علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان

علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان به صورت کامل در این مقاله بررسی خواهد شد . درد شکم‌ دردی است که بین قفسه سینه و لگن ایجاد می‌شود. درد شکم می‌تواند حالت‌های مختلفی مانند گرفتگی، دردناک، مبهم یا تیز را نیز در بر گیرد که اغلب به آن دل‌درد می‌گویند. تکرر ادرار زمانی است که نیاز دارید که بیشتر از حد معمول ادرار کنید. هیچ قانون مشخصی در مورد اینکه ادرار طبیعی چه حالتی دارد وجود ندارد.

tel://02188776801

اگر متوجه شدید که بیشتر از حد معمول دفع ادرار دارید و شاید گاها بوی بد ادرار هم داشته باشید .اما رفتار خود را تغییر نداده‌ اید (مثلاً شروع به نوشیدن مایعات بیشتری نکرده‌اید)، این امر تکرر ادرار محسوب می‌شود.

به‌طور کلی ادرار بیش از ۲.۵ لیتر مایع در روز بیش از حد در نظر گرفته می‌شود. دکتر فرشاد نامداری یکی از مجرب‌ترین جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری در تهران آماده تشخیص و درمان علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان است. برای رزرو وقت مشاوره با دکتر فرشاد نامداری با شماره ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱ تماس حاصل فرمایید.

 

علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان

تجربه درد شکم و ادرار دردناک می‌تواند نگران کننده باشد. ابتلا به مشکلات رایج، مانند عفونت‌های دستگاه ادراری، می‌توانند این علائم را ایجاد کنند. در موارد کمتر، یک بیماری جدی‌تر مسئول بروز این شرایط است.

فردی که دچار بیماری‌هایی مانند عفونت مثانه یا سیستیت است. ممکن است هنگام ادرار کردن، درد در قسمت پایین شکم و همچنین احساس سوزش یا نیاز به تکرار مجدد ادرار را داشته باشد. البته علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان می‌تواند موارد مختلفی را در بر گیرد که در ادامه به معرفی و بررسی علت درد زیر شکم و تکرر ادرار در زنان می‌پردازیم..

علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان

1- عفونت مجاری ادرار

عفونت مجاری ادرار در زنان عفونتی است که کلیه‌ها، حالب ها، مثانه یا مجرای ادرار را درگیر می‌کند می‌تواند ،علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان باشد.  مجاری ادراری ساختارهایی هستند که ادرار قبل از دفع از بدن از آن‌ها عبور می‌کند. ادرار به طور معمول استریل است. عفونت در مجاری ادراری، زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد ادرار شده و شروع به رشد می‌کند. عفونت باکتریایی معمولاً از دهانه مجرای ادرار شروع می‌شود، جایی که ادرار از بدن خارج می‌شود و به سمت بالا به داخل دستگاه ادراری حرکت می‌کند و می‌تواند علت تکرر ادرار در زنان باشد.

مطالعه بیشتر: برای  اطلاعات بیشتر از بی اختیاری ادرار در زنان راه های تشخیص و درمان آن، کلیک کنید.

  •  تشخیص عفونت ادرار

تشخیص عفونت ادرار بر اساس اطلاعاتی است که بیمار در مورد علائم، سابقه پزشکی و جراحی، داروها، عادات و شیوه زندگی خود می‌دهد. معاینه فیزیکی و تست‌های آزمایشگاهی به تشخیص دقیق بیماری کمک می‌کند. پزشک معالج ممکن است به سادگی آزمایش ادرار را در مطب انجام دهد.پزشک شما نمونه ادرار را برای آزمایش کشت به آزمایشگاه می‌فرستد. تا بتواند به صورت کامل مشکلات عفونت ادرای و یا علت ادرار زیاد بررسی کند .

گرفتن نتایج این آزمایش‌ها چند روز طول می‌کشد تا علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان مورد بررسی قرار بگیرد . اورولوژیست با کمک این آزمایش متوجه می‌شود که دقیقاً باکتری عامل عفونت چیست و این باکتری‌ ها در برابر کدام آنتی‌بیوتیک‌ ها مقاومت یا حساسیت دارند. ارسال یک کشت میکروب برای همه ضروری نیست زیرا اکثر عفونت‌ های ادراری توسط همان باکتری ایجاد می‌شوند.

  •  درمان عفونت ادرار

درمان معمول برای هر دو نوع عفونت ساده و پیچیده مجاری ادرار آنتی‌بیوتیک است. نوع آنتی‌ بیوتیک و مدت درمان بستگی به شرایط دارد. نمونه‌ هایی از آنتی‌بیوتیک‌ های رایج مورد استفاده در درمان شامل آموکسی سیلین، سولفامتوکسازول/تری متوپریم (Bactrim)، سیپروفلوکساسین، نیتروفورانتوئین (Macrobid) و انواع دیگری از آنتی‌ بیوتیک‌ ها. پزشک شما داروی مناسب را برای شرایط شما و ارگانیسم‌ های ایجاد کننده خاص انتخاب می‌کند.

2- عفونت کلیه

عفونت کلیه نوعی عفونت مجاری ادرار (UTI) است که به طور کلی از مجرای ادرار یا مثانه شما شروع می‌شود و در یک یا هر دو کلیه شما ادامه می‌یابد. مجرای ادرار در زنان کوتاه‌تر از مردان است و همین امر باعث می‌شود باکتری‌ها از طرف خارج از بدن به مثانه حرکت کنند. نزدیکی مجرای ادرار به واژن و مقعد نیز فرصت بیشتری برای ورود باکتری‌ها به مثانه ایجاد می‌کند.

این شرایط باعث می‌شود عفونت کلیه در زنان بیشتر از مردان باشد. عفونت کلیه نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد و اگر به درستی درمان نشود می‌تواند به طور دائم به کلیه‌های شما آسیب برساند. باکتری می‌تواند به جریان خون شما سرایت کند و باعث ایجاد یک عفونت خطرناک شود.

  •  تشخیص عفونت کلیه

برای تشخیص دقیق عفونت کلیه و همچنین علت تکرر ادرار در زنان احتمالاً از شما خواسته می‌شود که یک نمونه ادرار برای آزمایش باکتری، خون یا عفونت در ادرار ارائه دهید. پزشک شما همچنین ممکن است یک نمونه خون برای کشت بگیرد (یک آزمایش آزمایشگاهی که باکتری‌ها یا سایر ارگانیسم‌ها را در خون شما بررسی می‌کند).

  •  درمان عفونت کلیه

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اولین روش درمان عفونت کلیه و در نتیجه رفع علت تکرر ادرار در زنان  است. دارو هایی که استفاده می‌کنید و  مدت مصرف آن‌ها  به وضعیت سلامت شما و باکتری‌ های موجود در آزمایش ادرار شما بستگی دارد. برای مثال یک بیماری زمینه‌ای در مجاری ادرار می‌تواند باعث عفونت مکرر کلیه شود. در این صورت، ممکن است برای ارزیابی به متخصص کلیه (نفرولوژیست) یا جراح کلیه و مجاری ادرار (اورولوژیست) ارجاع داده شوید. ممکن است برای ترمیم یک ناهنجاری ساختاری به جراحی نیاز داشته باشید.

عفونت کلیه

3- سنگ مثانه

سنگ مثانه مانند سنگ کلیه،  زمانی ظاهر می‌شود که مواد معدنی طبیعی در ادرار شما به هم می‌پیوندند و توده‌های کوچک و سختی را تشکیل می‌دهند. این مشکل بیشتر در مردان شایع است ، اما زنان را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان باشد.  در این شرایط علاوه بر اینکه دچار تکرر ادرار می‌شوید، ممکن است هنگام ادرار کردن، سوزش همراه با ناراحتی در ناحیه شکم خود را تجربه کنید.

مطالعه بیشتر: برای اطلاعات بیشتر راجع به، علت ادرار زیاد در شب و روش درمان کلیک کنید.

  • تشخیص سنگ مثانه

برای این امر پزشک شما را معاینه می‌کند و در مورد علائم شما می‌پرسد. پزشک برای تشخیص سنگ مثانه ممکن است موارد زیر را انجام دهد

  • آزمایش ادرار

پزشک شما نمونه‌ای از ادرار شما را برای بررسی سنگ‌های کوچک مثانه به آزمایشگاه می‌فرستد. آزمایشگاه ادرار شما را برای علائم عفونت دستگاه ادراری یا خون آزمایش می‌کند.

  • آزمایش‌ های تصویر برداری

 تصاویر سی تی اسکن، اشعه ایکس و اولتراسوند به پزشک شما اجازه می‌دهد تصاویر واضحی از مثانه شما ببیند. این آزمایش‌ها اندازه، شکل و محل سنگ‌های مثانه را نشان می‌دهد.

  • سیستوسکوپی

با این روش پزشک شما از یک اسکوپ کوچک برای بررسی داخل مثانه و بررسی وجود سنگ استفاده می‌کند. اسکوپ باریک و انعطاف‌پذیر است و یک دوربین در انتهای آن قرار دارد.

  • درمان سنگ مثانه

به طور معمول، سنگ‌های مثانه باید توسط متخصص اورولوژی از مثانه خارج شوند. این سنگ‌ها به ندرت می‌توانند حل شوند، اما این بستگی به نوع سنگ شما دارد و همچنین می‌تواند مدت زیادی طول بکشد.

4- سیستیت بینابینی

سیستیت بینابینی یک بیماری مزمن است که باعث فشار مثانه، درد مثانه و گاهی درد لگن می‌شود و می‌تواند علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان باشد. درد از ناراحتی خفیف تا درد شدید متغیر است. این مشکل بخشی از انواع بیماری‌هایی است که به سندرم مثانه دردناک معروف می‌باشند. مثانه یک اندام توخالی و عضلانی است که ادرار را ذخیره می‌کند. مثانه زمانی که پر شود منبسط شده و سپس به مغز سیگنال می‌دهد.

که وقت ادرار کردن است و از طریق اعصاب لگن ارتباط برقرار می‌کند. این شرایط باعث ایجاد تکرار ادرار کردن در اکثر افراد می‌شود.علائم و نشانه‌های سیستیت بینابینی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اگر زنی مبتلا به سیستیت بینابینی باشد، علائم او نیز ممکن است در طول زمان متفاوت باشد و به طور دوره‌ای در پاسخ به محرک‌های رایج مانند قاعدگی، نشستن طولانی‌مدت، استرس، ورزش و فعالیت جنسی تشدید شود.

  • تشخیص سیستیت بینابینی

هیچ آزمایشی برای سیستیت بینابینی وجود ندارد. اگر به دلیل تکرر ادرار و درد مثانه به پزشک مراجعه می‌کنید باید دلایل احتمالی دیگر این علائم را هم بررسی کنید. برای زنان ابتدا باید عفونت‌های مجاری ادرار، سرطان مثانه، بیماری‌های مقاربتی و اندومتریوز را بررسی شود.

  • درمان سیستیت بینابینی

متأسفانه، در حال حاضر هیچ درمانی برای سیستیت بینابینی وجود ندارد و ممکن است درمان آن دشوار باشد، اگرچه تعدادی از درمان‌ها را می‌توان امتحان کرد. اما هیچ درمان واحدی برای همه مؤثر نیست و در مورد میزان مؤثر بودن برخی از آن‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد. بیمار ممکن است نیاز داشته باشد چندین روش درمانی را امتحان کند تا درمان مناسب خود را پیدا کند.

اگر تغییر شیوه زندگی کمکی نکرد، ممکن است از داروها و سایر روش‌های درمانی استفاده شود و ممکن است جراحی به عنوان آخرین روش درمان ضروری باشد. در موارد بسیار نادر، ممکن است نیاز به برداشتن کامل مثانه (سیستکتومی) باشد.

سیستیت بینابینی

5- اندومتریوز

اندومتریوز بیماری است که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در سایر نقاط بدن و خارج از رحم رشد می‌کند و می‌تواند علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان باشد. علائم آن ممکن است شامل درد شکم، پریودهای سنگین و ناباروری باشد. برخی از زنان درد ناشی از آندومتریوز را “گرفتگی کشنده” می‌نامند.

