درمان واریکوسل

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. درمان واریکوسل

درمان واریکوسل: در این مقاله به طور مفصل به موضوع اینکه  بهترین درمان واریکوسل چیست به صورت قطعی بدون جراحی و حتی درمان خانگی واریکوسل میپردازیم. واریکوسل اختلالی است که به معنای بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه است که بیضه‌ها (اسکروتوم) را نگه می‌دارد. این وریدها خون کم اکسیژن را از بیضه‌ ها منتقل می‌کنند.

واریکوسل زمانی اتفاق می‌افتد که خون، به جای اینکه به طور مؤثر از کیسه بیضه گردش کند، در سیاهرگ‌ ها جمع می‌شود. اختلال واریکوسل معمولاً با گذشت زمان ایجاد می‌شود و در دوران بلوغ بروز پیدا می‌کند.

tel://02188776801

آن‌ها ممکن است باعث ناراحتی یا درد در فرد مبتلا شوند، اما اغلب بدون علامت یا عارضه هستند. اختلال واریکوسل ممکن است باعث رشد ضعیف بیضه، تولید کم اسپرم یا مشکلات دیگری شود که ممکن است منجر به ناباروری فرد مبتلا به این اختلال شود.

باید بدانید روش‌ های مختلف برای درمان و اختلال واریکوسل چیست، ولی به طور معمول، ممکن است روش جراحی برای درمان واریکوسل برای رفع عوارض به وجود آمده توسط این اختلال توصیه شود.

علت ایجاد اختلال واریکوسل

بیضه‌ ها خون غنی از اکسیژن را از  شریان های  بیضه دریافت می‌کنند . به طور مشابه،  وریدهای بیضه نیز وجود دارند که خون تخلیه شده با اکسیژن را به سمت قلب برمی گردانند.

در هر طرف کیسه بیضه، شبکه‌ ای از ورید های کوچک (شبکه پامپینی‌ فرم) خون فاقد اکسیژن را از بیضه به سیاهرگ اصلی بیضه منتقل می‌کند. واریکوسل بزرگ شدن شبکه پامپینی فرم است. علت دقیق ابتلا به اختلال واریکوسل ناشناخته است.

یکی از عوامل مؤثر در ابتلا به اختلال واریکوسل، ممکن است عملکرد نادرست دریچه‌ های داخل وریدهای فرد مبتلا باشد که هدف آن حفظ حرکت خون در جهت درست است.

 

بیشتر بدانید: جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه چه کسانی واریکوسل میگیرند و علت واریکوسل چیست؟ کلیک کنید.

 

همچنین، ورید بیضه سمت چپ مسیر کمی متفاوت از ورید راست را دنبال می‌کند، یعنی مسیری که احتمال بروز مشکل در جریان خون در سمت چپ را افزایش می‌دهد. هنگامی که خون ضعیف شده از اکسیژن در شبکه وریدها تجمع می یابد، آن‌ها گشاد شده و موجب بروز اختلال واریکوسل می‌شوند.

علائم واریکوسل

واریکوسل معمولاً در سمت چپ کیسه بیضه افراد مبتلا بروز پیدا می‌کند و اغلب هیچ علامت یا علامتی در فرد ایجاد نمی‌کند. علائم واریکوسل و نشانه‌ های احتمالی اختلال آن ممکن است شامل موارد زیر باشد :

علائم واریکوسل

بیشتر بخوانید: اگر می خواهید بدانید درمان واریکوسل با دارو چگونه صورت می گیرد و علائم واریکوسل چیست؟ کلیک کنید.

  • درد : درد یا ناراحتی مبهم و دردناک ناشی از اختلال واریکوسل هنگام ایستادن یا اواخر روز بیشتر است. دراز کشیدن اغلب درد ناشی از واریکوسل را تسکین می‌دهد.
  • وجود توده‌ای در کیسه بیضه : اگر واریکوسل به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است توده‌ای مانند “کیسه کرم” در بالای بیضه قابل مشاهده باشد. فرم‌ های خفیف‌ تر واریکوسل ممکن است برای دیدن خیلی کوچک باشد اما با لمس قابل توجه باشد.
  • وجود بیضه‌ هایی با اندازه‌های متفاوت : بیضه آسیب دیده ممکن است به طور قابل توجهی کوچک‌ تر از بیضه دیگر باشد.
  • ناباروری : اختلال واریکوسل ممکن است منجر به مشکل ناباروری در مردان شود، اما همه فرم‌های واریکوسل موجب بروز ناباروری در مردان نمی‌شوند.

عوارض اختلال واریکوسل

ابتلا به واریکوسل می‌تواند تنظیم دمای بیضه‌ ها را برای بدن دشوار کند. استرس اکسیداتیو و تجمع سموم می‌تواند منجر به این پدیده شود. این عوامل ممکن است به عوارض زیر کمک کنند

به خطر افتادن سلامت بیضه: در پسرانی که در دوران بلوغ قرار دارند، ابتلا به بیماری واریکوسل ممکن است رشد بیضه، تولید هورمون و سایر عوامل مرتبط با سلامت و عملکرد بیضه را به خطر بیندازد. برای مردان، واریکوسل ممکن است منجر به کوچک شدن تدریجی به دلیل از دست دادن بافت شود.

ناباروری: واریکوسل لزوماً باعث ناباروری نمی‌شود. تخمین زده می‌شود 10 تا 20 درصد از مردانی که مبتلا به واریکوسل تشخیص داده شده‌اند، برای داشتن فرزند دچار مشکل می‌شوند. در میان مردانی که مشکلات باروری دارند، حدود 40 درصد مبتلا به واریکوسل هستند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با اینکه آیا واریکوسل گرید ۱  بیماری خطرناکی است، علت اصلی واریکوسل گرید 1 چیست؟ کلیک کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

یکی از مهمترین راه های درمان واریکوسل ، ویزیت سالانه پزشکی مردان برای ارزیابی مستمر رشد و سلامت بیضه‌ ها مهم است. تعدادی از بیماری‌ ها می‌تواند به درد، تورم یا بروز توده در کیسه بیضه کمک کند. اگر هر یک از این موارد را تجربه کردید، برای تشخیص به موقع و دقیق و همچنین درمان قطعی واریکوسل به پزشک مراجعه کنید.

درمان واریکوسل

راه درمان واریکوسل چیست ؟ برای درمان واریکوسل چه باید کرد ؟ چگونه واریکوسل را درمان کنیم ؟ روش های درمان واریکوسل چیست ؟ این موارد پر تکرارترین سوالات این موضوع است که به صورت کامل راجع به آن صحبت میکنیم .

ابتلا به این بیماری اغلب نیازی به درمان واریکوسل ندارد. در افرادی که ناباروری ناشی از واریکوسل را تجربه می‌کند، جراحی برای درمان واریکوسل ممکن است بخشی از برنامه درمان باروری باشد.

بیشتر بخوانید: اگر می خواهید بدانید که مهمترین درمان خانگی درد بیضه سمت چپ چیست و علت درد بیضه چی میتونه باشه؟ کلیک کنید.

در نوجوانان یا جوانانی و به طور کلی کسانی که به دنبال درمان باروری نیستند، پزشک معالج ممکن است معاینات سالانه را برای نظارت بر هرگونه تغییر پیشنهاد دهد. جراحی واریکوسل که روشی برای درمان قطعی واریکوسل می‌باشد، ممکن است در شرایط زیر توصیه شود :

  • بیضه‌ ای که علائم تأخیر در رشد را دارد.
  • تعداد کم اسپرم یا سایر بی‌ نظمی‌ های اسپرم (معمولاً فقط در افراد بزرگسال آزمایش می‌شود)
  • درد مزمنی که با داروی مسکن کنترل نمی‌شود.

درمان خانگی واریکوسل (چه چیزی برای واریکوسل خوب است)

 اما درمان واریکوسل بدون جراحی ممکن است؟ برای شروع درمان قطعی واریکوسل بدون جراحی ، مشورت با پزشک برای تشخیص و درمان آن ضروری است.

درمان خانگی واریکوسل

همچنین برای درمان واریکوسل میتوانید با پزشک معالج خود در مورد امتحان درمان خانگی واریکوسل و اینکه چه چیزی برای واریکوسل خوب است مشورت کنید. روش‌ های مختلف در درمان خانگی واریکوسل شامل موارد زیر می‌باشند

1.ورزش روشی مفید در درمان خانگی واریکوسل

از آنجایی که واریکوسل با گردش خون مرتبط است، انجام هر ورزش ملایمی که بتواند جریان خون را بهبود بخشد برای رهایی از این اختلال مفید خواهد بود. پیاده‌ روی منظم، آهسته دویدن و شنا برای تقویت ماهیچه‌ های پا و حمایت از رگ‌ های خونی روشی‌ هایی عالی در کنترل و درمان قطعی واریکوسل بدون جراحی هستند.

دوچرخه سواری، پریدن، چمباتمه زدن و وزنه برداری ممکن است این مشکل شما را بدتر کند و بر رگ‌ های خونی کیسه بیضه فشار وارد کند. این تمرینات که شدید و پرفشار می‌باشند، باید محدود یا قطع شوند.

2.استفاده از کیسه یخ برای درمان واریکوسل

کمپرس سرد یا کیسه یخ را می‌توان به خصوص بعد از یک تمرین خسته کننده روی ناحیه کیسه بیضه قرار داد تا تورم، درد و ناراحتی را کاهش دهد. البته به یاد داشته باشید که کمپرس یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید و همیشه آن را در یک پارچه بپیچید.

3.برای درمان خانگی واریکوسل از بیضه بند استفاده کنید

Jockstrap نوعی لباس زیر مردانه است که محافظت بیشتری از کیسه بیضه می‌کند. این وسیله اغلب برای انجام ورزش‌ های مختلف استفاده می‌شود.

همچنین می‌توانید در طول زندگی روزمره خود از یک محافظ ران استفاده کنید تا در صورتی که شغل شما نیاز به ایستادن طولانی مدت داشته باشد، محافظت بیشتری از بیضه شما صورت پذیرد.

4.برای درمان واریکوسل از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید

لباس‌ های زیر تنگ می‌تواند فشار غیرضروری به کیسه بیضه شما وارد کرده و فشار روی رگ‌ های شما را افزایش دهد. این امر در نهایت ممکن است شدت بروز واریکوسل را در شما بدتر کند.

5.استراحت کنید

صاف دراز کشیدن به پشت می‌تواند فشار وارده بر سیاهرگ‌ های پا و کیسه بیضه را کاهش دهد. این درمان خانگی واریکوسل ممکن است باعث تسکین موقت علائم درد و ناراحتی ناشی از ابتلای به این بیماری شود. در صورت امکان سعی کنید هنگام دراز کشیدن پاهای خود را کمی بالا نگه دارید.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با واریکوسل گرید۲ و نحوه تشخیص و اینکه آیا باید واریکوسل گرید 2 باید درمان شود، کلیک کنید.

6.برای درمان قطعی واریکوسل مقادیر زیادی فیبر به رژیم غذایی اضافه کنید

یک رژیم غذایی غنی از فیبر تضمین می‌کند که غذای شما به آرامی هضم شده و نیازی به زور زدن هنگام دفع مدفوع نباشد. اگر در حین اجابت مزاج بیش از حد فشار بیاورید، در نهایت به فشار ناحیه کیسه بیضه خود می‌افزایید.

هر غذای سالمی که به حرکات نرم‌ تر روده کمک ‌کند باید به رژیم غذایی شما اضافه شود که شامل سبزی‌ های برگ‌ دار، میوه‌ ها و غلات کامل می‌باشد.

7.رژیم غذایی پر از آنتی اکسیدان راهی خوب در درمان واریکوسل

آنتی اکسیدان ها برای مقابله با رادیکال‌ های آزاد و آسیب به سلول‌ های شما به دلیل استرس اکسیداتیو حیاتی هستند. یک رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ممکن است منجر به ایجاد شرایط کلی بهتری شود که در هنگام ابتلا به واریکوسل و درمان قطعی واریکوسل بدون جراحی به آن نیاز خواهید داشت.

8.از خوردن غذا های ناسالم خودداری کنید

غذا ها و نوشیدنی‌ های چرب، چرب و شیرین می‌توانند در هضم غذا اختلال ایجاد کرده و باعث یبوست شوند. این موارد همچنین ممکن است فشار خون شما را افزایش دهند که می‌تواند شدت بیماری واریکوسل شما را بدتر کند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با بیماری واریکوسل گرید ۳ کلیک کنید.

9.تمرینات کگل روشی خوب در درمان خانگی واریکوسل

تمرینات کگل عضلات کف لگن یعنی روشی که شما به طور منظم این عضلات را منقبض و شل می‌کنید را درگیر می‌کند، در بی اختیاری ادرار و سایر اختلالات نیز فواید خوبی به همراه دارد و ممکن است موجب بهتر شدن جریان خون در کیسه بیضه شود.

10.مصرف منظم دارو

گاهی اوقات ممکن است درد ناشی از ابتلا به بیماری واریکوسل، بیش از حد تحمل باشد، در این موارد، باید با پزشک خود در مورد بهترین داروی مسکن مصرفی برای شما مشورت کنید.

سؤالات متداول درمان واریکوسل

1- درمان واریکوسل بدون جراحی شامل چه اقداماتی می‌باشد؟

ورزش، استفاده از کمپرس یخ، از بیضه بند استفاده کنید، از پوشیدن لباس زیر تنگ خودداری کنید، استراحت کنید، مقادیر زیادی فیبر به رژیم غذایی خود اضافه کنید، یک رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی آنتی اکسیدانی را مصرف نمایید، از خوردن غذاهای ناسالم خودداری کنید، مصرف منظم داروی مسکن، تمرینات کگل.

2- درمان قطعی واریکوسل با چه روش‌ هایی امکان‌پذیر می‌باشد؟

معمولاً درمان خانگی واریکوسل از افزایش شدت این بیماری جلوگیری می‌کند، برای درمان قطعی واریکوسل معمولاً جراحی روش کارا و کاربردی است.

3- نقش استراحت به عنوان یک درمان خانگی واریکوسل چگونه می‌باشد؟

صاف دراز کشیدن به پشت می‌تواند فشار وارده بر سیاهرگ‌های پا و کیسه بیضه را کاهش دهد. این درمان خانگی واریکوسل ممکن است باعث تسکین موقت علائم درد و ناراحتی ناشی از ابتلای به این بیماری شود. در صورت امکان سعی کنید هنگام دراز کشیدن پاهای خود را کمی بالا نگه دارید.

برای انجام درمان قطعی واریکوسل می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند.

دکتر فرشاد نامداری متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه با سال‌ ها تجربه با انجام عمل واریکوسل به روش میکروسکوپی تاکنون نعمت سلامتی و توانایی باروری را به مردان بسیار بازگردانده‌اند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان قطعی واریکوسل خود اطمینان حاصل کرد.

منبع این مقاله:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/varicocele/diagnosis-treatment/drc-20378772

https://pharmeasy.in/blog/varicocele-symptoms-causes-home-remedies/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید