در دوران بارداری شرایط بی شماری وجود دارد که ممکن است بسیار خطرناک به نظر برسد اما این چنین نیست و بالعکس شرایطی وجود دارد که در واقع می‌تواند خطرناک باشد اما هیچ علائم و نشانه‌ای ندارد. این شرایط به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی، آشکار می‌شود. یکی از ترسناک‌ترین مشکلاتی که زنان می‌توانند هنگام بارداری با آن روبرو شوند زگیل‌های تناسلی است. به طور کلی این بیماری پوستی به ویژه در دوران بارداری و اینکه آیا برای جنین در شکم نیز مضر است یا خیر، نگران کننده است. بنابراین قبل از اینکه نگران زگیل تناسلی در بارداری باشید، لازم است بدانید زگیل‌ تناسلی چیست، چه علتی دارد و آیا در واقع خطرناک است یا خیر.

زگیل‌های تناسلی چیست؟


زگیل‌ تناسلی یک بیماری پوستی بسیار شایع است که به خودی خود خطری ندارد. اگر به آن مبتلا هستید، لازم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا زگیل تناسلی اولین نشانه ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس HPV است که یک بیماری مقاربتی است که معمولاً در زنان و مردان مشاهده می‌شود. نشانه ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس HPV، اغلب تشخیص داده نمی‌شود زیرا بیشتر بدون علامت است و به خودی خود بهبود می‌یابد. ویروس خود دارای سویه‌های بی شماری است.

بیشتر اوقات، زگیل‌های تناسلی در دوران بارداری نیز به خودی خود بهبود می‌یابند، اما برخی از گونه‌های ویروس با سرطان در ارتباط هستند و بنابراین نیاز به درمان فوری دارند. به همین دلیل ضروری است که برای یافتن بهترین گزینه‌های درمانی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

زگیل‌ تناسلی در بارداری چقدر رایج است؟


زگیل‌ تناسلی یک نوع بسیار رایج از بیماری‌های مقاربتی است و این بیماری مقاربتی می‌تواند تقریباً 75٪ از افراد فعال جنسی را تحت تأثیر قرار دهد. بیشتر اوقات سویه‌های HPV خطرناک یا مضر نیست، اما پزشکان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که زگیل‌های تناسلی می‌توانند سلول های پوستی را تا حد زیادی تغییر دهند و منجر به ایجاد سویه‌های جدی‌تری در بیماری یا بدتر از آن، به سلول های سرطانی تبدیل شوند. به طور معمول، زگیل‌های دستگاه تناسلی به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن و عدم تعادل در هورمون‌های بدن شما ایجاد می‌شوند. در صورت مشاهده‌ی زگیل‌های تناسلی در بارداری باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا نوع HPV تشخیص داده شود و اینکه پزشک بررسی کند آیا لازم است تحت درمان باشید یا خطری برای شما یا کودک شما ایجاد می‌کند یا خیر.

علائم زگیل تناسلی در بارداری چیست؟


شایع‌ترین علامت این زگیل‌ها، توده‌هایی نرم است که به رنگ پوست یا تیره‌تر می‌باشند و معمولاً در اطراف مقعد، واژن، دهانه رحم و در راست روده یا رکتوم ظاهر می‌شوند. اندازه و شکل آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد، بیشتر این زگیل‌ها بدون درد هستند اما همچنین احساس خارش و سوزش از این زگیل‌ها نیز معمول است.

تشخیص چگونه انجام می‌شود؟


چگونگی تشخیص زگیل تناسلی

رایج‌ترین راه برای تشخیص این بیماری معاینه بالینی است، یعنی مشاهده مستقیم آن و سپس انجام یک سری آزمایشات که شامل آزمایش خون و آزمایش معروف به پاپ اسمیر است. از پاپ اسمیر اغلب برای شناسایی تغییرات غیر طبیعی سلول‌های پوستی در دهانه رحم و معمولاً برای یافتن سلول‌های سرطانی که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند قبل از خطرناک شدن آن‌ها استفاده می‌شود. در حالی که این آزمایش به طور خاص HPV را شناسایی نمی‌کند، اما روشی برای شناسایی تغییر سلول‌های دهانه رحم است که می‌توانند به HPV تبدیل شوند. در صورت غیر قابل تشخیص بودن زگیل از طریق روش‌های سنتی، پزشکان ممکن است برای تشخیص زگیل، بیوپسی را پیشنهاد کنند، که این کار برای تأیید تشخیص اولیه نیز انجام می‌شود. با این حال، در بارداری معمولاً از نمونه برداری اجتناب می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این آزمایش و سایر آزمایشات HPV در دوران بارداری، با پزشک خود تماس بگیرید.

زگیل‌های تناسلی در دوران بارداری چگونه درمان می‌شوند؟


هنگام درمان، قبل از اینکه مستقیماً در مورد چگونگی خلاص شدن از شر زگیل‌های تناسلی در بارداری بررسی کنید، ضروری است که بدانید چه مواردی ایمن و چه اقداماتی خطرناک هستند.

زگیل‌های تناسلی آلوده به HPV غیر قابل درمان هستند اما می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد. در اینجا لیستی از درمان‌های ایمن آورده شده است.

کرم‌های موضعی

اغلب پزشکان، قبل و در حین بارداری، کرم‌های موضعی را برای درمان این بیماری و با این اطمینان که مجدد به آن‌ها مراجعه می‌کنید تجویز می‌کنند زیرا برخی از این کرم‌ها حاوی استروئیدهایی هستند که می‌توانند بارداری شما را پیچیده‌تر کنند. در دوران بارداری، پزشکان کرم‌های موضعی مخصوصی را برای کمک به شما در کنترل و کاهش اندازه این زگیل‌ها تجویز می‌کنند.

داروها

دارو جهت درمان زگیل تناسلی

در حال حاضر، تعداد کمی از داروها هستند که می‌توانند این زگیل‌ها را در دوران بارداری درمان کنند. بیشتر داروها برای درمان زگیل‌های قبل یا بعد از بارداری استفاده می‌شوند. اگر قبلاً دچار زگیل تناسلی شده‌اید و دارویی برای درمان این بیماری برایتان تجویز شده‌است، پس از بارداری بدون مشورت با پزشک خود از آن‌ها استفاده نکنید. بیشتر داروهایی که قبل و بعد از بارداری استفاده می‌شوند حاوی استروئیدهایی هستند که می‌توانند به بارداری شما آسیب برسانند. یافتن داروهای ایمن در بارداری برای درمان زگیل تناسلی بسیار دشوار و نادر است اما وجود دارد و پزشکان آن‌ها را بر اساس جدی بودن زگیل برای شما تجویز می‌کنند.

زگیل را به حال خود رها کنید

در اغلب موارد، زگیل‌های HPV و دستگاه تناسلی به خودی خود برافروخته می‌شوند و سپس بهبود می‌یابند مگر اینکه زگیل‌های تناسلی بزرگ باشند یا به رشد خود ادامه دهند. بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که زگیل‌ها را به حال خود رها و رشد آن‌ها را مشاهده کنید. این یکی از بهترین داروهای خانگی برای زگیل‌های تناسلی در دوران بارداری در نظر گرفته می‌شود زیرا نیازی به فشار بر روی بدن و هیچگونه درمان پزشکی که می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد، نیست.

لیزر

یک روش معمول که برای خلاص شدن از شر این زگیل‌ها استفاده می‌شود، جراحی لیزری است که زگیل‌های خیلی بزرگ را می‌سوزاند و این روش مانند روش‌های دیگر، خطرات خود را دارد اما عوارض یا خطرات آن کم است. پزشکان فقط در مواردی که زگیل خیلی آزار دهنده باشد و شما بدون برداشتن زگیل قادر به مدیریت نباشید، آن را توصیه می‌کنند.

انجماد زگیل‌ها

اگر پزشک شما معتقد است که این زگیل‌ها بسیار بزرگ شده‌اند و ممکن است در دوران بارداری شما را دچار عارضه کنند، از نیتروژن مایع برای منجمد کردن آن‌ها (کرایوتراپی) استفاده می‌شود. این روش تنها در صورت بزرگ شدن زگیل‌ها برای کنترل توصیه می‌شود و نباید بدون مشورت و حضور پزشک انجام شود.

جراحی

دقیقاً مانند روش انجماد زگیل، پزشکان روش جراحی را درصورتی که زگیل به شما یا بارداری آسیب می‌رساند، توصیه می‌کنند. معمولاً این زگیل‌ها در سه ماه‌ی اول یا در موارد نادر، در سه ماهه دوم با جراحی برداشته نمی‌شوند، زیرا هر عمل جراحی می‌تواند فشار بر بدن وارد کند و توانایی شما را برای زایمان مختل کند. اگر پزشک جراحی را توصیه می‌کند، معمولاً به این دلیل است که زگیل شما را تحت فشار قرار می‌دهد تا حدی که می‌تواند به تولد کودک شما آسیب برساند.

درمان‌های ناامن

در اینجا لیستی از روش‌های درمانی وجود دارد که بی خطر نیستند و تحت هیچ شرایطی نباید انجام شوند.

  • سعی نکنید این زگیل‌ها را بیرون بیاورید.
  • از داروهای تجویز شده توسط پزشک، بعد از بارداری استفاده نکنید.
  • از داروهای غیر مجاز استفاده نکنید.
  • از کرم‌های موضعی مبتنی بر استروئید استفاده نکنید.
  • برای از بین بردن این زگیل‌ها از یخ استفاده نکنید.
  • به هیچ عنوان سعی نکنید این زگیل ها را برش دهید.
  • سعی نکنید پوست زگیل‌ها را لایه برداری کنید.
  • از هیچ درمانی که آزمایش نشده است و سابقه اثبات شده‌ای از نظر ایمنی توسط یک مقام نظارتی در حوزه پزشکی وجود ندارد، استفاده نکنید.
  • برای درمان زگیل‌های تناسلی، بدون اجازه‌ی پزشک از داروهای بدون نسخه استفاده نکنید.

عوارض ناشی از زگیل تناسلی در دوران بارداری


بسیار تعجب آور است که آیا هنگام مشاهده اولین زگیل‌های دستگاه تناسلی عارضه‌ای برای کودک یا شما وجود دارد، بنابراین در اینجا لیستی از عوارض احتمالی هر دو در دوران بارداری آورده شده است.

خطرات برای مادر

آیا فکر می‌کنید زگیل‌های تناسلی بر بارداری تأثیر می‌گذارند؟ پاسخ مثبت است، در موارد نادر زگیل تناسلی بر بارداری تاثیر می‌گذارد. در اینجا نحوه تأثیر آن‌ها بر بارداری و برای مادر آورده شده است.

  • احتمال کمی وجود دارد که بتوانید ویروس را به کودک خود منتقل کنید، البته این نادر است.
  • این بیماری می‌تواند منجر به زایمان دردناک‌تر شود.
  • سیستم ایمنی ضعیف‌تر به دلیل ویروس می‌تواند منجر به زایمان پر فشار شود.

خطرات برای جنین

در موارد نادر، ممکن است خطرات برای جنین نیز وجود داشته باشد. در اینجا لیستی از این خطرات آورده شده است.

  • احتمال اینکه زگیل تناسلی در بارداری، جنین را نیز آلوده کند بسیار کم است. اما قطعاً احتمال ابتلای نوزاد به زگیل تناسل، در حین زایمان طبیعی وجود دارد.
  • شانس بسیار کمی برای زایمان زودرس وجود دارد.
  • به احتمال زیاد سیستم ایمنی کودک نسبت به کودکان عادی ضعیف‌تر است، این معمولاً با رشد کودک رفع می‌شود اما گاهی ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد.

زایمان با زگیل‌های تناسلی


زایمان با زگیل‌های تناسلی تقریباً مشابه سایر حاملگی‌ها است. در مقایسه با حاملگی که کاملاً سالم است، اندکی افزایش خطر وجود دارد اما در بیشتر موارد حاملگی می‌تواند طبیعی باشد. در بعضی مواقع پزشک آزمایشاتی را برای دیدن اینکه جنین شما نیز به این ویروس آلوده شده‌است یا خیر، انجام می‌دهد اما این ممکن است در موارد نادر اتفاق بیفتد. بهترین سناریو برای زایمان با این زگیل‌ها زایمان طبیعی است.

چگونه از ابتلا به زگیل‌های تناسلی جلوگیری کنیم؟


جلوگیری از مبتلا شدن به زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی از طریق روابط جنسی ناامن به وجود می‌آیند، بنابراین بهترین روش برای جلوگیری از این زگیل‌ها رابطه جنسی ایمن است. هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا احتمال گسترش این بیماری یا ابتلا به این بیماری‌های مقاربتی کاهش یابد و به طور منظم آزمایشات HPV معمول انجام دهید.

ضروری است که هرچه زودتر هنگام مشاهده زگیل‌های دستگاه تناسلی در دوران بارداری تشخیص داده شوید. برای هرگونه اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید و هرگز برای درمان این بیماری خود درمانی نکنید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید