آزمایش ادرار در اصل، آزمایش‌ای است که می‌تواند تشخیص دهد که آیا میکروب‌هایی که می‌توانند در ادرار منجر به عفونت شوند وجود دارد یا خیر. ادرار به خودی خود هیچ میکروب، میکروارگانیسم یا باکتری ندارد. اما باکتری‌ها به طور کلی از مجاری ادراری وارد مجرای ادرار و باعث ایجاد عفونت می‌شوند که معمولاً به UTI معروف است .هدف از آزمایش کشت ادرار شناسایی هر گونه قارچ یا باکتری در مجاری ادراری و ارائه داروهای پیشنهادی برای متوقف کردن رشد عفونت به صورت فوری است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تست کشت ادرار و یا رزرو نوبت در مطب دکتر فرشاد نامداری با شماره تلفن­‌های09107585358 و ­ 02188776801   تماس حاصل فرمایید.

 

چرا به آزمایش کشت ادرار نیاز دارم؟


چرا به آزمایش کشت ادرار نیاز دارم؟

 آزمایش کشت ادرار معمولاً توسط پزشک در صورت احساس درد در هنگام ادرار کردن ، علائم تکرر ادرار و یا دفع ادرار زیاد در طول روز پیشنهاد می‌شود،. اگر مدت زمانی علائم درد و سوزش ادرار طولانی شود (شاید 3-4 روز) و اگر علائم فروکش نکرد، پزشک آزمایش حساسیت و کشت ادرار را برای تعیین اینکه آیا عفونت وجود دارد و در چه حدی است، پیشنهاد می‌کند. در بسیاری از موارد، اگر سطح عفونت ادرار افزایش یافته باشد، ممکن است فرد دچار تب و لرز ناگهانی در بدن نیز شود. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع، ممکن است 5-6 روز نیز به طول انجامد.از كشت ادرار براي تشخيص و غربالگري بيمار‌ي‌ها يا شرايط پزشكي مرتبط با عفونت ادراري براي افرادي كه علائمي مانند ادرار مكرر و دردناک دارند استفاده مي‌شود.

چه آزمایشهای دیگری ممکن است در کنار تست کشت ادرار داشته باشم؟


هنگامی که فردی مبتلا به مشکلات حساسیت ادرار به پزشک مراجعه کند، اولین کاری که پزشک از او درخواست می‌کند انجام آزمایش‌های روتین ادرار است. آزمایش روتین ادرار مجموعه ای از آزمایشات است که بر روی نمونه ادرار انجام می‌شود تا مشخص شود آیا بیماری یا عارضه‌های پزشکی وجود دارد یا خیر. این اولین مرحله است که به شما می‌گوید مشکلی وجود دارد، اما کشت ادرار نشان می‌دهد که مشکل دقیقاً چیست و همچنین شما را به راه حل نزدیک‌تر می‌کند.

چه چیزی میتواند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد؟


در هنگام جمع‌آوری نمونه ادرار، باید مراقبت کامل صورت گیرد تا اطمینان حاصل شود که ادرار با پوست یا دست انسان یا هر منبع دیگری که می‌تواند آزمایش را به طور کامل رقیق کند، هیچ تماسی ندارد. حتی اگر ظرفی که نمونه در آن جمع آوری شده استریل یا تمیز نشده باشد، ممکن است گزارش کشت ادرار را کاملاً خراب کند.

چگونه میتوانم برای آزمایش ادرار آماده شوم؟


برای تست کشت ادرار آمادگی خاصی لازم نیست. فقط باید مطمئن شوید که معده خالی و پر از آب هستید. حداقل 10 لیوان آب 10 دقیقه قبل از آزمایش بنوشید. اطمینان حاصل کنید که نمونه ادرار جمع آوری شده، نمونه ادرار جریان متوسط ادرار است و نمونه آن از ابتدا تا پایان براب دادن نتایج دقیق مناسب نیست.

کشت ادرار چگونه از بیمار گرفته میشود؟


آزمایش کشت و حساسیت ادرار با جمع آوری نمونه ادرار در یک بطری بهداشتی استریل تمیز انجام می‌شود. ترجیحا معده خالی  و صبح زود. ابتدا نتایج روتین ادرار پس از انجام 14 تا 16 ساعت از انجام آزمایش اعلام می‌شود. ولی برای گزارش کشت ادرار، باید 48 تا 72 ساعت صبر کرد تا این گزارش اعلام شود. نمونه ادرار به مدت 2-3 روز در آزمایشگاه نگه‌داری می‌شود و کارمند آزمایشگاه نیز بررسی دقیق آن را انجام می‌دهد. آنها یادداشت می‌کنند که چه تعداد میکروب یا باکتری در نمونه ادرار وجود دارد و تعداد آنها در حال رشد است. در صورت عدم وجود میکروب در نمونه ادرار، این آزمایش منفی نامیده می شود. اگر نشانه رشد برخی میکروب‌ها وجود داشته باشد، این یک نشانه واضح است که فرد مبتلا به  عفونت ادراری یاUTI است. باکتری‌های E-Coli رایج‌ترین باکتری‌هایی هستند که باعث عفونت در مجاری ادرار می‌شوند. پس از شناسایی باکتری‌ها، آن‌ها برای بررسی تست حساسیت ادرار، تجزیه و تحلیل بیشتری انجام می‌دهند، این یعنی یافتن آنتی بیوتیک‌هایی که می توانند در این شرایط تأثیر بگذارند و عفونت را به طور کامل درمان کنند.

آیا این تست خطری دارد؟ 


نه ، آزمایش کشت ادرار به هیچ وجه خطرناک نیست. این فقط به پزشک و بیمار کمک می‌کند تا به ریشه مشکل رسیده و آن را حل کرد.

نتایج آزمون من به چه معنی است؟ 


اگر آزمایش کشت ادرار “مثبت” باشد، بدین معنی است که مقدار معینی از باکتری‌ها یا ارگانیسم‌هایی که در نمونه ادرار یافت شده اند وجود دارد و مطمئناً این عفونت به دلیل همین باکتری‌ها است.گزارش کشت ادرار نه تنها انواع مختلف میکروبهای موجود را تشخیص می‌دهد بلکه حساسیت آن به آنتی بیوتیک‌های مختلف را نیز نشان می‌دهد. این یعنی این‌ که شما می‌توانید از این گزارش بسنجید که کدام یک از آنتی بیوتیک‌ها بیشترین سود را دارند. دامنه طبیعی کشت ادرار بین10000تا 100000 کلنی در میلی‌لیتر است، اما در صورت بالاتر بودن بودن این عدد  از  1,00,000 عفونت ادراری شیوع دارد و باید اقدامات اصلاحی برای درمان انجام شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید