عضلات شما معمولا برای نگهداری روده ها و اندام های شما در جای مناسب خود به اندازه کافی قوی می باشند. گاهی، با این حال، در هنگام فشار زیاد، بافت های داخلی شکم می توانند از ناحیه ضعیف عضلات فشرده شوند. اگر قسمتی از بافت به دیواره کانال رانی فشار بیاورد، به آن فتق فمورال و کشاله ران / رانی گویند. فتق فمورال و کشاله ران در آقایان به صورت برجستگی نزدیک ران یا کشاله ران ظاهر می شود. کانال فمرال جایگاه شریال رانی، رگ های کوچکتر و اعصاب است. دقیقا زیر رباط کشاله ران قرار دارد.

فتق فمورال و کشاله ران در آقایان رایج نمی باشد، اما عوارض آن می تواند خطر جانی در پی داشته باشد. به همین دلیل، اگر برجستگی در کشاله ران ایجاد گردید، مخصوصا اگر ناراحتی دیگری همراه با فشار بود، به پزشک مراجعه کنید

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد کشاله ران و رزرو وقت مشاوره با دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با شماره 02188776801 تماس بگیرید.

دلایل فتق فمورال در آقایان

دلایل فتق فمورال در آقایاندلیل دقیق فتق فمورال و کشاله ران در آقایان در اکثر اوقات مشخص نمی باشد. ممکن است از ابتدا با ضعف در ناحیه ای از کانال فمورال و کشاله ران به دنیا بیایید، یا این ناحیه به مرور زمان ضعیف گردد.

فشار نیز می تواند به تضعیف دیواره عضلات کمک کند. عواملی که می تواند منجر به فشار بیش از حد شود شامل:

• یبوست مزمن
  • وزنه برداری سنگین
  • اضافه وزن
  • مشکل در ادرار به خاطر داشتن پروستات بزرگ
  • سرفه مزمن

چه زمانی جراحی نیاز می باشد؟

فتق فمورال و کشاله ران در آقایان را می توان با استفاده از جراحی و برگرداندن برجستگی به جای خود و تقویت دیواره ضعیف شکمی برطرف کرد.

برخلاف برخی دیگر از فتق ها، درمان فتق فمورال و کشاله ران تقریبا سریعا توصیه می شود، زیرا خطر عوارض جانبی در این موارد شدیدتر است.

سرطان پروستات در جوانان: درمان و پیشگیری از پروستات در سنین پایین

عوارضی که بر اثر فتق فمورال و کشاله ران ایجاد می گردند شامل:

• انسداد – وقتی قسمتی از روده در داخل کانال فمورال و کشاله ران گیر می کند، باعث حالت تهوع، تهوع، درد معده و همچنین برجستگی دردناک در کشاله ران می شود.
  • فشردگی – وقتی قسمتی از روده گیر می کند خونی که به آن می رسد قطع می گردد؛ این حالت نیاز به جراحی اورژانسی در چند ساعت دارد تا بافت گیر کرده رها گردد و خون مورد نیاز را دریافت کند و در نتیجه بافت زنده بماند.

با جراحی فتق را رفع کرده و از هر نوع عوارض جدی جلوگیری می کنیم، اما احتمال عود مجدد بیماری نیز وجود دارد.

در طول جراحی چه اتفاقی می افتد؟

در طول جراحی چه اتفاقی می افتد؟دو روش برای برطرف کردن فتق فمورال و کشاله ران وجود دارد:

باز

در طی جراحی، پزشک برای ترمیم فتق فمورال و کشاله ران برشی را روی پایین شکم یا فتق ایجاد می کند. این برش معمولا حدود 3 تا 4 سانتی متر می باشد.

کانال فمورال و کشاله ران، کانالی حاوی رگ های خونی اصلی و اعصاب منتهی به ران، باز می شود و جراح توده ای از چربی یا حلقه ای از روده را به شکم باز می گرداند.

سپس کانال فمورال بسته می شود که اغلب با یک در پوش مش انجام می شود تا ناحیه ضعیف که فتق را ایجاد می کند را ترمیم کند.

سپس این برش در پوست با بخیه دوخته می شود. بعد از چند روز پس از جراحی بخیه ها خود به خود جذب می شوند.

اگر فتق گیر کرده باشد و قسمتی از روده آسیب دیده باشد، بخش آسیب دیده نیاز به خارج شدن دارد و دو انتهای سالم دوباره به هم متصل می شوند. این جراحی بزرگی است و ممکن است نیاز باشد که چند روز در بیمارستان بمانید.

جراحی لاپاراسکوپی

در طی این جراحی نیز فتق فمورال و کشاله ران درمان می شود، چندین برش بسیار کوچک به جای برشی بزرگ و تکی انجام می گیرد.

لوله ای نازک  حاوی نور و دوربین در یکی از برش ها وارد می گردد تا پزشک بتواند داخل شکم را ببیند.

ابزار جراحی مخصوصی از طریق برش های دیگر وارد می گردند تا پزشک بتواند فتق را به جای درست خود باز گرداند. همانند جراحی باز، درپوش مش اغلب برای تقویت ناحیه ضعیف شکم در جایی که فتق بیرون آمده قرار می گیرد.

وقتی ترمیم کامل شد، برش های پوست با بخیه یا چسب جراحی بسته می شوند.

تصمیم گیری در مورد روش ها

تصمیم گیری در مورد نوع تکنیک به کار رفته برای ترمیم فتق فمورال و کشاله ران بستگی بسیار زیادی به:

• سلامتی کلی شما – افراد سالخورده و افرادی که از سلامتی خوبی برخوردار نیستند ممکن است برای داشتن بی هوشی عمومی و بی خطر ضعیف باشند، بنابراین جراحی باز با استفاده از بی حسی موضعی توصیه می گردد.
  • تجربه جراح جراحی باز بیشتر از لاپاراسکوپی انجام می شود و همه جراحان تجربه کافی برای انجام این تکنیک را ندارند.
  درد بیضه ی چپ ناشی از چیست؟ درمان درد بیضه چپ

اگر پزشک جراح شما کاملا نداند نوع فتق شما چیست، جراحی لاپاروسکوپی می تواند مفیدتر باشد.

عوارض و خطرات جراحی

جراحی فتق فمورال در آقایان معمولا بی خطر است، اما هر نوع جراحی دارای خطراتی نیز هست.

عوارض، هر چند رایج نیستن، اما می توانند شامل:

• خونریز یا کبودی در ناحیه برش ها
  • لخته های خونی
  • مشکل در ادرار کردن
  • صدمه به اندام های داخلی
  • آسیب عصبی در اطراف برش
  • عوارض جانبی بی هوشی کامل
  • جای زخم
  • ضعف موقت در پا
  • عفونت زخم

آقایان مسن بیشتر از جوانترها عوارض را نشان می دهند.

بهبود فتق فمورال و کشاله ران در آقایان

بهبود فتق فمورال در آقایاندر همان روز یا روز بعد از جراحی می توانید به خانه برگردید. از کسی بخواهید شما را به خانه ببرد و از دستوراتی که جراح داده است پیروی کنید.

بعد از جراحی، کشاله ران شما درد دارد و آزرده خواهد بود. برای تسکین این آزردگی به شما مسکن داده می شود.

مراقبت های بعد از جراحی ترمیم فتق

بعد از جراحی از فردی بخواهید تا 24 ساعت با شما بماند و در صورت بروز هر مشکلی به شما کمک کند.

اگر بعد از رفتن به خانه همچنان درد دارید، به خوردن مسکن ادامه داده و به بیمارستان مراجعه کنید. فشار ملایم روی زخم با استفاده از دست یا بالشی کوچک می تواند به سرفه، عطسه و نشستن و برخواستن راحت تر شما نیز کمک کند.

مطمئن شوید از دستورات پزشک برای مراقبت، بهداشت و شستشو زخم پیروی می کنید

فشار وارد کردن به خود در سرویس بهداشتی، به علت یبوست، می تواند باعث ایجاد درد در اطراف زخم شما شود. می توانید با خوردن مایعات و میوه، سبزیجات غذاهای غنی از فیبر مانند برنج قهوه ای، نان سبوس دار و پاستا، خطر یبوست را در خود کاهش دهید. شل کننده خفیف بدون نسخه هم می تواند مفید باشد.

فعالیت ها

فعالیت هااگر جراحی تحت بی هوشی کامل انجام شد، هماهنگی و استدلال شما نیز ممکن است برای مدت کوتاهی مختل گردد. از نوشیدن الکل بپرهیزید، از کار با ماشین آلات و امضای اسناد قانونی به مدت 24 تا 48 ساعت پس از جراحی تحت بیهوشی کامل، خودداری فرمایید.

انواع سرطان های دستگاه ادراری-تناسلی

بعد از مدتی، به محض اینکه قادر به انجام فعالیت های روزانه خود بدون احساس درد بودید، می توانید فعالیت های خود را به تدریج دوباره انجام دهید.

بیشتر افراد می توانند فعالیت های سبکی مثل خرید را بعد از 1 تا 2 هفته انجام بدهند و همچنین باید قادر به سر کار رفتن بعد از 2 تا 3هفته باشید، اما اگر کار شما سنگین است احتمالا نیاز به استراحت بیشتری داشته باشید.

ورزش سبک، مانند پیاده روی، می تواند به فرایند ترمیم کمک کند، اما باید از بلند کرد اجسام سنگین یا فعالیت های سخت به مدت 4 تا 6 هفته پرهیز کنید.

در ابتدا ممکن است حس کنید رابطه جنسی دردآور و آزاردهنده است، اما معمولا زمانی که حس می کنید خوب هستید بلامانع می باشد.

رانندگی

در مورد اینکه چه زمانی می توانید رانندگی کنید با پزشک خود مشورت کنید. معمولا پیشنهاد می شود، تا زمانی که نمی توانید بدون درد یا آزردگی ترمز ناگهانی بگیرید، رانندگی نکنید (این کار را می توانید بدون روشن کردن ماشین خود تمرین کنید).

بعد از جراحی لاپاروسکوپی ، یک الی دو هفته زمان لازم است که به این مرحله برسید. اما بعد از جراحی باز ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشید.

معمولا پیشنهاد می شود که قبل از شروع دوباره رانندگی با شرکت بیمه خود تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ

کدام تکنیک برای فتق فمورال و کشاله ران بهترین است؟

هر دو جراحی باز و لاپاروسکوپی برای فتق بی خطر و مفید هستند.

با جراحی لاپاروسکوپی، درد کمتری بعد از جراحی وجود دارد زیرا برش ها نیز کوچکتر هستند.با این حال، خطر عوارض جدی تر، مثل آسیب اتفاقی به روده، در جراحی لاپاروسکوپی می تواند بیشتر باشد.

شانس عود مجدد در هر دو جراحی مشابه می باشد. قبل از تصمیم گیری در مورد مناسب ترین درمان، در مورد مزایا و مضرات جراحی لاپاروسکوپی و باز با جراح خود صحبت کنید.

چه زمانی مراقبت پزشکی نیاز می باشد؟

علائم شدید می تواند نشان دهد که فتق فمورال و کشاله ران رورده ها را مسدود کرده است. این حالت مسئله جدی به نام خفگی با انسداد می باشد. خفگی یا انسداد باعث می شود که بافت روده بزرگ یا کوچک از بین برود و می تواند خطرات جانی در پی داشته باشد. این شرایط حالت اضطراری پزشکی در نظر گرفته می شود. علائم شدید فتق فمورال و کشاله ران شامل:

• درد شدید معده
  • درد ناگهانی کشاله ران
  • تهوع

اگر دچار این علائم هستید، نیاز به رسیدگی سریع پزشکی دارید. اگر فتق، روده را مسدود کند، جریان خون در روده متوقف می شود. درمان فوری می تواند فتق را برطرف کرده و جان شما را نجات دهد.

فتق فمورال و کشاله ران چقدر جدی است؟

فتق فمورال و کشاله ران معمولا از لحاظ پزشکی کشنده نمی باشد. اما انسداد فتق می تواند کشنده بشود و باید با درمان فوری برطرف گردد.

آیا فتق فمورال و کشاله ران می تواند خود به خود درمان شود؟

فتق فمورال و کشاله ران خود به خود درمان نمی شود و نیاز به جراحی دارد