علت ادرار زیاد در شب

1. خانه
  3. مقالات
  5. علت ادرار زیاد در شب

علت ادرار زیاد در شب می‌تواند کاملاً آزاردهنده باشد و شب‌ها با دستشویی رفتن مکرر شما را بیدار نگه دارد. بدترین قسمت تکرر ادرار در شب (ناکچوریا) این است که احساس می‌کنید نیاز فوری به تخلیه‌ی ادرار دارید اما با رسیدن به دستشویی، هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

تکرر ادرار در شب یا ناکچوریا، بیماری است که با ادرار بیش از حد در طول شب مشخص می‌شود.در حالت طبیعی، هنگام خواب بدن ادرار کمتری تولید می‌کند که غلظت بیشتری دارد.

مطالعه بیشتر: برای مطالعه و برسی کامل علت ادرار زیاد و بی رنگ و تشخیص علت ادرار زیاد و بی رنگ، کلیک کنید.

این بدان معنی است که فوریت ادرار کمتری وجود دارد که باعث می‌شود یک خواب خوب بدون وقفه داشته باشید. افرادی که از علت ادرار زیاد در شب رنج می‌برند، مکرراً مجبور به دفع ادرار می‌شوند که اغلب ناشی از یک مشکل زمینه‌ای مانند عفونت اداری هم میتواند باشد. می توانید برای آشنایی بیشتر با قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری کلیک کنید.

تکرر ادرار در شب یک بیماری شایع است که بیش از 50 درصد از افراد بزرگ‌سال را بعد از 50 سالگی تحت تأثیر قرار می‌دهد. تکرر ادرار در مردان و پس از 50 سالگی شایع‌تر است. قبل از 50 سالگی، شب‌ادراری در زنان، شایع‌تر بوده و از هر 3 نفر بالای 30 سال 1 نفر را مبتلا می‌کند.این مقاله به تشریح علل، علائم و درمان تکرر ادرار در شب می‌پردازد تا به شما در درک بهتر شرایط کمک کند.

ادرار زیاد در شب نشانه چیست؟

اما بروز ادرار زیاد در شب نشانه چیست؟ این امر می‌تواند به عادت رفتاری فرد مانند مصرف بالای مایعات یا کافئین قبل خواب یا به علل دیگری برگردد که ممکن است حتی روی رنگ ادرار نیز تاثیر بگذارد و این سوال نیز پیش بیاید که رنگ ادرار نشانه چیست؟ در ادامه به بررسی مفصل آن‌ها می‌پردازیم.

علت تکرر ادرار در شب

تشخیص و درمان تکرر ادرار در شب

چه عواملی موجب علت تکرر ادرار در شب در زنان و مردان

موارد زیر  به عنوان علت تکرر ادرار در زنان و مردان در شب شناخته شده‌اند:

1.عفونت‌ های دستگاه ادراری

شایع‌ ترین علت تکرر ادرار در شب در زنان، عفونت ادراری است. عفونت ادراری علائمی از جمله نیاز به تکرر ادرار در طول شبانه روز، سوزش مجرای ادرار، درد، ادرار متناوب و مشکل در ادرار کردن را نشان می‌دهد. عفونت‌ های دستگاه ادراری با استفاده از آنتی‌بیوتیک، تحت درمان قرار می‌گیرند.

گاها این عفونت همراه با بویی زننده هم میتواند باشد. بنابراین یکی از مهمترین و شایع ترین علت تکرر ادرار در شب در زنان، مربوط به عفونت های ادراری می باشد.

مطالعه بیشتر: اگر میخواهید بدانید که انواع بوی ادرار نشانه چیست و جهت اطلاع و آشنایی با علت بوی بد ادرار، کلیک کنید.

2.اختلالات عصبی

بیماری‌های خود ایمنی مانند پارکینسون، بیماری‌های نورودژنراتیو و مولتیپل اسکلروزیس باعث اختلال در عملکرد شدید مثانه می‌شوند و ممکن است درنهایت منجر به تکرر ادرار در شب شوند.

3.پیری

هنگامی که بدن شروع به پیری می‌کند، تولید هورمون‌های ادرارآور که باعث تکرر ادرار می‌شوند، به خصوص در شب افزایش می‌یابد. همچنین با افزایش سن، عضلات ضعیف می‌شوند و نگهداری ادرار برای مدت زمان طولانی مشکل‌تر خواهد بود.

4.مصرف برخی از دارو ها

برخی از داروها ممکن است موجب بروز عوارض جانبی شود که یکی از آن‌ها احتمال دارد تکرر ادرار در شب باشد. دراین زمینه به خصوص داروهای فشار خون بالا می‌توانند منجر به تکرر ادرار به ویژه ادرار زیاد در شب شوند.

5.چاقی

بین چاقی و ادرار مکرر شبانه ارتباط وجود دارد. مشاهده می‌شود که افرادی که دارای اضافه وزن بیش از حد متوسط ​​هستند، تکرر ادرار در شب در آن‌ها بروز بیشتری دارد.

6.دیابت

یکی دیگر از دلایل مهم تکرر ادرار در شب، دیابت است. در شب، افزایش سطح گلوکز در کلیه‌ها باعث می‌شود که ادرار بیشتری در مثانه جمع شود. با افزایش تشکیل ادرار، فرد باید شبانه مرتباً به دستشویی برود.

7.بارداری

بارداری نیز مانند عوامل قبلی که یاد شد می‌تواند منجر به تکرر ادرار در شب در زنان شود. این تکرر ادرار همیشه میتواند آزار دهنده باشد برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد ، دلیل ادرار زیاد و روش های درمان و پیشگیری کلیک کنید .

8.بیماری‌ های مختلف

ابتلا به تومور در پروستات و مثانه یا هرگونه ناراحتی در کنترل عضلات و مشکل نارسایی عضو مانند دیابت، قلب و کبد نیز می‌تواند موجب تکرر ادرار در شب و بروز احساس ناخوشایندی در فرد بیمار  شود.

9.الکل و کافئین

خوردن نوشیدنی‌های حاوی کافئین یا الکل بیش از حد معمول، می‌تواند باعث تکرر ادرار در شب شود.

10.مصرف مایعات بیش از حد

مصرف زیاد مایعات همچنین باعث می‌شود شب بیدار شوید و مرتباً به دستشویی بروید و موجب تکرار ادرار در شب شود. با  محدود کردن میزان مصرف مایعات در ساعات نزدیک خواب می‌توانید از تکرر ادرار در شب جلوگیری کنید.

مطالعه بیشتر: برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رنگ زرد پررنگ ادرار نشانه چیست و ادرار قهوه ای رنگ ناشی از چه مواردی است؟ کلیک کنید.

علائم و نشانه‌ های تکرر ادرار در شب (ناکچوریا)

علائم اولیه ناکچوریا همان نام خودش یعنی تکرر ادرار در شب است. علائم دیگری نیز ممکن است با این شرایط همراه باشد و علت اصلی احتمالی را روشن کند. علائم و نشانه‌های تکرر ادرار در شب همچنین می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• تولید مقادیر زیادی ادرار در طول شبانه روز (بیش از دو لیتر).
  • تولید ادرار بیشتر در شب که باعث بیدار شدن شما از خواب می‌شود.
  • خواب ضعیف
  • دفع ادرار به شکل ادرار ابری
  • مشکل در ادرار کردن
  • درد هنگام دفع ادرار
  • ادرار بدبو
  • تکرر ادرار و حجم دفع کمتر
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • نیاز فوری به ادرار

تشخیص و درمان تکرر ادرار در شب

برای دستیابی به تشخیص مناسب علت ادرار زیاد در شب، پزشک آزمایش‌ های زیادی را انجام می‌دهد تا تمام دلایل احتمالی را رد کند. آزمایش‌های تشخیص صحیح تکرر ادرار شبانه شامل: آزمایش قند خون، آزمایش اوره خون، کشت ادرار، آزمایش کمبود مایعات و تصویربرداری مانند سونوگرافی است.

درمان ادرار مکرر شبانه

در اینجا برخی از سؤالات مهمی که ممکن است پزشک از شما برای کشف علت تکرر ادرار در شب بپرسد، آورده شده است.

• شب ادراری از چه زمانی آغاز شد؟
  • چند بار در شب ادرار می‌کنید؟
  • آیا میزان ادرار شما کمتر از قبل است؟
  • آیا تخت یا رختخواب را خیس می‌کنید؟
  • آیا محرک‌هایی وجود دارد که تکرار ادرار در شب را بدتر کند؟
  • در حال حاضر از چه داروهایی استفاده می‌کنید؟
  • آیا مشکلات مثانه یا دیابت در خانواده شما وجود دارد؟

این سؤالات می‌تواند اطلاعات بیشتری را برای تشخیص ادرار مکرر شبانه، در اختیار پزشک قرار دهد.

درمان تکرر ادرار در شب

درمان تکرر ادرار در شب شامل بررسی علت ادرار زیاد در شب است. این روش‌ های درمانی می‌تواند مواردی شامل آنتی‌ بیوتیک برای عفونت ادراری، داروهای تجویز شده و استراتژی‌ های مؤثرتر برای درمان دیابت، درمان آپنه خواب و اصلاح سبک زندگی مانند تعدیل مصرف نوشیدنی را در بر گرفته و موجب درمان علت تکرر ادرار در شب شود.

گاهی اوقات، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که معمولاً در درمان مثانه بیش فعال برای کاهش علائم استفاده می‌شود.

درمان‌ تکرر ادرار در شب با رعایت سبک زندگی سالم

تکرر ادرار در شب می‌تواند آزار دهنده بوده و تأثیرات منفی بر سلامتی شما بگذارد. اگر از تکرر ادرار در شب، خسته شده‌اید در اینجا چند روش درمانی مبتنی بر رعایت سبک زندگی سالم وجود دارد که می‌توانید برای بهبود ادرار مکرر شبانه امتحان کنید.

درمان ادرار مکرر شبانه

• آب گریپ‌فروت را مرتباً بنوشید زیرا یک آنتی‌اکسیدان قوی است.
  • سرکه برنج را که یک ضد عفونی کننده قوی است، برای پاک‌سازی سیستم از باکتری‌هایی که ممکن است علت تکرر ادرار در شب شوند، مصرف کنید.
  • کاهش وزن : گاهی اوقات فشار بیش از حد به مثانه، تمایل به ادرار و در نتیجه تکرر ادرار شبانه را افزایش می‌دهد.
  • مصرف مایعات قبل از خواب را کاهش دهید.
  • از مصرف کافئین یا الکل خودداری کنید.
  • سیگار نکشید : سیگار کشیدن به مثانه آسیب وارد کرده و می‌تواند علت تکرر ادرار شبانه باشد.
  • برای جلوگیری از جمع شدن‌ مایع، پاها را بالا نگه دارید.
  • جوراب‌های فشاری بپوشید.
  • داروهای ادرارآور خود را به درستی استفاده کنید و دقت کنید که زمان بلع آن‌ها خیلی نزدیک به زمان خواب نباشد.
  • اقدامات احتیاطی لازم را برای جلوگیری از عفونت ادراری انجام دهید.
  • غذاهایی مانند ادویه جات، شکلات‌ها، شیرین کننده‌های مصنوعی و غیره به احتمال زیاد باعث تکرر ادرار در شب می‌شوند. از مصرف زیاد آن‌ها به ویژه در شب خودداری کنید.

با امتحان برخی از این روش‌ های کاربردی می‌توانید موفقیت بیشتری در مدیریت  و کنترل علت ادرار زیاد در شب خود داشته باشید. صحبت با پزشک در مورد تکرر ادرار شبانه هنوز لازم است زیرا این مشکل معمولاً نشانه بیماری دیگری مانند  هیدرونفروز کلیه یا … است که ممکن است به مداخله پزشکی نیاز داشته باشد.

با دانستن علت دقیق ادرار مکرر شبانه می‌توانید به طور مؤثری این بیماری را درمان کرده و خود را تسکین دهید.

برای انجام درمان تکرر ادرار در شب  و یا مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار در مردان می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان تکرر ادرار در شب  اطمینان حاصل کرد.

سوالات متداول علت ادرار زیاد در شب

1- ادرار زیاد در شب نشانه چیست؟

عفونت‌ های دستگاه ادراری، اختلالات عصبی، پیری ، مصرف برخی از دارو ها ،چاقی ، دیابت ، بارداری ،الکل و کافئین ، مصرف مایعات بیش از حد

2- علائم و نشانه‌ های تکرر ادرار در شب چیست ؟

تولید مقادیر زیادی ادرار در طول شبانه روز (بیش از دو لیتر)، تولید ادرار بیشتر در شب که باعث بیدار شدن شما از خواب می‌شود. خواب ضعیف ، دفع ادرار به شکل ادرار ابری ، مشکل در ادرار کردن ، درد هنگام دفع ادرار ، ادرار بدبو ، تکرر ادرار و حجم دفع کمتر ، احساس سوزش هنگام ادرار کردن ، نیاز فوری به ادرار

منبع