اورتریت بیماری است که در آن مجرای ادرار یا لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌برد، ملتهب و تحریک می‌شود. به جز ادرار مایعاتی نظیر منی هم از مجرای ادرار مرد عبور می‌کنند. بیماری اورتریت، بیماری مشابه عفونت دستگاه ادراری (UTI) نیست. در واقع اورتریت التهاب مجرای ادرار است، در حالی که UTI عفونت مجاری ادراری است.

این دو بیماری ممکن است علائم مشابهی داشته باشند، اما بسته به علت زمینه‌ای اورتریت، به روش‌های درمانی متفاوتی نیاز دارند. التهاب مجاری ادراری افراد مختلف را در هر سنی تحت تأثیر قرار می‌دهد. هم زنان و هم مردان احتمال دارد که به این بیماری مبتلا شوند. با این حال، معمولاً زنان احتمال بالاتری برای ابتلا به این بیماری نسبت به مردان دارند.

بیشتر بخوانید: چه آزمایش‌های دیگری ممکن است در کنار تست کشت ادرار داشته باشم؟

بروز این امر تا حدی به این دلیل است که مجرای ادرار مردان که طول آلت تناسلی است، بسیار بلندتر از زنان است. مجرای ادرار زنان معمولاً 3- 5 سانتیمتر طول دارد. این امر باعث می‌شود که باکتری‌ها راحت‌تر وارد مجرای ادرار شده و باعث التهاب مجاری ادراری یا التهاب و عفونت مجاری ادراری به طور هم‌زمان می‌شوند.

علائم اورتریت (التهاب مجاری ادراری) چیست؟

علائم التهاب مجاری ادراری در زنان و مردان شامل موارد گسترده‌ای می‌باشد. مردان مبتلا به اورتریت (التهاب مجاری ادراری) ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را تجربه کنند:

● احساس سوزش در هنگام دفع ادرار
● خارش یا سوزش در نزدیکی دهانه آلت تناسلی
● وجود خون در مایع منی یا ادرار یا زخم مجاری ادرار
● ترشح از آلت تناسلی
علائم التهاب مجاری ادراری در زنان شامل موارد زیر می‌باشد:
● میل مکرر به دفع ادرار
● ناراحتی در هنگام دفع ادرار
● سوزش یا تحریک در دهانه مجرای ادرار یا زخم مجاری ادرار در زنان
● ترشحات غیر طبیعی از واژن نیز ممکن است همراه با علائم ادراری وجود داشته باشد.

بیشتر بدانید: علت وجود خون در مایع منی و آزمایش ها جهت تشخیص و در نهایت درمان

نکته: همچنین افرادی که التهاب مجاری ادراری دارند حتی ممکن است علائم قابل توجهی نداشته باشند. این امر به ویژه در مورد زنان صادق است. در مردان، اگر التهاب مجاری ادراری در نتیجه ابتلا به کلامیدیا یا گاهی اوقات عفونت تریکومونیازیس ایجاد شود، علائم التهاب مجاری ادراری ممکن است آشکار نباشد. به همین دلیل، مهم است که در صورت ابتلا به عفونت مقاربتی (STI) تحت آزمایش و بررسی قرار بگیرید.

چه چیزی باعث بروز اورتریت می‌شود؟

به طور کلی، بیشتر موارد التهاب مجاری ادراری در نتیجه ابتلا به عفونت باکتری یا ویروس رخ می‌دهد. باکتری‌ها شایع‌ترین علت التهاب مجاری ادراری هستند. همان باکتری‌هایی که می‌توانند باعث عفونت مثانه و کلیه شوند، می‌توانند پوشش مجرای ادرار را نیز آلوده کنند. باکتری‌هایی که به طور طبیعی در ناحیه تناسلی یافت می‌شوند نیز در صورت ورود به دستگاه ادراری ممکن است باعث بروز التهاب مجاری ادراری شوند.

چه چیزی باعث بروز التهاب مجاری ادراری می شود؟

با توجه به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، باکتری‌های مرتبط با اورتریت شامل موارد زیر می‌باشند:
● نایسریا گونوره
● کلامیدیا تراکوماتیس
● مایکوپلاسماهای ناحیه تناسلی

پاتوژن ها عوامل بیولوژیکی هستند که باعث بیماری می‌شوند. همان پاتوژن هایی که باعث بیماری‌های مقاربتی می‌شوند نیز می‌توانند باعث ابتلای افراد به التهاب مجاری ادرار شوند. این پاتوژن ها شامل باکتری‌هایی است که باعث ایجاد بیماری‌های سوزاک می‌شود و همچنین انگلی که باعث تریکومونیازیس می‌شود.

علاوه بر موارد یاد شده ویروس‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند منجر به ابتلای افراد به التهاب مجاری ادراری شوند. این ویروس‌ها شامل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) و سیتومگالوویروس (CMV) است.

انواع التهاب مجاری ادرار

انواع مختلفی از اورتریت یا همان التهاب مجاری ادراری وجود دارد که بر اساس علت بروز التهاب مجاری ادراری طبقه‌بندی می‌شوند. دسته بزرگی از التهاب مجاری ادراری شامل اورتریت (التهاب مجاری ادراری) گنوکوکی و اورتریت غیر گونوکوکی هستند. اورتریت گونوکوکی توسط همان باکتری ایجاد می‌شود که موجب ابتلا به بیماری سوزاک می‌شود که 20 درصد از موارد اورتریت را تشکیل می‌دهد.

اورتریت غیر گنوکوکی، به معنای اورتریت ناشی از سایر عفونت‌هایی است که سوزاک نیستند. کلامیدیا یکی از علل شایع اورتریت غیر گونوکوکی است و دیگر بیماری‌های مقاربتی نیز عامل احتمالی آن می‌توانند باشند. با این حال، ممکن است تحریک مجاری ادراری در اثر عواملی غیر از ابتلای به STI رخ دهد.

مطالعه بیشتر: جهت اطلاع از بیماری های جنسی و مقاربتی، علائم و درمان آن، کلیک کنید.

این علل می‌تواند شامل آسیب به مجاری ادراری از طریق وسایلی مانند کاتتر، یا انواع دیگر آسیب‌های تناسلی باشد. در حالی که بسیاری از بیماران یا یک نوع اورتریت یا نوع دیگر را دارند، ممکن است به طور هم‌زمان علل مختلف اورتریت را داشته باشند و مستعد بروز التهاب مجاری ادراری یا زخم مجاری ادراری باشند. این امر به ویژه در زنان چشمگیرتر است.

اورتریت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص التهاب مجاری ادراری در ابتدا پزشک از شما در مورد وجود یا عدم وجود علائم شما سؤال خواهد کرد. آن‌ها همچنین احتمالاً ناحیه تناسلی را از نظر وجود ترشح، حساسیت، زخم‌ها و هر نشانه‌ای از ابتلا به STI بررسی می‌کنند. این امر می‌تواند به آن‌ها در تشخیص التهاب مجاری ادراری کمک کند.

التهاب مجاری ادراری چگونه تشخیص داده می شود؟

همچنین آن‌ها ممکن است آزمایش‌هایی را برای تجزیه و تحلیل نمونه ادرار یا سواب گرفته شده از مجرای ادرار یا ناحیه واژن درخواست کنند. اگر پزشک به یک بیماری مقاربتی خاص مشکوک باشد، احتمالاً آزمایشی وجود خواهد داشت که به پزشک اجازه می‌دهد آن تشخیص احتمالی را تأیید یا رد کند.

ممکن است با درخواست پزشک معالج آزمایش خون برای بررسی سایر بیماری‌های مقاربتی مانند HIV و سیفلیس انجام شود. بسته به پزشک و آزمایشگاه و می‌توانید نتایج آزمایش را در اسرع وقت پس از چند روز دریافت کنید. این امر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در اسرع وقت درمان خارش لوله ادرار و التهاب مجاری ادراری را شروع کرده و به شما اطلاع دهند که آیا شریک زندگی شما نیز نیاز به آزمایش و درمان دارد یا خیر.

گزینه‌های درمانی التهاب مجاری ادراری چیست؟

گزینه های درمانی التهاب مجاری ادراری

درمان التهاب مجاری ادراری معمولاً شامل مصرف یک دوره آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی است. برخی از داروهای رایج برای درمان خارش لوله ادرار و التهاب مجاری ادراری شامل موارد زیر می‌باشد:

● آزیترومایسین که یک آنتی بیوتیک است که معمولاً به صورت یک بار مصرف می‌شود
● داکسی سایکلین که یک آنتی بیوتیک خوراکی است که معمولاً دو بار در روز به مدت هفت روز مصرف می‌شود.
● اریترومایسین که یک آنتی بیوتیک است که می‌تواند به صورت خوراکی و به صورت چهار بار در روز به مدت هفت روز تجویز شود.
● افلوکساسین که یک آنتی بیوتیک خوراکی بوده که معمولاً به صورت دو بار در روز به مدت هفت روز مصرف می‌شود.
● لووفلوکساسین که یک آنتی بیوتیک خوراکی بوده که معمولاً به صورت یک بار در روز به مدت هفت روز مصرف می‌شود.

اگر یک بیماری مقاربتی باعث عفونت شده باشد، ضروری است که همه شرکای جنسی تحت آزمایش و در صورت لزوم درمان قرار گیرند. انجام این روش از گسترش STI و عفونت مجدد جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است تنها چند روز پس از شروع درمان، بهبودی در علائم خود مشاهده کنید.

در این حالت باید همچنان طبق توصیه پزشک دوره درمان التهاب مجاری ادراری خود را تمام کنید، در غیر این صورت ممکن است این بیماری بدتر شود. افراد مبتلا به التهاب مجاری ادراری پس از اینکه درمان دارویی خود را به طور کامل به اتمام رساندند و شریک زندگی آن‌ها دوره درمانی این بیماری را به پایان رساند، باید قبل از شروع مجدد فعالیت جنسی یک هفته صبر کنند.

داروهایی که می‌توانند با داروهای مورد استفاده برای درمان التهاب مجاری ادراری تداخل داشته باشند، شامل موارد زیر می‌باشد:
● داروهای رقیق کننده خون
● داروهای مورد استفاده برای درمان بیماری‌های قلب عروقی
● داروهای کنترل کننده بیماری تشنج.

سؤالات متداول التهاب مجاری ادراری

1) اورتریت چگونه بیماری است؟

التهاب مجاری ادراری بیماری است که در آن مجرای ادرار یا لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌برد، ملتهب و تحریک می‌شود.

2) علائم التهاب مجاری ادراری در مردان چیست؟

مردان مبتلا به اورتریت (التهاب مجاری ادراری) ممکن است یک یا چند مورد از این علائم را تجربه کنند: احساس سوزش در هنگام دفع ادرار، خارش یا سوزش در نزدیکی دهانه آلت تناسلی، وجود خون در مایع منی یا ادرار یا زخم مجاری ادرار و ترشح از آلت تناسلی.

3) افراد مبتلا به بیماری التهاب مجاری ادراری برای تجربه دوباره رابطه جنسی چه احتیاط‌هایی را باید انجام دهند؟

افراد مبتلا به التهاب مجاری ادراری پس از اینکه درمان دارویی بیماری التهاب مجاری ادراری خود را به طور کامل به اتمام رساندند و شریک زندگی آن‌ها نیز دوره درمانی این بیماری را به پایان رساند، باید قبل از شروع مجدد فعالیت جنسی یک هفته صبر کنند.

برای درمان التهاب و عفونت مجاری ادراری می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت. دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از موفق بودن درمان التهاب و عفونت مجاری ادراری اطمینان حاصل کرد.

منبع مقاله: