درمان سریع کیست کلیه چیست؟

  1. خانه
  2. /
  3. سنگ کلیه
  4. /
  5. درمان سریع کیست کلیه چیست؟

درمان سریع کیست کلیه یکی از دغدغه های اصلی افراد درگیر با آن است. کیست‌های کلیه، کیسه‌ های پر از مایعی هستند که در کلیه تشکیل می‌شوند. این کیست‌ها معمولاً دارای دیواره‌ ای نازک بوده و حاوی مایع می‌باشند.

tel://02188776801ایجاد کیست کلیه در اثر افزایش سن شایع می‌باشد. البته معمولاً منجر به بروز علائم در فرد مبتلا نمی‌شود. در بیشتر موارد کیست کلیه با ابزار آزمایش‌های تصویربرداری تشخیص داده می‌شود.

در برخی از موارد کیست‌های کلیه دارای دیواره ضخیم‌تری هستند و به جای مایع، حاوی مواد جامد هستند. پزشک معالج از آزمایش‌های تصویربرداری برای بررسی این کیست‌ها و تشخیص کیست‌های خوش‌خیم از سرطان استفاده می‌کند. شما برای اطلاع از درمان فوری درد کلیه خانگی هم میتوانید مطالب مربوط در وب سایت هم مطالعه کنید .

در بیشتر حالات کیست کلیه به درمان نیازی ندارد؛ مگر این که باعث ایجاد علائم شود و یا در عملکرد کلیه اختلال ایجاد کند. جهت درمان سریع کیست کلیه از اسکلروتراپی یا جراحی به منظور تخلیه کیست و جلوگیری از بروز مجدد کیست کلیه استفاده می‌شود.

بعضی وقت ها از قرص برای درمان سریع کیست کلیه هم ممکن است استفاده شود. تشخیص انواع مختلف کیست کلیه به انتخاب روش درمانی مناسب کمک می‌کند.

در صورت بروز علائم مرتبط با کیست کلیه و یا در صورت وجود سابقه خانوادگی ایجاد کیست کلیه، بایستی جهت استفاده از گزینه درمانی مناسب به پزشک مراجعه شود.جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد درمان سریع کیست کلیه و یا رزرو نوبت در مطب دکتر فرشاد نامداری شماره تلفن‌های ۰۲۱-۸۸۷۷۶۸۰۱, ۰۹۱۰۷۵۸۵۳۵۸ تماس حاصل فرمایید.

 

انواع کیست‌ کلیه

کیست کیسه‌ای حاوی مایع یا مواد دیگر می‌باشد. بسیاری از کیست‌ها می‌توانند به کلیه آسیب برسانند. کیست‌های کلیه بر اساس موارد زیر طبقه‌ بندی می‌شوند:

انواع کیست‌ کلیه

  • علت ایجاد کیست که  شامل اختلال‌ های ژنتیکی، بیماری‌ های کلیه یا سالخوردگی می‌باشد.
  • ویژگی‌های کیست مانند تعداد و نوع کیست. کیست‌ های ساده غیر سرطانی بوده و حاوی مایع شفافی می‌باشند و امکان دارد کوچک و یا بزرگ باشند.
  • محل ایجاد کیست : کیست می‌تواند در قسمت داخل (مدولا) و یا خارج (کورتکس) کلیه ایجاد شود.

انواع کیست کلیه: بیماری‌ های کیستی کلیوی

سه نوع اصلی بیماری‌ هایی که منجر به بروز کیست کلیه می‌شود، شامل موارد زیر می‌باشند:

1.بیماری کلیه پلی‌کیستیک (PKD)

بیماری کلیه پلی‌کیستیک معمولاً  بیماری با زمینه ارثی می‌باشد.  در این بیماری، ژن‌های معیوب باعث رشد کیست در کلیه‌ها می‌شوند. در این حالت در هر دو کلیه کیست ایجاد می‌شود؛ ولی امکان دارد کیست در یکی از کلیه‌ها زودتر ایجاد شود.

این بیماری یکی از دلایل شایع نارسایی کلیوی می‌باشد. و به طور یکسان هم در مردان و هم در زنان در تمامی نژادها بروز می‌کند. در حال حاضر امکان درمان سریع کیست کلیه پلی‌کیستیک وجود ندارد؛ ولی پزشکان به منظور جلوگیری از رشد کیست و بهبود عملکرد کلیه در حال انجام تحقیق در مورد این بیماری هستند.

2.بیماری کلیه کیستیک مدولاری (MCKD)

کیست‌های مدولاری در بخش داخلی (مدولا) کلیه ایجاد می‌شوند. کلیه در اثر نازک شدن بخش داخلی تحلیل پیدا می‌کند. این بیماری معمولاً در افراد بین ۲۰ تا ۵۰ سال موجب بروز نارسایی کلیوی می‌شود.

در برخی از موارد، هیچ سابقه خانوادگی برای ابتلا به این بیماری وجود ندارد. این حالت می‌تواند نشان‌دهنده جهش ژنتیکی باشد. این بیماری مشابه بیماری نفرونوفتیزیس در دوران نوجوانی می‌باشد.

3.بیماری کلیه اسفنجی مدولاری

در بیماری کلیه اسفنجی مدولاری، کیست کلیه در مجرای جمع کننده ادرار و توبول‌های یک یا هر دو کلیه ایجاد می‌شود. امکان دارد این بیماری مادرزادی باشد و در برخی از موارد عوامل ارثی باعث بروز این بیماری می‌شوند.

این که جهش ژنتیکی باعث این بیماری می‌شود و یا عوامل مادرزادی در بروز این بیماری دخیل هستند. هنوز به طور کامل مشخص نمی‌باشد. علت اصلی ایجاد بیماری کلیه اسفنجی شناخته‌شده نمی‌باشد و درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد.

این بیماری به ندرت موجب بروز نارسایی کلیوی می‌شود. البته امکان دارد نارسایی کلیوی در اثر عفونت‌های مکرر یا سنگ کلیه ایجاد شود.

معرفی کیست کلیه

علائم کیست کلیه

در اثر بروز کیست کلیه امکان دارد هیچ علائمی در فرد مبتلا به کیست کلیه ایجاد نشود. ولی در برخی از مواقع، ممکن است رشد کیست کلیه باعث ایجاد مشکل در کلیه شود. در این صورت علائم کیست کلیه شامل موارد زیر می‌باشند:

  • افزایش فشارخون می‌تواند یکی از علائم عمومی ابتلا به کیست کلیه باشد.
  • درد در قسمت شکم، کمر یا پهلوها
  • وجود توده در قسمت‌هایی از کلیه‌
  • اوروپاتی انسدادی و یا اختلال در جریان طبیعی ادرار
  • وجود خون در ادرار

در مورد بیماری کلیه پلی‌کیستیک، امکان دارد بیماری سال‌ها پیش از بروز علائم ایجاد شده باشد. علائم ایجاد شده در اثر این بیماری مشابه علائم ناشی از بروز کیست‌ کلیه ساده می‌باشند؛ ولی امکان دارد بیماری کلیه پلی‌کیستیک باعث ایجاد علائم زیر نیز بشود:

  • سردرد
  • بزرگ شدن شکم
  • احساس پُری در قسمت شکم
  • سنگ کلیه
  • عفونت کلیه یا مجرای ادراری
  • نارسایی کلیوی

علائم کیست کلیه در زنان

علائم کیست کلیه در زنان مشابهت زیادی با علائم کلی ابتلای به این بیماری در همه افراد اعم از زن و مرد دارد و شامل موارد زیر می باشد:

  • بروز درد در پهلو و در ناحیه بین دنده ها و لگن.
  • بروز درد در ناحیه شکم یا کمر.
  • تب.
  • تکرر ادرار.
  • وجود خون در ادرار یا تیره رنگ بودن ادرار.

کیست کلیه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بسته به نوع بیماری کلیوی که موجب پیدایش کیست کلیه می‌شود، پزشک معالج از آزمایش‌ های مختلفی استفاده می‌کند. معمولاً آزمایش‌ های تشخیصی برای کیست کلیه شامل موارد زیر می‌باشند:

  • معاینه بدنی به منظور تشخیص فشار بالای خون و یا بزرگ شدن کلیه‌ها.
  • آزمایش ادرار به منظور بررسی وجود خون یا پروتئین در ادرار.
  • آزمایش خون جهت ارزیابی عملکرد کلیه
  • سونوگرافی کلیه : این روش با استفاده از امواج صوتی جهت تشخیص کیست در کلیه به کار برده می‌شود. سونوگرافی حتی برای تشخیص کیست‌ کلیه با اندازه کوچک نیز بسیار مناسب می‌باشد.
  • توموگرافی رایانه‌ای (سی تی اسکن) و تصویربرداری تشدید مغناطیسی (ام آر آی): این دو روش برای تشخیص کیست‌ کلیه با اندازه‌ای خیلی کوچک به کار برده می‌شوند. در صورتی که نتیجه ناشی از سونوگرافی قطعی نباشد و یا به اطلاعات بیشتری نیاز باشد از این دو روش استفاده می‌شود.

 آزمایش ژنتیکی : از این روش معمولاً برای بررسی اختلال‌ها و بیماری‌های موجود در بین افراد خانواده استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر : برای اطلاع از اینکه ایا هیدرونفروز کلیه خطرناک است و هیدرویورترونفروز خفیف در کلیه چیست؟ کیلک کنید.

روش درمان کیست کلیه

کیست کلیه معمولاً به درمان نیازی ندارد؛ مگر این که باعث ایجاد علائم شود و یا در عملکرد کلیه اختلال ایجاد کند. گزینه‌های درمانی بیماری کیست کلیه شامل موارد زیر می‌باشند:

1.قرص درمان سریع کیست کلیه

به کار گیری دارو برای درمان سریع کیست کلیه یکی می تواند برای کنترل بیماری زمینه‌ای مولد کیست کلیه و دومی برای کاهش علائم و درد ناشی از ابتلای به کیست کلیه باشد.

قرص درمان سریع کیست کلیه برای مورد اول داروی انتخابی معمولاً داروی سیپروفلوکساسین (اعم از 250 یا 500) و با دوز تجویزی توسط پزشک می‌باشد. همچنین برای پیشگیری از رشد این بیماری درمان با  داروی تولواپتان ممکن است برای  افراد بزرگ‌سال توصیه شود.

Tolvaptan قرصی است که به صورت خوراکی مصرف می‌کنید و باعث کاهش سرعت رشد کیست کلیه و بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود. همچنین برای کنترل درد ناشی از کیست کلیه هم مصرف مسکن‌هایی نظیر آسپرین، ایبوبروفن و… مؤثر باشد.

از دو مورد یاد شده که بگذریم، معمولاً قرص درمان سریع کیست کلیه نمی‌تواند موجب درمان بیماری کیست کلیه شود و معمولاً برای کنترل کیست کلیه روش‌های دیگر مانند جراحی کاربرد دارند.

1.قرص درمان سریع کیست کلیه

برای درمان کیست کلیه چی بخوریم و چی نخوریم؟

جهت کنترل یا پیشگیری از بروز کیست کلیه با استفاده تغییر سبک زندگی موارد زیر بایستی در نظر گرفته شوند:

  • در ابتدا بایستی از رژیم غذایی حاوی سدیم کم استفاده شود. کلیه نقش عمده‌ای در دفع مایعات اضافی از بدن ایفا می‌کند. با مصرف مقادیر زیاد سدیم، بدن مایعات را در خود نگه داشته و در نتیجه بر کلیه فشار زیادی وارد می‌شود. به این منظور بایستی از مصرف مواد غذایی حاوی سدیم زیاد مانند غذاهای کنسرو شده، نمـک طعـام، غذاهـای دریـایی و گـوشت فراوری‌شده تا حد امکان اجتناب گردد.

 

  • استفاده از رژیم غذایی حاوی چربی کم و فیبر زیاد در درمان کیست کلیه مؤثر است؛ چرا که باعث کاهش فشارخون و کاهش عوارض مرتبط با بیماری کلیه پلی‌کیستیک می‌شود.همچنین مصرف مقدار پروتئین نیز بایستی کاهش داده شود. پروتئین باعث وارد آمدن فشار بر کلیه‌ها شده و میزان فعالیت کلیه‌ها را افزایش می‌دهد.

 

  • در برخی از موارد بروز کیست کلیه می‌تواند به کلیه آسیب برساند و در نتیجه کلیه در دفع مواد زائد با مشکل مواجه می‌شود.مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد پروتئین شامل گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، مرغ، بوقلمون، شیر، ماست، پنیر و خامه می‌باشند و جهت درمان کیست کلیه، بایستی از مصرف این مواد غذایی تا حد زیادی خودداری شود.

مطالعه بیشتر: برای اطلاع و آشنایی با انواع بیماری کلیوی و علائم کلیه ناسالم،کلیک کنید.

در صورتی که تغییر سبک تأثیری در درمان کیست کلیه نداشته باشند، بایستی از گزینه‌های درمانی زیر استفاده شود:

1.لاپاراسکوپی کیست کلیه

لاپاراسکوپی کیست کلیه یک روش جراحی کم تهاجمی می‌باشد. در این روش درد کمتری ایجاد شده و در مقایسه با روش‌ های جراحی باز دارای نتیجه مشابه می‌باشد.

لاپاراسکوپی روشی بی‌خطر و مؤثر جهت برداشتن کیست کلیه محسوب می‌شود. از این روش در مواردی که درد شکمی یا درد در قسمت پهلو وجود داشته باشد .و یا کلیه در اثر وجود کیست کلیه دچار انسداد شده باشد، استفاده می‌شود .

و قسمت‌های باقیمانده کلیه نیز به کمک این روش حفظ خواهند شد. با استفاده از لاپاراسکوپی برداشتن کیست کلیه، موجب بروز درد بسیار کمتری خواهد شد و زمان بستری بیمار در بیمارستان نیز کاهش پیدا می‌کند و بیمار سریع‌تر می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را ادامه دهد.

همچنین این روش درمان کیست کلیه از لحاظ ظاهری نتیجه مناسب‌تری ارائه می‌دهد.

لاپاروسکوپی کلیه با استفاده از بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود و تقریباً به سه تا چهار ساعت زمان نیاز دارد. جراحی از طریق سه تا چهار برش کوچک در شکم انجام می‌شود. ابزار مخصوص جراحی از راه این برش‌ها وارد شکم می‌شوند. سپس جراح می‌تواند بدون وارد کردن دست‌های خود داخل شکم، کیست کلیه را جدا کند.

2.اسکلروتراپی

در این روش یک سوزن بلند با استفاده از سونوگرافی وارد کیست کلیه می‌شود. سپس پزشک کیست کلیه را تخلیه کرده و آن را با یک محلول الکلی پر می‌کند. این محلول باعث سفت و منقبض شدن بافت می‌شود. در نتیجه احتمال بروز مجدد کیست کلیه کاهش پیدا می‌کند.

2.اسکلروتراپی

مراقبت‌ های بعد از تخلیه کیست کلیه

پس از تخلیه کیست کلیه و مرخصی از بیمارستان، موارد زیر بایستی رعایت شود:

1.کنترل درد

 امکان دارد در قسمتی که برای حذف کیست کلیه جراحی شده، مقداری درد وجود داشته باشد و برای مدت زمان چند روز پس از مرخصی از بیمارستان بیمار می‌تواند از داروهای مُسکن استفاده کند.

2.استحمام

 بعد از درمان کیست کلیه، بیمار می‌تواند در منزل استحمام کند.  با توجه به اینکه امکان دارد ناحیه جراحی مرطوب شود، به همین دلیل بایستی پس از حمام، ناحیه مورد نظر خشک شده و روی آن پد مخصوص قرار داده شود.

استفاده از وان حمام می‌تواند موجب  نفوذ آب به ناحیه جراحی شده شود. در نتیجه برای مدت دو هفته پس از جراحی نباید از وان استفاده شود.

3.پانسمان

 برای این منظور پزشک معالج از نوار چسب مخصوص زخم برای پوشاندن زخم و بخیه ناشی از برداشتن کیست کلیه استفاده می‌کند. این نوارها پس از مدتی خود به خود از روی پوست جدا می‌شوند و یا اینکه بیمار می‌تواند پنج تا هفت روز پس از جراحی کیست کلیه آن‌ها را بردارد.

نخ‌های بخیه زیر پوست در مدت چهار تا شش هفته حل خواهند شد.

4.فعالیت جسمانی

 انجام فعالیت‌های جسمانی پس از تخلیه کیست کلیه توصیه می‌شود. نشستن یا خوابیدن در تخت برای مدت طولانی می‌تواند باعث افزایش احتمال تشکیل لخته‌های خون در پاها و همچنین ایجاد ذات‌الریه شود. بیمار می‌تواند به مقدار محدود از راه پله استفاده کند.

برای مدت حداقل دو هفته پس از جراحی بایستی از رانندگی خودداری شود. تا مدت شش هفته پس از جراحی و طبق توصیه پزشک، بایستی از بلند کردن اشیاء سنگین و یا ورزش (دویدن آهسته، شنا، تردمیل، دوچرخه‌سواری) اجتناب شود.

بیشتر بیماران تقریباً سه هفته بعد از جراحی می‌توانند فعالیت جسمانی را ادامه دهند.

5.رابطه جنسی

 در صورتی که در جراحی از برش در قسمت واژن استفاده شود، امکان دارد در هنگام رابطه جنسی مقداری درد ایجاد شود؛ بنابراین بیمار (خانم) بایستی به مدت چهار تا شش هفته پس از جراحی از برقراری رابطه جنسی خودداری کند.

6.رژیم غذایی

محدودیتی در استفاده از مواد غذایی مختلف وجود ندارد. بیمار بایستی به مقدار زیاد مایعات مصرف کند.

7.مصرف دارو

 به غیر از آسپیرین یا داروهای دیگری که باعث رقیق شدن خون و افزایش احتمال خونریزی می‌شوند، پس از جراحی بیمار می‌تواند مصرف داروهای خود را ادامه دهد.

8.مراجعه مجدد به پزشک

 پس از مرخصی از بیمارستان، بیمار بایستی دو هفته پس از جراحی برای مراجعه مجدد به پزشک برنامه‌ریزی کند.برای انجام درمان کیست کلیه می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت.

همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان کیست کلیه اطمینان حاصل کرد.

سوالات متداول درمان کیست کلیه

1- علائم کیست کلیه چیست؟

در اثر بروز کیست کلیه امکان دارد هیچ علائمی در فرد مبتلا به کیست کلیه ایجاد نشود. ولی در برخی از مواقع، ممکن است رشد کیست کلیه باعث ایجاد مشکل در کلیه شود. در این صورت علائم کیست کلیه شامل موارد زیر می‌باشند:

  • افزایش فشارخون می‌تواند یکی از علائم عمومی ابتلا به کیست کلیه باشد.
  • درد در قسمت شکم، کمر یا پهلوها
  • وجود توده در قسمت‌هایی از کلیه‌
  • اوروپاتی انسدادی و یا اختلال در جریان طبیعی ادرار
  • وجود خون در ادرار

2- برای درمان کیست کلیه چی بخوریم؟

  • در ابتدا بایستی از رژیم غذایی حاوی سدیم کم استفاده شود.
  • استفاده از رژیم غذایی حاوی چربی کم و فیبر زیاد در درمان کیست کلیه مؤثر است
  • همچنین مصرف مقدار پروتئین نیز بایستی کاهش داده شود. پروتئین باعث وارد آمدن فشار بر کلیه‌ها شده و میزان فعالیت کلیه‌ها را افزایش می‌دهد.
  • مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد پروتئین شامل گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، مرغ، بوقلمون، شیر، ماست، پنیر و خامه می‌باشند و جهت درمان کیست کلیه، بایستی از مصرف این مواد غذایی تا حد زیادی خودداری شود.

 

منبع مقاله :

 

 

https://familydoctor.org/condition/kidney-cysts/

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/polycystic-kidney-disease/diagnosis-treatment/drc-20352825

مقالات مرتبط

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • زانیار سبحانی
    9 بهمن1402 12:39 ق.ظ

    سلام و خسته نباشید سوالی داشتم از جناب آقای دکتر و اینکه به نظر شما طبق نتایج علمی موجود
    مهمترین علائم کیست کلیه چیست؟ و چه افرادی رو بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد؟

    پاسخ
    • سلام وقتتون بخیر
      کیست‌های کلیه معمولاً همانگونه که در مقاله بیان شده است دارای علائم خاصی مختلفی میتوانند باشند، اما در برخی موارد ممکن است علائمی مانند این‌ها داشته باشند:
      – درد خفیف تا شدید در ناحیه کلیه
      – تورم در ناحیه کلیه
      – تغییر در رنگ ادرار
      – افزایش فشار خون
      – عفونت مکرر مجاری ادراری
      – تب
      – خستگی و ضعف

      بیشتر افراد بالای 50 سال حداقل یک کیست کلیه دارند. این کیست‌ها معمولاً در یکی از کلیه‌ها به وجود می‌آیند و با افزایش سن، تعداد کیست‌ها و احتمال بروز آن‌ها در کلیه دیگر نیز افزایش می‌یابد. همچنین، کیست‌های کلیه در مردان شایع‌تر است. امیدوارم که این جواب برای شما مفید باشد

      پاسخ
  • پرستو سارایی
    9 بهمن1402 1:03 ب.ظ

    سلام و درود
    بنده در زمان عادت ماهیانه از ناحیه راست احساس درد خیلی شدیدی دارم، به نظر شما میتونه نشانه کیست کلیه باشه؟
    باید چکار کنم واقعا دردش غیرقابل تحمل می باشد

    پاسخ
    • سلام سرکار خانم سارایی
      درد شما ممکن است ناشی از مشکلات مختلف باشد و لزوماً نشانه کیست کلیه نیست. با این حال، شما لازم است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا علت اصلی را پیدا کنند.
      کیست کلیه معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کند و در برخی موارد، پزشک آن را در یک سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری که به دلیل دیگری انجام شده، پیدا می‌کند.
      درد کلیه همیشه به این معنی نیست که به طور خاص مشکلی در کلیه شما وجود دارد اما معمولاً نشان دهنده مشکلی در جایی در سیستم ادراری شما است.

      برای تسکین درد کلیه، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید.
      – نوشیدن آب فراوان
      – حمام با آب گرم و نمک اپسوم
      – استفاده از گرما
      با این حال، اگر درد شما غیرقابل تحمل است باید فوراً به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. لطفاً توجه داشته باشید که این پیشنهادات برای تسکین درد هستند و نباید به عنوان جایگزین برای تشخیص یا درمان پزشکی در نظر گرفته شوند. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید