پرولاکتین بالا در مردان (هیپرپرولاکتینمی) یک بیماری است که در آن پرولاکتین اضافی در بدن تولید می‌ شود. پرولاکتین هورمونی است که در تولید شیر در سینه زنان نقش دارد. تحقیقات نشان داده‌ اند که پرولاکتین در جنبه‌ های مختلف تولید مثل ضروری است.

از این رو پرولاکتین بالا بر سطح هورمون‌ های جنسی در مردان و زنان تأثیر می‌ گذارد. غده هیپوفیز که اندامی به اندازه نخود در قاعده مغز است، پرولاکتین را تولید و آزاد می‌ کند.

پرولاکتین بالا در مردان و در خون می‌ تواند به دلیل ناهنجاری‌ های فیزیولوژیکی (تغییرات در بدن)، پاتولوژیک (به دلیل بیماری دیگر) یا ایدیوپاتیک (بدون علت شناخته شده) ایجاد باشد. گاهی نیز به نظر می‌ رسد که آن‌ ها خود به خود رخ داده و جنبه ارثی ندارند و گاها باعث کاهش میل جنسی مردان و عوارض دیگر میشود .

همچنین در برخی موارد، تومور های غیر از پرولاکتوما که در داخل یا اطراف هیپوفیز قرار دارند، جریان دوپامین از مغز به سلول‌ های ترشح کننده پرولاکتین را مسدود می‌ کنند که همین امر منجر به بروز پرولاکتین بالا در مردان می‌ شود.

اختلال درهورمون‌ جنسی و غدد مردان

مهم‌ ترین دلایل پرولاکتین بالا در مردان چیست؟

پرولاکتین بالا علل مختلفی دارد، از جمله این موارد وجود تومورها، مصرف داروهای تجویزی خاص و ابتلا به دیگر بیماری‌ها می‌باشد.

تومور ها مهم‌ ترین دلیل پرولاکتین بالا در مردان

پرولاکتینوما یک تومور یا رشد سرطانی روی غده هیپوفیز بوده و شایع‌ ترین علت پرولاکتین بالا در مردان است. تومور پرولاکتین اضافی تولید می‌ کند. بسته به شرایط فردی شما، تومور ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. اغلب این تومور ها خوش خیم هستند و منجر به بروز سرطان نمی‌ شوند.

تومور های کوچک‌تر از یک سانتی‌ متر را میکروپرولاکتینوم می‌ نامند. تومور های بزرگ‌ تر ماکروپرولاکتینوما نامیده می‌ شوند. تومور های بزرگ‌تر منجر به بروز مشکلات دیگری مانند مشکلات بینایی و سردرد در فرد مبتلا می‌ شوند.

تومور ها مهم‌ ترین دلیل پرولاکتین بالا در مردان

مصرف دارو ها

علاوه بر تومور ها، برخی از دارو های تجویزی نیز می‌ توانند سطح پرولاکتین را در بدن افزایش دهند. این دارو ها برای موارد زیر تجویز می‌ شوند:

• فشارخون بالا
  • پیشگیری از بارداری
  • کنترل علائم یائسگی
  • سوزش سر دل
  • افسردگی

اگر برای هر یک از بیماری‌ های ذکر شده در بالا از دارو استفاده می‌ کنید و دچار بیماری پرولاکتین بالا می‌ شوید، باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید. پزشکان معالج برای رفع این مشکل دارو های مختلفی را تجویز کرده یا راهنمایی مناسب را برای کنترل این شرایط ارائه می‌ دهند.

مطالعه بیشتر : ایا واریکوسل گرید ۳ باعث ناباروری میشود، کلیک کنید .

ابتلا به بیماری‌های دیگر

در صورت داشتن یکی از بیماری زیر ممکن است دچار پرولاکتین بالا(هیپرپرولاکتینوما) در مردان شوید:

• کم‌کاری تیروئید، وضعیتی که در آن تیروئید مقدار لازم هورمون تیروئید را تولید نمی‌ کند.
  • آسیب به دیواره قفسه سینه
  • زونا یا سایر بیماری‌ هایی که بر دیواره قفسه سینه تأثیر می‌ گذارد.
  • تومور های دیگری که بر غده هیپوفیز تأثیر می‌ گذارند.
  • بیماری‌ های مزمن کلیه یا کبد

در طول تشخیص، پزشک علائم این بیماری‌ ها را نیز بررسی خواهد کرد. گاهی اوقات، پرولاکتین بالا در مردان ایدیوپاتیک یعنی به این معنی است که هیچ دلیل شناخته شده‌ ای برای آن وجود ندارد.

هیپرپرولاکتینمی چه کسانی را تحت تأثیر قرار می‌ دهد؟

پرولاکتین بالا معمولاً افراد زیر 40 سال را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. احتمال ابتلا به پرولاکتین بالا در زنان نسبت به مردان بیشتر است. بروز این بیماری در کودکان نادر است.

هیپرپرولاکتینمی چه کسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟

پرولاکتین بالا چقدر شایع است؟

پرولاکتین بالا کمتر از 1 درصد از جمعیت عمومی را تحت تأثیر قرار می‌ دهد. شایع‌ ترین علت پرولاکتین بالا پرولاکتینوما می‌ باشد که یک تومور خوش خیم (غیر سرطانی) آزاد کننده پرولاکتین است. میزان پرولاکتینوما در زنان، حدود 30 در هر 100000 نفر و میزان پرولاکتین بالا در مردان، 10 در هر 100000 است.

پرولاکتین بالا چقدر شایع است؟

علائم پرولاکتین بالا در مردان چیست؟

علائم شایع بروز پرولاکتین بالا در مردان از دست دادن استخوان، کاهش میل جنسی و ناباروری است. علاوه بر این، مردان علائم با زیر نیز مواجه می‌ شوند:

●       اختلال نعوظ که ناتوانی در حفظ یا برانگیخته شدن حالت نعوظ است

●       افزایش سایز سینه (ژنیکوماستی)

●       کاهش موی بدن و توده عضلانی

علائم پرولاکتین بالا در مردان چیست؟

عوارض پرولاکتین بالا در مردان

عوارض پرولاکتین بالا در مردان شامل موارد زیر باشد:

• از دست دادن استخوان

پرولاکتین بالا در مردان می‌ تواند تولید هورمون‌ های جنسی مانند تستوسترون و استروژن را کاهش دهد. سطح پایین‌ تر این هورمون‌ ها باعث کاهش تراکم استخوان می‌ شود.

از دست دادن استخوان از عوارض پرولاکتین بالا در مردان

• از دست دادن بینایی

اگر پرولاکتین بالا در مردان به موقع درمان نشود، می‌ تواند عود پیدا کرده و باعث کاهش بینایی در فرد مبتلا شود.

آیا می‌ توانیم از بروز پرولاکتین بالا در مردان پیشگیری کنیم؟

متأسفانه، هیچ روش قطعی برای پیشگیری از بروز پرولاکتین بالا در مردان وجود ندارد. تنها عامل خطر شناخته شده در ایجاد پرولاکتین بالا داشتن یک بیماری ارثی (که از طریق نسل به نسل منتقل می‌شود) به نام نئوپلازی غدد درون ریز متعدد (MEN) نوع 1 است.

اگر یکی از بستگان درجه یک (خواهر یا خواهر یا والدین) دارید که این بیماری را دارد، شاید لازم باشد آزمایش ژنتیکی را انجام دهید تا بدانید که آیا شما نیز به این بیماری مبتلا هستید یا خیر. این امر ممکن است به غربالگری و تشخیص پرولاکتین بالا در مردان در مراحل اولیه آن کمک کند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی باعلت ناباوری مردان کلیک کنید .

چگونه پرولاکتین بالا در مردان تشخیص داده می‌ شود؟

اگر علائم و نشانه‌ های پرولاکتین بالا در مردان را تجربه کرده‌ اید، پزشک معالج شما احتمالاً آزمایش خون پرولاکتین (PRL) را برای شما تجویز می‌ کند. اگر نتایج شما نشان داد که این اختلال را دارید، قدم بعدی تعیین علت بیماری خواهد بود.

در این حالت پزشک معالج ممکن است از شما بخواهد که آزمایش‌ های اضافی مانند سایر آزمایش‌ های خون و آزمایش‌ های تصویربرداری را انجام دهید.در مواقعی شما از دارو هایی استفاده می‌ کنید و مشکوک به پرولاکتین بالا می‌ باشید.

معمولاً پزشکان معالج انجام MRI را توصیه می‌ کنند. این تست تصویربرداری تصویری از بافت‌ های بدن را نشان می‌ دهد و به پزشکان کمک می‌ کند ببینند آیا توموری در بدن شما در حال رشد است یا خیر.

در مورد پرولاکتین بالا در مردان چه سؤالاتی باید از پزشک خود بپرسیم؟

اگر اختلال پرولاکتین بالا دارید، ممکن است سؤالات زیر را از پزشک خود بپرسید:

• چه چیزی باعث بروز پرولاکتین بالا در من شد؟
  • به چه آزمایش‌ هایی نیاز دارم؟
  • گزینه‌ های من برای درمان چیست؟
  • مزایا و خطرات هر روش درمانی چیست؟
  • آیا عوارض پرولاکتین بالا در مردان من پس از درمان این اختلال از بین می‌ رود؟

پرولاکتین بالا در مردان چگونه درمان می‌شود؟

درمان پرولاکتین بالا در مردان به علت آن بستگی دارد. برخی از افرادی که سطح پرولاکتین بالایی داشته اما علائم کمی دارند یا علائمی ندارند نیازی به درمان پرولاکتین بالا ندارند. گزینه‌ های درمانی برای پرولاکتینوما (شایع‌ ترین علت پرولاکتین بالا در مردان) شامل موارد زیر می‌ باشد:

• درمان دارویی پرولاکتین بالا در مردان

در این روش رمان پرولاکتین بالا در مردان، دارو هایی به نام آگونیست های دوپامین سطح پرولاکتین شما را تنظیم کرده و در کوچک کردن تومور های پرولاکتینوما بسیار مؤثر هستند. این رایج‌ ترین شکل درمان پرولاکتین بالا است.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با  درمان فوری درد کلیه خانگی ، کلیک کنید .

• جراحی برای درمان پرولاکتین بالا در مردان

اگر دارو ها در کوچک کردن پرولاکتینوما مفید واقع نشدند، ممکن است برای درمان پرولاکتین بالا در مردان نیاز به جراحی داشته باشید.

• پرتو درمانی

اگر دارو ها و یا جراحی برای کاهش پرولاکتین بالا مؤثر واقع نشوند، این روش، سومین گزینه نادر برای درمان پرولاکتین بالا در مردان است.

•  درمان کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید که می‌ تواند منجر به پرولاکتین بالا در مردان شود، با هورمون تیروئید مصنوعی درمان شده و سطح پرولاکتین را به حالت عادی بر می‌ گردد.

نکته: اگر دارو های تجویزی منجر به اختلال پرولاکتین بالا شوند، پزشک معالج ممکن است انواع دیگری از دارو های مشابه را برای فرد مبتلا تجویز کند که سطح پرولاکتین را افزایش نمی‌ دهند یا آن‌ها را خیلی افزایش نمی‌ دهند.

پیش آگهی اختلال پرولاکتین بالا در مردان چیست؟

پیش آگهی اختلال پرولاکتین بالا در مردان به طور کلی خوب است. درمان پرولاکتینوما، شایع‌ ترین علت بروز اختلال پرولاکتین بالا در مردان، معمولاً در کنترل آن مؤثر است. اگرچه پرولاکتین بالا عاملی تهدید کننده برای زندگی فرد مبتلا نیست.

اما می‌ تواند باعث بروز عوارض پرولاکتین بالا مانند پوکی استخوان و کاهش بینایی فرد مبتلا شود. به همین دلیل، در صورت ابتلا به پرولاکتین بالا در مردان و پیگیری درمان امری مهم است.

نتیجه گیری

پرولاکتین بالا (هیپرپرولاکتینمی) یک بیماری است که در آن پرولاکتین اضافی در بدن تولید می‌ شود. اگر علائم پرولاکتین بالا در مردان و از دست دادن علاقه به رابطه جنسی را تجربه می‌ کنید، با پزشک معالج خود در این زمینه صحبت کنید.

آن‌ها می‌ توانند یک آزمایش خون ساده انجام دهند تا ببینند آیا سطح پرولاکتین شما افزایش یافته است یا خیر.تشخیص و درمان به موقع می‌ تواند موجب کنترل این اختلال گردد.برای انجام درمان پرولاکتین بالا می‌ توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت.

همچنین در این زمینه می‌ توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان و بهترین فوق تخصص ناباروری مردان در ایران با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌ باشد. ایشان دانش‌ آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌ باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌ توان به‌خوبی از درمان پرولاکتین بالا در مردان اطمینان حاصل کرد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر ‌می‌توانید از طریق شماره‌ ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱ با مشاورین ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر نامداری تماس حاصل فرمایید.

منبع مقاله

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and- diseases/hyperprolactinemia