درمان فوری درد کلیه خانگی

  1. خانه
  2. /
  3. سنگ کلیه
  4. /
  5. درمان فوری درد کلیه خانگی

درمان فوری درد کلیه خانگی امری مهم است. این درد شدید و گرفتگی که کاملاً شبیه کمردردهای معمولی نیست، دردی است که به دلیل ناراحتی‌های مربوط به کلیه‌ها ایجاد شده و ممکن است آن را فقط در یک طرف بدن احساس کنید و ماهیت آن به صورت کولیکی (رفت و برگشتی) می باشد.

tel://02188776801

در موارد نادرتر، درد کلیه در هر دو طرف پشت به سمت راست یا چپ ستون فقرات حس شده اما می‌توان اما در داخل قفسه سینه نیز تجربه کرده.معمولاً می‌توان در بسیاری از افراد مبتلا به این درد، کلیه درد  را از کمردرد معمولی به‌ویژه برای آن‌هایی که بیشتر روز فعالیت بدنی شدیدی ندارند متمایز کرد.

در هنگام ابتلا به کلیه درد متوجه می‌شوید که تغییر وضعیت بدن، درد کلیوی را کاهش نمی‌دهد. چنین دردی ممکن است به صورت موجی ظاهر شود و گاهی اوقات از قسمت پایین شکم یا پشت به کشاله ران گسترش پیدا می‌کند. برای درمان فوری درد کلیه خانگی باید در ابتدا علت درد کلیه را شناخت.

علت درد کلیه

برای درمان درد کلیه در خانه (درمان خانگی درد کلیه راست یا درمان خانگی درد پهلو سمت راست، درمان درد کلیه چپ در خانه) و اینکه برای کلیه درد چی بخوریم باید در ابتدا علت کلیه درد را شناخت. معمولاً علت ابتلا به کلیه درد موارد زیر می‌باشد: تشکیل سنگ کلیوی، عفونت مجاری ادراری، دهیدراتاسیون (کم آبی بدن).

مطالعه بیشتر : برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه انواع پیوند کلیه شامل چه مواردی است و مخاطرات پیوند کلیه چیست؟ کلیک کنید.

درمان فوری درد کلیه خانگی

  1. استراحت راهی برای درمان کلیه درد در خانه
  2. نوشیدن مایعات روشی خوب برای درمان کلیه درد در خانه
  3. برای درمان فوری درمان کلیه خانگی مواد غذایی پروبیوتیک مصرف کنیددرمان کلیه درد درخانه

راهکارهای طبیعی درمان درد کلیه بدون دارو چیست؟ برای درد کلیه چه بخوریم؟ چه در خانه تنها باشید و چه خانواده در کنارتان باشد، باید بدانید که درمان کلیه درد در خانه یک اورژانس سلامتی است. بهتر است قبل از اینکه درد کلیه شما یا یکی از عزیزانتان را تهدید کند آماده درمان فوری درد کلیه خانگی باشید. برای درمان کلیه درد راهکارها زیر مفید می‌باشد:

1.استراحت راهی برای درمان کلیه درد در خانه

اگرچه این روش درمان کلیه درد در خانه ممکن است ابتدایی به نظر برسد، اما فوایدی دارد. استراحت زیاد باعث می‌شود بدن پس از عفونت کلیه بهبود یافته و به شرایط طبیعی خود بازگردد.

2.نوشیدن مایعات روشی خوب برای درمان کلیه درد در خانه

مصرف مناسب مایعات نه تنها به از بین بردن باکتری‌ها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند با کاهش غلظت ادرار درد کلیه را تسکین دهد. از این رو برای درمان فوری درد کلیه خانگی به جای روی آوردن به نوشیدنی‌های شیرین، مصرف آب خود را افزایش دهید.

آب بیشتری بنوشید برای درمان درد کلیه خانگی

 

آب همیشه گزینه بهتری است زیرا باعث تحریک کمتر می‌شود.اگر هر یک از شما به عفونت ادراری مبتلا شد، باید تمهیداتی برای افزایش مصرف مایعات خود برای درمان کلیه درد در خانه انجام دهید.

همچنین درمان فوری درد کلیه خانگی باید مراقب میزان آبی که در روز می‌نوشید باشید، اما از مصرف بیش از حد چای یا قهوه به علت اثر ادرارآوری آن‌ها بر بدن دارد و اینکه ممکن است موجب بروز کم آبی بدن شوند، پرهیز نمایید.

برای درمان کلیه درد، برخی از پزشکان نوشیدن هشت اونس (تقریباً 236 میلی‌لیتر) آب را به صورت هشت بار در روز (در کل ورود 2-3 لیتر آب به بدن) توصیه می‌کنند.در تابستان، نوشیدن آب میوه تازه و انواع شربت راه خوبی برای افزایش مصرف مایعات است.

در فصل زمستان، زمانی که انسان حوصله نوشیدن آب را ندارد، سوپ‌های داغ جایگزین خوبی می‌توانند باشند. می‌توانید لوبیا گرم اسب را یک شب در آب جوش بخیسانید و اول صبح آب آن را بنوشید تا سنگ یا کریستال‌های کلیه رقیق شده و به تدریج از بدن شما خارج شود.

"</p

به طور طبیعی با عفونت‌ها مبارزه و درمان فوری کلیه درد خانگی و درمان عفونت کلیه را انجام دهید نوشیدن آب تازه ریحان، زغال اخته، انار، لیمو، کرفس و جعفری البته هرکدام به تنهایی و نه با هم یک راه عالی برای مبارزه با عفونت مجاری ادراری و دفع سنگ کلیه یا مثانه هستند.

همیشه لازم است که قبل از شروع رژیم آب کرفس، ریحان و انار (که غنی از آنتی اکسیدان می‌باشد)، با متخصص اورولوژیست خود مشورت کنید. به طور طبیعی با عفونت‌ها مبارزه و درمان فوری کلیه درد خانگی را انجام دهید .

نوشیدن آب تازه ریحان، زغال اخته، انار، لیمو، کرفس و جعفری البته هرکدام به تنهایی و نه با هم یک راه عالی برای مبارزه با عفونت مجاری ادراری و دفع سنگ کلیه یا مثانه هستند. همیشه لازم است که قبل از شروع رژیم آب کرفس، ریحان و انار (که غنی از آنتی اکسیدان می‌باشد)، با متخصص اورولوژیست خود مشورت کنید.

3.برای درمان فوری درمان کلیه خانگی مواد غذایی پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها به مبارزه با باکتری‌های تجمع یافته مضر در روده کمک می‌کنند و آن را با باکتری‌های تقویت کننده سیستم ایمنی خوب جایگزین می‌کنند. همچنین می‌توانید مقداری از مواد غذایی پروبیوتیک مانند ماست، دوغ یا کشک را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا به کلیه‌های خود در پردازش مواد زائد و مبارزه با باکتری‌ها کمک کند.

برای درمان فوری درمان کلیه خانگی مواد غذایی پروبیوتیک مصرف کنید .

برای کلیه درد چی بخوریم؟

 

1.آب زغال اخته

 بر اساس یافته‌های یک مطالعه انجام شده توسط موسسه پلی تکنیک ورچستر در ماساچوست، نوشیدن آب ذخال اخته موجب پیشگیری از چسبیدن باکتری اشرشیا کولی به باکتری‌ های دیگر می‌شود؛ بنابراین، ممکن است موجب درمان کلیه درد و عفونت‌ های دستگاه ادراری نشود، اما در جلوگیری از ابتلای به آن‌ها کمک می‌کند.

شربت زغال اخته برای درمان خانگی کلیه درد

 

از سوی دیگر، افزودن جعفری به اسموتی یا سالاد راهی خوب برای دریافت مواد غذایی ادرار آور غنی از مواد مغذی خواهد بود. ادرار کردن در خیلی مواقع، به طرز قابل توجهی به از بین بردن و دفع باکتری‌ ها از سیستم شما کمک می‌کند ؛ اما به جز موارد بالا برای کلیه درد چی خوبه؟ افزایش دریافت کلسیم و منیزیم با خوردن موز یکی از راه‌ های رسیدن به این هدف می‌باشد.

مطالعه بیشتر: برای آشنای با انواع کیست کلیه و بهترین روش برای درمان کیست کلیه، کلیک کنید.

 

2.عصاره چای سبز یا چای سبز بنوشید!

برخی افراد ممکن است چای سبز را به دلیل اثر ضد باکتریایی آن مفید بدانند. در مطالعه‌ای در سال 2013 در مجله Frontiers in Microbiology منتشر شد این حقیقت معلوم شد که مصرف عصاره چای سبز ممکن است اثر ضد باکتریایی خوبی بر روی سویه‌های باکتری‌های معمولی داشته باشد که عامل ایجاد عفونت‌های دستگاه ادراری هستند.

 عصاره چای سبز یا چای سبز بنوشید !

محققان عصاره چای سبز را برداشتند و آن را روی کشت‌های باکتریایی در آزمایشگاه قرار دادند. با گذشت زمان، آن‌ها دریافتند که چای سبز از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند

از این رو چای سبز می‌تواند مزایای بالقوه‌ای برای درمان کلیه درد در خانه داشته باشد. به جز چای سبز از چای قاصدک نیز میتوان استفاده کرد، چای قاصدک به دلیل داشتن خاصیت ادرار آوری در تسکین و فروکش کردن برخی از بیماری های کلیوی موثر است.

چای قاصدک برای درمان خانگی کلیه درد

 

3.درمان کلیه درد در خانه با کمپرس داغ یا حمام آب داغ

از آنجایی که درد کلیه می‌تواند شما را بی‌حرکت کند، استفاده از یک بطری آب گرم یا یک پد گرم کننده روی ناحیه دردناک ممکن است به درمان کلیه درد کمک کند. مطمئناً این گزینه بهتر از استفاده از یک داروی مسکن است؛ اما به جز موارد بالا برای کلیه درد چی خوبه؟

برخی از روش‌های تسکین درد معمولاً مانند نوشیدن ماءالشعیر، سرکه سیب یا خوردن جوش شیرین ممکن است منجر به بروز نتیجه‌ای معکوس داشته باشند و به جای درمان فوری درد کلیه خانگی آنرا شدت ببخشند

درمان کلیه درد در خانه با کمپرس داغ یا حمام آب داغ

برای درمان فوری درد کلیه خانگی از این موارد اجتناب کنید

  • برای درمان کلیه درد در خانه مصرف الکل خود را کاهش دهید. در حالت ایده آل، به طور کامل از مصرف این نوشیدنی اجتناب کنید. نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های الکلی به جز حرمت شرعی دارای خطرات زیادی برای فرد مصرف کننده هستند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی بیشتر با انواع سنگ کلیه و بدترین نوع سنگ کلیه، کلیک کنید.

دیگر توصیه‌ ها برای درمان درد کلیه چپ در خانه

 باید مراقب میزان مصرف پروتئین‌ های حیوانی و همچنین غذاهای غنی از اگزالات مانند اسفناج، لوبیا، انواع توت‌ ها، اکثر آجیل‌ ها، ریواس، سبوس گندم، کولا و فلفل سبز باشید. همچنین برای درمان خانگی درد کلیه راست یا درمان خانگی درد پهلو سمت راست شاید این سوال پیش بیاد که برای درد کلیه چی خوبه؟ شما میتوانید از شیر، حتی شیرهای گیاهی مانند سویا و شیر بادام و محصولات لبنی استفاده کنید.

هشدار: در صورت بروز دردهای کلیوی، باید با پزشک خود در زمینه درمان فوری درد کلیه خانگی مشورت کنید. زنان باردار در صورت احساس درد کلیه باید فوراً به پزشک مراجعه کنند تا در زمینه درمان کلیه درد مراقبت‌های لازم را دریافت نمایند.

همچنین عفونت‌های کلیه ممکن است برای درمان علائم شدید نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشند، بنابراین درمان‌های فوری درد کلیه خانگی معمولاً به تنهایی برای درمان کلیه درد کافی نیستند.

نتیجه‌ گیری درمان فوری درد کلیه خانگی

درمان فوری درد کلیه خانگی یکی از مواردی است که برای خیلی از افراد حائز اهمیت می‌باشد. درد کلیه می‌تواند باعث اختلالات شدید در زندگی روزمره شود. از این رو برای کمک به کاهش درد و بهبود سلامت کلیه خود، برخی از این روش‌های درمان فوری درد کلیه‌ خانگی را امتحان کنید.

برای درمان درد کلیه در خانه راهکارهای زیادی مانند استراحت، دوش آب گرم و استفاده از کمپرس گرم، نوشیدن مقدار زیادی مایعات، آب زغال اخته و اجتناب از مصرف مواد غذایی مضر و … می‌باشد. برای انجام درمان فوری درد کلیه خانگی می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت.

بیشتر بخوانید: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جدیدترین لیست بهترین دکتر پیوند کلیه در تهران، کلیک کنید.

همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد.ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان فوری درد کلیه خانگی اطمینان حاصل کرد.

با مراجعه به متخصص اورولوژی می‌توانید در زمینه درمان فوری درد کلیه خانگی و همه موارد مربوط به کلیه اطلاعات بیشتری را کسب نمایید و از بروز این مشکلات پیشگیری نمایید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر ‌می‌توانید از طریق شماره‌ ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱ با مشاورین ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر نامداری تماس حاصل فرمایید.

سؤالات متداول درمان فوری درد کلیه خانگی

1 – چرا توصیه می‌شود که در نوشیدنی‌ هایی که برای کاهش درد کلیه مصرف می‌کنیم شکر وجود نداشته باشد؟

چون مصرف زیاد شکر می‌تواند شانس ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد. و عدم مصرف شکر یکی از راه های درمان فوری درد کلیه خانگی است .

2 – نوشیدن چه میزان آب می‌تواند در حفظ سلامت کلیه‌ ها  و برای درمان خانگی کلیه درد مفید باشد؟

6 تا 8 لیوان در طول روز

3- در هنگام بروز درد کلیه‌ ها نباید به چه حالتی خوابید؟

به پهلو چون ممکن است موجب افزایش درد کلیه‌ ها شود. روش صحیح خوابیدن جز موارد درمان فوری درد کلیه خانگی است که باید حتما رعایت شود .

 

منبع مقاله

https://www.aimsindia.com/blog/how-to-control-emergency-kidney-pain-at-home

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325887#remedies

https://www.byramhealthcare.com/blogs/how-to-relieve-kidney-pain-at-home

https://www.healthline.com/health/kidney-infection-home-remedies#home-remedies

مقالات مرتبط

22 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • فرهاد گلچین
    13 دی1402 8:02 ب.ظ

    سلام وقت بخیر
    ممنون بابت محتوا خوبتون من برای درمان کلیه درد سوال داشتم میخواشتم ببینم برای درمان فوری درد کلیه خانگی نباید قرصی چیزی بخوریم؟
    ایا بهترین روش برای درمان کلیه درد به روش خانگی هستش؟
    من خیلی کلیه درد های شدیدی میگیرم اما نمیدونم دلیلش چیه؟
    میشه منو راهنمایی کنید بگید باید چیکار کنم بابت درمان کلیه درد اما حقیقتا به درمان فوری درد کلیه خانگی خیلی اعتقادی ندارم

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر جناب گلچین
      برای درمان فوری درد کلیه خانگی بصورت کامل در مقاله توضیح داده شده است اما شما باید بدانید که درمان کلیه درد بصورت خانگی فقط یه درمان موفقت است و شما برای درمان اصلی به پزشک متخصص مراجعه کنید.
      برای درمان هرچه زودتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.
      با تشکر

      پاسخ
  • سلام وقت بخیر
    محتوا خیلی خوبی بود ممنون

    پاسخ
  • سلام من کلیه چپم درد میکنه خیلی زیاد اما کلیه راستم اصلا درد نمیکنه میخواستم ببینم مشکل از چی میتونه باشه؟
    اما کلیه راستم بعضی وقت ها یه تیری توش میکشه ام بعضی وقت ها
    ممنون میشم این موردم یه برسی کنید ببخشید

    پاسخ
    • سلام خدمت شما دوست عزیز
      درد کلیه ها میتواند ناشی از علت های مختلف باشد، سنگ کلیه یا غفونت کلیه و این موارد باشد لازم است شما جهت درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

      پاسخ
  • سلام کلیه چپ من درد میکنه آزمایش رفتم چیزی نشون نداد هفته ی دوسه باردردداره چکار کنم

    پاسخ
    • سلام خدمت
      درد کلیه می‌تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد.
      درد کلیه گاهی هیچ ارتباطی با کلیه‌ها نداشته و از اندام‌ها و بافت‌های مجاور است. در صورتی که درد شما ادامه دارد یا شدید است، بهتر است به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

      پاسخ
  • نام من جمیله
    7 بهمن1402 1:22 ق.ظ

    سلام من خیلی درد کلیه دارم خانه اما هیج مراجعه به دکتر نکردم

    پاسخ
    • سلام خدمت شما
      شما بهتر است با استفاده از روش های خانگی که در مقاله ذکر شده است را بکار ببرید، در صورت تداوم درد از ناحیه کلیه بهتر است به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

      پاسخ
  • سمیرا کامرانی
    9 بهمن1402 12:25 ق.ظ

    سلا آقای دکتر سوالی داشتم خدمتتون
    اینکه با سرد شدن هوا کلیه هام درد میگیره باید چکار کنم؟
    مشکل خاصی وجود دارد؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمائید

    پاسخ
    • سلام خدمت شما
      برخی منابع علمی گفته‌اند که درد کلیه هیچ ارتباطی به سرما و گرما به صورت مستقیم ندارد. این باور اجتماعی که کلیه سرما می خورد کاملاً از نظر علمی اشتباه می باشد. علل ایجاد درد در کلیه ها می تواند مواردی از قبیل سنگ های کلیه، کیست کلیه، سنگ حالب ،عفونت، التهاب کلیه ها و… باشد.

      برای جلوگیری از این مشکل، گرم نگه داشتن کمر و شکم در هوای خنک بسیار مهم است.

      .

      پاسخ
  • سنا برزگر
    9 بهمن1402 12:49 ق.ظ

    سلام وقتتون بخیر
    بنده مدتی است که از ناحیه پهلوها در دو طرف کلیه هام درد احساس میکنم،
    ممنون میشم راه حل برای رهایی از دردم بگید

    پاسخ
    • با سلام سرکار خانم برزگر
      شما لازم است هرچه سریعتر به پزشک متخصص جهت تشخیص و درمان مراجعه کنید.

      پاسخ
  • هادی محمودیان
    9 بهمن1402 9:35 ب.ظ

    سلام یه سوال داشتم
    مواقعی که درد کلیه شدید بگیریم از مسکن های قوی استفاده کنیم مشکلی گیش نمیاد؟

    پاسخ
    • سلام. برای درد شدید سنگ کلیه، می‌توانید از مسکن‌های قوی استفاده کنید. اما لازم است قبل از استفاده از هر یک از این مسکن‌ها با پزشک متخصص اورولوژی مشورت کنید.

      پاسخ
  • سلام خدمت آقای دکتر
    مدتی سمت چپ کمرم درد زیادی دارم شبها خیلی اذیتم میکنه رفتم دکتر سونو گرفتم گفت کلیه سمت راست سنگ ریزی داره حالا چکار کنم با تشکر

    پاسخ
    • سلام خدمت شما
      درمان سنگ کلیه بستگی به اندازه و نوع سنگ، وضعیت سلامتی شما، میزان درد و علائم دیگر دارد. روش‌های مختلفی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد . برخی از این روش‌ها عبارتند از:

      1. مصرف دارو : پزشک شما ممکن است دارویی برای دفع سنگ کلیه به شما بدهد.
      2. لیتوتریپسی : شکستن سنگ با موج صوتی .
      3. پاپیتولومی : جراحی خارج کردن سنگ .
      4. آندوسکوپی : جراحی با استفاده از لوله‌های کوچک .

      پاسخ
  • سلام و درود
    خسته نباشید مادرم چند سالی هست سنگ کلیه داره که نیاز به عمل دارد الان خیلی اذیتش می‌کنه چه قرصشی بهش بدم تا دردش به طور موقت آرام بشه؟؟

    پاسخ
    • سلام و درود بر شما. برای تسکین درد سنگ کلیه، روش‌های خانگی مختلفی وجود دارد. اما لازم است قبل از استفاده از هر یک از این روش‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

      1. **روغن گریپ‌فروت**: این روغن خواص ضدالتهابی دارد و می‌تواند به تسکین علائم سنگ کلیه کمک کند.
      2. **روغن هلیکروسوم**: این روغن اثرات ضدالتهابی و ضدانقباضی دارد و به همین دلیل می‌تواند در تسکین ناراحتی ناشی از سنگ کلیه مفید باشد.
      3. **سرکه‌ی سیب**: ترکیب اصلی سرکه‌ی سیب اسید استیک است. محتوای اسیدی سرکه‌ی سیب ممکن است به تجزیه‌ی سنگ‌ کلیه کمک کند.

      لطفاً توجه داشته باشید که این روش‌ها فقط موقتی هستند و نیاز به مراجعه به پزشک برای درمان دائمی وجود دارد. همچنین، در صورتی که درد شدید یا مداوم داشته باشید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. امیدوارم مادر شما به زودی حالش بهتر شود.

      پاسخ
  • سلام خدمت شما
    لازم است که به پزشک متخصص جهت درمان سریع مراجعه کنید
    موفق باشید

    پاسخ
  • سلام
    درد پهلوی سمت راست می‌تواند ناشی از علل مختلفی مانند مشکلات گوارشی، سوء هاضمه، گرفتگی ماهیچه، فتق، سنگ کلیه، عفونت مجاری ادراری، مشکلات کلیوی و غیره باشد. بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا علت درد را تشخیص دهد و درمان مناسب را تجویز کند.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید