سرطان پروستات | علائم و درمان فوری

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. سرطان پروستات | علائم و درمان فوری

در این مقاله به صورت کامل در مورد سرطان پروستات صحبت میکنیم و از علائم و عوارض و بهترین روش های درمانی مطلع خواهید شد. بسیاری از سرطان‌ های پروستات به کندی رشد کرده و به غده پروستات یعنی جایی که ممکن است آسیب جدی به فرد مبتلا وارد نکنند، محدود می‌مانند. با این حال، در حالی که برخی از انواع سرطان پروستات به کندی رشد می‌کنند و ممکن است به حداقل درمان یا حتی بدون درمان نیاز داشته باشند.

tel://02188776801

 

پروستات چیست؟  پروستات یک غده گردویی شکل کوچک در مردان است که مایع منی را تولید می‌کند که اسپرم را تغذیه و حمل می‌کند. سرطان پروستات یکی از شایع‌ ترین انواع سرطان در دنیا است.

انواع دیگر این بیماری تهاجمی هستند و می‌توانند به سرعت در بدن فرد مبتلا به آن پخش شده و گسترش یابند.در سرطان پروستات که در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و زمانی که هنوز به غده پروستات محدود می‌شود، بهترین شانس را برای درمان موفقیت آمیز وجود دارد.

 

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات ممکن است در مراحل اولیه خود هیچ علامت یا علامتی ایجاد نکند. این بیماری که پیشرفته‌ تر است ممکن است علائم و نشانه‌ هایی مانند موارد زیر را داشته باشد:

  • علائم سرطان پروستاتبروز مشکلاتی در دفع ادرار
  • کاهش کالیبر و نیرو در جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • وجود خون در منی
  • درد استخوانی
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • بروز اختلال در نعوظ

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن هرگونه علائم و نشانه‌ های مداوم ابتلا به سرطان پروستات که شما را نگران می‌کند، باید به پزشک معالج خود یا یک پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه و نگرانی‌های خود را با ایشان در میان بگذارید.

سرطان پروستات چیست

دلایل ابتلا به سرطان پروستات

مشخص نیست چه چیزی باعث ابتلا به سرطان پروستات می‌شود. دانشمندان می‌دانند که این بیماری زمانی شروع می‌شود که سلول‌ های پروستات تغییراتی در DNA خود ایجاد کنند.

DNA سلول حاوی دستور العمل‌ هایی است که به سلول می‌گوید چه کاری انجام دهد. این تغییرات به سلول‌ ها می‌گوید که سریع‌تر از سلول‌ های عادی رشد و تقسیم ‌شوند.

سلول‌ های غیرطبیعی زمانی که سلول‌ های دیگر می‌میرند، به زندگی خود ادامه می‌دهند . سلول‌ های غیرطبیعی تجمع یافته، توموری را تشکیل می‌دهند که می‌تواند رشد کرده و به بافت مجاور حمله کند. با گذشت زمان، برخی از سلول‌ های غیرطبیعی می‌ توانند جدا شده و به سایر قسمت‌ های بدن گسترش یابند (متاستاز).

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با قرص پرازوسین پروستات ، کلیک کنید .

 فاکتور های خطر در ابتلا به سرطان پروستات

عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند شامل موارد زیر می‌باشند:

سن بالا : خطر ابتلا به سرطان پروستات معمولاً با افزایش سن افزایش می‌یابد. این بیماری به طور قابل توجهی بعد از 50 سالگی شایع‌تر است.

نژاد : به دلایلی که هنوز مشخص نشده است، افراد سیاه‌پوست نسبت به سایر نژادها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات هستند. در افراد سیاه‌پوست، این بیماری نیز به احتمال زیاد تهاجمی یا پیشرفته است.

سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات : اگر یکی از خویشاوندان خونی، مانند پدر، برادر یا فرزند، مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده باشد، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری در شما افزایش یابد.

همچنین، اگر سابقه خانوادگی وجود ژن‌هایی دارید که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهند (BRCA1 یا BRCA2) یا سابقه خانوادگی بسیار قوی سرطان سینه، احتمال ابتلا به این بیماری در شما بیشتر است.

چاقی : احتمال ابتلا به سرطان پروستات در افرادی که چاق هستند در مقایسه با افرادی که وزن سالمی دارند بیشتر است، اگرچه مطالعات در این زمینه نتایج متفاوت و گاه متناقضی را در بر داشته است. در افراد چاق، سرطان به احتمال زیاد تهاجمی‌ تر است و احتمال بازگشت پس از درمان اولیه بیشتر است.

عوارض سرطان پروستات

عوارض سرطان پروستات و درمان‌ های آن شامل موارد زیر می‌باشد :

فرمی از سرطان پروستات که گسترش می‌یابد (متاستاز می‌کند) سرطان پروستات می‌تواند به اندام‌ های مجاور مانند مثانه شما سرایت کند یا از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی شما به استخوان‌ ها یا سایر اندام‌ ها برسد.

سرطان پروستات که به استخوان‌ ها گسترش می‌یابد می‌تواند باعث بروز درد و شکستگی استخوان شود. هنگامی که این بیماری به سایر نواحی بدن گسترش یابد، ممکن است همچنان به درمان پاسخ دهد و ممکن است کنترل شود، اما بعید است که به طور قطعی درمان و ریشه کن شود.

  • بی اختیاری ادرار

هم سرطان پروستات و هم درمان این بیماری می‌تواند باعث بی اختیاری ادرار شود. درمان بی اختیاری ادرار به نوع سرطان پروستات شما، شدت این بیماری و احتمال بهبود آن در طول زمان بستگی دارد. گزینه‌ های درمانی در این عارضه ممکن است شامل استفاده از دارو ها، کاتتر ها و جراحی باشد.

بی اختیاری ادرار

  • اختلال در نعوظ

 اختلال نعوظ می‌تواند ناشی از سرطان پروستات یا درمان آن، از جمله جراحی، پرتو درمانی یا هورمون درمانی باشد. داروها، دستگاه‌های خلاء که به نعوظ و جراحی کمک می‌کنند برای درمان اختلال نعوظ در دسترس و کارا هستند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با عمل پروستات با لیزر ، کلیک کنید .

تشخیص سرطان پروستات

برای تشخیص این بیماری در ابتدا یک غربالگری کلی وجود دارد و در ادامه در صورت غیرطبیعی بودن نتایج غربالگری آزمایش‌ های تکمیلی برای پیشگیری روند تشخیص انجام می‌شود.

غربالگری برای سرطان پروستات

آزمایش سرطان پروستات در مردان سالم و بدون علامت، روشی کم هزینه و تا حد زیادی کارا است که در مردان 50 ساله و بالاتر می‌تواند انجام شود.

اگر افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات یا دیگر فاکتورهای خطر ابتلا به این بیماری را داشته باشند، تأکید بیشتری برای انجام غربالگری در آن‌ها می‌شود. فرایند های غربالگری سرطان پروستات شامل موارد زیر می‌تواند باشد:

  • معاینه دیجیتال رکتوم (DRE)

 در این روش غربالگری سرطان پروستات، پزشک یک انگشت که با دستکش پوشیده و به روغن آغشته شده باشد را وارد ناحیه رکتوم فرد مشکوک به بیماری می‌شود و ناحیه پروستات را که در نزدیکی راست روده قرار دارد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

با یافتن نشانه‌ هایی از ناهنجاری در بافت، شکل یا اندازه غده پروستات، برای تکمیل فرایند تشخیص معمولاً آزمایش‌ های دیگری صورت می‌پذیرد.

  • آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA)

این آزمایش از طریق گرفتن خون صورت می‌پذیرد. در این روش غربالگری سرطان پروستات، نمونه خون از ورید  فرد گرفته می‌شود. در مرحله بعدی PSA، ماده‌ای که به طور طبیعی به وسیله غده پروستات شما تولید می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به طور طبیعی مقدار کمی PSA در جریان خون فرد مشکوک به این بیماری وجود دارد.  بالا بودن سطوح ژن اختصاصی پروستات می‌تواند نشانه‌ ای از عفونت، التهاب و یا بزرگ شدن پروستات یا سرطان پروستات باشد.

روش‌ های تشخیصی تخصصی سرطان پروستات

در شرایطی که در غربالگری سرطان پروستات یک ناهنجاری یافت شد،  معمولاً آزمایش‌ هایی متعاقب آن برای تعیین وجود یا عدم وجود این بیماری به کار گرفته می‌شود. این آزمایش‌ ها شامل موارد زیر هستند:

  • سونوگرافی

 در روش سونوگرافی ترانس رکتال، یک کاوشگر کوچک، به اندازه و شکل  یک سیگار ، وارد ناحیه رکتوم فرد آزمایش شونده می‌شود. این کاوشگر از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از غده پروستات بهره می‌گیرد.

  • تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

 در بعضی شرایط، ممکن است که پزشک معالج از روش اسکن MRI پروستات برای داشتن تصویری دقیق‌تر استفاده کند. معمولاً تصاویر حاصله از روش MRI به پزشک معالج در پیدا کردن روشی برای برداشتن نمونه‌های بافت ناشی از سرطان پروستات کمک شایانی خواهد کرد.

  • جمع‌ آوری نمونه بافت پروستات

 برای تعیین وجود سلول‌های سرطانی در پروستات  احتمال دارد از روش نمونه‌برداری از پروستات (بیوپسی پروستات) استفاده شود.  روش بیوپسی پروستات با  یک سوزن نازک که برای جمع‌آوری بافت به پروستات وارد می‌شود، صورت می‌پذیرد. نمونه بافت گرفته‌شده در آزمایشگاه برای تعیین وجود سلول‌های سرطانی در پروستات مورد بررسی قرار می‌گیرد.

درمان سرطان پروستات

روش‌ های درمان سرطان پروستات به فاکتورهای گوناگونی نظیر میزان رشد سرطان، انتشار این مورد و سلامت کلی فرد مبتلا به این بیماری، همچنین مزایای بالقوه یا عوارض جانبی درمان بستگی دارد.

1 – جراحی برای برداشتن پروستات

جراحی برای درمان سرطان پروستات شامل برداشتن غده پروستات (پروستاتکتومی رادیکال)، برخی از بافت‌ های اطراف و چند غدد لنفاوی است.

جراحی یک گزینه مطلوب برای درمان این بیماری است که محدود به پروستات است. گاهی اوقات برای درمان سرطان پیشرفته پروستات در ترکیب با سایر درمان‌ ها استفاده می‌شود.

2 – پرتو درمانی

 در روش پرتو درمانی از انرژی پرقدرت پرتو ها برای از بین بردن سلول‌ های سرطانی استفاده می‌شود. درمان‌ های پرتو درمانی این بیماری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تشعشعی که از خارج از بدن شما می‌آید (پرتو دهی خارجی).
  • پرتودهی در داخل بدن (براکی تراپی).

3 – سرما درمانی یا گرم کردن بافت پروستات

درمان‌های فرسایشی بافت پروستات را با استفاده از عواملی مانند سرما یا گرما از بین می‌برند. گزینه‌ های درمان پروستات ممکن است شامل کرایوتراپی و گرم کردن بافت پروستات با استفاده از پرتو اولتراسوند متمرکز با شدت بالا (HIFU) باشد.

4 – هورمون درمانی

 هورمون درمانی، روشی درمانی برای متوقف کردن بدن شما از تولید هورمون مردانه تستوسترون است. سلول‌ های سرطانی پروستات برای زندگی و رشد خود نیاز به تستوسترون دارند.

5 – شیمی درمانی

 در روش شیمی درمانی از مصرف دارو برای کشتن سلول‌های در حال رشد سریع سرطان پروستات استفاده می‌کند. شیمی درمانی می‌تواند از طریق تزریق در ورید بازو یا مصرف خوراکی قرص انجام شود. شیمی درمانی همچنین ممکن است گزینه‌ ای برای سرطان‌ هایی باشد که به هورمون درمانی پاسخ نمی‌دهند.

6 – ایمونوتراپی

سیستم ایمنی بدن ما که با خیلی از بیماری‌ها مبارزه می‌کند ممکن است به این بیماری حمله نکند زیرا سلول‌ های سرطانی پروتئین‌ هایی تولید می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند از حملات سلول‌ های سیستم ایمنی پنهان شده و در امان بمانند. ایمونوتراپی با تداخل در این فرآیند مکانیسم مورد نظر خود را اعمال می‌کند.

7 – درمان دارویی هدفمند

درمان‌ های دارویی هدفمند بر روی ناهنجاری‌ های خاص موجود در سلول‌ های سرطانی تمرکز دارند. با مسدود کردن این ناهنجاری‌ ها، درمان‌ های دارویی هدفمند می‌توانند باعث مرگ سلول‌ های سرطانی شوند.

8 – التهاب وزیکول سیمنال

التهاب وزیکول‌ های منی یک بیماری مردانه است که اغلب با التهاب غده پروستات و اورتریت همراه است.عفونت وزیکول سمینال را می‌توان با دریافت آنتی‌ بیوتیک‌ ها درمان کرد تا به بهبود سریع کمک کند و عواقبی به جا نگذارد.

9 – درد وزیکول سمینال

وزیکول سمینال می‌تواند باعث درد در ناحیه تحتانی شکم، کیسه بیضه، آلت تناسلی یا صفاق، انزال دردناک و  وجود خون در مایع منی شود. معمولاً این عارضه با آنتی بیوتیک درمان می‌شود، اگرچه ممکن است در موارد پیچیده نیاز به تخلیه جراحی داشته باشد.

10 – درمان کیست سمینال وزیکول

درمان کیست سمینال وزیکول عمدتاً بر مبنای دریافت دارو است. استفاده از آنتی‌ بیوتیک‌ های مناسب که تأثیر خوبی بر نوع پاتوژن دارد، اغلب به ترکیب دو یا چند آنتی‌ بیوتیک نیاز دارد، حتی آنتی‌ بیوتیک‌ های تزریقی مانند آگمنتین به علاوه جنتامایسین یا سفوتاکسیم به اضافه توبرامایسین امروزه برای این منظور به کار می‌روند.

روش مصرف به این صورت است که دوزهای بالا به مدت حدود 7 روز استفاده می‌شود، سپس  درمان با دریافت مصرف خوراکی دارو با دوزهای متوسط به مدت 10-14 روز ادامه می‌یابد.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با علت بزرگ شدن پروستات، کلیک کنید .

علاوه بر این، پزشک ممکن است ترکیب با کورتیکو استروئیدهای ضد التهابی (در صورت عدم وجود موارد منع مصرف خاص) را به صورت خوراکی برای حدود 7-10 روز در نظر بگیرد.

برای تسکین درد عمومی می‌توان از پاراستامول، تسکین درد عضلات صاف با داروهای حاوی اسپاسماورین، اسپاسفون استفاده کرد. اگر علت التهاب بیضه باکتری سل باشد، درمان اختصاصی با داروهای ضد سل لازم است.

درمان وزیکول‌ های سمینال با جراحی زمانی که عوارض آبسه وزیکول منی تشخیص داده شود یا درمان آنتی‌ بیوتیکی بی‌اثر باشد، استفاده می‌شود. روش‌ های رایج جراحی در درمان وزیکول‌های منی، تخلیه وزیکول‌های منی در صورت وجود آبسه و برداشتن وزیکول‌های منی است.

سؤالات متداول سرطان پروستات

1- علائم سرطان پروستات چیست؟

ممکن است در مراحل اولیه خود هیچ علامت یا علامتی ایجاد نکند. سرطان پروستات که پیشرفته‌ تر است ممکن است علائم و نشانه‌ هایی مانند  بروز مشکلاتی در دفع ادرار، کاهش نیرو در جریان ادرار، وجود خون در ادرار، وجود خون در منی، درد  در ناحیه استخوان، کاهش وزن بدون دلیل و  بروز اختلال در نعوظ را در پی داشته باشد.

2- بهترین روش‌ های درمان سرطان پروستات چیست؟

عمل جراحی، ایمونو تراپی، درمان هدفمند، شیمی درمانی، پرتودرمانی، هورمون درمانی، سرما و گرمادرمانی

3- التهاب وزیکول سیمنال چیست؟

التهاب وزیکول‌های منی یک بیماری مردانه است که اغلب با التهاب غده پروستات و اورتریت همراه است. وزیکول سمینال را می‌توان با دریافت آنتی‌ بیوتیک‌ ها درمان کرد تا به بهبود سریع کمک کند و عواقبی به جا نگذارد.

برای انجام درمان سرطان پروستات می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌ خوبی از موفق بودن درمان سرطان پروستات اطمینان حاصل کرد.

منبع مقاله:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/prostate-cancer/diagnosis-treatment/drc-20353093

https://www.vinmec.com/en/news/health-news/how-to-treat-cystitis/

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید