علت ادرار زیاد در طول روز چیست؟

1. خانه
  3. مقالات
  5. علت ادرار زیاد در طول روز چیست؟

علت ادرار زیاد و تکرر ادرار یعنی نیاز به ادرار کردن بیش از حد معمول است. این میل می‌تواند به طور ناگهانی ایجاد شده و باعث شود کنترل مثانه خود را از دست بدهید. در این مواقع درست مثل لحظاتی که مثانه شما پر است، ممکن است احساس ناراحتی کنید. آیا بیش از حد معمول به دستشویی می‌روید؟

اگر با مشکل ادرار زیاد دست و پنجه نرم می‌کنید و از دلیل ادرار زیاد مطمئن نیستید، مطالعه این مقاله به شما در شناخت دلیل ادرار و راه‌های کاهش تعداد دفعات دفع ادرار می‌تواند کمک کند. یک فرد بالغ به طور متوسط چهار تا هشت بار در روز ادرار می‌کند.

اگر بیش از هشت بار در روز ادرار می‌کنید. یا اگر هر شب چندین بار برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است مبتلا به تکرر ادرار باشید و نیاز به شناخت دلایل ادرار زیاد برای رفع آن داشته باشید. بی اختیاری ادرار در مردان و رنان یکی از مشکلات ناخوشایند طول روز می باشد.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان قطعی بی اختیاری ادرار در مردان و علت و تشخیص بی اختیاری ادرار در مردان، کلیک کنید.

علت ادرار زیاد

اما چه چیزی فشار ادرار را زیاد می‌کند؟ اکثر مردم زمانی که مثانه آن‌ها حاوی کمی بیش از نیم فنجان مایع است، تمایل به دفع ادرار دارند، بنابراین گاهی اوقات نوشیدن مایعات بیشتر از حد معمول دلیل ادرار زیاد و تکرر می‌شود. اگر مصرف مایعات خود را افزایش نداده‌اید، نیاز به شناخت علت ادرار زیاد دارید.

علت ادرار زیاد و بی رنگ در طول روز

1.عفونت مجاری ادراری یا مثانه علت ادرار زیاد

وقتی دچار عفونت مجرای ادرار یا مثانه می‌شوید، بافت‌ها ملتهب و تحریک می‌شوند. در نتیجه، میل به دفع بیشتر ادرار در شما ایجاد می‌شود. سایر علائم ابتلا به عفونت مجاری ادراری شامل وجود خون در ادرار، درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار و میل به ادرار کردن در زمانی که مثانه شما خالی است، می‌باشد.

عفونت مجاری ادراری یکی از علت های ادرار زیاد

عفونت ادراری زمانی رخ می‌دهد که باکتری از طریق مجرای ادرار وارد مثانه می‌شود. عوامل خطر رایج در ابتلا به عفونت مجاری ادراری شامل موارد زیر می‌باشند:

• سن بالا
  • کم آبی بدن
  • نگه داشتن ادرار برای مدت طولانی یا تخلیه نشدن کامل مثانه
  • بروز تغییراتی در ساختار سیستم ادراری
  • ابتلا به بیماری‌های مزمن که بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد.

2.دیابت دلیل ادرار زیاد و بی رنگ

افراد مبتلا به بیماری دیابت در معرض افزایش خطر ابتلا به آسیب عصبی هستند. اگر اعصابی که عضله مثانه شما را کنترل می‌کنند تحت تأثیر قرار گیرند، ممکن است نیاز مکرر به دفع ادرار یا مشکلاتی در کنترل مثانه خود پیدا کنید.

از این رو با تشخیص بیماری دیابت می‌توان این بیماری مزمن که می‌تواند دلیل ادرار زیاد باشد را کنترل و از این طریق بر مشکلات مجاری ادراری هم غلبه کرد.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاع از قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری و نحوه مصرف قرص سیپروفلوکساسین ۵۰۰،کلیک کنید.

3.بزرگی پروستات دلیل ادرار زیاد

میلیون‌ها مرد دچار هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یا بزرگ شدن پروستات می‌شوند. این بیماری می تواند فشاری بر مجرای ادرار ایجاد کرده و جریان ادرار را مسدود کند. در نتیجه، مثانه ممکن است تحریک شود و با کوچک‌ترین مقدار ادرار شروع به انقباض کند و نیاز به تکرر ادرار را تحریک کند.

4.بارداری علت ادرار زیاد

قابل درک است که زنان در مراحل بعدی بارداری نیاز به دفع ادرار بیشتری دارند، اما حتی در هفته‌های اولیه بارداری، بدن زن باردار تغییرات هورمونی زیادی را متحمل می‌شود و فشار اضافی که رحم در حال رشد بر روی مثانه فرد باردار وارد می‌کند، می‌تواند علت ادرار زیاد باشد.

بارداری علت ادرار زیاد

5.مثانه بیش فعال علت ادرار زیاد

مثانه بیش فعال باعث انقباض عضله مثانه می‌شود، حتی زمانی که مثانه تقریباً خالی است هم این پدیده رخ داده و موجب بروز میل ناگهانی و شدید برای دفع ادرار زیاد شده و حتی می‌تواند منجر به بی اختیاری شود. معمولاً پزشک معالج برای تشخیص این عارضه آزمایش‌های متعددی را درخواست می‌دهد.

6.ادرار زیاد در زنان

معمولاً عفونت دستگاه ادراری در زنان بیشتر از مردان است. زنان بیشتر در معرض خطر هستند زیرا مجرای ادرار کوتاه‌تری دارند. از این رو باکتری‌ها قبل از اینکه بتوانند مجاری ادراری را آلوده کرده و علائم ایجاد کنند، فاصله کمتری را برای طی کردن دارند.

ادرار زیاد در زنان

عوامل خطر در ابتلا به عفونت مجاری ادراری در زنان شامل موارد زیر می‌باشد:

7.تحریک و التهاب واژن

پاک کردن نامناسب مجرای ادرار (از پشت به جلو) پس از استفاده از دستشویی که مجرای ادرار را در معرض آلودگی به اشریشیا کلی(E Coli) قرار می‌دهد. رابطه جنسی که می‌تواند باکتری را وارد دستگاه ادراری کند (این مشکل ممکن است در مردان نیز رخ دهد، اما میزان بروز آن نادر است)

سایر شرایط بیماری‌هایی که می‌تواند منجر به ادرار زیاد و بی رنگ شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

• فیبروم
  • سطوح پایین استروژن در نتیجه یائسگی
  • سرطان تخمدان

دیگر دلایل ادرار زیاد شامل موارد زیر می‌باشند:

• مصرف داروهای دیورتیک
  • مصرف بیش از حد نوشیدنی
  • مصرف مقادیر بیش از حد کافئین، الکل و نوشیدنی‌های الکلی، نیکوتین یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی که ممکن است دیواره مثانه را تحریک کرده و علت ادرار زیاد باشد.
  • ابتلا به اضطراب
  • ابتلا به بیماری‌های کلیوی، مانند عفونت کلیه و سنگ کلیه
  • ضعیف شدن عضلات کف لگن
  • سیستیت بینابینی که یک مشکل دردناک و غیر عفونی مثانه بوده و می‌تواند دلیل ادرار زیاد باشد.
  • ابتلا به سنگ مثانه و درد مثانه
  • ابتلا به سرطان مثانه

8.تشخیص علت ادرار زیاد و بی رنگ

درمان تکرر و ادرار زیاد با تشخیص علت ادرار زیاد شروع می‌شود. برای این منظور پزشک معالج در مورد علائم بروز یافته در فرد بیمار، از جمله اینکه چند وقت یکبار و چه زمانی به دستشویی می‌روید، سؤال می‌کند.

برای کمک به درک بهتر اتفاقات، فرد مراجعه کننده باید تعداد دفعات دستشویی رفتن را یادداشت و به پزشک معالج اطلاع دهد. سؤالات معمول پزشکان از افراد مراجعه کننده شامل موارد زیر می‌باشد:

• علائم شما از چه زمانی شروع شد؟
  • چند بار در روز ادرار می‌کنید؟
  • چه علائم دیگری را به جز ادرار زیاد و بی رنگ تجربه می‌کنید؟
  • آیا نشت غیرمنتظره ادرار دارید؟ اگر چنین است، در چه شرایطی این مشکل رخ می‌دهد؟

علت زیاد دستشویی رفتن و ادرار مکرر چیست؟

پزشکان معالج به احتمال زیاد از فرد مراجعه آزمایش ادرار را درخواست می‌کنند تا موارد زیر را بررسی کنند:

• خون
  • سایر یافته‌های غیر طبیعی مانند پروتئین یا قند در ادرار

پزشک معالج همچنین امکان دارد شکم فرد مراجعه کننده را معاینه کند. آن‌ها احتمالاً سایر معاینات فیزیکی را انجام خواهند داد که شامل موارد زیر می‌باشد:

• معاینه لگن
  • ارزیابی مجرای ادرار و واژن
  • معاینه پروستات

تست‌های دیگری که می‌توانند مفید باشند شامل موارد زیر می‌باشند:

• اسکن مثانه: این تست یک تست مبتنی بر روش سونوگرافی است که پس از ادرار کردن روی مثانه انجام می‌شود تا میزان ادرار باقی مانده را تخمین بزنند.
  • سیستوسکوپی: در این روش تشخیصی با استفاده از یک ابزار روشن، پزشک می‌تواند داخل مثانه را دقیق‌تر نگاه کرده و در صورت لزوم نمونه‌هایی از بافت را بررسی بیشتر برداشت کند.
  • آزمایش ادرار اضافی: این مورد شامل آزمایش‌های مختلفی است که بررسی می‌کنند سیستم ادراری فرد مراجعه کننده در چه شرایطی قرار دارد.

مطالعه بیشتر: برای کسب آگاهی از اینکه رنگ زرد پررنگ ادرار نشانه چیست و ادرار نارنجی رنگ نشانه چیست؟ کلیک کنید.

درمان ادرار زیاد و بی رنگ

درمان تکرر ادرار به علت آن بستگی دارد. پزشک شما ابتدا سعی می‌کند هر بیماری زمینه‌ای که باعث بروز ادرار زیاد می‌شود را درمان کند.

بسته به علت ادرار زیاد، پزشک معالج یک برنامه درمانی برای شخص می‌کند که برای بسیاری از بیماران، این برنامه ممکن است شامل تغییراتی در شیوه زندگی باشد که شامل موارد زیر می‌باشد:

• اجتناب از مصرف زیاد کافئین و اجتناب مطلق از نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های الکلی
  • درمان یبوست چون می‌تواند با فشار بر مثانه موجب دفع ادرار زیاد و بی رنگ شود، بنابراین لازم است برای حفظ عملکرد مجاری اداری خود، به طور منظم فیبر مصرفی خود را افزایش دهید.
  • تقویت کف لگن و کاهش وزن.
  • برخی از بیماران از آموزش مجدد مثانه سود می‌برند که برای افزایش میزان ادراری که مثانه شما می‌تواند بین دفعات دفع ادرار نگه دارد، کاربرد دارد. برای بیماران مبتلا به بی اختیاری ادرار، پزشک معالج درمان‌ها و مراقبت‌های اضافی را ارائه می‌دهد. داروهایی که اسپاسم عضلانی مثانه را کنترل می‌کنند می‌توانند به کاهش بی اختیاری ادرار کمک کنند.
  • در ادرار زیاد و بی رنگ اگر عفونت باکتریایی مقصر بروز بیماری باشد، برای خلاص شدن از شر آن آنتی بیوتیک تجویز می‌کنند.

طب سوزنی و درمان علت ادرار زیاد

طب سوزنی نوعی درمان باستانی چینی است که برای قرن‌ها برای درمان بیماری استفاده می‌شد. همچنین از این روش باستانی برای درمان بیماری‌های ادراری مانند تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار استفاده می‌شود.

در حال حاضر، هیچ داده ثابتی وجود ندارد که نشان دهد طب سوزنی یک گزینه درمانی قابل اعتماد برای بیماری‌های ادراری است. بررسی طیف گسترده‌ای از مطالعات پزشکی در مورد طب سوزنی و بی اختیاری ادرار در سال 2013 نشان داد که اثربخشی این روش قدیمی درمانی تضمین شده نیست.

بررسی یک مطالعه که در سال 2018 انجام رسید، پژوهشگران را به این نتیجه رساند که شواهد کافی برای بیان قطعی اینکه طب سوزنی به درمان ادرار زیاد کمک می‌کند وجود ندارد.

سخن پایانی علت ادرار زیاد

ادرا زیاد و تکرر ادرار به معنی نیاز به دفع بیشتر از حد متوسط (هفت تا هشت بار) دفع ادرار در طول روز است. این بیماری ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد.

اما در افراد بالای 70 سال، افراد باردار و افرادی که پروستات بزرگ شده‌اند شایع‌تر است. شایع‌ترین علت ادرار زیاد، ابتلا به عفونت دستگاه ادراری است. درمان ادرار زیاد بستگی به علت ادرار زیاد دارد.

برای انجام درمان علت ادرار زیاد می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان علت ادرار زیاد اطمینان حاصل کرد.

منبع