(پرولاکتین بالا و ناباروری مردان) اختلال درهورمون‌ جنسی و غدد مردان

پرولاکتین هورمونی است که توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود و در پایین مغز قرار دارد. به طور معمول، هم مردان و هم زنان مقادیر کمی پرولاکتین در خون دارند. سطح پرولاکتین توسط هورمون‌های دیگری به نام فاکتورهای بازدارنده پرولاکتین (PIF) مانند دوپامین کنترل می‌شود. هایپرپرولاکتینمیا، همان وضعیت پرولاکتین بیش از حد در خون است. در مردان، سطح بالای پرولاکتین می‌تواند باعث ناتوانی جنسی (عدم توانایی در نعوظ در هنگام رابطه)، هیپوگنادیسم (شرایطی است که در آن غدد تولید مثل مرد یا بیضه‌ها تستوسترون کافی تولید نمی‌کنند)،کاهش میل به رابطه و افزایش ناباروری می‌شود. یک مرد مبتلا به هایپرپرولاکتینمی درمان نشده ممکن است اسپرم کمتری تولید کند یا اصلاً اسپرم ایجاد نکند. طور معمول، پس از درمان، علائم ناباروری و اختلال عملکرد جنسی به طور کامل برطرف می‌شود. یک سبک زندگی سالم که شامل تغذیه مناسب، ورزش، و کنترل وزن است می تواند سطح طبیعی تستوسترون و پرولاکتین را در مردان حفظ کند. در ادامه‌ی مطلب درباره‌ی علت و درمان پرولاکتین بالا و ارتباط آن با ناباروری مردان بیشتر توضیح داده شده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره­‌ی درمان ناباروری بعلت پرولاکتین بالا و یا رزرو نوبت در مطب دکتر فرشاد نامداری با شماره تلفن­‌های 02188776801 09107585358 تماس حاصل فرمایید.

دلایل شایع پرولاکتین بالا چیست؟

به هر دلیلی ممکن است سطح پرولاکتین افزایش یابد. یکی از علل شایع تر، تشکیل تومور خوش خیم در غده هیپوفیز است. این رشد غیر سرطانی، معروف به پرولاکتینوم، به طور مستقیم پرولاکتین ترشح می‌کند در حالی که سطح سایر هورمون های جنسی را کاهش می دهد.

بیماری‌های تحت تأثیر بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس نیز می توانند باعث هایپر پرولاکتینمی شوند. هیپوتالاموس به عنوان پیوند بین سیستم عصبی و غده هیپوفیز عمل می‌کند. افزایش سطح پرولاکتین اغلب می‌تواند به طور مستقیم با تومور، ضربه یا عفونت هیپوتالاموس مرتبط باشد.

برخی دیگر از دلایل رایج عبارتند از:

• کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار)
  • داروهایی که برای افسردگی، روان پریشی و فشار خون بالا داده می‌شوند
  • گیاهانی از جمله شنبلیله، دانه‌های رازیانه و شبدر قرمز
  • تحریک دیواره قفسه سینه (از زخم های جراحی)
  • استرس یا ورزش (معمولاً زیاد یا شدید)
  • غذاهای خاص
  • بیماری‌های مزمن کبد و کلیه (سیروز کبدی، نارسایی مزمن کلیه)
  • مسدود کننده های اسید (Tagamet)
  • استروژن
  • تقریباً در یک سوم موارد هیپرپرولاکتینمیا (پرولاکتین بالا )نیز هیچ علتی یافت نمی‌شود.

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را دارید، به دنبال درمان پزشکی باشید. در صورت تشخیص، هایپر پرولاکتینمی یا آدنوم هیپوفیز، مشاوره تخصصی با متخصص غدد داخلی و یا متخصص اورولوژی توصیه می‌شود.

علائم کم شدن تستوسترون، افزایش پرولاکتین و ناباروری مردان چیست؟

علائم کم شدن تستوسترون، افزایش پرولاکتین و ناباروری مردان

از آنجا که هایپرپرولاکتینمی در مردان همیشه با علائم آشکار بروز نمی‌کند، تشخیص آن گاه دشوار است. در برخی موارد، سردردهای ناشی از تومور هیپوفیز یا تغییرات بینایی ممکن است اولین علامت این بیماری در مردان باشد. مشاهده‌ی علائم نیز می‌تواند بسته به سن فرد متفاوت باش. سایر علائم پرولاکتین بالا در مردان شامل موارد زیر است:

• کاهش و یا از دست دادن میل جنسی
  • اختلال در نعوظ
  • کاهش احساس خوب بودن
  • حالت افسردگی
  • مشکلات در تمرکز و حافظه
  • تغییر خلق و خو و تحریک پذیری
  • از دست دادن قدرت عضلانی
  • کاهش موهای بدن
  • نازک شدن استخوان‌ها (پوکی استخوان)
  • افزایش چربی بدن
  • رشد سینه‌ها در مردان (ژنیکوماستی)
  • ناباروری

چگونه میزان پرولاکتین بالا در مردان تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص پرولاکتین بالا در مردان

آزمایش خون می‌تواند سطح پرولاکتین را اندازه گیری کند. اگر اخیراً غذا خورده اید یا دچار استرس شده اید، گاهی اوقات سطح آن بالاتر می‌رود. بعد از اینکه چیزی میل نکردید (حداقل 8ساعت ناشتا) و آرام شدید، این آزمایش ممکن است دوباره انجام شود. میزان طبیعی پرولاکتین در مردان باید 2 تا 18 نانوگرم در میلی لیتر باشد

پزشک شما همچنین ممکن است معاینه بدنی انجام دهد تا علل واضح آن را پیدا کند. اگر بعد از بررسی دوم هنوز سطح آن بالا باشد، پزشک ممکن است برای بررسی وجود تومور در غده هیپوفیز، از مغز عکسبرداری با ام آر آی (MRI) تجویز کند.

اگر توده هیپوفیز در MRI تجسم یابد، شما به آزمایش سطح اضافی هورمون نیاز خواهید داشت. هیپوفیز انواع مختلفی از هورمون‌ها را تولید می کند و ممکن است تومور در منطقه هیپوفیز بر تولید هورمون‌های دیگر نیز تأثیر بگذارد.

درمان هایپر پرولاکتینمی چیست؟

درمان براساس علت است. به عنوان مثال اگر علائم پرولاکتین بالا، کم یا هیچ باشد، به درمان خاصی نیاز نیست. به‌طور کلی، هدف از درمان بازگشت پرولاکتین به سطح طبیعی و جلوگیری از عوارضی همچون ناباروری است.

• درمان اولیه پرولاکتینوما، داروی آگونیست دوپامین است. دوپامین، یک انتقال دهنده عصبی، ترشح هورمون هیپوفیز را از طریق گیرنده های موجود در سلول‌های هیپوفیز کنترل می‌کند. سلول‌های پرولاکتینوما تراکم زیادی از گیرنده‌های دوپامین دارند. آگونیست‌های دوپامین به گیرنده های دوپامین متصل می‌شوند و توانایی اتصال دوپامین را مسدود می‌کنند و از ترشح پرولاکتین در سلول های تومور جلوگیری می‌کنند. این‌ها به طور معمول علائم هایپر پرولاکتینمی را بهبود می بخشد. دو موردی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند آگونیست‌های دوپامین کابرگولین و بروموکریپتین هستند.
  • تزریق تستوسترون نیز یک گزینه مناسب برای درمان ناباوری مردان و پرولاکتین بالا است.
  • جراحی برای برداشتن تومور. اگر داروها موثر نبوده‌اند، ممکن است از جراحی استفاده شود. اگر تومور بر بینایی تأثیر بگذارد، گاهی به جراحی نیاز است.
  • تابش – تشعشع. به ندرت، اگر داروها و جراحی موثر نباشد، از اشعه برای کوچک شدن تومور استفاده می شود.

کم کاری تیروئید با هورمون مصنوعی تیروئید درمان می‌شود، که باید سطح پرولاکتین را به حد نرمال برساند. اگر میزان بالای پرولاکتین به دلیل داروهای تجویز شده باشد، انواع دیگر داروها را می توان کشف کرد.