درمان هیپوسپادیاس در کودکان

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. درمان هیپوسپادیاس در کودکان

هیپوسپادیاس در نوزاد پسر و کودکان چیست؟

هیپوسپادیاس عارضه است که در آن دهانه مجرای ادرار نوزاد و یا کودک پسر در نوک آلت تناسلی قرار نداشته باشد که میتوان با عمل هیپوسپادیاس این مشکل را بر طرف کرد. مجرای ادرار لوله‌ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن هدایت می‌کند. در عارضه هیپوسپادیاس، انتهای لوله در قسمت زیرین آلت تناسلی قرار گرفته یا ممکن است در کیسه بیضه باشد. در این عارضه چین‌های پوست در بالای آلت تناسلی (پوست ختنه گاه) نیز به طور غیر طبیعی تشکیل می‌شود.

عمل هیپوسپادیاس هیپوسپادیاس می‌تواند از جریان طبیعی ادرار جلوگیری کرده و در مراحل بعدی زندگی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در جریان مایع منی شود. در نهایت شدید این عارضه می‌تواند منجر به ناباروری و عدم توانایی بچه دار شدن در فرد مبتلا شود.

از هر 150 نوزاد پسر یک نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً در بدو تولد تشخیص داده می‌شود. درمان هیپوسپادیاس معمولاً به عمل هیپوسپادیاس نیاز دارد، مگر اینکه شدت بروز این بیماری خیلی خفیف باشد. با انجام عمل هیپوسپادیاس می‌توان از بروز اختلالات بعدی که زندگی فرد مبتلا به هیپوسپادیاس را دستخوش عوارض متعددی می‌گردد جلوگیری کرد.

مطالعه بیشتر: جهت اطلاع از انواع عفونت های دستگاه ادراری در کودکان و درمان کلیک کنید.

 

علت هیپوسپادیاس در نوزاد پسر و کودکان چیست؟

هیپوسپادیاس مشکلی است که در پسرانی با آن به دنیا می‌آیند به صورت مادرزادی است. در این حالت این مشکل در طول رشد در رحم مادر اتفاق می‌افتد. همان‌طور که کودک در رحم رشد می‌کند، بافت زیر آلت تناسلی که بخشی از مجرای ادرار را تشکیل می‌دهد، به طور کامل بسته نمی‌شود.

پوست ختنه گاه به طور کامل رشد نمی‌کند. این باعث می‌شود که پوست ختنه گاه اضافی در قسمت بالایی آلت تناسلی باقی بماند در حالی که قسمت زیرین ختنه گاه و آلت تناسلی بدون پوست باقی می‌ماند.

tel://02188776801

کدام کودکان در معرض خطر ابتلا به هیپوسپادیاس هستند؟

این گروه بیشتر در معرض خطر ابتلا به هیپوسپادیاس در دوران نوزادی یا کودکی قرار دارند اگر :
1-  مادر مسنی داشته باشند
2- دارای پدری با سابقه ابتلا به بیماری‌های مجاری ادراری یا تناسلی باشند
3- زود به دنیا بیایند (زایمان زودرس)
4- هنگام تولد وزن کمی داشته باشند
5- دوقلو باشند
6- مادری داشته باشند که در دوران بارداری دیابت داشته باشد (دیابت بارداری)
7- قبل از تولد در معرض دود سیگار دست دوم و آفت‌کش‌ها قرار داشته باشند.

علائم هیپوسپادیاس در کودکان چیست؟

علائم هیپوسپادیاس در کودکان ممکن است در هر کودک کمی متفاوت و گوناگون باشد. علائم هیپوسپادیاس در کودکان می‌توانند شامل موارد زیر باشند:
1- ظاهر غیر طبیعی پوست ختنه گاه و آلت تناسلی
2- جهت غیر طبیعی جریان ادرار
3- انتهای آلت تناسلی که به سمت پایین خم می‌شود

علائم هیپوسپادیاس می‌تواند مانند سایر بیماری‌ها به نظر برسد و تشخیص اولیه آن سخت باشد. از این رو از فرزندتان بخواهید همراه با شما برای تشخیص به پزشک خود مراجعه کند و با بیان علائم این عارضه و معاینه پزشک به افتراق این بیماری‌ها از سایر مشکلات مجاری ادراری و تناسلی کمک شایانی بنماید.

عوارض هیپوسپادیاس در کودکان شامل چه مواردی است؟

عوارض هیپوسپادیاس در کودکاناگر عوارض هیپوسپادیاس در کودکان درمان نشود، کودک شما ممکن است مشکلاتی مانند موارد زیر را تجربه کند:

1- جریان غیر طبیعی ادرار : با ابتلا به هیپوسپادیاس جریان ادرار ممکن است در جهت منفذ باشد، مثلاً به سمت پایین یا ممکن است در جهات مختلف کودک ادرار کند.
2- انحنای آلت تناسلی: همان‌طور که کودک شما رشد می‌کند، آلت تناسلی او ممکن است دچار انحنا شود. این امر می‌تواند باعث مشکلات جنسی در مراحل بعدی زندگی فرد مبتلا به هیپوسپادیاس شود.
3- در ابتلای به عارضه هیپوسپادیاس اگر دهانه مجرای ادرار به کیسه بیضه یا پرینه نزدیک‌تر باشد، ممکن است فرزند شما در مراحل بعدی زندگی با مشکل باروری مواجه شود.

چه زمانی باید با فرزندم به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فرزندتان موارد زیر را دارد لازم است که همراه با فرزند خود به پزشک مراجعه کنید:
1- علائم هیپوسپادیاس در کودکان که بهتر نمی‌شوند یا بدتر می‌شوند
2- علائم جدید هیپوسپادیاس

در حالی که عارضه هیپوسپادیاس معمولاً در بدو تولد تشخیص داده می‌شود، در برخی موارد برای چندین سال ممکن است تشخیص داده نشود. اگر نگران بروز عارضه هیپوسپادیاس در آلت تناسلی فرزندتان هستید، به یک پزشک معالج ماهر مثل متخصصین اورولوژی مراجعه کنید. برخی از موارد هیپوسپادیاس نیز با بیضه‌های نزول نکرده همراه است و در این موارد درمان این بیماری را مشکل‌تر می‌سازد.

عارضه هیپوسپادیاس در کودکان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای درمان هیپوسپادیاس در کودکان در ابتدا پزشک معالج در مورد علائم و سابقه ابتلای کودک شما به بیماری‌های مختلف سؤالات لازم را می‌پرسد. او همچنین ممکن است در مورد سابقه ابتلای خانوادگی شما بپرسد. جدای از موارد یاد شده پزشک معالج کودک شما را معاینه فیزیکی می‌کند. معاینه فیزیکی هیپوسپادیاس شامل نگاه کردن به آلت تناسلی و پوست ختنه گاه کودک شما خواهد بود.

مطالعه بیشتر: جهت اطلاع از بیماری اپیسپادیاس و روش درمان آن کلیک کنید.

درمان هیپوسپادیاس در کودکان چگونه انجام می‌شود؟

درمان هیپوسپادیاس در کودکان به علائم، سن و میزان سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. همچنین درمان هیپوسپادیاس در کودکان به شدت ابتلای کودک به این عارضه بستگی دارد. عارضه هیپوسپادیاس را می‌توان با جراحی برطرف کرد. عمل هیپوسپادیاس اغلب زمانی که نوزاد مبتلا به هیپوسپادیاس 6 تا 24 ماهه است انجام می‌شود.

این جراحی زمانی است که رشد آلت تناسلی به حداقل می‌رسد. از این رو کودک شما در بدو تولد نباید ختنه شود زیرا ممکن است برای جراحی هیپوسپادیاس و ترمیم آلت تناسلی به پوست ختنه گاه نیاز داشته باشد. در برخی موارد، بیش از یک عمل جراحی برای تکمیل ترمیم مورد نیاز است. از این رو نیاز است که با پزشک معالج فرزندتان در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی جراحی هیپوسپادیاس مشورت کنید.

مراقبت‌های بعد از عمل هیپوسپادیاس در بیمارستان

مراقبتهای بعد از عمل هیپوسپادیاس 1- کودک شما مایعات شفافی را دریافت خواهد کرد که مستقیماً به داخل ورید می‌رود (درمان داخل وریدی یا IV) و این روند تا زمانی که کودک شما بعد از عمل هیپوسپادیاس دوباره آماده خوردن و نوشیدن شود.
2- در صورت نیاز به آنتی بیوتیک، از طریق قطره تزریق می‌شود. همچنین ممکن است کودک شما نیاز به مصرف آنتی بیوتیک از راه خوراکی در خانه داشته باشد.
3- یکی دیگر ازمراقبتهای بعد از عمل هیپوسپادیاس به کودک شما به طور منظم داروی مسکن داده می‌شود.
4- ممکن است یک پانسمان در اطراف آلت تناسلی وجود داشته باشد. اگر از پانسمان استفاده شود، پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی ممکن است نیاز به تعویض پانسمان وجود داشته باشد.

مطالعه بیشتر: جهت اطلاع از روش های درمان تنگی مجرای ادرار کلیک کنید.

مدت زمانی که بعد از عمل هیپوسپادیاس کودک شما باید در بیمارستان بماند به موارد زیر بستگی دارد:
1- نوع هیپوسپادیاسی که دارند
2- سرعت بهبودی کودک شما بعد از عمل هیپوسپادیاس
3- اینکه چقدر راحت باشید که کودک خود را با کاتتر به خانه ببرید (اگر کاتتر دارند داشته باشند)

کارکنان بیمارستان (پزشکان، پرستاران و متخصصان) نحوه مراقبت از کاتتر در خانه را به شما آموزش خواهند داد. قبل از رفتن به خانه مطمئن شوید که دستورالعمل های ارائه شده توسط گروه درمانی را درک کرده‌اید و از مراقبتهای بعد از عمل هیپوسپادیاس درک کافی دارید. اگر مطمئن نیستید از گروه درمانی و پزشک معالج در مورد مسائل مد نظر خود توضیح بخواهید.

نکات کلیدی در مورد هیپوسپادیاس در کودکان

1- هیپوسپادیاس مشکلی است که در آن دهانه مجرای ادرار در نوک آلت تناسلی نیست. دهانه مجاری ادرار ممکن است در قسمت زیرین آلت تناسلی پایین تر باشد. یا ممکن است در کیسه بیضه باشد. پوست ختنه گاه آلت تناسلی نیز به طور غیر طبیعی تشکیل می‌شود.

2- هیپوسپادیاس مشکلی است که برخی از پسران با آن متولد می‌شوند و در طول رشد کودک در رحم اتفاق می‌افتد.

3- عارضه هیپوسپادیاس با عمل هیپوسپادیاس قابل رفع است. عمل هیپوسپادیاس اغلب زمانی که نوزاد 6 تا 24 ماهه است انجام می‌شود.

4- اگر کودک شما مبتلا به عارضه هیپوسپادیاس بود، نباید در بدو تولد ختنه شود؛ زیرا ممکن است برای ترمیم آلت تناسلی در عمل هیپوسپادیاس به پوست ختنه گاه نیاز باشد. در برخی موارد، بیش از یک عمل جراحی برای تکمیل ترمیم مورد نیاز است.

5- اگر این عارضه با روش‌هایی مانند عمل هیپوسپادیاس ترمیم نشود، ممکن است فرزند شما در آینده مشکلاتی مانند جریان غیر طبیعی ادرار، انحنای آلت تناسلی و ناباروری روبرو شود.

سؤالات متداول
1- هیپوسپادیاس چگونه عارضه‌ای است؟ هیپوسپادیاس عارضه است که در آن دهانه مجرای ادرار نوزاد و یا کودک پسر در نوک آلت تناسلی قرار نداشته باشد.
2- عمل هیپوسپادیاس چه زمانی انجام می‌شود؟ عمل هیپوسپادیاس اغلب زمانی که نوزاد مبتلا به هیپوسپادیاس 6 تا 24 ماهه است انجام می‌شود. این جراحی زمانی است که رشد آلت تناسلی به حداقل می‌رسد.
3- چرا نباید نوزاد ( یا کودک) مبتلا به هیپوسپادیاس در بدو تولد ختنه شود؟ اگر کودک شما مبتلا به عارضه هیپوسپادیاس بود، نباید در بدو تولد ختنه شود؛ زیرا ممکن است برای ترمیم آلت تناسلی در عمل هیپوسپادیاس به پوست ختنه گاه نیاز باشد.

 

منبع این مقاله:

https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=hypospadias-90-P02373
https://www.rch.org.au/kidsinfo/fact_sheets/hypospadias/

 

برای انجام عمل هیپوسپادیاس می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از عمل هیپوسپادیاس اطمینان حاصل کرد.

مقالات مرتبط

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام
    تشکر بابت محتوا و اطلاع رسانی خوبتون
    سوالی داشتم از آقای دکتر نامداری
    من سن 45 سال دارم که دوسال پیش باردار شدم الان پسر 3 ساله ام به بیماری هیپوسپادیاس مبتلا هست.
    آیا دلیل اینکه سنم بالا بوده میتونه این باشه که پسرم بهاین بیماری را گرفته؟
    درمان هیپوسپادیاس در کودکان آیا عوارضی میتونه داشته باشه

    پاسخ
    • سلام خدمت شما
      بالا رفتن سن میتونه یکی از دلایل مبتلا به بیماری هیپوسپادیاس در نوزاد پسر باشد.
      عوارض جراحی هیپوسپادیاس در کودکان ممکن است شامل عفونت، خونریزی، تورم، و در برخی موارد، نیاز به جراحی دوباره باشد.
      موفق باشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید