کلیه درد چیست؟

1. خانه
  3. سنگ کلیه
  5. کلیه درد چیست؟

کلیه درد یکی از شایع ترین درد هایی است که بیماران زیادی تجربه میکنند .کلیه‌های شما اندامی هستند که در دو طرف ستون فقرات (ستون فقرات)، بین قفسه سینه و لگن افراد قرار دارند. این اندام نقش مهمی در تمیز کردن خون و فیلتر کردن مواد زائد از طریق ادرار ایفا می‌کنند. علائم کلیه درد که با درد کلیه در پهلو، پشت، شکم یا کشاله ران احساس می‌شود. این مشکل اغلب با کمردرد اشتباه گرفته می‌شود.

با مراجعه به متخصص اورولوژی می‌توانید در زمینه تأثیر اعتیاد بر روابط جنسی و روابط زناشویی اطلاعات بیشتری را کسب نمایید و از بروز این مشکلات پیشگیری نمایید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر ‌می‌توانید از طریق شماره‌ ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱ با مشاورین ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر نامداری تماس حاصل فرمایید.

درد کلیه چیست؟

درد کلیه می‌تواند ناشی از سنگ کلیه، عفونت کلیه، آسیب یا سرطان کلیه باشد. درد کلیه همیشه به این معنی نیست که به طور خاص مشکلی در کلیه شما وجود دارد اما معمولاً نشان دهنده مشکلی در جایی در سیستم ادراری شما است. درمان درد کلیه به علت اصلی آن بستگی دارد. درمان فوری درد کلیه خانگی هم گاها توسط افراد انجام میشود، اما اولویت اول با پزشک متخصص است.

تیر کشیدن کلیه نشانه چیست؟

تیر کشیدن کلیه می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به مشکلات زیر باشد که نقطه اشتراک آن‌ها بروز درد کلیه می‌باشد:

• عفونت‌ و التهاب مجاری ادراری
  • عفونت‌های کلیه
  • سنگ کلیه (سنگ کلیه و یا سنگ حالب)
  • سرطان کلیه
  • وجود هر توده‌ای که به کلیه فشار آورد (به عنوان مثال: تومور بزرگ)
  • گلومرولونفریت
  • لخته‌های خون در کلیه‌ها (ترومبوز وریدی کلیوی)
  • بیماری کلیه پلی کیستیک (مادرزادی)

علائم کلیه درد چیست؟

درد کلیه معمولاً در پشت، زیر دنده‌ها، در دو طرف ستون فقرات احساس می‌شود. این درد می‌تواند به مناطق دیگر از جمله نواحی زیر گسترش یابد:

علائم کلیه درد چیست

• پهلوها
  • ناحیه بالای شکم
  • کشاله ران (از جمله کیسه بیضه در مردان)
  • درد کلیه فقط در یک طرف بدن شایع‌تر است.

مطالعه بیشتر: برای اطلاع از علت بزرگ شدن پروستات در مردان بالای 50 سال چیست؟ و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد، کلیک کنید.

علائم مشکلات کلیوی

• یک درد مداوم و مبهم در پشت شما
  • درد شدید یا تیز که به صورت موجی بروز پیدا می‌کند.
  • احساس ناخوشی ، تهوع یا استفراغ
  • درد در پهلو، پشت، کشاله ران یا پایین شکم
  • درد هنگام دفع ادرار
  • خون در ادرار شما
  • نیاز فوری به دفع ادرار
  • وجود “شن” یا سنگ کلیه کوچک در ادرار شما

از علائم کلیه درد ، کمردرد ناشی از مشکلات عضلانی معمولاً در قسمت پایین کمر احساس می‌شود. درد ناشی از مشکلات کلیوی احتمال دارد در پشت، زیر دنده‌ها به‌صورت عمیق‌تر و با شدت بیشتری احساس شود.

درد کلیه در مقابل کمر درد

مردم اغلب درد کلیه را با کمردرد اشتباه می‌گیرند. اما تفاوت‌های کلیدی بین درد کلیه و احساس آن در مقایسه با کمردرد وجود دارد. کمردرد معمولاً در ناحیه وسط کمر، روی ستون فقرات و بیشتر در قسمت پایین کمر شما را درگیر می‌کند. مشکلات مربوط به ستون فقرات نیز می‌تواند باعث شود که کمردرد گاهی اوقات به پاهای شما سرایت کرده و گسترش یابد.

مطالعه بیشتر: علائم دفع سنگ کلیه و راه های تشخیص و درمان سنگ کلیه، برای دریافت پاسخ کلیک کنید.

در مقام مقایسه، درد کلیه معمولاً در ناحیه بالاتری از پشت است و اغلب عمیق‌تر احساس می‌شود. بیشتر اوقات، علائم درد کلیه در زیر دنده‌ها، سمت راست یا چپ ستون فقرات ظاهر می‌شود. درد کلیه ممکن است به نواحی دیگر مانند شکم یا کشاله ران شما نیز سرایت کند. گاهی اوقات، درد لگن با درد کلیه اشتباه گرفته می‌شود، اما درد لگن در قسمت پایین‌تر کمر نسبت به درد کلیه است.

علت درد کلیه چیست؟

علت کلیه درد چیست ؟ کلیه‌ های شما ادرار را از طریق لوله‌هایی به نام “حالب” به مثانه تخلیه می‌کنند. مثانه شما از طریق یک لوله باریک به نام مجرای ادرار تخلیه می‌شود. بروز مشکل در هر یک از این نواحی می‌تواند باعث درد شده و ممکن است به دلایل زیر ایجاد شود: سنگ کلیه، عفونت کلیه، سرطان کلیه، انواع دیگر بیماری کلیوی و …. در ادامه این موارد به تفضیل شرح داده می‌شود:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه از تجمع مواد معدنی یا ترکیبات داخل بدن شما تشکیل می‌شود. سنگ‌ها ممکن است به کوچکی یک دانه شن یا بزرگ‌تر از یک مروارید باشند. سنگ‌های کوچک ممکن است بدن شما را به خودی خود ترک کنند. با این حال، سنگ‌های بزرگ‌تر ممکن است در دستگاه ادراری شما گیر کرده و از دفع ادرار جلوگیری کنند. در هر صورت، درد شدید کلیه می‌تواند ایجاد شود.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با علل ایجاد عفونت کلیه و راه های درمان فوری آن، کلیک کنید.

2- احتباس ادرار

در این شرایط، نمی‌توانید مثانه خود را به طور کامل تخلیه کنید. این پدیده می‌تواند به طور ناگهانی یا تدریجی در طول زمان اتفاق بیفتد و موجب بروز درد در ناحیه کلیه شود.

احتباس ادرار

3- رفلاکس وزیکوورترال (VUR)

بروز رفلاکس ادرار موجب می‌شود که ادرار از مثانه به سمت حالب ها یا کلیه‌ها جریان یابد. رفلاکس وزیکوورترال ممکن است برای هر فرد و در هر گروه سنی رخ دهد، اما در نوزادان و کودکان خردسال شایع‌تر است.

4- انسداد محل اتصال حالب لگن

در این بیماری، انسدادی در جایی که حالب شما به کلیه شما متصل می‌شود، ایجاد می‌شود. این مشکل می‌تواند باعث درد پهلو شود که ممکن است به شکم یا کشاله ران شما گسترش یابد.

5- تنگی حالب

بروز این مشکل به باریک شدن حالب شما اشاره دارد. حالب ها لوله‌هایی هستند که ادرار را از کلیه‌ها به مثانه منتقل می‌کنند. تنگی حالب می‌تواند در یک یا هر دو طرف رخ دهد.

6- عفونت کلیه (پیلونفریت)

این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که باکتری کلیه‌های شما را آلوده کند. علائم شامل این مشکل تب، لرز، درد پشت یا پهلو و حالت تهوع و استفراغ است.

7- بیماری کلیه پلی‌کیستیک

افراد مبتلا به این بیماری ارثی دارای کیسه‌های پر از مایع (کیست) در داخل کلیه خود هستند. با گسترش کیست‌ها، کلیه‌ها بزرگ شده و می‌توانند موجب بروز درد شوند. در نتیجه ممکن است کلیه‌ها دچار مشکل شده و به درستی کار نکنند.

8- جراحت یا تروما

ضربه ناشی از ورزش‌های تماسی، تصادفات یا سایر ضربه‌های شدید نیرویی ممکن است باعث آسیب فیزیکی به کلیه‌های شما شود. بروز این اتفاقات می‌تواند منجر به خون در ادرار یا اطراف کلیه‌ها و همچنین نشت ادرار از کلیه‌ها و در نتیجه درد در این ناحیه شود.

9- سرطان کلیه

شایع‌ترین نوع سرطان کلیه که به نام clear cell carcinoma شناخته می شود  معمولاً افراد 60 یا 70 ساله را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم ممکن است شامل خون در ادرار کردن، درد پهلو یا ظاهر شدن یک توده در پهلو باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

در صورت داشتن درد کلیه باید به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند هرگونه مشکل کلیوی را تشخیص دهند.

درد کلیه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص درد کلیه، پزشک در مورد علائم شما می‌پرسد و شما را معاینه می‌کند تا علت درد کلیه را تشخیص دهد. همچنین ممکن است از افراد انجام آزمایش‌های زیر درخواست شود:

• آزمایش خون
  • آزمایش ادرار: این آزمایش وجود خون، گلبول  های سفید (که نشان دهنده عفونت است)، پروتئین‌ها و مولکول‌های خاصی که با اختلالات کلیوی مختلف مرتبط هستند را بررسی می‌کند.

درد کلیه چگونه تشخیص داده می‌شود

• اشعه ایکس، سونوگرافی یا سی تی اسکن: سونوگرافی یا سی تی اسکن (توموگرافی کامپیوتری) می‌تواند تصاویری از ساختار فیزیکی کلیه‌ها و مجاری ادراری ارائه دهد. همچنین این روش‌های تشخیصی می‌تواند به پزشک معالج در تشخیص وجود سنگ یا دیگر علت‌های درد کلیه کمک کند. اگر در گذشته سنگ کلیه داشته‌اید، ممکن است نیازی به سی تی اسکن نداشته باشید. سی تی اسکن شما را در معرض اشعه قرار می‌دهد. در صورت نیاز به سی تی اسکن از پزشک خود در این مورد راهنمایی بخواهید.

درمان درد کلیه چگونه انجام می‌شود؟

نحوه درمان درد کلیه به موارد زیر بستگی دارد:

• علت درد
  • شدت درد
  • احساس و شدت بیماری

درمان درد کلیه بستگی به مشکلی دارد که باعث آن شده است. به عنوان مثال، اگر به دلیل عفونت درد کلیه دارید، پزشک برای رفع آن آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. اگر به دلیل سنگ کلیه درد دارید، ممکن است برای از بین بردن آن‌ها نیاز به درمان‌های تکمیلی و دفع سنگ کلیه داشته باشید.  برای تسکین درد ساده مصرف داروهایی مانند پاراستامول یا ایبوبروفن ممکن است مفید باشد. می‌توانید برای مشاوره با پزشک یا یک دکتر داروساز صحبت کنید.

همچنین برای درمان کلیه درد می‌توانید این اقدامات را برای کاهش ناراحتی انجام دهید:

هیدراته بمانید: نوشیدن آب زیاد به دفع باکتری‌ها از مجاری ادراری کمک می‌کند. همچنین از نوشیدنی‌های کافئین دار و الکل و نوشیدنی‌های الکلی  باید خودداری نمایید.

از گرما استفاده کنید: برای کمک به کاهش درد کلیه، یک پد گرم کننده روی کمر، شکم یا پهلو قرار دهید.

چه نوشیدنی‌ هایی برای کلیه‌ ها مضر هستند؟

به طور کلی در میان نوشیدنی‌ها آب بهترین گزینه است. نوشیدنی‌هایی که قند بالایی دارند می‌توانند منجر به بروز دیابت شده و نوشیدنی‌هایی که نمک یا کافئین زیادی دارند می‌توانند باعث کم‌آبی بدن شوند که هر دو می‌توانند به مرور زمان منجر به آسیب کلیه و بروز درد شدیدی در فرد مبتلا شوند.

مطالعه بیشتر: علت تنبلی کلیه برای دریافت پاسخ، کلیک کنید.

نتیجه‌ گیری

درد کلیه یکی از مشکلاتی است که گریبان گیر خیلی از افراد می‌شود. معمولاً این مشکل در پشت، زیر دنده‌ها، در دو طرف ستون فقرات احساس می‌شود. بروز درد کلیه، ممکن است ناشی از سنگ کلیه، عفونت کلیه یا سایر مشکلات کلیوی باشد. نوشیدن آب زیاد و اجتناب از عفونت‌های ادراری می‌تواند به پیشگیری از بروز درد کلیه کمک کند.برای درمان درد کلیه می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت.

همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق کمک گرفت. دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان درد کلیه اطمینان حاصل کرد.

سؤالات متداول درد کلیه

1) تیر کشیدن کلیه نشانه چیست؟

تیر کشیدن کلیه می‌تواند نشانه‌ای از ابتلا به بیماری یا عارضه‌های مختلفی باشد که کلیه را درگیر می‌کند.

2) درمان درد کلیه از چه راه‌هایی می‌باشد؟

مصرف مسکن، مصرف مایعات کافی، استفاده از گرما

3) درد کلیه به چه صورتی است؟

منبع مقاله