زیرا می‌تواند به اندازه کافی شدید باشد که آن‌ها را از حرکت بازدارد. این بیماری در بسیاری از افراد با افزایش سن بدتر می‌شود. بسیاری از زنان مبتلا به اندومتریوز در حین رابطه جنسی یا تا ۲ روز بعد از آن احساس درد می‌کنند. برای برخی احساس ضربه زدن یا تیز بودن دارد. برخی دیگر آن را به شکل درد در ناحیه لگن خود احساس می‌کنند.

اندومتریوز

  • تشخیص اندومتریوز

تشخیص با بررسی سابقه پزشکی بیمار و تکمیل معاینه فیزیکی از جمله معاینه لگنی توسط پزشک آغاز می‌شود. تشخیص آندومتریوز تنها زمانی می‌تواند قطعی باشد که پزشک لاپاراسکوپی انجام می‌دهد، بافت مشکوک بیوپسی می‌شود و تشخیص با بررسی بافت زیر میکروسکوپ تائید خواهد شد. لاپاراسکوپی یک روش جراحی جزئی است که در آن یک لاپاراسکوپ، یک لوله نازک با یک دوربین در انتهای آن، از طریق یک برش کوچک به داخل شکم وارد می‌شود. دوربین در انتهای خود از طریق یک برش کوچک به داخل شکم وارد می‌شود. لاپاراسکوپی همچنین برای تعیین محل، وسعت و اندازه رشد آندومتریال استفاده می‌شود.

  • درمان اندرومتریوز

اندومتریوز یک بیماری مادام العمر است، بنابراین مهم است که برنامه‌ای برای مدیریت آن بر اساس پیشرفت بیماری، شدت درد و برنامه‌های احتمالی برای بارداری ایجاد شود. از آنجایی که این یک بیماری مزمن است، نمی‌توان آن را درمان کرد، اما گزینه‌ هایی برای انواع مختلفی از داروها برای کاهش درد آندومتریوز و کمک به احساس بهتر زنان و رفع  علت تکرر ادرار در زنان وجود دارد. برخی از این داروها نیاز به نسخه پزشک دارند.

مطالعه بیشتر: برای آگاهی از علت ادرار قهوه ای در زنان و آیا ادرار قهوه ای خطرناک است؟ کلیک کنید .

سایر موارد را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه تهیه نمایید. پزشک ممکن است توصیه کند که بیشتر از یک نوع دارو را امتحان کنید.اگر آندومتریوز دارید و در تلاش اید که باردار شوید ، جراحی برای برداشتن ایمپلنت‌های اندومتریوز در حالی که رحم و تخمدان شما حفظ می‌شود . (جراحی محافظه‌کارانه) ممکن است شانس موفقیت شما را افزایش دهد. اگر درد شدید ناشی از آندومتریوز دارید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید،  با این حال، اندومتریوز و درد شما ممکن است عود کند.

6- عفونت واژن

واژینیت به شرایطی گفته می‌شود که می‌تواند باعث عفونت یا التهاب واژن شود که می‌تواند علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان باشد. ولوواژینیت به التهاب واژن و فرج گفته می‌شود. فرج قسمت خارجی اندام تناسلی است. درد و ناراحتی در ناحیه تناسلی و تکرر ادرار می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های واژینیت باشد. همچنین ممکن است هنگام ادرار کردن احساس سوزش یا خارش کنید. این بیماری علائم دیگری مانند ترشحات واژن سفید و غلیظ، ترشحات خاکستری با بوی ماهی یا سبز مایل به زرد و کف‌آلود نیز می‌تواند داشته باشد.

  • تشخیص عفونت واژن

برای تشخیص عفونت واژن، پزشک از شما در مورد سابقه سلامتی شما سؤال خواهد کرد. آن‌ها همچنین معمولاً در مورد سلامت جنسی شما مانند تعداد شرکای جنسی فعلی و سابقه عفونت‌های واژن یا عفونت‌های مقاربتی قبلی شما سؤال می‌کنند. پزشک ممکن است لگن را هم معاینه کند. در طول این معاینه، پزشک شما ممکن است از ترشحات واژن نمونه‌برداری کند. آن‌ها این نمونه را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه می‌فرستند. این آزمایش می‌تواند به پزشک شما در تشخیص علت اصلی عفونت کمک کند.

  • درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن بستگی به عامل ایجاد عفونت شما دارد. اگر عفونت شما توسط یک عامل تحریک کننده مانند صابون ایجاد شده باشد، پزشک محصول دیگری را برای کاهش سوزش توصیه می‌کند.

7- سرطان مثانه

مثانه یک عضو توخالی است که ادرار را از کلیه‌ها از طریق حالب جمع می‌کند تا ذخیره شود و در نهایت از طریق مجرای ادرار از بدن خارج شود. سرطان مثانه رشد غیرطبیعی سلول‌های مثانه است و یک سرطان شایع بوده و علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان باشد. مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه هستند اما این خطر برای زنان صفر نیست.

سرطان مثانه

 وجود خون در ادرار هماچوری گروس نامیده می‌شود. این وضعیت شایع‌ترین علامت سرطان مثانه است. این موضوع هم در مردان و هم در زنان وجود دارد. اما در زنان، خون در ادرار اغلب به عنوان نشانه احتمالی سرطان مثانه نادیده گرفته می‌شود، زیرا برای بیشتر افراد توجیه جدی بسیار کمتری دارد.

  • اهمیت تشخیص سرطان مثانه در زنان

به نظر می‌رسد اکثر زنانی که در ادرارشان خون وجود دارد، همیشه دلواپس این موضوع هستند که رنگ ادرار نشانه چیست و آیا دچار عفونت مجاری ادراری هستند. در نتیجه، در مراحل بعدی سرطان مثانه به وجود می‌آید و این بیماری فرصت رشد و پیشرفت پیدا می‌کند. برای اینکه در اسرع وقت بیماری شما تشخیص داده شود، مطمئن شوید که پزشک یک کشت ادرار برای آزمایش ارسال می‌کند. اگر کشت انجام داده‌اید، مطمئن شوید که مجاری ادرار شما دچار عفونت است. اگر کشت منفی بود یا علائم مثانه شما علیرغم درمان ادامه داشت واهمه نداشته و از پزشکتان بخواهید شما  را  به یک متخصص اورولوژی معرفی کند.

  • درمان سرطان مثانه

درمان اولیه برای سرطان مثانه برداشتن تومور مثانه از طریق پیشاب‌راه (TURBT) است که تومور را از طریق مجرای ادرار از مثانه خارج می‌کند و اطلاعاتی در مورد مرحله و درجه تومور ارائه می‌دهد. سرطان مثانه مرحله‌بندی (طبقه‌بندی بر اساس میزان پیشرفت سرطان) و درجه‌بندی می‌شود (سلول‌ها چقدر غیرطبیعی و یا تهاجمی ظاهر می‌شوند) تا هم نوع درمان‌ها را تعیین کند و هم شرایط هر بیمار را به طور جداگانه پیش‌بینی کنند.

  • بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن درواقع التهاب اندام‌های تناسلی زنانه است.  این وضعیت می‌تواند منجر به تشکیل اسکار با نوارهای فیبری شود که بین بافت‌ها و اندام‌ها ایجاد می‌شود. همچنین این بیماری می‌تواند علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان باشد. عوارض این بیماری شامل درد مزمن و مداوم لگن، حاملگی خارج از رحم و ناباروری است.

بر اساس تحقیقات انجام شده، از هر ۸ زنی که بیماری التهابی لگن داشته‌اند، ۱ نفر برای باردار شدن مشکل دارد. بسیاری از زنان مبتلا به بیماری التهابی لگن هیچ علائمی ندارند. اگر علائم ظاهر شوند، می‌توانند از درد خفیف تا شدید، تکرر ادرار، استفراغ، ترشحات غیرمعمول واژن و قاعدگی نامنظم متغیر باشند.

  • تشخیص بیماری التهابی لگن

پزشک از شما درباره علائمتان می‌پرسد و یک معاینه لگنی برای بررسی حساسیت انجام می‌دهد. همچنین  برای تشخیص کلامیدیا و سوزاک آزمایش های مختلفی را انجام می‌دهند. ممکن است یک سواب از دهانه رحم، و شاید از مجرای ادرار (لوله‌ای از مثانه که ادرار از طریق آن جریان دارد) گرفته شود. شاید نیاز به انجام آزمایش خون و ادرار داشته باشید. برای بررسی التهاب در لوله‌های فالوپ ممکن است از اسکن اولتراسوند استفاده شود. گاهی از لاپاراسکوپ برای مشاهده آن ناحیه استفاده می‌شود. در صورت لزوم می‌توان از طریق آن نمونه بافت برداشته شود.

  • درمان بیماری التهابی لگن

درمان زود هنگام احتمال بروز عوارضی مانند ناباروری را کاهش می‌دهد. اولین روش درمان این بیماری مصرف آنتی‌بیوتیک است. پیروی از توصیه‌های پزشک و مصرف کامل داروها مهم است. این دوره درمانی معمولاً ۱۴ روز طول می‌کشد. این وضعیت به ندرت مورد نیاز به جراحی دارد، اما در صورت وجود زخم بر روی لوله‌های فالوپ یا اگر آبسه نیاز به تخلیه داشته باشد.

ممکن است جراحی ضروری باشد. این جراحی می‌توانید شامل یک برش کوچک باشد یا ممکن است شامل برداشتن یک یا هر دو لوله فالوپ باشد.شریک جنسی زن ممکن است نیاز به درمان برای  STI (عفونت‌های قابل انتقال از طریق روابط حنسی) داشته باشد. اگر شریک جنسی یک بیماری مقاربتی داشته باشد، در صورت عدم درمان، خطر عود بیماری به طور جدی وجود دارد.

 سندرم روده تحریک‌پذیر

سندرم روده تحریک‌پذیر یک اختلال گوارشی طولانی‌مدت است که می‌تواند باعث ناراحتی مداوم شود. با این حال، اکثر افراد عوارض شدیدی را تجربه نخواهند کرد. این بیماری علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان باشد. درد شکم اغلب بعد از غذا بدتر می‌شود. تشدید شدن درد ممکن است چند روز طول بکشد و سپس علائم بهبود یابد یا به طور کامل برطرف شود.

سندروم روده تحریک پذیر

 علائم و نشانه‌ها در افراد مختلف متفاوت است. آن‌ها اغلب شبیه علائم بیماری‌ها و شرایط دیگر هستند و همچنین می‌توانند قسمت‌های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهند. این علائم می‌تواند شامل تکرر ادرار، درد شکم، بوی بد دهان، خستگی، رابطه جنسی دردناک و قاعدگی نامنظم باشد. اغلب به دلیل ناراحتی و خجالتی که شاید همراه با این شرایط وجود داشته ممکن است بیمار دچار افسردگی و اضطراب شود.

مطالعه بیشتر: برای اطلاع از دلایل اساسی، سوزش ادرار  و روش درمان کلیک کنید.

7- تشخیص سندرم روده تحریک‌ پذیر

هیچ آزمایشی برای تشخیص قطعی سندرم روده تحریک‌پذیر وجود ندارد. پزشک شما احتمالاً با بررسی تاریخچه پزشکی کامل شما، معاینه فیزیکی و آزمایش‌هایی برای رد سایر بیماری‌ها مانند بیماری سلیاک سعی می‌کند تا بیماری شما را تشخیص دهد. پس از رد سایر شرایط، پزشک شما احتمالاً از یکی از این معیارها برای تشخیص سندرم روده تحریک‌پذیر استفاده می‌کند:

  • معیارهای رم

 این معیارها شامل درد و ناراحتی شکمی است که به طور متوسط حداقل یک روز در هفته و به مدت سه ماه گذشته رخ داده است، که با حداقل دو مورد از این عوامل مرتبط است: درد و ناراحتی مربوط به اجابت مزاج است، دفعات دفع مدفوع تغییر می‌کند یا در جه غلظت مدفوع تغییر یافته است.

  • نوع سندرم روده تحریک‌پذیر

 به منظور درمان، سندرم روده تحریک‌پذیر را می‌توان بر اساس علائم شما به سه نوع تقسیم کرد: یبوست غالب، اسهال غالب یا هردو مورد.

  • درمان سندرم روده تحریک‌ پذیر

درمان سندرم روده تحریک‌پذیر معمولاً شامل برخی تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی و همچنین یادگیری نحوه مدیریت استرس است. مصرف مکمل فیبر مانند پسیلیوم (متاموسیل) همراه با مایعات ممکن است به کنترل یبوست کمک کند.

8- فیبروم

فیبروم های رحم تومورهایی هستند که در داخل یا روی دیواره‌های رحم ایجاد می‌شوند و می‌توانند علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان باشد.  معمولاً فیبروم ها شایع بوده و در بیشتر موارد سرطانی نیستند. فیبروم های رحم یا فیبروم های رحمی، شایع‌ترین تومورهای غیر سرطانی یا خوش‌خیم در افراد در سنین باروری هستند.

آن‌ها همچنین به عنوان لیومیوم و میوم شناخته می‌شوند. بسیاری از افراد مبتلا به فیبروم علائمی ندارند، در حالی که برخی دیگر درد شکم و لگن، خونریزی، تکرر ادرار، درد هنگام رابطه جنسی، پریودهای دردناک و کمردرد یا پا درد را تجربه می‌کنند.

  • تشخیص فیبروم

فیبروم رحم با معاینه لگن و سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

  • درمان فیبروم

درمان‌های پزشکی شامل داروهایی مانند میفپریستون (RU-486)، دانازول (دانوکرین)، رالوکسیفن (Evista)، آنالوگ‌های GnRH (Lupron و سایر داروها) و فرمولاسیون‌های با دوز پایین از داروهای ضد بارداری خوراکی است. در صورت لزوم، چندین روش درمان وجود دارد که شامل جراحی (هیسترکتومی، میومکتومی، کرایوسرجری)، سونوگرافی متمرکز با شدت بالا با هدایت MRI و آمبولیزاسیون شریان رحمی می‌شود.

9- بارداری

بارداری نیز می‌تواند علت درد زیر شکم و احساس ادرار در زنان باشد. بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که اسپرم تخمک را پس از رها شدن از تخمدان در طی تخمک‌گذاری بارور می‌کند. سپس تخمک بارور شده به داخل رحم می‌رود، جایی که لانه گزینی انجام می‌شود. کاشت (لانه گزینی) موفقیت‌آمیز منجر به بارداری می‌شود.

عقب افتادن قاعدگی یکی از اولین علائم بارداری و شاید ساده‌ترین است. با این حال، عقب افتادن قاعدگی لزوماً به معنای باردار بودن شما نیست، به خصوص اگر سیکل شما نامنظم باشد. علائم دیگر شامل سردرد، افزایش وزن، یبوست، تکرر ادرار، درد شکم، کمردرد و گرفتگی عضلات است.

بارداری

  • تست‌ های بارداری

تست‌های بارداری خانگی بعد از اولین روز از قاعدگی شما بسیار دقیق هستند. اگر در تست بارداری خانگی نتیجه مثبت شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. سونوگرافی می‌تواند بارداری شما را تائید و تعیین تاریخ دقیق آن را مشخص کند.

نتیجه‌ گیری 

در بیشتر موارد، درد شکم و علت تکرر ادرار در زنان در نتیجه یک مسئله رایج مانند گرفتگی قاعدگی یا تخمک‌گذاری دردناک می‌باشد. با این حال، اگر فردی متوجه علائمی شود که نشان می‌دهد یک مشکل اساسی جدی‌تری باعث درد می‌شود، باید به پزشک مراجعه کند.تشخیص دقیق در هر مورد ضروری است تا افراد بتوانند از عوارض جدی احتمال اجتناب کنند و بهترین درمان را پیدا کنند. برای انجام درمان علت تکرر ادرار و درد زیر شکم در زنان می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت.

همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان استفاده کنید .با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت. دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان علت تکرر ادرار و درد زیر شکم در زنان اطمینان حاصل کرد.

منابع

https://www.medicalnewstoday.com/articles/324081

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید