در این مقاله به طور کامل به بیماری کلیوی میپردازیم.کلیه‌ ها دو اندام لوبیا شکل هستند که در دو طرف بدن ما قرار دارند. کارکرد اصلی کلیه‌ ها حذف مواد زائد و مایعات اضافی از بدن است. این مواد زائد و مایع اضافی از طریق ادرار از بدن ما خارج می‌شوند.

تولید ادرار شامل مراحل بسیار پیچیده‌ای از دفع و جذب مجدد مایعات است. این فرآیند برای حفظ تعادل پایدار مواد شیمیایی بدن ضروری است. همچنین تنظیم حیاتی میزان نمک، پتاسیم و اسید بدن توسط کلیه‌ ها انجام می‌شود. کلیه‌ ها همچنین هورمون‌ هایی تولید می‌کنند که بر عملکرد سایر اندام‌ های بدن تأثیر می‌گذارد.

tel://02188776801

دانستنی‌ های کلیه انسان

به عنوان مثال، هورمونی که توسط کلیه‌ها تولید می‌شود، تولید گلبول‌ های قرمز را تحریک می‌کند. سایر هورمون‌ های تولید شده توسط کلیه‌ ها به تنظیم فشار خون و کنترل متابولیسم کلسیم کمک می‌کنند. کلیه‌ ها کارخانه‌ های شیمیایی قدرتمندی هستند که وظایف زیر را انجام می‌دهند :

  • مواد زائد را از بدن خارج می‌کند.
  • داروها را از بدن خارج می‌کند.
  • تعادل مایعات بدن را برقرار می کنند.
  • ترشح هورمون‌ هایی که فشار خون را تنظیم می‌کنند.
  • فرم فعال ویتامین D را تولید می‌کند که استخوان‌ های قوی و سالم را تقویت می‌کند.
  • کنترل تولید گلبول‌ های قرمز خون را بر عهده می گیرند.

مطالعه بیشتر : از سرطان کلیه چه میدانید ، کلیک کنید .

بیماری کلیوی چیست؟

بیماری کلیوی و علائم کلیه خراب می‌تواند بر توانایی بدن شما در پالایش خون، فیلتر کردن آب اضافی از خون و کمک به کنترل فشار خون شما تأثیر بگذارد. همچنین می‌تواند بر تولید گلبول‌ های قرمز خون و متابولیسم ویتامین D مورد نیاز برای سلامت استخوان تأثیر بگذارد. شما با دو کلیه متولد شده‌اید.

آن‌ ها در دو طرف ستون فقرات شما، درست بالای کمر شما قرار دارند. هنگامی که کلیه‌ های شما آسیب می‌بینند، مواد زائد و مایعات می‌توانند در بدن شما جمع شوند.

که می‌تواند باعث تورم در مچ پا، حالت تهوع، ضعف، خواب ضعیف و تنگی نفس شود. بدون درمان، آسیب می‌تواند بدتر شود و کلیه‌ های شما ممکن است در نهایت از کار بیفتند. این جدی است و می‌تواند زندگی را تهدید کند.

علائم کلیه ناسالم و بیماری کلیوی چیست؟

بیماری کلیوی معمولاً هر دو کلیه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر توانایی کلیه‌ ها برای فیلتر کردن خون در اثر بیماری به طور جدی آسیب ببیند، مواد زائد و مایعات اضافی ممکن است در بدن انباشته شود.

انواع بیماری های کلیه

اگرچه بسیاری از اشکال بیماری های کلیوی تا اواخر دوره بیماری علائمی ایجاد نمی‌کنند، شش علامت هشدار دهنده که نشانه‌ های آسیب دیدگی کلیه و بیماری کلیوی هستند، شامل موارد زیر می‌باشد :

  • فشار خون بالا
  • وجود مقادیری از خون و یا پروتئین در ادرار
  • در آزمایش خون : کراتینین و نیتروژن اوره خون (BUN) خارج از محدوده طبیعی باشد. توضیح اینکه نیتروژن اوره خون و کراتینین مواد زائدی هستند که با کاهش عملکرد کلیه در خون شما جمع می‌شوند.
  • نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR) کمتر از 60 : GFR معیاری برای سنجش عملکرد کلیه است.
  • تکرر ادرار، به ویژه در شب که شامل دفع سخت یا دردناک ادرار است.
  • پف دور چشم، تورم دست و پا از بیماری های کلیوی است

مطالعه بیشتر : برای آشنایی بیشتر با عمل pcnl کلیه، کلیک کنید .

بیماری‌ های خطرناک کلیه

بیماری‌ های خطرناک کلیه طیف وسیعی را شامل می‌شوند و مهم‌ ترین آن‌ ها بیماری های کلیه مزمن هستند.

بیماری‌ های مزمن کلیه

بیماری های کلیه و علائم آن شرایطی است که در آن کلیه‌ ها نمی‌توانند سموم یا مایعات اضافی را از خون شما آن‌طور که باید فیلتر کنند. در حالی که این بیماری می‌تواند از نظر جدی بودن متفاوت باشد، بیماری‌ های مزمن کلیه معمولاً با گذشت زمان بدتر می‌شود و بدن را با بیماری‌ های خطرناک کلیه روبرو می‌کند.

درمان بیماری کلیوی می‌تواند پیشرفت بیماری را آهسته کند. در صورت عدم درمان، علائم مشکل کلیه و بیماری کلیوی شدید ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود. در این مرحله از بیماری کلیوی که مرحله نهایی (ESRD) نامیده می‌شود، این بیماری باید با دیالیز یا پیوند کلیه درمان شود.

دیابت و فشار خون بالا از علل اصلی ابتلا به بیماری‌ های خطرناک کلیه هستند. همچنین اما 40 درصد از مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی از ابتلا به این بیماری آگاه نیستند. اشکال رایج بیماری کلیوی شامل موارد زیر می‌باشند :

بیماری کلیه پلی‌کیستیک

این اختلال ژنتیکی باعث می‌شود کیست‌ها (کیسه‌های پر از مایع) روی کلیه‌ های شما رشد کرده و توانایی آن‌ها در فیلتر کردن مواد زائد خون را محدود کنند.

  • نفریت لوپوس

 لوپوس یک بیماری خود ایمنی است، به این معنی که سیستم ایمنی بدن شما به سلول‌ های سالم حمله می‌کند. نفریت لوپوس زمانی است که سیستم ایمنی بدن شما به کلیه‌های شما حمله می‌کند.

  • نفریت بینا بینی

علائم نفریت کلیه، این بیماری کلیوی زمانی اتفاق می‌افتد که واکنش بدی به دارویی داشته باشید که توانایی کلیه‌های شما را برای فیلتر کردن سموم محدود می‌کند. اگر می‌خواهید درمان دارویی این بیماری را قطع کنید، سلامت کلیه شما باید بهبود یابد.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی بیشتر با انواع سنگ کلیه ،کلیک کنید .

  • گلومرولونفریت (بیماری گلومرولی)

گلومرول ها هزاران فیلتر ریز هستند که مواد زائد را از خون شما در کلیه‌ها حذف می‌کنند. این بیماری کلیوی به آن‌ها آسیب می‌رساند و کلیه‌ های شما نمی‌توانند به خوبی کار کنند. التهاب در گلومرول ها نیز می‌تواند پس از عفونت استرپتوکوکی رخ دهد.

  • بیماری کلیوی با واسطه APOL1

 به طور معمول، ژن APOL1 به ساخت پروتئین سیستم ایمنی کمک می‌کند، اما اگر نسخه جهش یافته این ژن را از هر دو والدین به ارث ببرید، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری کلیوی باشید. اگر سیاه پوست یا دارای نژاد آفریقایی- آمریکایی، آفریقایی-کارائیب یا لاتین باشید، ممکن است احتمال بیشتری برای داشتن این جهش ژنی داشته باشید.

  • بیماری‌ های ویروسی طولانی مدت

ابتلا به بیماری‌ های عفونی نظیر HIV و ایدز، هپاتیت B و هپاتیت C ممکن است باعث بروز بیماری کلیوی در افراد مبتلا شود.

  • پیلونفریت

 این بیماری کلیوی یک عفونت مجاری ادراری در کلیه‌ها است که می‌تواند در طی بهبود عفونت منجر به زخم و اسکار شود. اگر این بیماری کلیوی چندین بار اتفاق بیفتد می‌تواند منجر به آسیب کلیه در فرد مبتلا شود.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی بیشتر با سنگ شکنی ،کلیک کنید .

  • بیماری کلیوی حاد و علت بروز آن

اگر کلیه‌ ها به طور ناگهانی از کار بیفتند، پزشکان آن را آسیب حاد کلیه یا نارسایی حاد کلیه می‌نامند. علل اصلی بیماری کلیوی حاد شامل موارد زیر می‌باشند:

  • جریان خون کافی به کلیه‌ ها وجود ندارد
  • آسیب مستقیم به کلیه‌ ها
  • ادرار در کلیه‌ ها ذخیره می‌شود

این موارد زمانی می‌توانند اتفاق بیفتند که :

  • یک آسیب تروماتیک همراه با از دست دادن خون، مانند رخ دادن یک تصادف با ماشین رخ دهد.
  • در کم آبی بدن یا حالتی که در آن بافت عضلانی شما تجزیه شود که در اثر آن پروتئین سمی بسیار زیادی وارد جریان خون شما می‌شود.
  • عفونت شدیدی به نام سپسیس دچار شوک شوید.
  • بزرگ شدن پروستات یا سنگ کلیه که جریان ادرار شما را مسدود می‌کند.
  • داروهای خاصی مصرف کنید یا در اطراف سموم خاصی هستند که مستقیماً به کلیه آسیب می‌رسانند.
  • در دوران بارداری عوارضی مانند اکلامپسی و پره اکلامپسی داشته باشید.
  • بیماری‌های خود ایمنی : زمانی که سیستم ایمنی بدن به بدن شما حمله می‌کند همچنین جدای از مشکلات عمومی که ایجاد خواهد کرد، می‌تواند باعث وارد شدن آسیب حاد کلیه شود.
  • افراد مبتلا به نارسایی شدید قلبی یا کبدی معمولاً دچار آسیب حاد کلیه نیز می‌شوند.

علت بروز بیماری کلیوی مزمن

 زمانی که کلیه‌ های شما بیش از 3 ماه خوب کار نمی‌کنند، پزشکان آن را بیماری کلیوی مزمن می‌نامند. بیماری کلیوی مزمن ممکن است در مراحل اولیه هیچ علامتی نداشته باشید، اما این اتفاقاً زمانی است که درمان آن ساده‌تر است.

● دیابت (نوع 1 و 2) و فشار خون بالا شایع‌ ترین مقصر در ابتلا به بیماری کلیوی مزمن هستند. سطح بالای قند خون در طول زمان می‌تواند به کلیه‌ های شما آسیب برساند و بیماریهای کلیه را تشدیدکند همچنین فشار خون بالا باعث ساییدگی و پارگی رگ‌ های خونی شما، از جمله آن‌ هایی که به کلیه‌ها می‌روند، می‌شود.

● نقایص موجود در بدو تولد می‌تواند مجاری ادراری را مسدود کند یا بر کلیه‌ها تأثیر بگذارد. یکی از رایج‌ ترین آن‌ها نوعی دریچه بین مثانه و مجرای ادرار است که در عکس کلیه انسان بسیار واضح است. یک متخصص اورولوژی می‌تواند برای ترمیم این مشکلات جراحی انجام دهد.

مطالعه بیشتر:  tul چیست برای پاسخ ، کلیک کنید .

● ورود داروها و سموم به بدن : مانند مسمومیت با سرب، استفاده طولانی مدت از برخی داروها از جمله NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی) مانند ایبوپروفن و ناپروکسن، و داروهای تزریق وریدی می‌توانند به طور دائم به کلیه‌ های شما آسیب بزنند و این موارد اساسی جز دانستنیهای کلیه انسان هستند که حتما باید در مورد آنها اطلاعات کافی داشت .

سؤالات متداول

1) بیماری کلیوی چیست؟

هنگامی که کلیه‌ های شما آسیب می‌بینند، مواد زائد و مایعات می‌توانند در بدن شما جمع شوند. که می‌تواند باعث تورم در مچ پا، حالت تهوع، ضعف، خواب ضعیف و تنگی نفس شود. بدون درمان، آسیب می‌تواند بدتر شود و کلیه‌ های شما ممکن است در نهایت از کار بیفتند. این جدی است و می‌تواند زندگی را تهدید کند.

2) نشانه‌ های آسیب دیدگی کلیه و علائم کلیه ناسالم شامل چه مواردی است؟

از جمله مشکلات کلیه ريال فشار خون بالا، وجود مقادیری از خون و یا پروتئین در ادرار، در آزمایش خون کراتینین و نیتروژن اوره خون (BUN) خارج از محدوده طبیعی باشد. توضیح اینکه نیتروژن اوره خون و کراتینین مواد زائدی هستند که با کاهش عملکرد کلیه در خون شما جمع می‌شوند.

نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR) کمتر از 60 : GFR معیاری برای سنجش عملکرد کلیه است، تکرر ادرار، به ویژه در شب که شامل دفع سخت یا دردناک ادرار است، پف دور چشم، تورم دست و پا.

3) شایع‌ ترین علل بروز بیماری کلیوی مزمن چیست؟

دیابت (نوع 1 و 2) و فشار خون بالا شایع‌ ترین مقصر در ابتلا به بیماری کلیوی مزمن هستند.

برای انجام درمان انواع بیماری کلیوی می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان انواع بیماری کلیوی اطمینان حاصل کرد.

منبع مقاله

https://www.kidney.org/kidneydisease/howkidneyswrk

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/understanding-kidney-disease-basic-information

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید