رنگ ادرار نشانه چیست؟ رنگ زرد پررنگ ادرار نشانه چیست؟ مثلاً عده‌ ای ممکن است ادرار زرد پررنگ را خطرناک بدانند یا تمایل داشته باشند علت زرد بودن ادرار را بدانند. به همین دلیل نیاز است که در یک مقاله علت زرد بودن ادرار ، رنگ زرد پررنگ ادرار یا وجود رنگ‌ های دیگر در ادرار با دقت موشکافی و توضیح داده شود.

tel://02188776801

مشاورین ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر نامداری آماده پاسخگویی به سؤالات شما می‌باشند. لطفاً از طریق شماره تماس ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱  تماس حاصل نمایید.

رنگ ادرار به طور منظم از شفاف تا زرد کم رنگ در تغییر است؛ اما وقوع برخی رخدادها می‌توانند رنگ ادار را تغییر دهند. به عنوان مثال، غذا هایی مانند چغندر، شاه توت و باقلا می‌توانند ادرار را صورتی یا قرمز یا علت ادرار زیاد نیز میتوانند باشند.

و برخی از داروها می‌توانند به ادرار رنگ‌ هایی مانند نارنجی یا سبز مایل به آبی بدهند. رنگ غیر معمول ادرار همچنین می‌تواند نشانه‌ ای از ابتلای به یک بیماری مزمن یا حاد باشد.

مطالعه بیشتر: جهت آشنایی با دلیل انواع بوی بد ادرار کلیک کنید.

به عنوان مثال، ابتلای به برخی از عفونت‌ های دستگاه ادراری می‌توانند ادرار را به رنگ سفید شیری درآورد. همچنین ابتلای افراد به سنگ کلیه، برخی سرطان‌ ها و سایر بیماری‌ ها گاهی اوقات موجب تغییر رنگ ادرار به قرمز می‌شود.

رنگ ادرار نشانه چیست؟

رنگ ادرار نشانه چیست؟ ادرار شما می‌تواند حامل پیامی برای شما باشد. ادرار و دفع بخشی از زندگی روزمره را تشکیل می‌دهد. از آنجایی که این فرایند بسیار معمولی است، ما احتمالاً توجه زیادی به آنچه که هنگام تخلیه مثانه بیرون می‌آید، نمی‌کنیم؛ اما رنگ ادرار در واقع می‌تواند پیام‌ هایی را در مورد بدن ما به ما منتقل کند.

رنگ ادرار نشانه چیست؟

رنگ ادرار می‌تواند چیزهای زیادی در مورد آنچه در بدن ما می‌گذرد به ما بگوید. رنگ ادرار می‌تواند از شفاف تا زرد روشن تا ادرار زرد پررنگ یا تیره تا کهربایی یا قهوه‌ ای متغیر باشد.

حتی ادرار می‌تواند دارای رنگ‌ هایی مانند نارنجی، قرمز یا سبز باشد. در این مقاله به بررسی سؤال رنگ ادرار نشانه چیست؟ و همچنین علت زرد بودن ادرار یا دیگر رنگ‌ های آن می‌پردازیم.

علت زرد بودن رنگ ادرار (رنگ زرد ادرار نشانه چیست؟)

ادرار زمانی توسط کلیه‌ ها ساخته می‌شود که آن‌ها آب اضافی و مواد زائد را از خون تصفیه می‌کنند. مواد زائد و آب اضافی از خون به کلیه‌ ها، از دو لوله به نام حالب تا مثانه می‌رود.

مثانه ادرار را نگه می‌ دارد تا زمانی که آن را آزاد کنیم. معمولاً ادرار طبیعی به رنگ زرد کم رنگ تا کهربایی و شفاف است. از این رو اگر میخواهید بدانید رنگ ادرار نشانه چیست؟ علت زرد بودن رنگ ادرار به خاطر وجود مواد زائد بدن در آن می‌باشد.

مطالعه بیشتر : برای دریافت اطلاعات جامع در مورد بی اختیاری ادرار در مردان کلیک کنید.

علائم رنگ طبیعی ادرار متفاوت بوده و بستگی به مقدار آب مصرفی شما دارد. مایعات رنگ‌ دانه‌ های زرد موجود در ادرار را رقیق می‌کنند؛ بنابر این هر چه بیشتر مایعات مصرف کنید، ادرار شما شفاف‌ تر به نظر می‌رسد.

علائم تغییر رنگ ادرار

وقتی کمتر مایعات و آب دریافت می‌کنیم، رنگ زرد ادرار قوی‌ تر می‌شود. از این رو ادرار زرد پررنگ نشانه کم آبی بدن و عدم دریافت کافی مایعات است؛ اما ادرار می‌تواند رنگ‌ های بسیار فراتر از حد معمول مانند موارد زیر را داشته باشد :

  • قرمز
  • آبی
  • سبز
  • نارنجی
  • قهوه‌ای تیره
  • سفید ابری

در داشتن موارد زیر به پزشک خود مراجعه کنید تا بدانید رنگ ادرار نشانه چیست؟

1- وجود خون در ادرار

این پدیده در عفونت‌ های مجاری ادراری و ابتلای به سنگ کلیه رایج است. این مشکلات اغلب موجب بروز درد در فرد مبتلا می‌شوند. همچنین خونریزی بدون درد ممکن است نشانه ابتلا به یک بیمار جدی‌ تر مانند سرطان باشد.

2- ادرار تیره یا نارنجی

این رنگ می‌تواند نشانه این باشد که کبد شما به درستی کار نمی‌کند، به خصوص اگر مدفوع پریده رنگ و پوست و چشمان شما زرد باشد.

علت تغییر رنگ ادرار

تغییر رنگ ادرار نشانه چیست؟ تغییر رنگ ادرار در بیشتر مواقع در اثر دریافت برخی دارو ها، غذا ها یا رنگ‌ های غذایی ایجاد می‌شود. گاهی اوقات این تغییر رنگ به دلیل ابتلا به یک بیماری ایجاد می‌شود.

علت زرد بودن رنگ ادرار

در اینجا چند رنگ غیر معمول ادرار به همراه عواملی که می‌توانند باعث ایجاد آن‌ ها شوند، آورده شده است. به خاطر داشته باشید که رنگ‌ ها می‌توانند در ذهن افراد مختلف، کمی متفاوت به نظر برسند. به عنوان مثال، آنچه برای شما قرمز به نظر می‌رسد ممکن است برای شخص دیگری نارنجی به نظر برسد.

مطالعه بیشتر: اگر علاقمند به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد علت ادرار زیاد در شب هستین کلیک کنید.

1- ادرار قرمز یا صورتی

ادرار قرمز همیشه نشانه به ابتلا یک بیماری خطرناک نیست. ادرار قرمز یا صورتی می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • خون

بیماری‌ هایی که می‌توانند باعث پدیدار شدن خون یا رنگ خون در ادرار شوند شامل بزرگ شدن پروستات، تومور هایی که سرطانی نیستند و سنگ کلیه و کیست می‌باشند. ابتلا به برخی از سرطان‌ ها نیز می‌توانند باعث ایجاد خون در ادرار شوند. ورزش‌ های سخت مانند دویدن در مسافت طولانی نیز می‌تواند باعث بروز این خونریزی در افراد ورزشکار شود.

  • دریافت مواد غذایی

خوراکی‌ هایی مانند چغندر، شاه توت و ریواس می‌توانند رنگ ادرار را قرمز یا صورتی کنند. مصرف داروهای درمانی: یک داروی سل به نام ریفامپین (ریفادین، ریماکتان) می‌تواند رنگ ادرار را قرمز مایل به نارنجی کند.

داروی ضد درد مجاری ادراری به نام فنازوپیریدین (پیریدیوم) نیز همینطور است و موجب ایجاد رنگی قرمز فام می‌شود. داروهای یبوست که حاوی ترکیب سنا هستند نیز می‌توانند این تغییر رنگ را ایجاد کنند.

2- ادرار نارنجی رنگ

بروز رنگ نارنجی در ادرار می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • مصرف دارو ها

فنازوپیریدین و برخی از دارو های درمان کننده بیماری یبوست می‌توانند رنگ ادرار را نارنجی کنند. داروی سولفاسالازین (آزولفیدین) که دارویی است که تورم و تحریک را کاهش دهد، می‌تواند رنگ نارنجی ادرار را ایجاد کند. برخی از دارو های شیمی درمانی در درمان سرطان نیز می‌توانند رنگ ادرار را نارنجی کنند.

  • ویتامین‌ ها

برخی ویتامین‌ ها مانند A و B-12 می‌توانند ادرار را به رنگ نارنجی یا زرد – نارنجی در آورند.

  • ابتلا به بیماری‌ های مختلف

ادرار نارنجی رنگ می‌تواند نشانه مشکل کبد یا مجرای صفراوی باشد، به ویژه اگر مدفوع روشنی نیز دارید این احتمال بیشتر خواهد شد. کم آبی همچنین می‌تواند ادرار شما را به رنگ نارنجی درآورد.

ادرار آبی یا سبز

ادرار آبی یا سبز ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود :

  •  رنگ‌ ها

برخی از رنگ‌ های غذایی با رنگ روشن می‌توانند باعث سبز شدن رنگ ادرار شوند و شاید جای سوا باشد که رنگ ادرار نشانه چیست، رنگ‌ های مورد استفاده در برخی از آزمایش‌ های کلیه و مثانه می‌توانند ادرار را آبی رنگ کنند.

  •  مصرف دارو ها

دارویی برای افسردگی به نام آمی تریپتیلین نیز می‌تواند ادرار را سبز مایل به آبی نشان دهد. داروی مورد استفاده برای زخم و رفلاکس معده به نام سایمتیدین (Tagamet HB) نیز همینطور کارکرد را دارد. یک داروی مدر به نام تریامترن (Dyrenium) نیز می‌تواند ادرار را به رنگ سبز مایل به آبی درآورد.

 ادرار ممکن است به دلیل مصرف دارویی کاربردی برای تسکین درد و علائم آرتریت به نام ایندومتاسین (Indocin، Tivorbex) سبز شود. ادرار سبز همچنین می‌تواند ناشی از مصرف داروی پروپوفول (دیپروان) باشد. این دارو دارویی قوی است که به افراد کمک می‌کند قبل از جراحی بخوابند یا آرام شوند.

  • ابتلا به بیماری‌ های مختلف

یک بیماری نادر و خوش خیم خانوادگی به نام هیپرکلسمی می‌تواند باعث ایجاد رنگ آبی در ادرار کودکان شود. عفونت‌ های دستگاه ادراری ناشی از انواع خاصی از باکتری‌ ها نیز می‌توانند باعث ایجاد ادرار سبز رنگ شوند.

ادرار قهوه‌ ای رنگ

ادرار قهوه‌ ای رنگ می‌تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • غذا

خوردن زیاد باقلا، ریواس یا آلوئه می‌تواند باعث ایجاد رنگ قهوه‌ای تیره در ادرار شود.

  • مصرف دارو ها

برخی از داروهایی که می‌توانند ادرار را تیره کنند شامل موارد زیر می‌باشند:

●       کلروکین و پریماکین که  بیماری مالاریا را درمان و از بروز  آن پیشگیری می‌کند.

●       آنتی‌بیوتیک‌هایی شامل مترونیدازول (Flagyl، Metrocream، و …) و نیتروفورانتوئین (Furadantin، Macrobid و …).

●       داروهای یبوست حاوی سنا (Senokot، Ex-Lax و …).

●       متوکاربامول (Robaxin) و دیگر داروهای شل کننده عضلانی.

●       داروی تشنج: فنی توئین (Dilantin، Phenytek).

●       داروهایی خانواده استاتین ( آتورو استاتین، سیمواستاتین( که باعث کاهش کلسترول خون افراد مصرف کننده می‌شوند.

  • ابتلا به بیماری‌ های مختلف

 ابتلا به برخی از اختلالات کبد و کلیه و برخی عفونت‌های مجاری ادراری می‌توانند رنگ ادرار را قهوه‌ای تیره کنند. همچنین خونریزی در داخل بدن که هموراژی نامیده شود و گروهی از بیماری‌ها که عمدتاً پوست یا سیستم عصبی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و پورفیری نام دارند، می‌توانند باعث قهوه‌ای شدن رنگ ادرار افراد مبتلا شوند.

مطالعه بیشتر : اگر علاقمند به داشتن اطلاعات بیشتر در مورد دلیل بوی بد ادرار هستین کلیک کنید.

  • آسیب ورزشی شدید

آسیب عضلانی ناشی از ورزش شدید می‌تواند باعث ادراری به رنگ چای یا کولا شود. همچنین وارد شدن آسیب می‌تواند منجر به آسیب کلیه و تغییر رنگ ادرار شود.

  • ادرار کدر

عفونت‌ های دستگاه ادراری و سنگ کلیه می‌توانند باعث کدر شدن رنگ ادرار شوند.

عوامل خطر در تغییر رنگ ادرار که به دلیل غذا یا دارو نیست، می‌تواند ناشی از ابتلای به یک بیماری جدی باشد. برخی از مواردی که شما را در معرض خطر قرار می‌دهد و می‌تواند بر رنگ ادرار تأثیر بگذارد شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سن : تومور های مثانه و کلیه که می‌توانند باعث دفع خون در ادرار شوند، در افراد مسن شایع‌ تر می‌باشند. مردان بالای 50 سال گاهی اوقات به دلیل بزرگ شدن غده پروستات، خون در ادرارشان یافت می‌شود.
  • سابقه ابتلای خانوادگی : اگر یکی از خویشاوندان خونی شما، مانند والدین، خواهر و برادر یا پدربزرگ و مادربزرگ ، بیماری کلیوی یا سنگ کلیه داشته باشد، احتمال ابتلای شما نیز به این بیماری‌ ها بیشتر است. هم بیماری کلیوی و هم سنگ کلیه می‌توانند باعث دفع خون از طریق ادرار شوند.
  • ورزش سخت: دوندگان ماراتن بیشتر در معرض خطر ناشی از این مورد هستند؛ اما هرکسی که به شدت ورزش می‌کند ممکن است دچار دفع خون در ادرار شود.

برای انجام درمان مشکل مجاری ادراری می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌ گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌ خوبی از درمان مشکلات مجاری ادراری اطمینان حاصل کرد.

سوالات متداول رنگ ادرار نشانه چیست

1- رنگ ادرار نشانه چیست؟

ادرار زمانی توسط کلیه‌ها ساخته می‌شود که آن‌ها آب اضافی و مواد زائد را از خون تصفیه می‌کنند. مواد زائد و آب اضافی از خون به کلیه‌ها، از دو لوله به نام حالب، تا مثانه می‌رود. مثانه ادرار را نگه می‌دارد تا زمانی که آن را آزاد کنیم. معمولاً ادرار طبیعی به رنگ زرد کم رنگ تا کهربایی و شفاف است

2- فرایند درمان تغییر رنگ ادرار به چه صورت است؟

برنامه درمانی توصیه‌ شده توسط پزشک بستگی به دلیل غیر طبیعی بودن رنگ ادرار مثلاً ادرار زرد پررنگ دارد. برای اطلاعات بیشتر درباره تشخیص، گزینه‌ های درمانی و چشم‌ انداز بلندمدت خود، نیاز است که با پزشک خود صحبت و همفکری کنید. در برخی موارد تغییرات ساده در شیوه زندگی ممکن است تنها اقدامی ‌باشد.

منبع مقاله :

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/urine-color/

https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/15357-urine-changes

https://www.healthline.com/health/urine-color-chart

مقالات مرتبط

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام و خسته نباشید
    ادرار من سه روز هستش که زرد رنگ می باشد چکار کنم
    تشکر

    پاسخ
    • سلام تشکر

      رنگ زرد ادرار ممکن است نشانه کم آبی، مصرف برخی داروها یا غذاها، یا بیماری کبدی باشد.
      برای تشخیص دقیق علت تغییر رنگ ادرار، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.
      جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره ۰۹۱۰۷۵۸۵۳۵۸ تماس حاصل کنید.

      پاسخ
  • سلام دکتر نامداری
    مدتی هست که در زمان ادرار مثانه ام درد میکند و هرزگاهی بجای ادرار خون میبینم الانم ادرارم به زرد تبدیل شده علت چیه؟

    پاسخ
    • سلام وقت شما بخیر
      درد مثانه و خون در ادرار ممکن است نشانه‌ای از مشکلات مختلف باشند. برای تشخیص دقیق علت درد مثانه و خون در ادرار، بهتر است به پزشک متخصص ارولوژی مراجعه کنید و تست‌های لازم را انجام دهید.
      پزشک ممکن است از شما بخواهد که ادرار و خون خود را برای آزمایش بدهید، یا از روش‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی، اکسری یا سیستوسکوپی استفاده کند.
      جهت دریافت مشاوره با ما تماس حاصل فرمائید
      شماره تماس: ۰۹۱۰۷۵۸۵۳۵۸

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید