بی اختیاری ادرار در کودکان

1. خانه
  3. مقالات
  5. بی اختیاری ادرار در کودکان

بی‌اختیاری ادرار در کودکان بیماری است که به معنای از دست دادن کنترل مثانه در افراد مبتلا به آن است. در کودکان کمتر از 3 سال، عدم کنترل کامل مثانه پدیده‌ای طبیعی است. با بزرگ‌تر شدن و تکامل کودکان، توانایی کنترل مثانه افزایش می‌یابند.

از این رو، خیس کردن بستر خواب در زمانی که در کودکی اتفاق می‌افتد که به اندازه کافی بزرگ است که بتواند مثانه خود را کنترل کند، بی‌اختیاری ادرار در کودکان نامیده می‌شود. بی‌اختیاری ادرار در کودکان می‌تواند در طول روز یا شب اتفاق بیفتد.

بیشتر بدانید: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چه چیزهایی برای واریکوسل ضرر دارد و درمان واریکوسل با دارو، کلیک کنید.

این بیماری می‌تواند یک وضعیت ناامید کننده را برای فرد و خانواده او به دنبال داشته باشد. مهم است که در این زمینه صبور باشید و به یاد داشته باشید که علت بی‌اختیاری در کودکان، فرزند شما نیست. کودک کنترلی بر بی‌اختیاری ادرار ندارد و راه‌های زیادی برای درمان آن و کمک به فرزندتان وجود دارد.

انواع بی‌اختیاری ادرار در کودکان

بی‌اختیاری ادرار در کودکان هم به مانند دیگر بیماری‌ها دارای انواع مختلفی است. از این رو 4 نوع بی‌اختیاری ادرار در کودکان وجود دارد. یک کودک ممکن است 1 یا چند نوع از این موارد را داشته باشد:

1.شب ادراری (ادرار شبانه):

این بیماری به معنای خیس شدن بستر خواب کودک در طول شب است. اغلب به بیماری شب ادراری می‌گویند. این بیماری شایع‌ترین نوع بی‌اختیاری ادراری در کودکان است.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان عفونت دستگاه تناسلی کودکان پسر و علائم عفونت دستگاه تناسلی نوزاد پسر، کلیک کنید.

2.بی‌اختیاری ادرار در کودکان به صورت روزانه (بی‌اختیاری ادرار روزانه):

این بیماری به معنای خیس شدن بستر خواب کودک در طول شب است.

3.بی‌اختیاری ادراری اولیه:

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که کودک در مورد آموزش دفع مزاج به طور کامل تسلط نداشته باشد.

4.بی‌اختیاری ادرار ثانویه:

این بیماری زمانی رخ می‌دهد که کودک یک دوره خشکی دارد، اما پس از آن به دوره‌های بی‌اختیاری ادرار خود برمی گردد.

علت بی‌اختیاری ادرار در کودکان چیست؟

علت بی‌اختیاری ادرار در کودکان اغلب به طور دقیق مشخص نیست. علت بی‌اختیاری ادرار در کودکان می‌تواند شامل عوامل خطر مختلفی باشد که شامل 1 یا چند مورد از این موارد باشد:
● اضطراب
● اختلال نقص توجه/ بیش فعالی (ADHD)
● وجود ژن‌های خاص در فرد
● بروز عارضه یبوست که به مثانه فرد فشار وارد می‌کند
● تأخیر در رشد مثانه
● ابتلا به بیماری دیابت
● کمبود هورمون آنتی دیورتیک (ADH) در بدن هنگام خواب
● آپنه خواب انسدادی
● بیش‌فعال بودن مثانه
● رشد فیزیکی کندتر
● وجود مشکلات ساختاری در دستگاه ادراری
● مشکل احساس پر بودن مثانه در هنگام خواب
● خواب بسیار عمیق

بیشتر بخوانید: برای آشنایی و شناخت بهترین دکتر مشکلات تناسلی مردان و کودکان، بر روی لینک کلیک کنید.

علت بی‌اختیاری ادرار کودکان در روز ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:
● اضطراب یک علت بی‌اختیاری کودکان در روز است.
● مصرف زیاد نوشیدنی‌های حاوی کافئین
● ابتلا به عارضه یبوست که به مثانه فشار وارد می‌کند.
● توقف جریان ادرار قبل از اتمام (تخلیه ادرار ناکارآمد)
● اگر شما در طی روز به اندازه کافی به دستشویی نروید.
● هنگام رفتن به دستشویی اندازه کافی ادرار نمی‌کنید.
● مثانه بیش‌فعال یک علت بی‌اختیاری ادرار در کودکان در روز است.
● مشکلات ساختاری در دستگاه ادراری
● عفونت مجاری ادراری
● نزدیک نگه داشتن پاها، ادرار را در واژن به دام انداخته و ادرار به بیرون نشت می‌کند (تخلیه واژن).

عوارض احتمالی بی اختیاری ادرار در کودکان چیست؟

مشکلات احتمالی ناشی از بی اختیاری ادرار در کودکان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
1.استرس عاطفی و خجالت زدگی ناشی از بی اختیاری ادرار.
2.بثورات پوستی ناشی از خیس بودن لباس زیر.

مطالعه بیشتر: برای کسب آگاهی بیشتر در خصوص بی اختیاری ادرار در کودکان و برای شب ادراری کودکان به چه پزشکی باید مراجعه کرد؟ کلیک کنید.

بی اختیاری ادرار در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بعد از بروز بی اختیاری ادرار در کودکتان و ارجاع به پزشک متخصص، در گام اول پزشک متخصص از شما در مورد سابقه ابتلای فرزند شما به بیماری‌های مختلف سؤال خواهد کرد. همچنین موارد زیر را باید حتماً به پزشک معالج اطلاع دهید:
● اگر سایر اعضای خانواده شما سابقه ابتلا به بی اختیاری ادرار را داشته‌اند.
● کودک شما چند بار در طول روز ادرار می‌کند.
● چقدر کودک شما در شب می‌نوشد.
● اگر کودک شما علائمی مانند درد یا سوزش هنگام ادرار کردن را تجربه می‌کند.
● اگر ادرار کودک شما تیره‌رنگ یا کدر است یا خون در آن وجود دارد.
● اگر فرزند شما یبوست دارد.
● اگر فرزند شما اخیراً در زندگی خود استرس داشته است.

همچنین ممکن است برای تکمیل روند تشخیص بی اختیاری ادرار، پزشک متخصص فرزند شما را معاینه فیزیکی کند. همچنین احتمال دارد فرزند شما به انجام آزمایش‌هایی مانند آزمایش ادرار یا آزمایش خون نیز نیاز داشته باشد. این آزمایش‌ها برای بررسی وجود یا عدم وجود یک مشکل پزشکی در کودک شما مانند عفونت یا دیابت انجام می‌شود.

بیشتر بدانید: اگر می خواهید در مورد بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت ادراری کودکان بدانید و درمان سوزش ادرار در کودکان پسر، کلیک کنید.

بی اختیاری ادرار در کودکان چگونه درمان می‌شود؟

در بسیاری از موارد بی اختیاری ادرار در کودکان به مرور زمان از بین می‌رود و نیازی به درمان ندارد. در صورت نیاز به درمان، بسیاری از روش‌های درمانی می‌توانند به رفع بی اختیاری ادرار در کودکان کمک کنند. این روش‌های درمانی بی اختیاری ادرار در کودکان شامل موارد زیر می‌باشند:
● تغییرات در مصرف مایعات: ممکن است به شما گفته شود که در ساعات معینی از روز یا عصرها به کودکتان مایعات کمتری بدهید.
● دور نگه داشتن کافئین از رژیم غذایی کودک: ماده کافئین را می‌توان در کولا و بسیاری از نوشابه‌ها و نوشیدنی‌ها یافت. این ماده همچنین در چای سیاه، نوشیدنی‌های قهوه و شکلات یافت می‌شود.
● بیدار کردن کودک در شب: بیدار کردن کودک طبق برنامه بدان معنا است که کودک خود را در شب بیدار کنید تا ادرار کند.
● آموزش مثانه: این روش درمانی بی اختیاری ادرار در کودکان، شامل تمرینات و ادرار کردن بر اساس برنامه است.
● استفاده از زنگ هشدار رطوبت: این دستگاه از سنسوری استفاده می‌کند که رطوبت را تشخیص آورده و زنگ هشدار را به صدا در می‌آورد. این امر به شما کمک می‌کند که کودک خود برای استفاده از دستشویی بیدار کنید.
● دارو درمانی: داروها می‌توانند سطح ADH را افزایش دهند یا عضلات مثانه را آرام کنند.
● مشاوره: کار با یک مشاور می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی با مشکلات یا استرس‌های دیگر کنار بیاید.
برای یافتن بهترین انتخاب‌هایی که ممکن است به کودک شما کمک کند، لازم با پزشک معالج کودک خود مشورت و همفکری کنید.

چگونه می‌توانم به فرزندم کمک کنم تا با بی اختیاری ادرار زندگی کند؟

1.به یاد داشته باشید که فرزند شما نمی‌تواند این مشکل را بدون کمک شما مدیریت کند. از این رو بعد از بروز بی اختیاری ادرار کودک خود را سرزنش نکنید.
2.اطمینان حاصل کنید که فرزند شما توسط خانواده یا دوستان مورد تمسخر قرار نگیرد.
3.به خاطر داشته باشید که بسیاری از کودکان این مشکل را در مقاطعی از زندگی خود ممکن است تجربه کنند.
4.تخت تشک کودک خود را با یک ملحفه پلاستیکی نصب شده محافظت کنید.
5.بعد از دستشویی رفتن، لباس‌های کودک خود را عوض کنید.

نکات کلیدی در مورد شب ادراری در کودکان

بی اختیاری ادرار در کوکان به معنای از دست دادن کنترل مثانه است. در کودکان زیر 3 سال، عدم کنترل کامل مثانه طبیعی است. با بزرگ‌تر شدن کودکان، توانایی کنترل مثانه خود را افزایش می‌دهند. بروز بی اختیاری در کودکان ممکن است در روز یا شب اتفاق بیفتد.

رخ دادن بی اختیاری ادرار در افراد می‌تواند علل احتمالی زیادی داشته باشد. این علل شامل اضطراب، یبوست، داشتن ژن‌های خاص، مصرف کافئین و… هست. در بسیاری از موارد به مرور زمان بی اختیاری ادرار در کودکان از بین می‌رود و نیازی به درمان ندارد.

در صورت نیاز به درمان، بسیاری از روش‌ها می‌توانند به درمان بی اختیاری ادرار در کودکان کمک کنند. این روش‌های درمانی شامل تغییر در مصرف مایعات، کاهش کافئین و ادرار کردن بر اساس برنامه است.

سؤالات متداول بی‌اختیاری ادرار در کودکان

1) بی‌اختیاری ادرار در کودکان به چه معنا است؟

2) علت بی‌اختیاری ادرار کودکان در روز ممکن است ناشی از چه مواردی است؟

اضطراب، مصرف زیاد نوشیدنی‌های حاوی کافئین، ابتلا به عارضه یبوست، تخلیه ادرار ناکارآمد، اگر شما در طی روز به اندازه کافی به دستشویی نروید. هنگام رفتن به دستشویی اندازه کافی ادرار نمی‌کنید. مثانه بیش‌فعال از جمله مهم‌ترین علت‌های بی‌اختیاری ادرار کودکان در روز است.
● مشکلات ساختاری در دستگاه ادراری

منبع مقاله:

برای انجام درمان مشکل بی‌اختیاری ادرار در کودکان می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی هست. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان مشکل بی‌اختیاری ادرار در کودکان اطمینان حاصل کرد.