سوزش و تکرر ادرار از شایع‌ترین عوارضی است که بیماران دیابتی با آن مواجه می‌شوند. دیابت و سوزش ادرار ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، زیرا سطح بالای قند خون می‌تواند به آسیب‌های عصبی و عفونت‌های ادراری منجر شود.

این عفونت‌ها می‌توانند باعث تکرر ادرار و سوزش شوند که از علائم شایع در افراد مبتلا به دیابت است. علاوه بر این، برخی از داروهایی که برای درمان عفونت ادراری در دیابت یا مشکلات دیگر استفاده می‌شوند، ممکن است به عنوان عوارض جانبی، باعث تحریک مثانه و افزایش تکرر ادرار شوند.

 

کنترل نامناسب قند خون در افراد دیابتی، می‌تواند عوارض مختلفی از جمله مشکلات مثانه را به همراه داشته باشد. مثانه پرکار، یکی از این عوارض است که با تکرر ادرار و احساس نیاز مکرر به دستشویی رفتن مشخص می‌شود. درمان سوزش ادرار در دیابتی ها و استفاده از داروهای مناسب، همراه با کنترل دقیق قند خون، می‌تواند به کاهش علائم و پیشگیری از عوارض جدی‌تر کمک کند.

برای بسیاری از افراد این سؤال به وجود می‌آید که آیا دیابت باعث سوزش ادرار می شود؟ در این مقاله به این پرسش به صورت کامل پاسخ می‌دهیم و همچنین درمان عفونت ادراری در دیابت، علل احساس درد، سوزش و تکرار ادرار، علائم و نحوه تشخیص آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد. علاوه بر آن، مواردی برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه را بیان خواهیم کرد.

علل احساس درد،سوزش و تکرر ادرار

علل احساس درد،سوزش و تکرر ادرار

گاهی اوقات ادرار دردناک به طور مستقیم به مشکلات مرتبط با مثانه یا میزنای ارتباط ندارد. در افراد مسن التهاب غده پروستات باعث می‌شود که دفع ادرار با درد زیادی همراه شود؛ زیرا این غده زیر میزنای قرار دارد که بین مثانه آلت تناسلی مردانه قرار می‌‌گیردـ بزرگ شدن غده پروستات نیز باعث می‌شود که شروع ادرار کردن یا قطع ادرار دشوار باشد.

برخی از شایع‌ترین علل احساس درد، سوزش و تکرر ادرار عبارت‌اند از:

  1. سنگ کلیه
  2. مصرف برخی داروها
  3. عفونت مجاری ادرار
  4. بیش فعالی مثانه
  5. عفونت مقاربتی و باکتریایی
  6. کیست تخمدان

در ادامه این بخش، هر یک از موارد ذکر شده را با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد.

1. سنگ کلیه

گاهی اوقات درد سوزش ادرار به وجود سنگ کلیه یا سایر مشکلات ارتباط دارد که بر روی این عضو تأثیر می‌گذارند. در صورتی که علائم و نشانه‌های شما شامل احساس درد در کمر و پهلوها است به ویژه اگر به اطراف قسمت فوقانی شکم انتشار یافته است، دچار تهوع و استفراغ یا ناتوانی در دفع ادرار هستید باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.

درصورتی‌که سنگ کلیه باعث مسدودشدن میزنای شود باید فوراً این مشکل برطرف گردد تا از آسیب‌دیدگی دائمی این عضو جلوگیری شود. خوشبختانه می‌‌توان به کمک دارودرمانی و روش‌های غیرتهاجمی به درمان سنگ کلیه پرداخت.

برای آشنایی کامل با روش فوق العاده سریع و کم تهاجمی عمل pcnl برای درمان قطعی سنگ کلیه, کلیک کنید.

2.  مصرف برخی داروها

مصرف برخی داروها از قبیل داروهایی که برای درمان سرطان مثانه تجویز می‌شوند می‌توانند باعث التهاب بافت مثانه شوند. این اختلال اغلب می‌‌تواند در هنگام دفع ادرار باعث بروز درد شود.

درصورتی‌که شما به‌تازگی شروع به مصرف یک داروی جدید کرده‌اید و در هنگام دفع ادرار دچار درد شده‌اید باید با پزشک خود تماس بگیرید و از او در خصوص عوارض جانبی داروی مصرفی خود سؤال بپرسید. به‌هیچ‌عنوان بدون مشورت پزشک به مصرف داروی جدید نپردازد.

3. عفونت مجاری ادرار

عفونت مجاری ادراری یکی از دلایل بروز درد و سوزش در هنگام دفع ادرار از چه زمانی رخ می‌دهد که تعداد زیادی باکتری در مجاری ادراری جمع شوند. منظور از مجاری ادراری ساختاری از که از کلیه تا مثانه و میزان امتداد می‌‌یابد و ادرار را به سمت خارج از بدن هدایت می‌کند.

4. بیش فعالی مثانه

بیش‌فعالی مثانه اختلالی است که در آن شما دچار دفع مکرر و فوریتی ادرار خواهید شد. بیش‌فعالی مثانه می‌تواند با بی‌اختیاری ادرار همراه شود؛ ولی همیشه این مسئله را نمی‌دهد؛ اما برخی از بیماران دچار نشت ادرار خواهند شد. انقباضات غیرارادی مثانه باعث می‌شود حتی پس از آن که به تازگی به سرویس بهداشتی رفته‌اید مجدداً احساس نیاز به دفع ادرار داشته باشید یا نیمه شب برای دفع ادرار از خواب بیدار شوید.

5. عفونت مقاربتی و باکتریایی

بیماری عفونت مقاربتی از قبیل کلامیدیا، گنوره و هرپس می‌‌تواند بر روی مجاری ادراری تأثیر بگذارد و باعث بروز درد در هنگام دفع ادرار شود. این بیماری به مدت کوتاه می‌تواند باعث بروز عفونت یا التهاب پروستات شود.

برای آشنایی با صفرتاصد بیماری های مقاربتی کشنده , تشخیص سریع و درمان آن ها, کلیک کنید.

6. کیست تخمدان

بیماری کیست تخمدان همانند سنگ کلیه یکی از مواردی است که در خارج از مثانه به وجود می‌‌آید و به آن فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود دفع ادرار با درد زیادی همراه شود. این بیماری می‌تواند در یک یا هر دو تخمدان به وجود بیاید. تخمدان‌ها در دو طرف مثانه قرار دارند.

دیابت و سوزش ادرار: آیا دیابت باعث سوزش ادرار می شود

دیابت و سوزش ادرار: آیا دیابت باعث سوزش ادرار می شود

دیابت و سوزش ادرار، ارتباط زیادی با یکدیگر دارند. سؤالی که اغلب مطرح می‌شود این است که “آیا دیابت باعث سوزش ادرار می ‌شود” که پاسخی مثبت دارد، زیرا سطح قند خون بالا می‌تواند سیستم ادراری را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به عفونت‌های ادراری شود.

عفونت‌های ادراری می‌توانند باعث سوزش و درد هنگام ادرار شوند که یکی از مشکلات شایع در افراد مبتلا به دیابت است. سایر مشکلات گوارشی که می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت رخ دهد، شامل نفخ، حالت تهوع، یبوست، اسهال و بی‌اختیاری مدفوع است.

برای درمان سوزش ادرار در دیابتی ‌ها، کنترل قند خون اهمیت زیادی دارد. این کنترل می‌تواند به کاهش احتمال عفونت ادراری کمک کند. همچنین، درمان عفونت ادراری در دیابت با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و رعایت بهداشت مناسب امکان‌پذیر است. برای پیشگیری و مدیریت این مشکل، لازم است که بیماران دیابتی با پزشک خود مشورت کرده و راهکارهای مناسب برای درمان سوزش ادرار در دیابت را اجرا کنند.

علائم و نشانه های احساس درد،سوزش و تکرر ادرار

تکرر ادرار و احساس درد و سوزش هنگام ادرار کردن می‌تواند علامت ابتلا به عارضه‌های مختلفی باشد که نیاز به درمان دارند. چنانچه تکرر ادرار با علائم زیر همراه بود، هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید:

  1. احساس درد در پایین شکم، پهلو یا کشاله ران
  2. احساس سوزش در هنگام ادرار
  3. وجود خون در ادرار
  4. ادرار قرمز رنگ یا قهوه‌ای تیره
  5. نیاز شدید و غیرقابل‌کنترل به ادرار کردن
  6. دشواری در ادرار کردن یا تخلیه کامل مثانه
  7. تب
  8. ترشحات آلت تناسلی
  9. از دست دادن کنترل مثانه

چنانچه تکرر ادرار با علت مشخصی مانند افزایش مصرف مایعات همراه نباشد و علائم فوق نیز وجود داشته باشد، مراجعه به پزشک ضروری است.

  1. سوزش و درد ادراری که بیشتر از یک روز ادامه داشته باشد.
  2. ترشحات ادامه دار
  3. وجود خون در ادرار
  4. تب

وجود سوزش و درد ادرار همراه با علائم ذکر شده، نشان‌دهندهٔ یک وضعیت اورژانسی است که نیازمند مراجعه فوری به پزشک است.

تشخیص علت احساس درد، سوزش و تکرر ادرار

پزشک علائم بیمار و پرونده پزشکی وی را به دقت بررسی می‌کند تا علت تکرر ادرار و احساس درد و سوزش هنگام ادرار را تعیین کند. آزمایش‌های تشخیصی زیر نیز در صورت لزوم انجام می‌شود:

  1. آزمایش خون و ادرار
  2. سیستومتری و نوار مثانه (اورودینامیک)
  3. سیستوسکوپی
  4. تست‌های عصبی

در ادامه موارد ذکر را بیشتر توضیح می‌دهیم.

1. آزمایش خون و ادرار

آزمایش ادرار یک روش تشخیصی رایج است که برای بررسی دقیق محتوای ادرار، شناسایی عفونت‌های دستگاه ادراری، ارزیابی عملکرد کلیه‌ها و تشخیص برخی بیماری‌های دیگر مانند دیابت و سوزش ادرار، عفونت‌های کبدی و برخی سرطان‌ها انجام می‌شود.

2. سیستومتری و نوار مثانه (اورودینامیک)

فشار داخل مثانه در این روش‌ها اندازه‌گیری می‌شود و عملکرد مثانه نیز بررسی می‌شود. به این ترتیب پزشک متوجه می‌شود که آیا مشکلات عصبی یا عضلانی عملکرد مثانه را مختل کرده است یا خیر.

3. سیستوسکوپی

پزشک از لوله باریکی به نام سیستوسکوپ که منبع نور در سر آن قرار دارد، برای مشاهده داخل میزراه و مثانه استفاده می‌کند.

کلیک کنید و بدانید عمل سیستوسکوپی چیست، چرا سیستوسکوپی انجام می‌شود، آیا سیستوسکوپی درد دارد یا نه ؟

4. تست‌های عصبی

آزمایش‌هایی برای تأیید یا رد احتمال ابتلا به اختلال‌هایی عصبی انجام می‌شود که می‌تواند بر عملکرد مثانه اثر بگذارد. در این روش تصویربرداری از امواج صوتی برای تهیه تصاویری از اندام‌های داخل بدن استفاده می‌شود تا مشکلات تأثیرگذار بر عملکرد ادراری تشخیص داده شود.

درمان سوزش ادرار در دیابتی ها

درمان سوزش ادرار در دیابتی ها

 

روش‌های متعددی بسته به علت سوزش و تکرار ادرار، برای درمان وجود دارد؛ از جمله:

  1. دارو درمانی
  2. انجام عمل جراحی

هر یک از شیوه‌های اشاره شده را، بیشتر بررسی می‌کنیم.

1. دارو درمانی

معمولاً از داروهای آنتی‌بیوتیک برای درمان تکرر و سوزش ادرار به علت عفونت مجاری ادراری استفاده می‌شود. این داروها باعث از بین رفتن باکتری‌ها می‌شوند و برای درمان عفونت مجاری ادراری مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک خوراکی کافی است. با این حال برای درمان برخی از انواع عفونت‌ها پزشک به تجویز داروهای آنتی‌بیوتیک وریدی می‌‌پردازد.

پزشک به انتخاب یک نوع آنتی‌بیوتیک می‌پردازد که برای درمان عفونت مجاری ادراری سودمند است به‌عنوان‌مثال مصرف نیتروفورانتوئین، فوسفومی‌سین، تری متوپریم سولفامتوکسازول، سیپروفلوکساسین یا لوفلوکساسین برای عفونت مجاری ادراری مردان تجویز می‌شود. معمولاً اکثر بیماران چند روز پس از شروع مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت مجاری ادراری بهتر می‌شوند.

در صورتی که شما پس از بهبودی نسبی از تداوم مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک خود اجتناب کنید و عفونت شما به طور نسبی درمان شود چند روز پس از قطع مصرف دارو دوباره دچار عفونت خواهید بود.

در صورتی که دچار عود مجدد عفونت مجاری ادراری هستید باید همیشه مقدار زیادی آب بخورید؛ زیرا دفع ادرار به مقدار کافی باعث می‌‌شود که عامل ایجاد کننده عفونت از بدن خارج شود. آب بهترین مایعی است که به شما برای رفع کم آبی کمک می‌‌کند زیرا مصرف نوشیدنی‌های شیرین و حاوی کافئین باعث می‌شود که بدن شما دچار کم آبی شود.

2. انجام عمل جراحی

در صورتی که مشکلات مجاری ادراری شما به علت بزرگ شدن غده پروستات یا سایر مشکلات پروستات به وجود آمده باشد از روش‌های درمانی زیر برای رفع این مشکل استفاده خواهد شد:

انجام عمل جراحی برای رفع انسداد مجاری ادراری ناشی از بزرگ شدن پروستات به رفع مشکل بیمار کمک خواهد کرد. این عمل جراحی به اندازه پروستات و شرایط میزنای بستگی دارد. انواع روش‌های موجود برای درمان این اختلال به شرح زیر هستند:

  1. برش پروستات از راه مجرای ادرار
  2. روش پروستات از طریق مجرای پیشاب
  3. برش پروستات به کمک لیزر یا جراحی پروستات با لیزر هلمیوم
  4. جراحی باز پروستاتکتومی ‌برای مواردی که غده پروستات خیلی بزرگ است.
  5. برداشتن بافت پروستات با استفاده از واترجت یا بخار

در مردانی که دارو درمانی تأثیری در بهبود آنها نداشته است؛ اما پروستات آنها آن‌قدر بزرگ نیست که به انجام جراحی تهاجمی نیاز داشته باشند از اورولیفت استفاده خواهد شد. در این روش پزشک اقدام به وارد کردن گیره‌ها به درون بدن می‌کند تا لوب‌های پروستات را از هم جدا کند. این روش با عوارض جانبی کمی همراه است و تأثیر منفی بر روی نعوظ و ارگاسم آقایان ندارد.

 روش‌های متعددی برای درمان و کاهش علائم و نشانه‌های شما وجود دارد که پزشک با شما در خصوص روش‌های موجود صحبت خواهد کرد.

دیابت و سوزش ادرار:درمان سوزش ادرار در دیابتی ها

دیابت و سوزش ادرار ممکن است به هم مرتبط باشند، زیرا دیابت می‌تواند باعث تغییرات در عملکرد کلیه‌ها و سیستم ادراری شود. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که افراد دیابتی با آن مواجه می‌شوند، عفونت ادراری است که می‌تواند باعث سوزش و درد هنگام ادرار کردن شود. درمان عفونت ادراری در دیابت شامل کنترل دقیق قند خون است، زیرا قند خون بالا می‌تواند سیستم ایمنی را تضعیف کرده و عفونت‌ها را تشدید کند.

همچنین، مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان سوزش ادرار در دیابتی ها ضروری است. رعایت بهداشت شخصی و مصرف مایعات زیاد نیز، از اهمیت زیادی برخوردار است. برای درمان سوزش ادرار در دیابتی ‌ها، تغییرات سبک زندگی مانند مصرف غذای سالم، دوری از مواد محرک و کنترل وزن نیز توصیه می‌شود.

بنابراین، برای پاسخ به این سؤال که آیا دیابت باعث سوزش ادرار می‌ شود، باید گفت که کنترل مناسب دیابت می‌تواند خطر عفونت‌های ادراری و سوزش ناشی از آن را کاهش دهد.

پیشگیری از احساس درد،سوزش و تکرر ادرار

درمان‌های رفتاری گاهی اوقات به رفع علائم تکرر ادرار و درد و سوزش ادرار کمک می‌کند. درمان رفتاری به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که بیمار برای به حداقل رساندن یا از بین بردن علائم عارضه‌هایی مانند سندرم مثانه پرکار انجام می‌دهد. درمان‌های رفتاری شامل موارد زیر است:

  1. پرهیز از مصرف مایعات قبل از خواب؛ درست است که باید آب بدنتان را تأمین کنید، اما بهتر است قبل از خواب از مصرف مایعات خودداری کنید تا تکرر ادرار و پر ادراری نیمه شب از خواب بیدارتان نکند.
  2. بازآموزی مثانه؛ بیمار فاصله بین دفعات دستشویی رفتن را به‌تدریج ظرف ۱۲ هفته افزایش می‌دهد. این فرایند به مثانه کمک می‌کند که ادرار را مدت طولانی‌تری نگه دارد تا به‌این‌ترتیب مشکل تکرر ادرار کمتر شود.
  3. تغییر رژیم غذایی؛ پزشکان معمولاً به بیماران توصیه می‌کنند که از مصرف غذاهایی که باعث تکرر ادرار می‌شود، خودداری کنند. از جمله خوراکی‌های ادرارآور می‌توان به کافئین، نوشیدنی‌های کربناته، شکلات، شیرین کننده‌های مصنوعی، غذاهای تند و پرادویه و محصولات تهیه شده از گوجه فرنگی اشاره کرد. همچنین به بیماران توصیه می‌شود که خوراکی‌های سرشار از فیبر را در برنامه غذایی‌شان بگنجانند. یبوست سندرم مثانه پرکار را تشدید می‌کند.
  4. تمرین‌های کگل؛ انجام دادن تمرین‌های کگل عضلات دور میزراه و مثانه را تقویت می‌کند. به بیماران توصیه می‌شود که این تمرین‌ها را سه بار در روز، هر بار به مدت ۵ دقیقه انجام بدهند تا مثانه تقویت شود و تکرر ادرار کاهش یابد.

به بیماران توصیه می‌شود که برای جلوگیری از سرایت عفونت حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنند.

دیابت، داروها و مثانه پرکار؛ سه ضلع مثلث مشکلات ادراری

آیا دیابت باعث سوزش ادرار می شود؟ دیابت و سوزش ادرار ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند؛ زیرا سطح بالای قند خون می‌تواند به آسیب‌های عصبی و عفونت‌های ادراری منجر شود. علاوه بر این، برخی از داروهایی که برای درمان سوزش ادرار در دیابتی ‌ها یا مشکلات دیگر استفاده می‌شوند، ممکن است به عنوان عوارض جانبی باعث تحریک مثانه و افزایش تکرر ادرار شوند.

کنترل مناسب قند خون و استفاده از داروهای مناسب می‌تواند به کاهش علائم، پیشگیری از عوارض جدی‌تر و درمان عفونت ادراری در دیابت کمک کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ دیابت و سوزش ادرار یا رزرو نوبت در مطب دکتر نامداری با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱ تماس حاصل فرمایید.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324964#overview

https://familymedicineaustin.com/acid-reflux-and-diabetes/#:~:text=Not%20only%20does%20high%20blood,the%20consequent%20symptoms%20of%20GER.

https://www.healthline.com/health/type-2-diabetes/gi-issue-link#gastroparesis

https://www.dturnquest.com/blog/diabetes-and-acid-reflux-how-are-they-linked#:~:text=Why%20is%20diabetes%20associated%20with,risk%20of%20Type%202%20diabetes.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید