درمان مشکلات زناشویی و اختلالات جنسی

اختلالات جنسی و درمان مشکلات زناشویی  که بیماری‌ هایی هستند که امکان دارد در هر مرحله‌ای از چرخه جنسی اتفاق بیفتند. بروز اختلالات جنسی موجب برهم زدن احساس رضایت از فعالیت جنسی می‌شود. چرخه جنسی به طور سنتی شامل هیجان، سکون، ارگاسم و وانزال است.میل و برانگیختگی هر دو بخشی از مرحله هیجانی چرخه جنسی هستند.

این مهم است که بدانید زنان همیشه این مراحل را به ترتیب طی و تجربه نمی‌کنند. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که در بسیاری از نقاط دنیا اختلالات جنسی ، بیماری‌ های جنسی رایج است اما بسیاری از مردم دوست ندارند این مشکل خود را با پزشکان در میان بگذارند. از آنجایی که برای درمان اختلالات جنسی گزینه‌های درمانی متنوعی در دسترس هستند، باید نگرانی‌های خود را با شریک زندگی و پزشک معالج خود در میان بگذارید.

tel://02188776801

انواع اختلالات جنسیتی چیست؟

اختلالات جنسی به طور کلی به چهار دسته طبقه‌ بندی می‌شود:

  • اختلالات میل : فقدان میل جنسی یا علاقه به رابطه جنسی.
  • اختلالات برانگیختگی : ناتوانی در برانگیختگی فیزیکی یا نبود هیجان در حین فعالیت جنسی.
  • اختلالات ارگاسم : تأخیر یا عدم ارگاسم (اوج گیری).
  • اختلالات درد : درد هنگام مقاربت.

چه کسانی تحت تأثیر اختلالات جنسی قرار می‌گیرند؟

اختلالات جنسی می‌تواند هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد، اگر چه بروز اختلالات جنسی چه در افراد بالای 40 سال بیشتر شایع است زیرا اغلب در ارتباط کاهش سلامت مرتبط با افزایش سن است.

علائم اختلالات جنسی چیست؟

علائم اختلالات جنسی در مردان شامل موارد زیر هستند:

  • ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ ( سفت بودن آلت تناسلی ) مناسب در هنگام مقاربت (اختلال نعوظ)
  • عدم وجود یا تأخیر در انزال علیرغم تحریک جنسی کافی (تأخیر در انزال)
  • ناتوانی در کنترل زمان انزال (انزال زودرس یا زودرس)

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با سرطان بیضه ، کلیک کنید .

علائم اختلالات جنسی در زنان شامل موارد زیر هستند:

  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم.
  • روان نبودن کافی واژن قبل و در حین مقاربت.
  • ناتوانی در شل کردن ماهیچه‌های واژن به اندازه کافی در هنگام مقاربت.

علائم عمومی اختلالات جنسی شامل موارد زیر هستند:

  • عدم علاقه یا تمایل به برقراری رابطه جنسی.
  • ناتوانی در تحریک
  • بروز درد در هنگام مقاربت.

چه عواملی منجر به بروز اختلالات جنسی می‌شود؟

علل فیزیکی : بسیاری از بیماری‌ ها فیزیکی و یا پزشکی می‌توانند منجر ایجاد به بروز اختلالات جنسی شوند. این بیماری‌ ها شامل دیابت، بیماری قلبی و عروقی (رگ‌ های خونی)، اختلالات عصبی، عدم تعادل هورمونی، بیماری‌ های مزمن مانند نارسایی کلیه یا کبد و اختلال مصرف الکل و اختلال مصرف مواد است. علاوه بر این، عوارض جانبی برخی داروها، از جمله عوارض مصرف برخی داروهای ضد افسردگی، می‌تواند بر عملکرد جنسی افراد تأثیر منفی بگذارد.

علل روان‌شناختی : این عوامل طیف گسترده‌ای از استرس و اضطراب مربوط به کار، نگرانی در مورد رابطه جنسی، مشکلات در زناشویی یا رابطه، افسردگی، احساس گناه، نگرانی در مورد تصویر بدن تجارب تلخی جنسی  در گذشته را در بر می‌گیرند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با راه های انتقال زگیل تناسلی ، کلیک کنید .

چه دارو هایی می‌تواند باعث بروز اختلالات جنسی می‌شود؟

مصرف بعضی از داروهای تجویزی و حتی داروهای بدون نسخه می‌توانند بر عملکرد جنسی افراد مصرف کننده تأثیر  منفی بگذارند. برخی از داروها می‌توانند بر میل جنسی و برخی دیگر می‌توانند بر توانایی برانگیختگی یا رسیدن به ارگاسم تأثیر بگذارند. خطر عوارض جانبی جنسی ناشی از چنین داروهایی زمانی که فردی چندین دارو مصرف می‌کند افزایش می‌یابد.

اختلال عملکرد جنسی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در بیشتر موارد، متوجه می‌شوید که چیزی موجب تداخل لذت بردن شما (یا لذت شریک زندگی) از یک رابطه جنسی می‌شود. از این رو پزشک معالج شما  فرایند تشخیص را معمولاً با  ارزیابی سابقه کامل علائم روانی و فیزیکی فرد مراجعه کننده شروع می‌کند.

همچنین برای تکمیل روند تشخیص ممکن است پزشک معالج آزمایش‌های تشخیصی را برای رد کردن ابتلا به بیماری‌هایی که ممکن است منجر به اختلال عملکرد شوند، درخواست کنند.  به طور معمول آزمایش‌ های مختلف نقش بسیار محدودی در تشخیص اختلال عملکرد جنسی ایفا می‌کند.

ارزیابی نگرش‌ ها در مورد رابطه جنسی و همچنین سایر عوامل احتمالی کمک کننده مانند پایش ترس، اضطراب، تروما/ سابقه سوءاستفاده جنسی در گذشته، نگرانی‌ های مربوط به انجام رابطه،  مصرف داروها، مصرف الکل یا نوشیدنی‌ های الکلی یا مواد مخدر و … به پزشک کمک می‌کند تا علت اصلی مشکل را درک کند و درمان مناسب توصیه کند.

آیا اختلالات جنسی قابل درمان است؟

موفقیت درمان مشکلات جنسی به رفع علت اصلی مشکل بستگی دارد. پیش آگهی و چشم انداز درمان برای درمان اختلال عملکردی که مربوط به بیماری‌ هایی است که قابل درمان یا عود کننده است،  معمولاً امیدوار کننده  و  است. با این حال، ابتلا به برخی از بیماری‌های جسمی غلبه بر  درمان مشکلات زناشویی را دشوارتر می‌کند.

درمان مشکلات زناشویی و اختلالات جنسی چگونه انجام می‌شود؟

اغلب، هر چه اختلال عملکرد جنسی طولانی‌ تر باشد، سطح استرس و اضطراب و در نتیجه درمان مشکلات زناشویی شما بیشتر می‌شود. اگر آشکارا با اختلالات جنسی برخورد کنید، می‌توانید اختلال عملکرد جنسی را به دلیل استرس یا شرایط موقتی را بهبود ببخشید کنید.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با درمان سنتی کوچک شدن بیضه ، کلیک کنید .

مدیریت مسائل روانی عمیق ناشی از اختلالات جنسی ممکن است بیشتر طول بکشد یا هرگز به طور کامل حل نشوند، اما شما می‌توانید آن‌ ها را بهبود بخشید. بیشتر انواع اختلالات جنسی را می‌توان با درمان مشکلات جسمی یا روانی زمینه‌ ای برطرف کرد. سایر استراتژی‌ های درمانی مشکلات زناشویی و اختلالات جنسی شامل موارد زیر می‌باشد :

  •  تغییرات دارویی یا دارو درمانی

 هنگامی که یک دارو دلیل بروز اختلال عملکرد باشد، تغییر در داروی مصرفی ممکن است به درمان مشکلات زناشویی آن‌ ها کمک کند. مردان و زنانی که دچار کمبود هورمون هستند ممکن است برای درمان مشکلات زناشویی از آمپول‌ های هورمونی، قرص‌ ها یا کرم‌ ها سود ببرند.

در مردان، داروهایی از جمله سیلدنافیل (Viagra®)، تادالافیل (Cialis®)، واردنافیل (Levitra®، Staxyn®) و آوانافیل (Stendra®) ممکن است با افزایش جریان خون در آلت تناسلی به بهبود عملکرد جنسی و درمان مشکلات زناشویی کمک کنند.

تغییرات دارویی یا دارو درمانی

همچنین در زنان برای درمان مشکلات زناشویی  می‌توان از نمایش هورمونی مانند استروژن و تستوسترون استفاده کرد (اگرچه این داروها برای این منظور تائید نشده‌اند) استفاده کرد. در زنان و در سنین پیش از یائسگی، دو دارو وجود دارد که توسط FDA برای درمان کم میلی جنسی تائید شده است که شامل فلیبانسرین (Addyi®) و برملانوتید (Vyleesi®) می‌باشد.

  • نمایش مکانیکی

 وسایل کمکی مانند دستگاه‌های خلاء و کاشت پروتز آلت تناسلی ممکن است به مردان مبتلا به اختلال نعوظ (ناتوانی در دستیابی یا حفظ نعوظ) کمک کند. دستگاه وکیوم (EROS-CTD™) نیز برای استفاده در زنان تائید شده است، اما ممکن است از نظر قیمت گران باشد.

همچنین استفاده از وسایل اتساع کننده (گشادکننده‌ ها) ممکن است به زنانی که دچار تنگی واژن می‌شوند کمک کند.  همچنین وسایلی مانند ویبراتورها می‌توانند در کمک به بهبود لذت جنسی و ارگاسم و دیگر درمان مشکلات زناشویی مفید باشند.

  • سکس درمانی

 درمانگرهای جنسی می‌توانند افرادی را که اختلالات جنسی را تجربه می‌کنند و پزشک اصلی آن‌ها نمی‌تواند به آن‌ ها در درمان مشکلات جنسی رسیدگی کند را تحت پوشش خود قرار دهند. درمانگران اغلب مشاوران خوبی در زمینه درمان مشکلات زناشویی هستند. برای زوجی که می‌خواهند از رابطه جنسی خود لذت ببرند، کار کردن با یک مشاوره آموزش دیده ارزش زمان صرف شده برای درمان مشکلات جنسی را دارد.

سکس درمانی

  • نمایش رفتاری

 این روش‌ های درمان مشکلات زناشویی شامل تکنیک‌ های مختلف، از جمله آگاه شدن  در مورد رفتارهای مضر در رابطه و اصلاح آن‌ها، یا تکنیک‌ هایی مانند خود تحریکی در درمان مشکلات زناشویی مانند برانگیختگی و/ یا ارگاسم است.

  • روان درمانی

 گرفتن مشاوره با یک مشاور آموزش دیده می‌تواند به شما  در درمان مشکلات زناشویی کمک کند. برای این منظور باید احساس نشات گرفته از آسیب‌ های جنسی در زمان گذشته، احساس اضطراب، ترس، گناه و تصویر ضعیف بدن را برطرف کنید. همه این عوامل ممکن است بر عملکرد جنسی تأثیر سو و منفی بگذارد.

  • آموزش و ارتباطات

 آموزش در مورد رابطه جنسی و رفتارها و واکنش‌ های جنسی ممکن است به شما و شریک جنسی شما کمک کند که بر اضطراب‌ های خود در ارتباط  با عملکرد جنسی غلبه کنید. گفتگوی صمیمی  با شریک زندگی خود در مورد نیازها و نگرانی‌ های شما نیز به غلبه بر بسیاری از موانع زندگی جنسی سالم و درمان مشکلات زناشویی کمک می‌کند.

آموزش و ارتباطات

سؤالات متداول

1) اختلالات جنسی چگونه بیماری‌ هایی هستند؟

اختلالات جنسی، بیماری‌ هایی هستند که امکان دارد در هر مرحله‌ای از چرخه جنسی اتفاق بیفتند. بروز اختلالات جنسی موجب برهم زدن  احساس رضایت از فعالیت جنسی می‌شود.

2) روش‌ های درمان مشکلات زناشویی را نام ببرید؟

تغییر دارو یا درمان دارویی، نمایش رفتاری، روان درمانی، درمان‌های مکانیکی، سکس درمانی.

3) انواع اختلالات جنسیتی چیست؟

اختلالات جنسی به طور کلی به چهار دسته طبقه‌بندی می‌شود: اختلالات میل: فقدان میل جنسی یا علاقه به رابطه جنسی، اختلالات برانگیختگی: ناتوانی در برانگیختگی فیزیکی یا نبود هیجان در حین فعالیت جنسی، اختلالات ارگاسم: تأخیر یا عدم ارگاسم (اوج گیری)، اختلالات درد: درد هنگام مقاربت.

 برای انجام درمان مشکلات زناشویی می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت. دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان مشکلات زناشویی اطمینان حاصل کرد.

منبع مقاله

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/9121-sexual-dysfunction

https://www.healthline.com/health/what-sexual-dysfunction

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید