تکرر ادرار بیماری است که در آن فرد ناچار است که دفعات زیادی را در روز یا شب به دستشویی برود. در اکثر افراد مثانه قادر است ادرار را تا زمانی که رفتن به توالت راحت باشد، به طور معمول چهار تا هشت بار در روز ذخیره کند.

بیشتر بخوانید: جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان سوزش ادرار در زنان و تکرر ادرار نشانه چیست؟ کلیک کنید.

دفع ادرار بیش از هشت بار در روز یا بیدار شدن در شب برای رفتن به دستشویی و علت تکرر ادرار در مردان می‌تواند این باشد که شما بیش از حد الکل می‌نوشید و یا خیلی نزدیک به زمان خواب هستید یا می‌تواند نشانه یک مشکل سلامتی باشد.

علل تکرر ادرار در مردان و زنان

تکرر ادرار و علت دستشویی رفتن زیاد آقایان و خانم‌ها، می‌تواند بسیاری از مشکلات مختلف از بیماری کلیوی گرفته تا نوشیدن بیش از حد مایعات باشد.

علت تکرر ادرار در مردان و زنان

هنگامی که تکرر ادرار با تب، نیاز فوری به دفع ادرار و درد یا ناراحتی در ناحیه شکم همراه باشد، ممکن است عفونت ادراری داشته باشید. دیگر علل تکرر ادرار در مردان و زنان شامل موارد زیر می‌باشند:

1.دیابت

در کنار پرنوشی و پرخوری تکرر ادرار با مقدار غیرطبیعی ادرار اغلب یکی از علائم اولیه دیابت نوع 1 و نوع 2 است زیرا بدن سعی می‌کند خود را از شر گلوکز استفاده نشده از طریق ادرار خلاص کند.

2.بارداری

از هفته‌های اولیه بارداری، رحم در حال رشد به مثانه فشار وارد می‌کند و باعث احساس فشار در مثانه و تکرر ادرار می‌شود.

3.مشکلات پروستات

بزرگ شدن پروستات می‌تواند به مجرای ادرار (لوله‌ای که ادرار را از بدن خارج می‌کند) فشار بیاورد و جریان ادرار را مسدود کند. این امر باعث تحریک دیواره و احساس فشار در مثانه و تکرر ادرار می‌شود. مثانه حتی زمانی که حاوی مقدار کمی ادرار باشد شروع به انقباض می‌کند و باعث تکرر ادرار می‌شود.

4.سیستیت بینابینی

این بیماری با علت ناشناخته اغلب با درد در مثانه و ناحیه لگن مشخص می‌شود. اغلب، علائم ابتلا به سیستیت بینابینی شامل نیاز فوری و/یا مکرر به ادرار کردن است.

5.مصرف داروهای دیورتیک

این داروها که برای درمان فشار خون بالا یا تجمع مایعات استفاده شده و در کلیه کار کرده و مایع اضافی را از بدن خارج می‌کنند و باعث تکرر ادرار می‌شوند.

6.سکته مغزی یا سایر بیماری‌های عصبی

آسیب به اعصاب تأمین کننده مثانه می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در عملکرد مثانه فرد بیماری شود که شامل جمله احساس نیاز مکرر و ناگهانی برای دفع ادرار می‌باشد.

7.هایپرکلسمی

این مورد بدان معناست که سطح کلسیم در خون شما بالاتر از حد طبیعی است. علل هایپرکلسمی شامل پرکاری غدد پاراتیروئید (پرکاری تیروئید یا پرکاری پاراتیروئید)، سایر بیماری‌ها (سل، سارکوئیدوز)، عدم فعالیت و حتی سرطان (ریه، پستان، کلیه، مولتیپل میلوما) است و خود می‌تواند علت تکرر ادرار در آقایان و بانوان باشد.

8.دیابت بی مزه

این بیماری یک مشکل نادر است که باعث می‌شود بدن شما حجم زیادی از ادرار بی‌رنگ و بی‌بو را دفع کنید. اکثر افراد روزانه 1 تا 2 لیتر ادرار می‌کنند.

علل دیگر تکرر ادرار: علل کمتر شایع تکرر ادرار عبارت‌اند از کار افتادگی اندام لگن (در زنان)، سرطان مثانه، سرطان تخمدان، اختلال عملکرد مثانه و پرتودرمانی.

تکرر ادرار و سرما

ما گاهی در فصول مختلف دچار بیماری سرماخوردگی می‌شویم. سپس فشار ثابت و مشخصی را روی مثانه خود احساس می‌کنیم که با تکرر ادرار، درد، سوزش هنگام ادرار همراه است.

بیشتر بخوانید: برای اطلاع از جدیدترین درمان پروستات و عمل پروستات با لیزر، کلیک کنید.

شانس ابتلا به این بیماری ناخوشایند متأسفانه قابل توجه است، زیرا یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی است. مسلم است که نمی‌توان علائم سردی مثانه را دست کم گرفت زیرا ممکن است شما به یک بیماری جدی مبتلا شده باشید.

اما علائم سردی مثانه چیست و چگونه سرماخوردگی مثانه را درمان کنیم؟ در ادامه توضیح می‌دهیم. به اصطلاح در حالت فضول سرد تکرر ادرار بیشتر است.

علائم سردی مثانه چیست

عفونت حاد و مزمن مثانه

در مورد علل و علائم سردی مثانه، ما می‌توانیم در مورد انواع مختلفی از عفونت‌های دستگاه ادراری، یعنی اورتریت و سیستیت بدون علامت و مزمن و همچنین عفونت حاد دستگاه ادراری، از جمله عفونت کلیه صحبت کنیم.

در مورد عفونت‌های بدون علامت، بیمار معمولاً شکایتی ندارد و نتیجه آزمایش ادرار نیز اغلب نزدیک به نرمال است. با این حال، این بیماری یک خطر قابل توجه برای سلامتی فرد مبتلا است و می‌تواند منجر به عفونت‌های شدید، مانند پیلونفریت شود.

این شکل از بیماری زمانی که ناهنجاری های آناتومیکی یا فیزیولوژیکی هم‌زمان وجود داشته باشد، مانند بارداری یا برگشت به حالب ها، نیاز به درمان دارد.

مطالعه بیشتر: جهت آگاهی در خصوص علت تکرر ادرار در بارداری و آیا تکرر ادرار در بارداری خطرناک است؟ کلیک کنید.

عفونت‌های حاد با تکرر ادرار، همراه با درد، سوزش، افزایش دما و حتی هماچوری مشخص می‌شوند. ممکن است تغییر رنگ و بوی ادرار تغییر کند.

تغییرات التهابی معمولاً غشای مخاطی مجرای ادرار یا مثانه و گاهی اوقات لایه‌های عمیق‌تر آن را درگیر می‌کند. با عفونت مزمن، علائم شدت کمتری دارند. ممکن است درد، تکرر ادرار، گاهی اوقات مشکلات دوره‌ای در ادرار وجود داشته باشد.

علل عفونت مثانه چیست؟

علل اصلی عفونت مثانه معمولاً باکتری‌هایی هستند که از طریق مجرای ادرار به مثانه می‌رسند. انتقال باکتری به دستگاه ادراری به دلیل نزدیکی آناتومیکی کولون انتهایی و دستگاه تناسلی زنان است.

شایع‌ترین پاتوژن مولد عفونت مثانه باکتری اشریشیا کولی (ای کولی) است. عفونت مثانه همچنین توسط میکروارگانیسم‌های دیگر مانند مایکوپلاسما، کلامیدیا، تک‌یاخته‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا ایجاد می‌شود.

فرآیندهای التهابی که در اندام‌های مجاور مجاری ادراری رخ می‌دهد نیز می‌تواند علت عفونت مثانه باشد. در ابتدا، علت این بیماری عمدتاً بر اساس آزمایش‌های آزمایشگاهی ادرار تعیین می‌شود.

در صورت عفونت، تعداد گلبول‌های سفید خون در ادرار افزایش می‌یابد، گاهی اوقات گلبول‌های قرمز و پروتئین ظاهر می‌شود. در نهایت، پاتوژن بر اساس بررسی باکتریولوژیک به اصطلاح کشت ادرار تعیین می‌شود.

بیشتر بدانید: اگر می خواهید بدانید که نشانه های پنهان سرطان کلیه چیست و کراتین خون و سرطان چه ارتباطی باهم دارند؟ کلیک کنید.

چه کسانی بیشتر دچار علائم تکرر ادرار می‌شوند؟

زنان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های باکتریایی دستگاه ادراری هستند. این به ساختار آناتومیک مربوط می‌شود – مجرای ادرار در زنان در مجاورت اندام تناسلی و انتهای دستگاه گوارش قرار دارد.

مجرای ادرار کوتاه یک زن مانع کافی در برابر نفوذ میکروارگانیسم‌ها به مثانه نیست.

چگونه علائم تکرر ادرار را درمان کنیم؟

علائم تکرر ادرار، پس از درمان، معمولاً در عرض چند روز برطرف می‌شود. همچنین اگر علائم حاد عفونت مثانه به سرعت کنترل شود، به جلوگیری از عود و عوارض خطرناک که می‌تواند باعث آسیب کلیه و حتی نارسایی کلیه شود، کمک می‌کند.

به یاد داشته باشید که تکرر ادرار درمان نشده می‌تواند منجر به گسترش التهاب به بخش‌های بعدی دستگاه ادراری شود. آزمایش عمومی ادرار یکی از آزمایش‌های غربالگری اساسی برای تشخیص بیماری‌های دستگاه ادراری است.

این امکان تشخیص نفریت، سیستیت یا عفونت‌های باکتریایی و سایر موارد را فراهم می‌کند؛ اما روش‌های درمان تکرر ادرار در آقایان و خانم‌ها و علائم عفونت مثانه شامل موارد زیر می‌باشد:
● غلبه بر عفونت مثانه با استفاده از توصیه‌های پزشک معالج و تجویز داروهای آنتی بیوتیک
● آموزش دوباره مثانه
● اصلاح رژیم غذایی
● نظارت بر مصرف غذاهای مایع و مایعات
● تمرینات کگل
● بیوفیدبک

سؤالات متداول علت تکرر ادرار در مردان و علائم سردی مثانه

1) علل تکرر ادرار در مردان و زنان را نام ببرید؟

سیستیت بینابینی،مشکلات پروستات، مصرف داروهای دیورتیک، سکته مغزی یا سایر بیماری‌های عصبی، هایپرکلسمی، دیابت بی مزه،افتادگی لگن، سرطان تخمدان، سرطان مثانه، اختلال عملکرد مثانه و پرتودرمانی.

2) روش‌های کنترل تکرر ادرار در مردان و زنان و علائم سردی مثانه را نام ببرید؟

آموزش دوباره مثانه، بیوفیدبک، تمرینات کگل، اصلاح رژیم غذایی، نظارت بر مصرف غذاهای مایع و مایعات.

برای انجام درمان علت تکرر ادرار در مردان و علائم سردی مثانه می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان تکرر ادرار اطمینان حاصل کرد.

منبع مقاله