درمان عفونت دستگاه تناسلی کودکان پسر

در این مقاله درمان عفونت دستگاه تناسلی کودکان پسر و مشکلات دستگاه تناسلی ادراری کودکان پسر را به طور کامل بررسی میکنیم. ممکن است از زمان رشد جنین در معرض انواع آسیب‌ های احتمالی قرار داشته باشد. افراد ممکن است از اختلالات مادرزادی، سرطان، تروما، عفونت، التهاب، آسیب‌ های ایتروژنیک یا سایر بیماری‌ هایی رنج ببرند .

tel://02188776801

این رنج احتمال دارد منجر به آسیب یا از دست دادن اندام تناسلی ادراری شده و در نهایت نیاز به بازسازی داشته باشد. در ادامه به بررسی کامل این عفونت‌ ها و موارد زیر می‌پردازیم.

  • درمان عفونت دستگاه تناسلی کودکان پسر
  • علت درد ناحیه تناسلی در کودکان پسر
  • علت خون امدن از دستگاه تناسلی نوزاد پسر
  • درد هنگام ادرار نوزاد پسر و ترشح در کودکان پسر
  • علائم عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI) کودکان

عفونت‌ های دستگاه ادراری (UTI) در کودکان

بروز عفونت مجاری ادراری در کودکان پسر نتیجه ورود باکتری‌ ها به مثانه و ماندن در آن ناحیه است. عفونت ادراری در کودکان، به ویژه در پسران ختنه نشده رایج است. باکتری اشرشیا کولی ( (E. Coli) که مسئول بیش از 75 درصد عفونت‌ های ادراری است، هر 20 دقیقه در مثانه دو برابر می‌شود.

عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI)

این امر به این معنا است که اگر 100 باکتری اشرشیا کولی در مثانه وجود داشته باشد و شما سه ساعت صبر کنید تا به دستشویی بروید، بیش از 50000 باکتری در مثانه خود خواهید داشت. هر چه تعداد باکتری‌ ها در مثانه بیشتر باشد و مدت زمان بیشتری در مثانه بماند، احتمال ابتلای شما به عفونت‌ های دستگاه ادراری بیشتر می‌شود.

عفونت‌ های دستگاه ادراری مکرر کودکان چیست؟

برخی از پسران بارها و بارها به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند که به آن‌ها عفونت ادراری راجعه می‌گویندو برای درمان عفونت دستگاه تناسلی کودکان پسر حتما باید اقدامات سریع داشت. در صورت عدم درمان، عفونت ادراری مکرر می‌تواند باعث آسیب کلیه شود، به خصوص در کودکان کمتر از 6 سال. مهم است که علائم این عفونت‌ها را بشناسید و از کودک خود کمک بگیرید.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با پماد برای التهاب ناحیه تناسلی مردان  کلیک کنید .

انواع عفونت‌ های دستگاه ادراری (UTI) کودکان

عفونت‌ های دستگاه ادراری (UTI) در کودکان نسبتاً شایع است، اما معمولاً جدی نیستند. این عفونت‌ ها را می‌توان به طور مؤثر با آنتی‌ بیوتیک درمان کرد. عفونت‌ های دستگاه ادراری در کودکان ممکن است به صورت زیر طبقه بندی شود:

  • عفونت ادراری فوقانی: اگر عفونت در کلیه یا عفونت حالب، لوله‌های متصل‌کننده کلیه به مثانه بروز پیدا کند.
  • عفونت‌ های دستگاه ادراری تحتانی: اگر عفونت در مثانه (سیستیت) یا عفونت مجرای ادرار ( لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌برد) بروز پیدا کند و موجب علت درد ناحیه تناسلی در کودکان پسر شود.

علائم عفونت‌ های دستگاه ادراری (UTI) کودکان

تشخیص اینکه آیا کودک شما عفونت ادراری دارد یا نه ممکن است دشوار باشد، زیرا علائم این بیماری احتمال دارد مبهم بوده و کودکان خردسال نمی‌توانند به راحتی احساس خود را بیان کنند. علائم عمومی که ممکن است نشان دهد حال کودک شما خوب نیست شامل موارد زیر می‌باشند:

  • درجه حرارت بالا (تب)
  • استفراغ
  • خستگی و کمبود انرژی (بی حالی)
  • تحریک‌پذیری
  • کم‌اشتهایی
  • عدم افزایش وزن مناسب
  • در کودکان بسیار کوچک، زردی پوست و سفیدی چشم (یرقان)

علائم خاص‌تر که نشان می‌دهد کودک شما ممکن است مبتلا به عفونت‌ مجاری ادراری و باید حتما درمان عفونت دستگاه تناسلی کودکان پسر  صورت بگیرد و شامل موارد زیر می‌باشند:

  • درد یا احساس سوزش هنگام ادرار کردن (درد هنگام ادرار نوزاد پسر)
  • نیاز به دفع مکرر
  • به عمد ادرار خود را نگه می‌دارند
  • تغییر در عادات معمولی دفع ادرار، مانند خیس کردن خود یا خیس کردن تخت
  • درد در شکم، پهلو یا پایین کمر
  • دفع ادرار با بوی نامطبوع
  • این مشکل می تواند علت خون امدن از دستگاه تناسلی نوزاد پسر باشد.
  • ادرار ابری

درمان عفونت دستگاه تناسلی کودکان پسر

اکثر عفونت‌ های ادراری دوران کودکی طی 24 تا 48 ساعت پس از درمان با آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شوند و هیچ مشکل طولانی‌ مدتی را در کودک ایجاد نمی‌کنند. در بسیاری از موارد، درمان عفونت دستگاه تناسلی کودکان پسر شامل مصرف قرص‌ های آنتی‌بیوتیکی در خانه توسط کودک شما می‌شود.

درمان عفونت دستگاه تناسلی کودکان پسر

برای احتیاط، نوزادان زیر سه ماه. افراد مسن و کودکان با علائم شدیدتر معمولاً برای چند روز در بیمارستان بستری می‌شوند تا آنتی‌ بیوتیک‌ ها را برای درمان عفونت دستگاه تناسلی کودکان پسر به طور مستقیم و وریدی دریافت کنند ( آنتی‌ بیوتیک‌ های داخل وریدی ).

  • بیضه نزول نیافته

بیضه‌ ای که قبل از تولد در محل مناسب خود در کیسه بیضه به سمت پایین حرکت نمی‌کند، بیضه نزول نکرده می‌گویند. این عارضه همچنین به عنوان کریپتورکیدیسم شناخته می‌شود. بیشتر اوقات، این مشکل فقط در یک بیضه رخ می‌دهد اما گاهی اوقات هر دو بیضه تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

بیضه نزول نیافته

بیضه نزول نکرده در نوزادان نارس بیشتر از نوزادان به دنیا آمده در زمان طبیعی است. بیضه نزول نکرده اغلب در عرض چند ماه پس از تولد نوزاد خود به‌ خود به سمت پایین حرکت می‌کند.

اگر کودک شما یک بیضه نزول نکرده دارد که خود به‌ خود اصلاح نمی‌شود، می‌توان جراحی را برای حرکت بیضه به داخل کیسه بیضه انجام داد. در کنار عمل جراحی می‌توان از روش‌ های مکملی مانند هورمون درمانی بهره گرفت.

  • فتق بیضه

فتق بیضه زمانی رخ می‌دهد که بافتی مانند بخشی از روده از یک نقطه ضعیف در عضلات شکم بیرون بزند. برآمدگی ایجاد شده می‌تواند دردناک باشد، به خصوص زمانی که سرفه می‌کنید، خم می‌شوید یا یک جسم سنگین را بلند می‌کنید. با این حال، بسیاری از فتق‌ ها باعث درد نمی‌شوند.

فتق بیضه

اگر برآمدگی فتق قرمز، بنفش یا تیره شد یا اگر متوجه علائم یا نشانه‌ های دیگری از فتق خفه‌شده شدید، فوراً باید به اورژانس یا یک اورولوژیست مراجعه کرد.اگر برآمدگی دردناک یا قابل توجهی در کشاله ران خود در دو طرف استخوان شرمگاهی دارید، به پزشک مراجعه کنید.

این برآمدگی زمانی که ایستاده‌اید بیشتر قابل توجه است و معمولاً اگر دست خود را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید، می‌توانید آن را احساس کنید.

  • تکرر ادرار در کودکان

مثانه بیش فعال می‌تواند باعث بی‌ اختیاری ادرار شود که آزاد شدن غیر ارادی ادرار است. کودکان و همچنین بزرگسالان ممکن است مثانه بیش فعال داشته باشند. اگرچه هر کودک منحصر به‌ فرد است، اما اکثر کودکان می‌توانند در ۴ سالگی در طول روز و در ۵ یا ۶ سالگی در طول شب بدون نیاز به دفع ادرار باقی بمانند.

کودک مبتلا به مثانه بیش فعال نیاز به ادرار مکرر دارد و گاهی اوقات ممکن است نیاز فوری باشد. آن‌ها ممکن است قبل از شروع جریان ادرار به توالت نرسند.برای هرسال بعد از 5 سالگی، تعداد موارد مثانه بیش فعال 15٪ کاهش می‌یابد.

همچنین کودک ممکن است یاد بگیرد که به موقع به سیگنال‌ های بدن برای ادرار کردن پاسخ دهد یا ظرفیت مثانه ممکن است با گذشت زمان افزایش یابد. همچنین در تمرین مثانه، کودک از تمریناتی برای تقویت و هماهنگی عضلات مجرای ادرار و مثانه برای کنترل ادرار استفاده می‌کند.

چنین تمریناتی به کودک می‌آموزد که هنگام دوری از توالت از ادرار کردن جلوگیری کرده و میل به دفع ادرار را پیش‌بینی کند. تکنیک‌های اضافی برای کمک به مثانه بیش فعال شامل موارد زیر می‌باشند:

  • اجتناب از مصرف به ویژه شبانه کافئین یا سایر موادی که ممکن است مثانه بیش فعال را تشویق کند
  • استفاده از دفع ادرار به موقع، یا ادرار کردن بر اساس برنامه به عنوان مثال، هر دو ساعت یک‌بار
  • اتخاذ عادات ادراری سالم، مانند صرف زمان کافی برای ادرار کردن و شل کردن عضلات در هنگام ادرار کردن
  • همچنین از داروهایی برای کاهش تکرر ادرار و از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت‌های ادراری استفاده می‌شود.
  • شب‌ ادراری در کودکان

شب‌ ادراری که بی‌اختیاری شبانه نیز نامیده می‌شود به معنای دفع ادرار بدون قصد در هنگام خواب است. این امر پس از سنی اتفاق می‌افتد که در آن به طور منطقی می‌توان انتظار عدم دفع ادرار در شب را داشت. ملحفه و پیژامه خیس و یک کودک خجالت‌ زده صحنه‌ای آشنا در بسیاری از خانه‌ها است.

اما اگر کودکتان رختخواب را خیس کرد ناراحت نشوید. خیس کردن رختخواب نشانه‌ ای از مشکلات در آموزش دفع ادرار صحیح توسط کودک نیست. این مشکل اغلب فقط یک بخش معمولی از رشد کودک است. به‌طورکلی، شب‌ادراری قبل از 7 سالگی نگران‌کننده نیست.

در این سن، کودک شما ممکن است هنوز در حال کنترل مثانه در هنگام شب باشد. اگر کودک شما به شب ادراری ادامه می‌دهد، با صبر و درک مشکل را درمان کنید. تغییر سبک زندگی، تمرین مثانه، هشدار در مورد نیاز به دفع ادرار و گاهی اوقات درمان دارویی ممکن است به کاهش شب‌ ادراری کمک کند.

  • اپیسپادیاس

اپیسپادیاس یک نقص مادرزادی نادر است که در دهانه مجرای ادرار رخ می‌دهد. در این حالت مجرای ادرار به یک لوله کامل تبدیل نمی‌شود و ادرار از یک مکان غیر طبیعی از بدن خارج می‌شود. علل اپیسادیاس ناشناخته بوده و ممکن است به رشد نامناسب استخوان شرمگاهی مرتبط باشد.

در پسران مبتلا به اپیسادیاس، مجرای ادرار به‌جای نوک آلت تناسلی، معمولاً در بالا یا کنار آلت تناسلی باز می‌شود. با این حال، این امکان وجود دارد که مجرای ادرار در تمام طول آلت تناسلی باز باشد. در دختران، سوراخ معمولاً بین کلیتوریس و لابیا است، اما ممکن است در ناحیه شکم نیز باشد.

اپیسپادیاس

اپیسادیاس می‌تواند با اکستروفی مثانه، یک نقص مادرزادی غیرمعمول که در آن مثانه از داخل به بیرون است و از دیواره شکم می‌چسبد، مرتبط باشد. این بیماری معمولاً در بدو تولد یا اندکی پس از آن تشخیص داده می‌شود.

ترمیم جراحی اپی‌سپادیاس در بیمارانی که شدت مشکل آن‌ها بیشتر است توصیه می‌شود. نشت ادرار (بی‌اختیاری) غیرمعمول نیست و ممکن است برای ترمیم نیاز به عمل داشته باشد. جراحی به‌طورکلی منجر به توانایی کنترل جریان ادرار ختم شود.

  • هیپوسپادیاس

هیپوسپادیاس یک نقص مادرزادی در پسران است که در آن دهانه مجرای ادرار در نوک آلت تناسلی قرار ندارد. در پسران مبتلا به هیپوسپادیاس، مجرای ادرار در هفته‌های 8 تا 14 بارداری به طور غیر طبیعی تشکیل می‌شود.

دهانه غیر طبیعی می‌تواند در هر جایی از انتهای آلت تناسلی تا کیسه بیضه ایجاد شود. درجات مختلفی از هیپوسپادیاس وجود دارد. برخی می‌توانند خفیف و برخی شدیدتر باشند.

هیپوسپادیاس

درمان هیپوسپادیاس به نوع نقص بستگی دارد. اکثر موارد هیپوسپادیاس برای اصلاح نقص نیاز به جراحی دارند. در صورت نیاز به جراحی، معمولاً زمانی انجام می‌شود که کودک سنی بین 3 تا 18 ماه داشته باشد. در برخی موارد جراحی به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود.

برخی از ترمیم‌ های انجام شده در طول جراحی ممکن است شامل قرار دادن دهانه مجرای ادرار در محل مناسب، اصلاح انحنای آلت تناسلی و ترمیم پوست اطراف دهانه مجرای ادرار باشد.

از آنجایی که ممکن است پزشک جراح برای انجام برخی از ترمیم‌ها نیاز به استفاده از پوست ختنه‌گاه داشته باشد، نوزاد پسر مبتلا به هیپوسپادیاس نباید ختنه شود.

  • کجی یا کوچکی آلت مادر زادی

این موارد هم می‌تواند در تعدادی از کودکان رخ داده و در بزرگسالی و در زمان فعالیت جنسی موجب بروز مشکل در آن‌ها شوند. معمولاً برای درمان کجی آلت مادرزادی عمل جراحی در بزرگ‌سالی و برای درمان کوچکی آلت (میکروپنیس) درمان هورمونی تجویز می‌گردد.

برای انجام درمان مشکلات دستگاه تناسلی ادراری کودکان پسر می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان مشکلات دستگاه تناسلی ادراری کودکان پسر اطمینان حاصل کرد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر ‌می‌توانید از طریق شماره‌ ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱ با مشاورین ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر نامداری تماس حاصل فرمایید.

منبع مقاله

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/inguinal-hernia/symptoms-causes/syc-20351547

. https://www.webmd.com/urinary-incontinence-oab/overactive-bladder-in-children

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید