رنگ ادرار نشانه چیست؟ رنگ قهوه‌ای ادرار نشانه چیست؟ ممکن است زیاد به رنگ ادرار خود و علت آن فکر نکنید، اما رنگ ادرار می‌تواند سرنخ‌های مهمی در مورد وضعیت سلامتی به شما ارائه دهد. ادرار زمانی تولید می‌شود که کلیه‌های شما مواد زائد و آب اضافی را از خون شما فیلتر می‌کنند. مواد زائد بدن به مثانه شما می‌روند که ادرار را تا زمانی که آماده استفاده از حمام شوید نگه می‌دارد. سپس عضلات مثانه شما منقبض می‌شوند و ادرار را از طریق لوله‌ای به نام مجرای ادرار به بیرون می‌فرستند. این فرآیند مهم است. هنگامی که به طور منظم ادرار نمی‌کنید، مواد زائد و مایعات می‌توانند به سطوح ناسالم در بدن شما برسند. کلیه‌های شما هر روز 1 تا 2 لیتر ادرار تولید می‌کنند.

ادرار قهوه‌ای نشانه چیست؟

ادرار رنگ خود را که معمولاً زرد است، از رنگ‌دانه‌ای به نام اوروکروم یا اورو بیلین می‌گیرد. ادرار با رنگ روشن‌تر رقیق‌تر است، در حالی که ادرار تیره حاوی مایع کمتری است. ادرار بسیار تیره می‌تواند نشانه کم آبی بدن شما باشد. اگر ادرار شما با این دارای رنگ زرد نیست، هراسی نداشته باشید. بسیاری از چیزها می‌توانند رنگ ادرار را تغییر دهند، از جمله غذاهایی که می‌خورید یا داروهایی که مصرف می‌کنید. به عنوان مثال، چغندر و انواع توت‌ها می‌توانند ادرار شما را قرمز کنند. همچنین بسته به دارویی که مصرف می‌کنید، ادرار شما می‌تواند رنگین‌کمانی از رنگ‌های زرد تا قرمز به آبی را داشته باشد.

مطالعه بیشتر: برای مطالعه مقاله انواع سنگ کلیه بصورت کامل و اطلاعات دقیق کلیک کنید.

با این حال، برخی از رنگ‌ها می‌توانند نشان دهنده یک مشکل باشند. رنگ قرمز یا صورتی می‌تواند نشانه وجود خون در ادرار باشد. اگر به خون مشکوک هستید یا متوجه لخته شدن آن شدید، باید به پزشک مراجعه کنید تا علت آن را مشخص کند.

آیا ادرار قهوه‌ای خطرناک است؟

اما ایا ادرار قهوه ای خطرناک است؟ برای پاسخ به این سوال باید علت ایجاد ادرار قهوه رنگ را بدانیم. بروز ادرار قهوه‌ای می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. دلیل ایجاد ادرار قهوه ای رنگ  ممکن است نشان دهنده پدیده ای ساده و گذرا مانند مصرف یک داروی جدید یا مشکلات گذرا باشد .

در حالت دیگر ادرار قهوه ای رنگ می‌تواند نشانه ابتلا یک بیماری جدی‌تر باشد. این بیماری ها جدی و شدید خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. نکته مهم اینکه در هر صورت، برای رفع این مشکل نیاز است که به یک پزشک متخصص اورولوژی مراجعه و در مورد علت ایجاد ادرار قهوه ای رنگ اطلاع لازم را کسب کنیم. در صورت تشخیص بیماری خطرناک به عنوان علت ایجاد ادرار قهوه ای رنگ لازم است که به سرعت آن بیماری درمان و کنترل شود.

معمولا پزشک متخصص بعد از معاینه فیزیکی از فرد در مورد ابتلا به بیماریها و سبک زندگی او سوالات مختلفی می پرسد. این امر می تواند به پیدا کردن علت ایجاد ادرار قهوه رنگ (  مثلا سنگ ادرار و ادرار قهوه ای رنگ) و رفع آن علت کمک شایانی کند. در ادامه به بررسی علل مختلف بروز ادرار قهوه ای تیره می پردازیم.

ادرار قهوه‌ای ‌رنگ در مردان نشانه چیست؟

دلایل زیادی به عنوان علت بروز ادرار قهوه ای رنگ در مردان وجود دارد که شامل موارد زیر می باشد:

• غذاهای مولد رنگ قهوه ای ادرار
  • ابتلا به بیماریهای مختلف (مثلا سنگ ادرار و ادرار قهوه ای رنگ)
  • مصرف داروهایی که باعث ایجاد ادرار قهوه ای تیره می شوند.

در ادامه به تفصیل در مورد هر یک از موارد زیر صحبت خواهیم کرد:

1. غذاهای مولد رنگ قهوه‌ای ادرار از علل بروز ادرار قهوه ای رنگ در مردان

برخی غذاها می‌توانند منجر به بروز ادرار قهوه‌ای‌رنگ شوند. از این رو اگر به اندازه کافی از آن‌ها بخورید ممکن است رنگ ادرار قهوه‌ای تیره شود. این غذاها شامل موارد زیر هستند:

• آلوئه ورا
  • باقلا
  • رنگ‌های خوراکی
  • ریواس

2. بیماری‌هایی که باعث بروز رنگ ادرار قهوه ای تیره می‌شود

تعدادی از موارد مختلف، از جمله ابتلا به برخی از بیماری‌ها و اختلالات می‌تواند منجر به قهوه‌ای شدن ادرار شود. در حالی که برخی از بیماری‌ها تقریباً بی‌ضرر و گذرا هستند، برخی دیگر نیاز به توجه پزشک دارند. بیماری‌ها و اختلالاتی که می‌توانند ادرار را قهوه‌ای‌رنگ کنند شامل موارد زیر می‌باشند:

• بروز خونریزی در دستگاه ادراری شما
  • بروز کم خونی همولیتیک یعنی بیماری که در آن گلبول‌های قرمز خون از بین می‌روند.
  • اختلالات کلیوی می‌تواند موجب ادرار قهوه‌ای شود: برخی از بیماری‌های کلیوی می‌توانند باعث قهوه‌ای شدن ادرار شوند. به عنوان مثال، عفونت کلیه به نام گلومرولونفریت می‌تواند ادرار شما را به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز تبدیل کند. این عفونت بعد از گلودرد استرپتوکوکی و اغلب در کودکان اتفاق می‌افتد. اگر بیماری کلیوی دلیل قهوه‌ای شدن ادرار شما باشد، ممکن است علائمی مانند تورم در صورت، اطراف چشم‌ها و دست‌ها و پاها، نیاز کمتری به دفع ادرار یا کم بودن مقادیر ادرار دفعی، احساس خستگی داشته باشد. در صورت داشتن علائم باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان علت را تشخیص داده و درمان مناسب را پیشنهاد می‌کنند.
  • اختلالات کبدی، مانند هپاتیت یا سیروز
  • ابتلا به بیماری پورفیریا که گروهی از بیماری‌های نادر و ارثی است که بر هموگلوبین، پروتئین حامل اکسیژن در خون تأثیر می‌گذارد، می‌تواند موجبات ادرار قهوه‌ای را فراهم آورد.
  • ملانوما: ابتلا به این سرطان می‌تواند باعث بروز ادرار قهوه‌ای‌رنگ در افراد مبتلا شود. ابتلا به این سرطان گاهی اوقات می‌تواند باعث نشت رنگ‌دانه‌های پوست به جریان خون شود ( هرچند بروز این حالت نادر است). این امر می‌تواند منجر به ایجاد ادرار قهوه‌ای رنگ شود. شایع‌ترین علائم ملانوم تغییر خال‌های پوستی است. از این رو برای بررسی و درمان هرگونه ناهنجاری پوستی که به سرعت در حال رشد یا تغییر است و از بین نمی‌رود، باید به پزشک مراجعه کنید.
  • عفونت‌های دستگاه ادراری که می‌تواند علت ادرار قهوه‌ای در زنان و مردان باشد.
  • کم آبی شدید که می‌تواند علت ادرار قهوه‌ای در زنان و مردان باشد.
  • سنگ کلیه و ادرار قهوه‌ای می‌توانند به طور هم‌زمان در افراد مشاهده شوند.

3. داروهایی که زمینه بروز ادرار قهوه ای رنگ در مردان  هستند

داروهایی که می‌توانند موجب بروز ادرار قهوه‌ای در شما شوند شامل موارد زیر می‌باشند:

• داروهای ضد مالاریا مانند کلروکین (آرالن) و پریماکین
  • داروهای ضد باکتری، مانند فورازولیدون (فوروکسون)، مترونیدازول (Flagyl) و نیتروفورانتوئین (Macrobid)
  • مکمل‌های آهن
  • ملین‌هایی که حاوی کاکارا یا سنا هستند
  • داروی لوودوپا که برای درمان علائم بیماری پارکینسون استفاده می‌شود.
  • علاوه بر این، آسیب عضلانی ناشی از ورزش شدید، بروز آسیب یا وارد شدن مواد شیمیایی به بدن می‌تواند منجر به رابدومیولیز شود. این اختلال می‌تواند باعث آزاد شدن ماده‌ای به نام میوگلوبین شود که ادرار را قهوه‌ای یا صورتی می‌کند. اگر به دلیل رابدومیولیز علامت ادرار قهوه‌ای رنگ را دارید، ممکن است متوجه شوید که دیگر نشانه‌ها مانند درد عضلانی و ضعف عضلانی هم در شما بروز پیدا می‌کنند. اگر بعد از ورزش این علائم را داشتید، مهم است که فوراً جهت درمان این مشکل به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

سنگ کلیه و ادرار قهوه‌ای

بروز سنگ کلیه و ادرار قهوه‌ای‌رنگ معمولاً رابطه مستقیمی با هم دارند. سنگ کلیه و ادرار قهوه‌ای می‌تواند متعاقباً رخ دهد یا در نتیجه استفاده از داروهایی باشد که برای درمان سنگ کلیه مصرف می‌شوند. اگر دلیل بروز ادرار قهوه ای تیره، ابتلا به سنگ کلیه باشد این امر می تواند به علت ایجاد خونریزی ناشی از ابتلای به سنگ کلیه و دفع آن از طریق مجاری ادراری باشد. در حالت دیگر در زمان مصرف داروهایی مانند فنازوپیریدین که برای بیماری های مجاری ادراری از جمله سنگ کلیه استفاده می شود، رنگ ادرار قهوه ای تیره خواهد شد.

اما برای رفع این مشکل چه باید کرد؟ اگر سنگ کلیه و ادرار قهوه‌ای‌رنگ را توأمان مشاهده کنید لازم است که جهت چاره‌اندیشی در این مورد به پزشک متخصص معالج خود اطلاع دهید. معمولا با تمام شدن دوران مصرف داروهای سنگ کلیه، ادرار قهوه ای رنگ نیز ادامه پیدا نمی کند.

علت ادرار قهوه‌ای در زنان

اگر ادرارتان قهوه‌ای شد چه باید کرد؟

اگر متوجه شدید که ادرار قهوه‌ای‌رنگ دارید، بنابر توصیه پزشک معالج معمولا اولین قدم خوب این است که آب بیشتری بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری شود. همچنین باید در مورد غذاهایی که خورده‌اید و داروهایی که مصرف کرده‌اید فکر کنید. اگر دلیلی به ذهنتان نیامد، علائم دیگر را بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر رنگ ادرار قهوه‌ای تیره است و همچنین متوجه زردی پوست و چشم خود شدید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. این علائم می‌توانند نشانه ابتلا به مشکل کبدی باشند. هنگامی که این بیماری‌ها را دارید، کبد شما نمی‌تواند خون شما را به درستی تمیز کند. این امر می‌تواند منجر به تجمع یک ماده زرد نارنجی به نام بیلی روبین در خون و ادرار شما شود و می‌تواند ادرار قهوه‌ای رنگ را ایجاد کند.

هنگامی که به پزشک خود مراجعه می‌کنید، ادرار شما را برای بررسی بیماری و اختلالاتی که می‌تواند بر رنگ آن تأثیر بگذارد، آزمایش می‌کند. این آزمایش‌ها شامل آزمایش‌هایی برای بررسی اینکه آیا کلیه‌های شما به طور طبیعی پالایش می‌شوند و برای بررسی عفونت‌های دستگاه ادراری هستند. پزشک شما ممکن است آزمایش خون نیز انجام دهد. هنگامی که پزشک معالج شما متوجه شد که چه چیزی مقصر بروز ادرار قهوه‌ای در شما است، می‌توانید از خوردن غذاهای مولد ادرار قهوه‌ای خودداری کنید، داروها را تغییر دهید یا بیماری یا اختلالی که باعث ادرار قهوه‌ای تیره شده را درمان کنید.

سؤالات متداول

1) ادرار قهوه‌ای نشانه چیست؟ ادرار قهوه‌ای می‌تواند به علت کم آبی بدن، ابتلای به بیماری‌های مختلف و همچنین مصرف داروها و غذاها مولد ادرار قهوه رنگ باشد.

2) علت ادرار قهوه‌ای در زنان چیست؟ علت ادرار قهوه‌ای در زنان تا حدود زیادی با علت ادرار قهوه‌ای در مردان مشابه و مشترک است. همچنین قاعدگی می‌تواند یک علت ادرار قهوه‌ای در زنان باشد. البته بعضی بیماری‌ها مختص زنان هم می‌تواند رنگ ادرار را قهوه‌ای کند. بهترین مرجع در زمینه درمان این مشکلات و بیماری‌ها پزشکان متخصص هستند.

3) بروز سنگ کلیه و  رنگ ادرار قهوه‌ای تیره چه رابطه‌ای با هم دارند؟ بروز سنگ کلیه و ادرار قهوه‌ای‌رنگ معمولاً رابطه مستقیمی با هم دارند. سنگ کلیه و ادرار قهوه‌ای می‌تواند متعاقباً رخ دهد یا در نتیجه استفاده از داروهایی باشد که برای درمان سنگ کلیه مصرف می‌شوند. از این رو اگر سنگ کلیه و ادرار قهوه‌ای‌رنگ را توأمان مشاهده کنید لازم است که جهت چاره‌اندیشی در این مورد به پزشک متخصص معالج خود اطلاع دهید.

4) ادرار قهوه‌ای‌ رنگ در مردان نشانه چیست؟ دلایل زیادی به عنوان علت بروز ادرار قهوه ای رنگ در مردان وجود دارد که شامل مصرف غذاهای مولد رنگ قهوه ای ادرار، ابتلا به بیماریهای مختلف (مثلا سنگ ادرار و ادرار قهوه ای رنگ) و مصرف داروهایی که باعث ایجاد ادرار قهوه ای تیره می شوند، می باشد.

برای انجام درمان مشکل مجاری ادراری می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت. دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان مشکلات مجاری ادراری اطمینان حاصل کرد.

منبع مقاله: