بی اختیاری ادرار در زنان | درمان فوری

بی اختیاری ادرار در زنان بیماری است که به معنی از دست دادن اختیار در دفع ادرار است. این بیماری مجاری ادراری زنان می‌تواند قشر عظیمی از افراد بزرگسال زن جامعه را به طور موقت یا مزمن درگیر خود کند. بی اختیاری ادرار در زنان می‌تواند در هر سنی رخ دهد.

اما در بین زنان بالای 50 سال معمولاً شایع و همه گیرتر است. بی اختیاری ادرار در زنان ممکن است یک بیماری موقتی باشد که خود از یک بیماری زمینه‌ ای نشات می‌گیرد. شدت عدم کنترل ادرار در زنان می‌تواند از ناراحتی ناشی از دفع بی اختیار اما جزئی ادرار تا خیس شدن شدید و مکرر در تغییر باشد.

چهار نوع بی اختیاری ادرار در زنان

بی اختیاری فوریتی، استرسی، عملکردی و بی اختیاری سرریزی. درمان‌ های رفتاری، درمان دارویی، تحریک عصبی و عمل جراحی برخی از روش درمان‌ های موجود برای مدیریت بی اختیاری ادرار در زنان هستند. بهترین مرجع در مورد ارزیابی علت قطره قطره آمدن ادرار در زنان پزشک متخصص است.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با قرص فنازومکس برای درمان عفونت ادراری کلیک کنید .

انواع بی اختیاری ادرار در زنان

در ادامه به برخی از انواع بی اختیاری ادرار در زنان اشاره می‌شود :

• بی اختیاری ادرار فوریتی : این بیماری به معنی ناتوانی در نگه داشتن به اندازه کافی ادرار برای رسیدن به دستشویی است. این بیماری می‌تواند با نیاز به دفع مکرر ادرار و احساس یک میل شدید و ناگهانی برای ادرار کردن همراه شود. همچنین این می‌تواند در غالب یک بیماری جداگانه بروز پیدا کند، اما همچنین ممکن است نشانه‌ ای از ابتلای به بیماری‌ ها یا بروز مشکلات دیگری باشد که نیاز به مراقبت پزشکی و کنترل دارند.
  • بی اختیاری ادرار استرسی : این بیماری به معنای نشت ادرار در حین ورزش، سرفه، عطسه، خنده، بلند کردن اجسام سنگین یا انجام سایر حرکات بدنی است که به مثانه فشار وارد می‌کند.
  • بی اختیاری عملکردی : این بیماری به معنی نشت ادرار به دلیل مشکل در رسیدن به موقع به دستشویی به دلیل ابتلای به بیماری‌ های فیزیکی مانند آرتریت، آسیب‌ های اندامی یا سایر ناتوانی‌ ها است.
  • بی اختیاری سرریزی : بی اختیاری سرریزی زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار ادرار تولید شده از ظرفیت مثانه برای نگهداری آن بیشتر شود.

علائم بی اختیاری ادرار در زنان

علائم شایع بی اختیاری ادرار شامل طیف متنوعی هستند. اگر چه هر فردی ممکن است تجربه‌ ی متفاوتی از علائم را داشته باشد ولی علائم کلی بی اختیار ادرار در زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد

• نیاز به عجله برای رفتن به دستشویی و یا از دست دادن اختیار در دفع ادرار
  • نشت ادرار در هنگام انجام حرکات به ویژه فعالیت بدنی و ورزش
  • نشت ادراری که از فعالیت جلوگیری می‌کند
  • نشت ادرار همراه با سرفه، عطسه یا خنده
  • نشت ادرار که بعد از عمل جراحی شروع شده یا ادامه یافته است
  • نشت ادرار که موجب بروز احساس خجالت در فرد مبتلا می‌شود
  • احساس خیسی مداوم بدون احساس نشت ادرار
  • احساس تخلیه ناقص مثانه
  • بی اختیاری ادرار در خواب در زنان

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

علائم بی اختیاری ادرار ممکن است شبیه سایر بیماری یا مشکلات پزشکی باشد. همیشه برای تشخیص یا افتراق بی اختیاری ادرار از دیگر بیماری‌های مجاری ادراری باید با پزشک خود مشورت و همفکری کنید. بهترین مرجع برای گرفتن راهنمایی و مشورت در زمینه تشخیص علت نگه نداشتن ادرار در زنان پزشکان اورولوژیست می‌باشند.

این پزشکان متخصص با احاطه‌ای که بر بیماری‌ های درگیر کننده مجاری ادراری دارند می‌تواند به خوبی علت نگه نداشتن ادرار در زنان را شناسایی کرده و با درمان و رفع علت موجب خاتمه یافتن علائم ایجاد شده در فرد مبتلا شوند.

مطالعه بیشتر : علت زیاد دستشویی رفتن و ادرار مکرر چیست، کلیک کنید .

علت بی اختیاری ادرار در زنان جوان

بی اختیاری ادرار در زنان لزوماً در نتیجه اجتناب ناپذیر افزایش سن نیست و علت بی اختیار در زنان جوان می‌توان به علل مختلفی تقسیم بندی شود، اما این بیماری مجاری ادراری بیشتر در افراد مسن شایع است.

علت بی اختیار در زنان جوان اغلب ناشی از ایجاد تغییرات خاصی در عملکرد بدن افراد مبتلا است که ممکن است در نتیجه بیماری‌ ها، استفاده از داروها و یا شروع یک بیماری باشد. گاهی اوقات این اولین و تنها علامت عفونت ادراری در زنان است.

علت بی اختیاری ادرار در زنان

زنان در دوران بارداری و بعد از زایمان یا پس از تغییرات هورمونی یائسگی بیشتر در معرض بی اختیاری ادرار هستند. از این رو بارداری خود می‌تواند علت بی اختیار در زنان جوان باشد اما یائسگی با توجه به محدودیت زمانی تنها در زنان میانسال و سالخورده رخ می‌دهد و نمی‌تواند علت بی اختیاری ادرار در زنان جوان باشد.

علت بی اختیاری ادرار در خواب زنان

علت بی اختیاری ادرار در خواب زنان یا علت ریختن ادرار در زنان چیزی جدای از مواردی که در بالا گفتیم و شامل زوال تدریجی بدن به علت بالا رفتن سن، یائسگی، بارداری، دارو درمانی یا ابتلای به بیماری‌ های مختلف است. نکته مهم اینکه وقوع بی اختیاری ادرار در خواب می‌تواند آرامش فرد مبتلا را بر هم زده و حتی موجب وارد شدن خدشه به شخصیت فرد مبتلا شود از این شناخت علت بی اختیاری ادرار در خواب زنان و رفع سریع آن ضروری است.

مطالعه بیشتر : رنگ زرد پررنگ ادرار نشانه چیست،کلیک کنید .

تشخیص بی اختیاری ادرار در زنان

افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار یا علت ریزش ادرار در زنان ، مهم است که در این زمینه با یک متخصص اورولوژی مشورت کنند. در بسیاری از موارد، بیماران پس از پزشک عمومی به اورولوژیست ارجاع داده می‌شوند که پزشک متخصصی است که در بیماری‌ های دستگاه ادراری تخصص دارد. بی اختیاری ادرار با یک معاینه فیزیکی کامل که بر سیستم ادراری و عصبی، اندام‌ های تناسلی و نمونه‌ های ادرار متمرکز است، تشخیص داده می‌شود.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

انتخاب انواع روش‌ های درمانی در بی اختیاری ادرار توسط پزشک بر اساس موارد زیر تعیین می‌شود :

• سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی فرد مبتلا به بیماری
  • نوع بی اختیاری ادرار و وسعت بیماری در فرد مبتلا
  • تحمل فرد مبتلا برای انجام درمان دارویی، فرایند های تشخیصی و درمانی مختلف یا درمان‌ های خاص
  • انتظارات برای پیشرفت سیر بیماری
  • نظر یا ترجیح فرد بیمار

از این رو با در نظر گرفتن موارد یاد شده در مورد مدیریت و درمان بی اختیاری ادرار با پزشک معالج خود مشورت کنید.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان

• رفتار درمانی

آموزش مثانه به افراد مبتلا به بی اختیاری ادرار می‌آموزد که در برابر میل دفع ادرار مقاومت کرده و به تدریج فواصل بین دفع ادرار خود را افزایش دهند.

• کمک در دفع توالت

از توالت معمولی یا برنامه ریزی شده، برنامه‌ های تمرینی  و تخلیه ادرار برای تخلیه منظم مثانه برای جلوگیری از نشت استفاده می‌کند.

• اصلاح رژیم غذایی

کاهش ورود محرک‌های مثانه به بدن مانند کاهش مصرف کافئین، الکل و نوشیدنی‌های الکلی و مرکبات.

• توان‌ بخشی عضلات لگن

(برای بهبود تون عضلات لگن و جلوگیری از نشت ادرار)

• تمرینات کگل

ورزش منظم و روزانه عضلات لگن می‌تواند بی اختیاری ادرار را در افراد بهبود بخشد و حتی از بروز آن جلوگیری کند.

• بیو فیدبک

در کنار استفاده از تمرینات کگل، بیوفیدبک به افراد کمک می‌کند تا آگاهی و کنترل عضلات لگن خود را به دست آورند.

• تمرین با وزنه واژن

در این روش برای کنترل بی اختیاری ادرار، وزنه‌ های کوچک برای سفت کردن عضلات واژن در داخل واژن نگه داشته می‌شوند.

• تحریک الکتریکی کف لگن

در این روش درمان بی اختیاری ادرار، پالس‌ های الکتریکی خفیف انقباضات عضلانی را تحریک کرده و در دراز مدت موجب کنترل بیماری بی اختیاری ادرار در فرد مبتلا می‌شوند.

مطالعه بیشتر : درمان قطعی بی اختیاری ادرار در مردان ، کلیک کنید .

تحریک الکتریکی کف لگن

• دارو درمانی

این روش درمانی خود به دسته‌ های مختلفی که شامل موارد زیر است تقسیم می‌شود :

• دارو های آنتی کولینرژیک
  • استروژن واژن
  • پساری (دستگاه لاستیکی کوچکی که برای جلوگیری از نشت داخل واژن قرار می‌گیرد).
  • روش‌ های اصلاحی

این روش درمانی نیز خود به چند روش مختلف دسته‌ بندی می‌گردد :

• تزریق بوتاکس به مثانه فرد مبتلا به بی اختیاری ادرار
  • استفاده از حجم دهنده‌ های مجرای ادرار به منظور کنترل بیماری
  • عمل جراحی

• اسلینگ ها (ممکن است از مش مصنوعی یا از بافت خودتان ساخته شوند)
  • تعلیق مثانه
  • تحریک اعصاب محیطی

برای انجام درمان مشکل بی اختیاری ادرار در زنان یا درمان علت ریزش قطره ای ادرار در زنان می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌ آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان مشکل بی اختیاری ادرار در زنان اطمینان حاصل کرد.

سؤالات متداول

1) علت بی اختیاری ادرار در زنان شامل چه مواردی است؟

علت بی اختیاری ادرار در زنان شامل زوال تدریجی بدن به علت بالا رفتن سن، یائسگی، بارداری، دارو درمانی یا ابتلای به بیماری‌ های مختلف است.

2) انتخاب انواع روش‌ های درمانی در بی اختیاری ادرار توسط پزشک بر اساس چه مواردی تعیین می‌شود؟

سن، سلامت کلی و سابقه پزشکی فرد مبتلا به بیماری، نوع بی اختیاری ادرار و وسعت بیماری در فرد مبتلا، تحمل فرد مبتلا برای انجام درمان دارویی، فرایند های تشخیصی و درمانی مختلف یا درمان‌ های خاص، انتظارات برای پیشرفت سیر بیماری، نظر یا ترجیح فرد بیمار

3) درمان قطره قطره آمدن ادرار در زنان شامل چه گزینه‌ هایی است؟

عمل جراحی، رفتار درمانی، درمان اصلاحی، توان‌ بخشی به عضلات لگن، درمان دارویی

منبع مقاله