
      سرگیجه یکی از عوارض جانبی معمول این دارو است. این حالت ممکن است در ابتدای مصرف دارو رخ دهد، زیرا پرازوسین فشار خون را به طور کلی کاهش می‌دهد.
      با گذشت زمان و تطابق بدن با دارو، این عارضه بهبود می‌یابد.
      به هر حال، برای اطمینان، بهتر است با پزشک متخصص صحبت کنید. او می‌تواند شما را راهنمایی کند و در صورت لزوم تغییراتی در دوز یا زمان مصرف دارو اعمال کند.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید