علائم سرطان بیضه و درمان فوری

1. خانه
  3. مقالات
  5. علائم سرطان بیضه و درمان فوری

سرطان بیضه به معنی رشد بی رویه و غیر قابل توقف سلول‌ هایی است که از بیضه‌ ها شروع می‌شود. بیضه‌ ها در کیسه بیضه (اسکروتوم) قرار دارند. کیسه بیضه کیسه شلی از جنس پوست در زیر آلت تناسلی است. بیضه‌ ها اندامی هستند که اسپرم و هورمون تستوسترون را در بدن مردان می‌سازند.

سرطان بیضه چیست؟ یک نوع سرطان با شیوع زیاد نیست. همچنین این سرطان می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، اما بیشتر در سنین 15 تا 45 سالگی اتفاق می‌افتد.

اولین مورد از علائم سرطان بیضه و علت درد بیضه اغلب شامل برآمدگی یا وجود توده روی بیضه یا فرد مبتلا است. سلول‌ های سرطانی می‌توانند به سرعت رشد کنند.

سرطان (تومور) بیضه - عکس سرطان بیضه

در تصویر بالا عکس سرطان بیضه یا توده در عکس تک بیضه را مشاهده میکنید. این عکس نشان دهنده عکس توده در بیضه است. در صورت عدم درمان سرطان بیضه، عاقبت سرطان بیضه به این صورت میشود که اغلب در خارج از بیضه به سایر قسمت‌ های بدن گسترش می‌یابد.

این سرطان حتی زمانی که به سایر قسمت‌ های بدن سرایت کند بسیار قابل درمان است. درمان‌ ها به نوع تومور بیضه و میزان گسترش و عاقبت این سرطان بستگی دارد. درمان‌ های رایج شامل جراحی ،رادیوتراپی و شیمی درمانی برای سرطان بیضه و گاها کیست بیضه است.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عکس بیضه سالم و ناسالم همراه با تشخیص و درمان سریع کیست بیضه، کلیک کنید.

علل بروز بیماری و علائم سرطان بیضه

مشخص نیست چه چیزی بیشتر باعث بروز علائم سرطان بیضه می‌شود. این بیماری زمانی شروع می‌شود که عاملی موجب تغییر در DNA سلول‌ های بیضه شود. DNA سلول حاوی دستور العمل‌ هایی است که به سلول می‌گوید چه کاری انجام دهد.

تغییرات به سلول‌ های بدن می‌گوید که به سرعت رشد کرده و تکثیر شوند. سلول‌ های سرطانی زمانی به زندگی خود ادامه می‌دهند که سلول‌ های سالم به عنوان بخشی از چرخه زندگی طبیعی خود بمیرند.

این امر باعث ایجاد تعداد زیادی سلول اضافی در بیضه می‌شود که می‌توانند توده‌ ای به نام تومور را تشکیل دهند.

مطالعه بیشتر: برای اطلاع از عوارض ضربه به بیضه و بهترین درمان خانگی ضربه به بیضه شامل چه مواردی می باشد؟، کلیک کنید.

با گذشت زمان، تومور ایجاد شده می‌تواند فراتر از بیضه رشد کرده و عاقبت سرطان بیضه به اندام‌ های دیگری از بدن فرد مبتلا گسترش پیدا کند. برخی از سلول‌ ها ممکن است شکسته شوند و به سایر قسمت‌ های بدن گسترش یابند.

این سرطان اغلب به غدد لنفاوی، کبد و ریه‌ ها گسترش می‌یابد. هنگامی که گسترش می‌یابد و به اندام های دیگر گسترش می یابد این سرطان متاستاتیک نامیده می‌شود.

تقریباً تمام سرطان‌ های بیضه از سلول‌ های زایا شروع می‌شوند. سلول‌ های زایا در بیضه اسپرم می‌سازند. مشخص نیست دقیقه چه چیزی باعث تغییرات DNA در سلول‌ های زایا می‌شود.

عوامل خطر در ابتلا به سرطان بیضه

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به این سرطان (به ویژه سرطان بیضه سمینوما) یا به صورت کلی علائم سرطان بیضه پیشرفته را افزایش دهند شامل موارد زیر می‌باشند:

• داشتن یک بیضه نزول نکرده که به آن کریپتورکیدیسم می‌گویند: بیضه‌ها در دوران رشد جنین در شکم تشکیل می‌شوند. آن‌ها معمولاً قبل از تولد به داخل کیسه بیضه فرو می‌روند. اگر بیضه‌ ای دارید که هنوز پایین نیامده است، خطر ابتلا به این سرطان در شما بیشتر است. این خطر حتی اگر برای انتقال بیضه به کیسه بیضه جراحی شده باشد، وجود دارد.
  • داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به آن : اگر در خانواده شما وجود داشته باشد، ممکن است خطر ابتلا به آن در شما افزایش یابد.
  • جوان بودن: این سرطان در هر سنی ممکن است رخ دهد. اما بروز آن بیشتر در نوجوانان و جوانان بین 15 تا 45 سال شایع است.
  • سفید بودن: سرطان بیضه بیشتر در افراد سفیدپوست دیده می‌شود.

علائم سرطان بیضه

نشانه‌ ها و علائم این سرطان شامل موارد زیر می‌باشند:

• وجود توده یا تورم در هر دو بیضه از مهم‌ترین علائم این سرطان
  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • درد مبهم در قسمت تحتانی شکم یا کشاله ران
  • تورم ناگهانی در کیسه بیضه
  • درد یا ناراحتی در بیضه یا کیسه بیضه
  • بزرگ شدن یا حساس شدن بافت پستان
  • کمردرد

معمولاً سرطان بیضه فقط در یک بیضه اتفاق می‌افتد.

علائم سرطان بیضه

سرطان بیضه متاستاتیک چیست؟

عکس سرطان بیضه در بالا به متاستاتیک اشاره دارد، این مورد مرحله‌ای از بروز آن است که در آن این سرطان فراتر از بیضه‌ ها به سایر قسمت‌ های بدن گسترش یافته است. سرطان از بیضه‌ ها منشأ می‌گیرد که اندام‌ هایی هستند که در تولید مثل مردان نقش دارند و مسئول تولید اسپرم و هورمون هستند.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی در مورد  علت درد بیضه چپ و کشاله ران و زمان مراجعه به پزشک، کلیک کنید.

هنگامی که سلول‌ های سرطانی به طور غیرقابل کنترلی در بیضه رشد می‌کنند، تومور را تشکیل می‌دهند. اگر فرد در این مرحله به دنبال تشخیص و درمان نباشد، در عاقبت سرطان بیضه ممکن است به سایر نواحی بدن همچنین غدد لنفاوی بیضه گسترش یابد و به سرطان متاستاتیک بیضه تبدیل شود.

در این مرحله سلول‌ های سرطانی معمولاً از طریق سیستم لنفاوی یا جریان خون پخش می‌شوند و به اندام‌ های دیگر مانند غدد لنفاوی، ریه‌ ها، کبد یا مغز می‌رسند.

سرطان متاستاتیک بیضه نسبت به سرطان موضعی بیضه کمتر شایع است، زیرا اکثر افراد در مراحل اولیه که سرطان هنوز محدود به بیضه است به دنبال مشاوره و دریافت درمان‌ های مؤثر پزشکی هستند.

علائم متاستاز سرطان بیضه

اما از اگر آن بگذریم به علائم متاستاز این سرطان می‌رسیم. علائم سرطان متاستاتیک بیضه می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• سرفه مداوم، سرفه یا استفراغ خونی ، بروز تنگی نفس در فرد مبتلا: تنگی نفس، درد قفسه سینه یا سرفه مداوم، گاهی اوقات همراه با خون، می‌تواند علائم متاستاز سرطان بیضه باشد که به ریه‌ های فرد مبتلا گسترش یافته است.
  • تورم و بزرگ شدن سینه‌ های مردان مبتلا.
  • وجود یک توده یا تورم در گردن شما
  • بروز درد در ناحیه پایین کمر: بروز درد در ناحیه کمر می‌تواند ناشی از گسترش سرطان به غدد لنفاوی بیضه باشد. این مجموعه سلول‌ های ایمنی به اندازه لوبیا در پشت شکم مردان قرار دارند و می‌توانند بزرگ شده و باعث بروز ناراحتی یا درد شوند.
  • درد شکمی: اگر  عاقبت این سرطان به کبد سرایت کند، می‌تواند باعث بروز درد شکم در فرد مبتلا شود. به همین ترتیب، بزرگ شدن غدد لنفاوی در شکم می‌تواند باعث ناراحتی در فرد شود. همچنین ممکن است فرد علائم گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ یا تغییر در عادات دفع مزاج را تجربه کند.
  • علائم عصبی: سردرد یا گیجی می‌تواند نشان دهنده گسترش سرطان به مغز و از علائم متاستاز این سرطان باشد. همچنین ممکن است فرد تغییرات عصبی دیگری مانند مشکل در تعادل، مشکلات بینایی یا تشنج داشته باشد.

مطالعه بیشتر: برای مطالعه بیشتر در مورد درمان سنتی کوچک شدن بیضه ها و علت کوچک شدن بیضه ها، کلیک کنید.

سرطان بیضه سمینوما

شایع‌ ترین نوع این سرطان ، تومور سلول زایا است. دو نوع اصلی تومور سلول زایا وجود دارد: سرطان بیضه سمینوما و تومور های سلول زایای غیر سمینوماتو (NSGCT).

هر دو نوع سرطان بیضه سمینوما و NSGCT تقریباً به یک میزان رخ می‌دهند و مردان می‌توانند مبتلا به این سرطان، NSGCT یا ترکیبی از هر دو باشند.

سرطان (تومور) بیضه

در عکس سرطان بیضه بالا تفاوت‌ های متعددی بین این سرطان و NSGCT وجود دارد، اما تمایز اولیه بر اساس نحوه ظاهر تومور در زیر میکروسکوپ است.

عکس توده در بیضه تصویر بالا دقیقا نشان دهنده اینست که سرطان بیضه سمینوما نسبت به تومور های سلول زایای غیر سمینوماتو با روند آهسته‌ تری رشد و گسترش می‌یابد، اگرچه برخی از موارد این سرطان می‌توانند بسیار سریع رشد کنند. انواع آن شامل موارد زیر می‌باشند:

• سرطان بیضه سمینوما کلاسیک: 95 درصد از موارد  این سرطان سمینوما کلاسیک هستند.
  • سرطان بیضه سمینوما اسپرماتوسیتی: سرطان بیضه سمینوما اسپرماتوسیتی در مردان مسن‌ تر دیده می‌شود و پیش آگهی و روند بهبودی خوبی دارد.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص علت خارش بیضه چیست و پماد برای خارش بیضه، کلیک کنید.

فرم‌ های مختلف آن می‌توانند گنادو تروپین جفتی انسانی (HCG) ترشح کنند اما نشانگر های دیگر تومور را ترشح نمی‌کنند اگر این نوع سرطان از بیضه به دیگر اندام‌ های بدن گسترش یابد، اغلب و بهترین درمان با شیمی درمانی و یا پرتو درمانی است. در برخی موارد می‌توان برای رفع بیضه سمینوما از عمل جراحی بهره گرفت.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علائم سرطان بیضه در کودکان و بزرگسالان که بیش از دو هفته طول کشید به پزشک مراجعه کنید. این موارد شامل درد، تورم یا توده در بیضه‌ها یا ناحیه کشاله ران شماست.

این موارد نشانه‌ای از این است که این عاقبت سرطان به نتیجه مطلوبی ختم نمی‌شود و برای جلوگیری از بروز عوارض خطرناک ناشی از این بیماری باید گروه درمانی مداخلات لازم را برای کنترل این بیماری خطرناک انجام دهد.

برای انجام درمان سرطان بیضه در کودکان و بزرگسالان می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌ گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌ خوبی از درمان  آن اطمینان حاصل کرد.

سؤالات متداول سرطان بیضه

1- عاقبت سرطان بیضه می‌تواند چه نتایجی را برای فرد مبتلا به همراه داشته باشد؟

این نوع سرطان از بیماری‌های مهلکی است که بی توجهی به آن می‌ تواند موجب بروز نتایج ناگواری در فرد مبتلا شود. بعد از گذشت زمانی از ابتلا عاقبت سرطان بیضه به ناحیه اولیه و غدد لنفاوی بیضه محدود نمانده و می‌تواند در دیگر اندام‌ های بدن گسترش یافته و زندگی فرد مبتلا را به خطر بیندازد.

2- علائم متاستاز سرطان بیضه شامل چه مواردی می‌باشد؟

علائم متاستاز این نوع سرطان شامل سرفه مداوم، سرفه یا استفراغ خونی ، بروز تنگی نفس در فرد مبتلا، تورم و بزرگ شدن سینه‌ های مردان مبتلا، وجود یک توده یا تورم در گردن شما، بروز درد در ناحیه پایین کمر، درد شکمی و علائم عصبی باشد.

3- ویژگی سرطان بیضه سمینوما چیست؟

اما تمایز اولیه این نوع سرطان از تومور های سلول زایای غیر سمینوماتو بر اساس نحوه ظاهر تومور تشکیل یافته در زیر میکروسکوپ است. این سرطان  نسبت به تومورهای سلول زایای غیر سمینوماتو، با روند آهسته‌ تری در بدن رشد و گسترش می‌یابد.

منبع مقاله: