انواع سنگ کلیه می‌توانند هر بخشی از دستگاه ادراری شما را تحت تأثیر قرار دهند، این نواحی از کلیه‌ ها گرفته تا مثانه در تغییر می‌باشند. در هنگامی که ادرار غلیظ می‌شود، سنگ ایجاد می‌شود و به مواد معدنی اجازه می‌دهد تا متبلور شده و به هم بچسبند و انواع سنگ کلیه را تشکیل دهد.

سنگ کلیه، سنگ حاصل از تجمع رسوبات سختی هستند که منشأ آن‌ها مواد معدنی و نمک بوده و در داخل کلیه‌ های فرد مبتلا تشکیل می‌شوند.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص درمان فوری درد کلیه خانگی و اینکه برای درد کلیه چه بخوریم؟ کلیک کنید.

عواملی چند باعث ایجاد انواع سنگ کلیه می‌شود که شامل رژیم غذایی نامناسب، وزن بالا، ابتلا به برخی بیماری‌ ها و مصرف بعضی مکمل‌ ها و دارو ها می‌باشند. برای همین درمان خانگی کلیه درد با توجه به رژیم غذایی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دفع انواع سنگ کلیه با توجه به تفاوت بین آن‌ها می‌تواند بسیار دردناک باشد، اما اگر سنگ‌ ها به موقع تشخیص داده شوند، معمولاً آسیب دائمی در بدن فرد مبتلا ایجاد نمی‌کنند.

با توجه به شرایط ابتلا به انواع سنگ کلیه، احتمالاً برای دفع سنگ کلیه به چیزی جز مصرف داروهای مسکن و نوشیدن آب زیاد نیاز نداشته باشید.

در موارد دیگر به عنوان مثال، اگر سنگ‌ ها در دستگاه ادراری قرار می‌گیرند، با عفونت ادراری همراه شده یا منجر به بروز عوارض می‌شوند که احتمال دارد برای رفع آن‌ها نیاز به جراحی باشد.

در صورت افزایش خطر ابتلا به انواع سنگ کلیه، پزشک معالج ممکن است درمان پیشگیرانه‌ ای را برای کاهش خطر ابتلا به سنگ‌ های کلیوی مکرر توصیه کند که این امر نیز طبیعتاً با توجه به انواع سنگ کلیه متفاوت خواهد بود.

علل ایجاد انواع سنگ کلیه

سنگ کلیه اغلب علت مشخص و مشخصی ندارد، اگرچه عوامل متعددی ممکن است خطر ابتلا به انواع سنگ کلیه را افزایش دهند. سنگ کلیه زمانی تشکیل می‌شود که ادرار شما حاوی مواد تشکیل دهنده کریستال مانند کلسیم، اگزالات و اسید اوریک باشد.

بیشتر بخوانید: برای کسب دانش و آگاهی بیشتر در مورد اینکه pcnl چیست و عوارض عمل pcnl کلیه، کلیک کنید.

در عین حال، ادرار شما ممکن است فاقد موادی باشد که از چسبیدن کریستال‌ ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند و محیطی ایده آل برای تشکیل سنگ کلیه ایجاد می‌کند.

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ کلیه

عواملی که خطر ابتلا به انواع سنگ کلیه را افزایش می‌دهند، شامل موارد زیر می‌باشند:

عوامل خطر در ابتلا به انواع سنگ کلیه

1.سابقه خانوادگی یا شخصی

اگر فردی در خانواده شما سنگ کلیه داشته است، احتمال ابتلا به سنگ کلیه در شما بیشتر از افراد دیگر است. اگر قبلاً یک یا چند مورد از ابتلا به انواع سنگ کلیه داشته‌اید، در معرض خطر ابتلا به سنگ کلیه هستید.

2.کم آبی بدن

ننوشیدن آب کافی در روز می‌تواند خطر ابتلا به انواع سنگ کلیه را افزایش دهد. افرادی که در آب و هوای گرم و خشک زندگی می‌کنند و کسانی که زیاد عرق می‌کنند ممکن است بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به انواع سنگ کلیه باشند.

3.رژیم‌ های غذایی خاص

رژیم غذایی سرشار از پروتئین، سدیم (نمک) و قند ممکن است خطر ابتلا به برخی از انواع سنگ کلیه را افزایش دهد. این امر به ویژه در مورد رژیم غذایی با سدیم بالا شدیدتر می‌باشد.

نمک زیاد در رژیم غذایی میزان کلسیمی را که کلیه‌ ها باید تصفیه کنند را افزایش می‌دهد و خطر ابتلا به سنگ کلیه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

4.چاقی

شاخص توده بدنی بالا (BMI)، اندازه دور کمر بزرگ و افزایش وزن با افزایش خطر ابتلا به انواع سنگ کلیه در ارتباط است. بیماری‌ های گوارشی و انجام عمل جراحی بای پس معده، بیماری التهابی روده یا اسهال مزمن می‌تواند موجب بروز تغییراتی در آناتومی و فرآیندهای دستگاه گوارش شود.

که بر جذب کلسیم و آب تأثیر گذاشته و مقدار مواد سنگ‌ ساز را در ادرار بالاتر برده و زمینه را برای ابتلای فرد به انواع سنگ کلیه را افزایش دهد.

ابتلا به دیگر بیماری‌ ها مانند اسیدوز توبولار کلیه، سیستینوری، هیپرپاراتیروئیدیسم و عفونت‌ های مکرر دستگاه ادراری نیز می‌توانند خطر ابتلا به انواع سنگ کلیه را افزایش دهند.

استفاده از بعضی مکمل‌ ها و داروها، مانند ویتامین C، مکمل‌ های غذایی، ملین‌ ها (در صورت استفاده بیش از حد)، آنتی‌ اسیدهای مبتنی بر کلسیم و دارو های خاصی که برای درمان میگرن یا افسردگی استفاده می‌شوند، می‌توانند خطر ابتلا به انواع سنگ کلیه را افزایش دهند.

مطالعه بیشتر: برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد هیدرونفروز کلیه چیست و ایا هیدرونفروز کلیه خطرناک است؟ کلیک کنید.

انواع سنگ کلیه

تشخیص انواع سنگ کلیه به تعیین علت آن توسط پزشک معالج کمک کرده و ممکن است سرنخ‌ هایی در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به انواع سنگ کلیه را ارائه دهد.

در صورت امکان، سعی کنید در صورت دفع سنگ کلیه آن را نگه دارید تا بتوانید آن را برای تجزیه و تحلیل نزد پزشک خود بیاورید.

انواع سنگ کلیه

1.سنگ‌ های کلسیمی

بیشترین نوع بین انواع سنگ‌ کلیه، سنگ‌ های کلسیمی هستند که معمولاً به فرم اگزالات کلسیم هستند. اگزالات ماده‌ ای است که روزانه در اندام کبد ما ساخته شده یا از رژیم غذایی شما جذب بدن می‌شود.

برخی از میوه‌ ها و سبزی‌ ها و همچنین آجیل و شکلات دارای مقادیر بالایی از ترکیب اگزالات هستند. عواملی مانند رژیم غذایی نامناسب، دوز های بالای دریافتی ویتامین D، جراحی بای پس معده و روده و ابتلا به چندین اختلال متابولیک می‌توانند غلظت کلسیم یا اگزالات را در ادرار افزایش دهند.

سنگ‌ های کلسیمی

سنگ‌ های کلسیمی ممکن است به شکل فسفات کلسیم نیز ایجاد شوند. این نوع سنگ در زمان ابتلا به بیماری‌ های متابولیک، مانند اسیدوز توبولار کلیوی، بیشتر تشکیل می‌شود.

مطالعه بیشتر: برای کسب اطلاع و دانش درباره اینکه اهدا کننده کلیه چند روز بستری می شود؟ کلیک کنید.

همچنین تشکیل این نوع از انواع سنگ کلیه ممکن است با مصرف داروهای خاصی که برای درمان میگرن یا تشنج استفاده می‌شوند، مانند توپیرامات در ارتباط باشد.

2.سنگ‌ استروویت

سنگ‌ استروویت از انواع سنگ کلیه بوده در پاسخ به عفونت دستگاه ادراری تشکیل می‌شوند. سنگ‌ استروویت تشکیل شده در کلیه می‌توانند به سرعت رشد کرده و بسیار بزرگ شوند و گاهی اوقات با علائم کمی یا هشدار کمی همراه می‌باشند.

با توجه به سرعت رشد و اندازه بالای سنگ استروویت می‌توانند بسیار خطرناک بوده و در صورت عدم رسیدگی و درمان نامناسب سلامت فرد مبتلا را با مخاطرات جدی روبرو کنند.

اگر بخواهیم بدترین نوع سنگ کلیه را انتخاب کنیم، در بیشتر اوقات سنگ استروویت بهترین پیشنهاد برای بدترین نوع سنگ کلیه می‌باشد.

3.سنگ‌ های اسید اوریک

این نوع از انواع سنگ کلیه می‌توانند در افرادی که به دلیل اسهال مزمن یا سوء جذب مایعات زیادی از دست می‌دهند، افرادی که از رژیم غذایی پر پروتئین استفاده می‌کنند و افراد مبتلا به بیماری دیابت یا سندرم متابولیک، تشکیل شوند. برخی عوامل ژنتیکی نیز ممکن است خطر ابتلا به سنگ‌ های اسید اوریک را افزایش دهند.

4.سنگ سیستین

این نوع از انواع سنگ کلیه در افراد مبتلا به یک اختلال ارثی به نام سیستینوری تشکیل می‌شوند که موجب می‌شود کلیه‌ ها مقدار زیادی اسید آمینه خاص را دفع کنند و زمینه را برای ابتلا به سنگ سیستین فراهم نماید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا رزرو نوبت در مطب دکتر فرشاد نامداری شماره تلفن‌ های ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱ و ۰۹۱۰۷۵۸۵۳۵۸ تماس حاصل فرمایید.

مطالعه بیشتر: برای آشنایی با اینکه برای درمان کیست کلیه چی بخوریم و درمان سریع کیست کلیه، کلیک کنید.

علائم انواع سنگ کلیه

سنگ کلیه معمولاً تا زمانی که در داخل کلیه حرکت نکرده یا به یکی از حالب ها نرود علائمی را در فرد مبتلا ایجاد نمی‌کند. حالب ها لوله‌ هایی هستند که کلیه‌ ها و مثانه را به هم متصل می‌کنند.

علائم انواع سنگ کلیه

اگر سنگ کلیه در حالب ها گیر کند، ممکن است جریان ادرار را مسدود کرده و موجب به بروز تورم در کلیه و اسپاسم حالب شود که می‌تواند بسیار دردناک باشد. در این مرحله، ممکن است این علائم را تجربه کنید:

1. درد شدید و شدید در ناحیه پهلو، پشت و زیر دنده‌ ها
  2. دردی که به ناحیه پایینی شکم و کشاله ران گسترش پیدا می‌کند.
  3. دردی که به صورت موجی بروز پیدا کرده و شدت آن در نوسان است.
  4. درد یا احساس سوزش در زمان دفع ادرار

درد شدید و شدید در ناحیه پهلو، پشت و زیر دنده‌ ها

سایر علائم و نشانه‌ های ابتلا به انواع سنگ کلیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1. ادرار صورتی، قرمز یا قهوه‌ ای
  2. ادرار کدر یا بدبو
  3. نیاز مداوم به دفع ادرار، دفع ادرار بیشتر از حد معمول یا دفع ادرار در مقادیر کم
  4. تهوع و استفراغ
  5. تب و لرز در صورت وجود عفونت
  6. درد ناشی از ابتلا به انواع سنگ کلیه ممکن است متغیر باشد به عنوان مثال این درد همان‌طور که سنگ در دستگاه ادراری شما حرکت می‌کند، ممکن است به در ناحیه دیگری از بدن بروز پیدا کند یا شدت آن افزایش یابد.

در زمان ابتلا به انواع سنگ کلیه چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن علائم و نشانه‌ های ابتلا به انواع سنگ کلیه که شما را نگران می‌کند، باید به یک پزشک معالج ماهر و با تجربه مراجعه نمایید. اگر موارد زیر را تجربه کردید فوراً به دنبال ویزیت پزشک یا مراجعه به اورژانس پزشکی باشید:

1. درد آن‌قدر شدید است که نمی‌توانید یک جا بنشینید یا موقعیتی راحت پیدا کنید
  2. درد همراه با حالت تهوع و استفراغ
  3. وجود درد همراه با تب و لرز
  4. وجود خون در ادرار
  5. بروز مشکلاتی در دفع ادرار

بدترین نوع سنگ کلیه

در مورد بدترین نوع سنگ کلیه معیارهای مختلفی برای انتخاب بدترین نوع سنگ کلیه وجود دارد. سرعت تشکیل سنگ کلیه و بزرگی آن، تأثیر مخرب آن بر دستگاه ادراری (عفونت، درد، خونریزی و…)، تأثیر آن بر اندام‌ های مهم بدن مانند کلیه و مثانه (از کار افتادگی) و امکان پیشگیری و درمان از این جمله‌اند.

بیشتر بخوانید: آیا قرص سیپروفلوکساسین برای عفونت ادراری مناسب و جوابگو هستش؟ بر روی لینک کلیک کنید.

سنگ استروویت با توجه به سرعت بالای تشکیل و بزرگ شدن یکی از مهم‌ ترین فاکتورها برای انتخاب به عنوان بدترین نوع سنگ کلیه را دارد و متأسفانه این سرعت بالای بزرگ شدن اندازه سنگ کلیه در سنگ استروویت معمولاً با علائم هشدار دهنده کمی برای فرد مبتلا همراه است.

بدترین نوع سنگ کلیه

از این رو مورد مخاطره ناشی از ابتلای به سنگ استروویت را بالا می‌برد و نیاز است که افراد با کوچک‌ ترین علائم ابتلا به انواع سنگ کلیه به ویژه سنگ استروویت به پزشک متخصص مراجعه کرده و از وارد شدن لطمات حاصل از بدترین نوع سنگ کلیه یعنی سنگ استروویت (شاخ گوزنی) پیشگیری نمایند.

برای انجام درمان انواع سنگ کلیه می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌ آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌ خوبی از درمان انواع سنگ کلیه اطمینان حاصل کرد.

سوالات متداول انواع سنگ کلیه

1- انواع سنگ کلیه چیست؟

انواع سنگ‌ کلیه طیف متنوعی را در بر می‌گیرد. این سنگ‌ ها می‌توانند در اثر عوامل زیادی ایجاد شده و با توجه به ترکیبات شیمیایی آن‌ها تعیین و طبقه‌بندی می‌شوند. ترکیب شیمیایی سنگ کلیه تا حد زیادی تحت تأثیر رژیم غذایی، عادات سبک زندگی و عوامل ارثی قرار دارد.

2- بدترین نوع سنگ کلیه کدام است؟

بدترین نوع سنگ کلیه که سنگ استروویت نام دارد و ۱۰٪ کل سنگ‌ های کلیوی را تشکیل می‌دهد. تشکیل سنگ‌ استروویت معمولاً با عفونت ادراری همراه هستند که محیط ادراری را تغییر می‌دهد تا رشد سریع سنگ را فراهم کند. در نتیجه، سنگ‌ استروویت شکل گرفته می‌تواند از نظر اندازه بسیار بزرگ شود.

منبع مقاله