پروستات یک بخش از دستگاه تولید مثل شما است. این غده کوچک و گرد فقط در مردان وجود دارد که در قسمت قاعده مثانه قرار دارد و میزنای که مسیر هدایت خروج ادرار از مثانه به خارج از بدن است را احاطه کرده است. غده پروستات به تولید مواد مغذی برای اسپرم می‌‌پردازد و در هنگام انزال بخشی از مایع شیری رنگ منی را به وجود می‌‌آورد. با بالا رفتن سن مردان سلول‌های پروستات شروع به متورم شدن خواهند کرد و به این ترتیب اندازه پروستات بزرگ می‌‌شود که به این وضعیت هایپرپلازی خوش خیم پروستات گفته می‌‌شود و به معنای رشد بیش از حد سلول‌های پروستات است. این وضعیت همی‌شه خطرناک نیست اما گاهی اوقات پروستات آنقدر بزرگ می‌شود که به میزنای فشار وارد ‌کند و باعث می‌‌شود که دفع ادرار دشوار باشد و فرد با علائم و نشانه‌های مربوط به ادرار مواجه شود. عمل پروستات به جراحی برای خارج کردن آن قسمت از پروستات شما است که در حال وارد کردن فشار به میزنای می‌باشد تا دفع ادرار راحت تر انجام شود. در این روش پزشک یک لوله مخصوص را وارد میزنای می‌کند و از طریق آن یک سیم گرمایی را وارد نموده و از این سیم برای تراشیدن نقاطی از پروستات استفاده می‌‌کند که بیش از حد رشد کرده اند.

همه افرادی که پروستات آنها بزرگ شده است به درمان نیاز ندارند اما مشاور یا پزشک با توجه به نوع علائم و نشانه‌هایی که دارند انجام جراحی بسته پروستات که به آن TURP گفته می‌‌شود را پیشنهاد می‌‌کند. عمل بسته پروستات رایج ترین روش جراحی برای درمان بزرگ شدن پروستات است و باعث می‌‌شود که شما راحت تر ادرار کنید و منجر به تسکین سایر علائم نشانه‌های شما می‌شود. البته همیشه عمل جراحی باعث رفع علائم شما نخواهد شد در صورتی که شما تحت درمان قرار نگیرید پروستات همچنان به بزرگ شدن ادامه می‌دهد و باعث می‌شود علایم و نشانه‌های شما بدتر شود و احتمال بروز مشکل در مثانه و کلیه شما افزایش پیدا کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در با شماره تلفن­ 88776801 تماس حاصل فرمایید.

قبل از جراحی چه باید کرد؟

عصر یا صبح روز قبل از جراحی متخصص بیهوشی شما را ویزیت می‌کند و به بررسی سابقه جراحی شما در گذشته و دریافت بیهوشی می‌پردازد و با شما در خصوص بیهوشی عمومی یا بیهوشی نخاعی صحبت خواهد کرد. در بیهوشی عمومی شما به طور کامل می‌‌خوابید و متوجه چیزی نخواهید شد و پس از آن که جراحی تمام شد به هوش می‌آید و در بیهوشی نخاعی نیز شما بیدار هستید اما از ناحیه کمر بیهوش هستید و چیزی را احساس نخواهید کرد می‌توانید در این دوران با اعضای تیم پزشکی صحبت کنید و از آنها سوال بپرسید. قبل از عمل یک برگه در خصوص نکات مهم قبل از عمل به شما داده می‌شود که باید آن را مطالعه کنید. حدود ۶ ساعت قبل از جراحی از خوردن آب و مایعات خودداری کنید یعنی شما حتی نمی‌‌توانید شیرینی بخورید یا آدامس بجوید پزشک به شما اجازه می‌دهد دو تا سه ساعت قبل از عمل مقدار خیلی کمی آب بخورید ولی در صورتی که همچنان به مصرف آب و غذا ادامه بدهید عمل شما کنسل خواهد شد. به بازوی شما آنژیوکت و سوم وصل می‌‌شود زیرا شما تا چند ساعت نمی‌توانید آب و مایعات بخورید و کار باعث می‌شود که بدن شما دچار کم آبی نشود. صبح روزی که جراحی انجام می‌شود پزشک از شما می‌خواهد که دوش بگیرید و سپس لباس خود را با لباس مخصوص بیمارستان عوض کنید و در صورتی که از جوراب واریس استفاده می‌کنید آن را در بیاورید. باید حداقل یک ساعت قبل از عمل آماده باشید. پس از آنکه همه چیز آماده شد پرستار شما را به بخش جراحی هدایت خواهد کرد.

جراحی بسته پروستات چگونه انجام می‌شود؟

برای انجام جراحی شما بیهوش می‌شوید و چیزی را احساس نخواهید کرد سپس وارد اتاق جراحی می‌‌شوید جراح یک سیم کوچک را وارد میزنای شما می‌کند و سپس از طریق آن به ارسال یک سیم گرمایی خواهد پرداخت از این سیم گرمایی برای تراشیدن و جدا کردن قسمتی از پروستات استفاده می‌شود که بیش از حد رشد کرده است. آن قسمت از پروستات توسط میکروسکوپ ارزیابی می‌‌شود تا وجود سلول‌های غیر عادی در آن بررسی گردد. عمل جراحی معمولا حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌‌کشد و پس از اتمام جراحی پزشک یک کاتتر را وارد میزنای شما می‌‌کند و مایع سالین را از طریق آن وارد مثانه شما خواهد کرد تا لخته خون و بافت پروستات از طریق آن خارج شود سپس این محلول از طریق کاتتر و به کمک ادرار از مثانه خارج می‌شود.

عوارض پس از جراحی شامل چه مواردی است؟

پس از جراحی بسته پروستات شما دچار مقدار کمی سوزش خواهید شد و در ابتدا ادرار کردن برای شما کمی دشوار است زیرا میزنای به علت جراحی و نصب کاتتر متورم و دردناک شده است که این فرآیند طبیعی است و نباید مدت زیادی طول بکشد. برخی از مردم متوجه می‌‌شوند که پس از خارج کردن کاتتر نمی‌‌توانند ادرار کنند که در صورت بروز این مشکل یک کاتتر جدید وارد میزنای می‌‌شود و باید تا چند هفته درون مثانه شما باقی بماند تا مثانه بتواند استراحت کند. در صورتی که پزشک نصب کاتتر جدید را انجام داد به شما توضیح می‌دهد که چگونه از آن مراقبت کنید و در صورت لزوم یا بروز هرگونه مشکلی به او مراجعه نمایید.

• پس از مدتی پزشک از شما می‌‌خواهد که برای خارج کردن کاتتر به مطب مراجعه کنید. قرار داشتن کاتتر درون میزنای باعث می‌‌شود که شما دچار مقداری درد و ناراحتی شوید. برخی از آقایان به علت ساییده شدن کاتتر به داخل مثانه خود دچار اسپاسم مثانه می‌شوند و این اسپاسم باعث می‌شود که ادرار از دو طرف کاتتر جاری شود و ممکن است که شما دچار نشت ادرار شوید. اسپاسم مثانه باعث می‌‌شود که شما نیاز به دفع ادرار داشته باشید و این مسئله باعث ناراحتی شما خواهد شد. اسپاسم مثانه خطرناک نیست و فقط سعی کنید در صورت بروز اسپاسم به خودتان فشار وارد نکنید.
  • پس از آنکه کاتتر خارج شد کاهش میزان کنترل برای دفع ادرار تا مدت کوتاهی پس از جراحی طبیعی است و در صورتی که شما دچار این مشکل شدید به پزشک خود اطلاع دهید تا به شما توضیح بدهد که چگونه با استفاده از تمرینات ورزشی مخصوص عضلات کف لگن بهبود کنترل مثانه خود بپردازید. پس از آن که توانستید به راحتی به دفع ادرار بپردازید به منزل خواهید رفت.
  • هنگامی‌ که به منزل می‌روید به مصرف مقدار کافی مایعات و آب بپردازید و سعی کنید روزی یک و نیم تا دو لیتر آب بخورید زیرا مصرف ناکافی آب باعث می‌‌شود که به دست آوردن کنترل مجدد مسائل دشوار باشد و ریسک بروز عفونت ادراری افزایش پیدا کند. وجود خون تا دو هفته در ادرار طبیعی است و حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از TURP  افزایش پیدا می‌‌کند زیرا بافت اسکاری که در هنگام جراحی پروستات به وجود آمده است جدا می‌شود.
  • در این دوران ادرار شما کاملاً خونی است که طبیعی است و نباید ۲۴ ساعت بیشتر طول بکشد. مصرف آب به مقدار کافی باعث می‌شود که این مشکل برطرف شود. در صورتی که خونریزی شما بیش از ۴۸ ساعت طول کشید با پزشک خود مشورت کنید تا شما را راهنمایی کند. در این دوران از انجام دادن فعالیت جسمانی سنگین خودداری کنید.

مراجعه بعدی به پزشک کی است؟

معمولا پزشک از شما می‌خواهد که ۸ تا ۱۲ هفته پس از عمل به مطب مراجعه کنید که زمان مراجعه بعدی شما در بیمارستان مشخص خواهد شد. برخی از کارهایی که قبل از عمل انجام داده اید از قبیل ثبت میزان دفع ادرار (شما باید با مثانه پر به مطب پزشک مراجعه کنید) و علائم و نشانه‌هایی که دارید را باید برای مراجعه دوم به پزشک پس از عمل تکرار کنید. نتایج حاصل از سیستولوژی که شامل بررسی بافت و سلول‌های پروستات است و در هنگام جراحی خارج شده است به شما داده می‌شود تا پزشک سرطانی بودن یا سرطانی بودن آن‌ها را بررسی نماید.

چه موقع می‌توان فعالیت‌های روزمره خود را شروع کرد؟

• شما باید بتوانید مدت کوتاهی پس از جراحی رابطه جنسی خود را شروع کنید. پس از آن که خونریزی شما قطع شد مانعی برای رابطه وجود ندارد اما در صورتی که همچنان خونریزی دارید می‌توانید از کاندوم استفاده کنید.
  • فقط باید زمان شروع به رانندگی کنید که درد شما از بین رفته است تا بتوانید در صورت لزوم توقف ناگهانی بدون مشکل این کار را انجام بدهید. قبل از رانندگی کردن مجدد شرایط خود را ارزیابی کنید و از مناسب بودن وضعیت خود اطمینان حاصل کنید سپس رانندگی کنید.
  • بعد از برداشتن اجسام سنگین از قبیل کیسه‌های خرید تا یک هفته پس از عمل خودداری کنید و به هیچ عنوان به بدن خود فشار وارد نکنید.