زگیل تناسلی در مردان نوعی از عفونت منتقله از راه‌ های مقاربتی (STI) است که باعث ایجاد زگیل (برجستگی‌ های کوچک یا زائده‌ هایی) در داخل و اطراف اندام تناسلی و راست روده شما می‌شود.

زگیل تناسلی شایع‌ ترین عفونت مقاربتی (STI) است. سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث علت زگیل تناسلی در مردان می‌شوند اما این سویه‌ ها باعث ایجاد سرطان نمی‌شوند.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی بیشتر در خصوص آیا زگیل تناسلی خارش دارد و بهترین علت خارش زگیل تناسلی چیست؟ کلیک کنید.

علت زگیل تناسلی در مردان که یکی از مهمترین بیماری های الت تناسلی است از طریق رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی می‌تواند به دیگر افراد انتقال یابد.

درمان‌ ها می‌توانند زگیل تناسلی را از بین ببرند، اما زمانی که به زگیل تناسلی و HPV مبتلا شدید، همیشه امکان اینکه STI را به شخص دیگری انتقال بدهید، وجود دارد. برای پیشگیری از انتقال این عفونت، استفاده از کاندوم و انجام رابطه جنسی ایمن بسیار مهم است.

زگیل تناسلی چقدر شایع است؟

تخمین زده می‌شود که سالانه حدود 40000 نفر که بیشتر آن‌ها در نوجوانی و 20 سالگی خود قرار دارند، به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. عامل ایجاد کننده این زگیل‌ ها، HPV می‌باشد که شایع‌ ترین علت ابتلا افراد به STI است.

زگیل تناسلی چقدر شایع است

تقریباً 79 میلیون آمریکایی در بدن خود ویروس HPV دارند. لازم به ذکر است که انواع مختلف از ویروس HPV وجود دارد. همه انواع HPV باعث ایجاد زگیل تناسلی نمی‌شوند. HPV 6 و HPV 11 دو سویه‌ ای هستند که معمولا علت زگیل تناسلی در مردان است.

بیشتر بخوانید: در رابطه با زگیل معمولی در ناحیه تناسلی چگونه است و دارای چه ویژگی های می باشد؟ کلیک کنید.

آیا علت زگیل تناسلی در مردان مسری است؟

بله علت زگیل تناسلی در مردان و ویروس ایجاد کننده آن‌ها (HPV) هر دو مسری هستند. همچنین هیچ درمان قطعی برای ریشه‌کنی HPV از بدن وجود ندارد.هنگامی که ویروس HPV را در بدن خود دارید، همیشه امکان اینکه این ویروس را به بقیه افراد منتقل کنید دارید.

حتی اگر علائمی مانند زگیل تناسلی در مردان قابل مشاهده نداشته باشید یا زگیل‌ ها را برداشته‌ اید، باز هم می‌توانید افراد دیگری را به HPV و زگیل تناسلی آلوده کنید.

معمولاً کدام اندام‌ های بدن می‌توانند درگیر زگیل تناسلی شوند؟

زگیل تناسلی در مردان و زنان می‌تواند این اندام‌ ها را آلوده کند:

• ناحیه کشاله ران.
  • مقعد.
  • رکتوم.
  • آلت تناسلی و کیسه بیضه.
  • واژن (از جمله داخل واژن)، فرج، لب‌های واژن (لابیا کوچک و لابیا بزرگ) و دهانه رحم در زنان.
  • لب، دهان، زبان یا گلو.

چه کسانی ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوند؟

زگیل تناسلی همه جنسیت‌ ها را درگیر می‌کند. این عفونت بیشتر در نوجوانان و جوانان شایع است. معمولاً مردان اندکی بیشتر در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند و از این رو زگیل تناسلی در مردان بیشتر شایع‌ تر می‌باشد. شانس شما برای ابتلا به زگیل تناسلی در موارد زیر افزایش می‌یابد.

• هنگام رابطه جنسی از کاندوم یا … استفاده نکنید.
  • چندین شریک جنسی داشته باشید.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رایج ترین راه های انتقال زگیل تناسلی و علائم زگیل تناسلی چیست؟ کلیک کنید.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟

اما علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ انواع خاصی از ویروس HPV باعث ایجاد عفونت زگیل تناسلی در مردان می‌شود. همچنین زگیل تناسلی در مردان از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی گسترش می‌یابد.

سویه متفاوتی از HPV باعث ایجاد نوع زگیل‌ هایی می‌شود که در سایر قسمت‌ های بدن خود پیدا می‌کنید. شما نمی‌توانید با لمس خود یا شخص دیگری با زگیل روی دست یا پا به زگیل تناسلی مبتلا شوید.

زگیل تناسلی از طریق :

• مقاربت شامل مقعدی، واژینال به آلت تناسلی و واژن به واژن.
  • لمس دستگاه تناسلی (تماس پوست با پوست بدون انزال) که می‌تواند به طور اتفاقی و علت زگیل تناسلی بدون رابطه در مردان باشد.
  • انجام رابطه جنسی دهانی با فردی که دارای HPV یا زگیل تناسلی است.
  • انجام رابطه جنسی دهانی از فردی که مبتلا به HPV است یا زگیل تناسلی روی دهان، لب یا زبان خود دارد.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که خیلی افراد می‌توانند در بدن نوعی از HPV را داشته باشند که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود اما در واقع هرگز به زگیل تناسلی مبتلا نشوند (ناقل این بیماری باشند).

این بدان معنی است که شما می‌توانید HPV را به شریک زندگی خود منتقل کنید و آن‌ ها می‌توانند به زگیل تناسلی مبتلا شوند. همچنین به همین دلیل است که تشخیص اینکه کدام شریک جنسی به فرد مبتلا زگیل تناسلی را انتقال داده است می‌تواند پیچیده باشد.

زگیل تناسلی در مردان چه مدت پس از عفونت ظاهر می‌شود؟

برخی از افراد در عرض چند هفته پس از تماس جنسی با فرد مبتلا به HPV دچار زگیل تناسلی می‌شوند. با این حال، اغلب ماه‌ ها یا سال‌ ها طول می‌کشد تا زگیل در بدن آن‌ها ظاهر شود.

به همین دلیل، تشخیص دقیق زمان ابتلا به زگیل تناسلی در مردان دشوار است. همچنین ممکن است در بدن شما ویروس زگیل تناسلی وجود داشته باشد و به زگیل تناسلی مبتلا نشوید.

زگیل تناسلی در مردان چه مدت پس از عفونت ظاهر می‌شود؟

همچنین ممکن است ندانید که در داخل مقعد یا داخل واژن خود زگیل دارید. اگر علائمی نداشته باشید، ممکن است نا آگاهانه دیگران را به ویروس آلوده کنید. از این رو تشخیص به موقع این عفونت در شما می‌تواند موجب پیشگیری از ابتلای دیگر افراد به زگیل تناسلی شود.

درمان زگیل تناسلی مردان چگونه انجام می‌پذیرد؟

زگیل تناسلی ممکن است خود به خود از بین برود زیرا سیستم ایمنی شما می‌تواند با عفونتی که باعث بروز زگیل تناسلی در مردان می‌شود مبارزه کند. با این حال، آن‌ ها ممکن است بزرگ‌ تر شده، تکثیر شوند یا به طور فزاینده‌ای فرد مبتلا را دچار ناراحتی کنند.

از بین بردن زگیل تناسلی در مردان شانس شما برای انتشار عفونت را کاهش می‌دهد زیرا یک بیماری فعال خیلی راحت‌ تر پخش می‌شود. به یاد داشته باشید که درمان زگیل تناسلی در مردان درمان قطعی نیست.

مطالعه بیشتر: برای اطلاع از جدیدترین لیست بهترین دکتر زگیل تناسلی در تهران و معرفی هر کدام از آن ها، کلیک کنید.

روش‌ های مختلفی برای از بین بردن زگیل تناسلی وجود دارد. ممکن است برای خلاص شدن از شر آن‌ ها به چندین روش درمانی نیاز داشته باشید. در طول درمان، شما باید از تماس جنسی خودداری کنید.

همچنین پزشک معالج شما ممکن است از یکی از این روش‌ ها برای درمان زگیل تناسلی مردان استفاده کند:

• استفاده از کوتر الکتریکی : در این روش جریان الکتریکی زگیل‌ ها را می‌سوزاند ولی باید توجه داشت احتمال ایجاد اسکار (جای زخم) در این روش بالا است.
  • استفاده از فرایند انجماد(کرایوتراپی) : در طول سرما درمانی (فریز )، پزشک معالج شما از نیتروژن مایع برای انجماد و از بین بردن زگیل استفاده می‌کند.این روش از بهترین روشهای درمان زگیل تناسلی است .
  • درمان زگیل تناسلی مردان با لیزر: نور لیزر رگ‌ های خونی ریز درون زگیل‌ ها را از بین می‌برد و جریان خون آن‌ها را قطع می‌کند.
  • روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای (LEEP): در روش برش الکتروسرجری حلقه‌ای، پزشک معالج شما از یک حلقه سیمی با بار الکتریکی برای برداشتن زگیل استفاده می‌کند. یک پزشک معالج ممکن است از این روش برای برداشتن زگیل روی دهانه رحم نیز استفاده کند.
  • به‌کارگیری داروهای موضعی (پوستی) : برای این منظور باید هفته‌ ای یک بار به مدت چند هفته، محلول یا کرم شیمیایی تجویزی را روی زگیل‌ ها بزنید. این ماده شیمیایی باعث ایجاد تاول در زیر زگیل شده و جریان خون را متوقف می‌کند. در برخی موارد، پزشک معالج شما ممکن است محلول شیمیایی را در برای شما کند. همچنین کرم‌ های تجویزی وجود دارد که پزشک معالج شما تجویز می‌کند که می‌توانید در خانه از آن‌ ها استفاده کنید.
  • عمل جراحی: ممکن است پزشک شما علت زگیل تناسلی در مردان را که بزرگ هستند یا به دیگر روش‌ های درمان زگیل تناسلی مردان پاسخ نمی‌دهند، با جراحی از بین ببرد.

نکته: درمان زگیل تناسلی مردان موجب ریشه‌ کنی HPV از بدن شما نمی‌شود. حتی اگر مبتلا به فرم فعال زگیل تناسلی نباشید و زگیل‌ های شما برداشته شده باشد، همچنان می‌توانید HPV را به افراد دیگر انتقال دهید.

البته دانشمندان در تلاش‌ اند با کشف داروی جدید زگیل تناسلی بتوانند موجب ریشه کنی ویروس HPV از بدن افراد شود. آیا اینکه در آینده این امر محقق می‌شود یا نه، به پیشرفت علم پزشکی و امکان ریشه کنی این ویروس بستگی دارد.

البته یادآوری می‌شود که در خیلی موارد این احتمال دارد این ویروس خود به خود توسط سیستم ایمنی بدن افراد کنترل و ریشه کن شود. همچنین استفاده از واکسن می‌توان موجب مصونیت از ابتلای به ویروس HPV شود.

برای انجام درمان انواع زگیل تناسلی می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی هست. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان انواع زگیل تناسلی اطمینان حاصل کرد.

سؤالات متداول علت زگیل تناسلی در مردان

1- علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟

زگیل تناسلی از طریق T راه‌ هایی مانند مقاربت شامل مقعدی، واژینال به آلت تناسلی و واژن به واژن، لمس دستگاه تناسلی، انجام رابطه جنسی دهانی با فردی که دارای HPV یا زگیل تناسلی است و انجام رابطه جنسی دهانی از فردی که مبتلا به HPV است یا زگیل تناسلی روی دهان، لب یا زبان خود دارد، می‌تواند انتقال یابد.

2- مهم‌ترین روش‌ های درمان زگیل تناسلی مردان چیست؟

استفاده از کوتر، استفاده از فرایند انجماد(کرایو)، درمان زگیل تناسلی مردان با لیزر، روش برش الکتروسرجری حلقه‌ ای (LEEP)، به‌کارگیری داروی موضعی (پوستی)، عمل جراحی.از بین این روشها استفاده از کرایوتراپی (سرما درمانی) مناسب تر است.

3- چه کسانی ممکن است به زگیل تناسلی مبتلا شوند؟

زگیل تناسلی همه جنسیت‌ ها را درگیر می‌کند. این عفونت بیشتر در نوجوانان و جوانان شایع است. معمولاً مردان اندکی بیشتر در معرض خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند.

منبع مقاله: