پرازوسین و درمان علائم بزرگی پروستات خوش خیم (دفع ادرار، فشارخون)

پرازوسین در مردان برای درمان علائم بزرگ شدن پروستات (هاپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH) که شامل دشواری در دفع ادرار است مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو همچنین به تنهایی یا به همراه سایر دارو‌ها برای درمان فشار خون بالا بکار برده می‌شود. پرازوسین به گروهی از دارو‌ها به نام مسدود کننده آلفا یا آلفا بلاکر تعلق دارد. این دارو علائم هاپرپلازی خوش خیم پروستات را از طریق شل کردن عضلات مثانه و پروستات کاهش می‌دهد. پرازوسین برای کاهش فشار خون نیز استفاده می‌شود بطوریکه با شل کردن رگ‌های خونی باعث می‌شود که خون به آسانی در سراسر بدن جریان داشته باشد. علاوه بر دارو، تغییرات سبک زندگی نیز بر کنترل فشار خون موثرند. این تغییرات شامل رژیم غذایی حاوی غذا‌های کم چرب و کم نمک، حفظ وزن مناسب، انجام فعالیت‌های ورزشی حداقل به مدت ۳۰ دقیقه و اکثر روزهای هفته و عدم استفاده از سیگار است.

در ادامه‌ی مطلب درباره‌ی علت و علائم بزرگی پروستات و کاربرد قرص پرازوسین در درمان این عارضه بیشتر توضیح داده شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­‌ی قرص پرازوسین و درمان بزرگی پروستات خوش خیم و یا رزرو نوبت در مطب دکتر فرشاد نامداری با شماره تلفن‌­های 0910758535802188776801 تماس حاصل فرمایید.

بزرگی پروستات خوش خیم

هاپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) عارضه‌ای است که بدلیل بزرگ شدن پروستات ناشی از رشد بیش از حد سلول‌های (به نام هایپرپلازی) موجود در ناحیه ترانزیشن پروستات (ناحیه‌ای در اطراف میز‌راه) بوجود می‌آید.

BPH یا هاپرپلازی خوش خیم پروستات، عارضه غیر سرطانی (خوش خیم) پروستات است. عارضه‌های غیر سرطانی به سایر بخش‌های بدن سرایت نمی‌کنند و معمولا کشنده نیستند. هاپرپلازی خوش خیم پروستات خطر سرطان پروستات را افزایش نمی‌دهد و تا زمانی که باعث بروز علائم نشود مشکلی برای سلامتی به حساب نمی‌آید. تقریبا تمام مردان ۷۰ ساله تا حدودی مبتلا به بزرگ شدن پروستات هستند.

عوامل خطر زیر احتمال ابتلا به هاپرپلازی خوش خیم پروستات را افزایش می‌دهند:

• افزایش سن
  • داشتن چربی بیش از اندازه در روی شکم (چاقی شکمی نامیده می‌شود)
  • عدم فعالیت فیزیکی کافی

رفع علائم بزرگی پروستات با قرص پرازوسین

مردانی که مبتلا به هاپرپلازی خوش خیم پروستات هستند احتمالا هیچگونه نشانه و علائمی نداشته باشند. بروز نشانه‌ها و علائم اغلب در مردان بالای ۵۰ سال اتفاق می‌افتد. بروز علائم هاپرپلازی خوش خیم پروستات زمانی رخ می‌دهد که پروستات بزرگ شده بر روی میزراه و مثانه فشار وارد کند. این فشار باعث تنگی (انقباض) یا انسداد میزراه شده که منجر به تغییر عادات مثانه و بروز مشکلات دفع ادرار می‌شود.

هاپرپلازی خوش خیم پروستات باعث ایجاد موارد زیر خواهد شد که گاهی اوقات علائم دستگاه ادراری تحتانی (LUTS) نامیده می‌شوند:

• دشواری در دفع ادرار
  • دفع ادرار مکرر (که تکرر ادرار نامیده می‌شود) مخصوصا در شب
  • نیاز شدید و ناگهانی به دفع ادرار (فوریت ادراری)
  • فشار کم یا ضعیف جریان ادرار
  • ناتوانی در تخلیه کامل مثانه که منجر به عفونت مجاری ادرار و سنگ مثانه می‌شود
  • دشواری در شروع جریان ادرار (straining)
  • دشواری در کنترل مثانه (بی اختیاری) که باعث چکه کردن و نشت ادرار می‌شود
  • وجود خون در ادرار
  • فشار خون بالا نیز از علائم شایع هاپرپلازی خوش خیم پروستات به حساب می‌آید

متخصصین اورولوژی برای درمان و رفع علائم اداری و فشار خون بالا در بیماران مبتلا به بزرگی پروستات خوش خیم، قرص پرازوسین را قبل از انجام جراحی برای بیمار تجویز می‌کنند.

نحوه استفاده از پرازوسین چگونه است؟

نحوه استفاده از قرص پرازوسین

پرازوسین به شکل کپسول‌ است و به صورت خوراکی مصرف می‌شود. این دارو یک یا دوبار در روز به همراه غذا یا به تنهایی و هنگام خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستورالعمل‌های موجود بر روی برچسب تجویز شده را بطور کامل رعایت کنید و اگر در فهم بخشی از دستورالعمل‌ها با مشکل مواجه شدید از پزشک یا داروساز بخواهید که آن قسمت را برای شما توضیح دهند. پرازوسین را دقیقا طبق دستور تجویز شده مصرف کنید به این معنا که مقادیر بیشتر یا کمتر از این دارو و یا دفعاتی بیشتر از تعداد دفعاتی که پزشک تجویز کرده را بکار نبرید.

پرازوسین فشار خون بالا و علائم هاپرپلازی خوش خیم پروستات را کنترل می‌کند اما قادر به درمان آنها نیست. احتمالا ۴ الی ۶ هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا بیمار مزایای کامل استفاده از پرازوسین برای کنترل علائم هاپرپلازی خوش خیم پروستات را احساس کند. حتی اگر احساس بهبودی کردید، مصرف پرازوسین را بدون توصیه پزشک قطع نکنید.

چه نکات احتیاطی خاصی باید در مصرف پرازوسین رعایت شود؟

قبل از استفاده پرازوسین:

• اگر بیمار به پرازوسین،‌آلفوزوسین (یوروکساترال)، دوکسازوسین (کاردورا)، ترازوسین، هر نوع داروی دیگری و یا به مواد تشکیل دهنده کپسول پرازوسین آلرژی داشته باشد، لازم است که به پزشک و داروساز اطلاع دهد. از داروساز بخواهید که لیستی از مواد تشکیل دهنده پرازوسین را در اختیار شما قرار دهد.
  • در صورتیکه بیمار از داروهای تجویز شده یا بدون نسخه دیگری، ویتامین‌ها، مکمل‌های غذایی و داروهای گیاهی استفاده می‌کند یا اینکه قصد استفاده آنها را دارد،‌ پزشک و داروساز را در جریان قرار دهد. بیمار حتما مصرف داروهای: مسدود کننده‌ بتا مانند پروپرانولول (ایندرال، اینوپران، in Inderide)؛ دارو‌هایی برای اختلال نعوظ (ED) از قبیل سیلدنافیل (رواتیو، ویاگرا)، تادالافیل (ادسیرکا، سیالیس)، واردنافیل (لویترا، استاکسین)؛ و سایر دارو‌ها برای بیماری فشار خون بالا را ذکر کند.
  • بیمار ملزم است که ابتلا به نارکولپسی ( اختلال خواب که منجر به خواب آلودگی شدید، تمایل ناگهانی و غیر‌قابل کنترل به خوابیدن در طی فعالیت‌های روزمره می‌شود) و یا سابقه سرطان پروستات یا بیماری کبد را به پزشک خود اطلاع دهد.
  • مصرف داروی پرازوسین باعث خواب آلودگی و گیجی می‌شود، بنابراین به مدت ۲۴ ساعت پس از اولین مصرف پرازوسین و یا پس از افزایش دوز این دارو از رانندگی کردن، کار با ماشین آلات و یا انجام کار‌های خطرناک خوددرای کنید.
  • توجه داشته باشید که مصرف پرازوسین موجب سرگیجه، سبکی سر و ضعف یا غش در زمانیکه بطور سریع از حالت خوابیده بلند شوید، می‌شود. این حالت در مواردی که بیمار برای اولین بار پرازوسین دریافت کند، در صورت افزایش دوز پرازوسین و یا وقتیکه داروی فشار خون دیگری به پروسه درمان بیمار اضافه شود شایع‌تر است. برای اجتناب از بروز چنین مشکلاتی به آرامی از رختخواب بلند شوید بطوریکه قبل از بر‌خاستن به مدت چند دقیقه پا‌های خود را بصورت دراز کشیده روی زمین قراردهید. اگر با این علائم مواجه شدید بنشینید یا دراز بکشید.
  • اگر سن بیمار ۶۵ سال یا بیشتر باشد لازم است که در مورد خطرات و مزایای مصرف پرازوسین با پزشک خود مشورت کند. معمولا پرازوسین برای درمان فشار خون بالا در افراد سالخورده تجویز نمی‌شود، زیرا این دارو به اندازه سایر داروهایی که برای درمان چنین عارضه‌ای بکار می‌روند بی‌خطر و موثر نیست.

چه دستورالعملهای رژیمی خاصی باید رعایت شود؟

دستورالعمل‌های پزشک خود را در مورد وعده‌های غذایی و همچنین توصیه‌های او را درباره رژیم غذایی کم نمک (سدیم) رعایت کنید.

در صورت فراموش کردن دوز دارو، چه اقداماتی باید انجام شود؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید، اما اگر این یادآوری تقریبا نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی اتفاق بیافتد، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و برنامه منظم مصرف دارو را ادامه دهید. برای جبران دوز فراموش شده از دوز دوبرابر استفاده نکنید. اگر دو یا چند دوز را فراموش کرده‌اید به پزشک خود مراجعه کنید.