واریکوسل چیست

1. خانه
  3. مقالات
  5. واریکوسل چیست

واریکوسل چیست؟ چه علائم و اثرات منفی دارد؟ راه درمان این بیماری شایع در ناحیه دستگاه تناسلی مردان چیست؟ در ادامه این مقاله به بررسی کامل این موارد خواهیم پرداخت.

واریکوسل چیست و چه عوارضی دارد؟

بیماری واریکوسل چیست؟ کیسه بیضه یک کیسه پوشیده از پوست است که بیضه‌ های مردان را نگه داشته و از آن‌ ها محافظت می‌کند. همچنین کیسه بیضه حاوی شریان‌ ها و سیاهرگ‌ هایی است که خون را به غدد دخیل در فرایند تولید مثل می‌رسانند.

بروز یک ناهنجاری ورید در کیسه بیضه ممکن است  از مواردی باشد که علت واریکوسل بیضه میشود. بیماری واریکوسل، بزرگ شدن وریدهای داخل کیسه بیضه است. این سیاهرگ‌ ها شبکه پامپینی فرم نامیده می‌شوند.

واریکوسل بیضه در کیسه بیضه رخ داده و شباهت زیادی به بیماری واریس دارد که می‌تواند در پا ایجاد شود. واریکوسل می‌تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در برخی موارد می‌تواند منجر به ناباروری شود.

همچنین واریکوسل بیضه می‌تواند بیضه‌ ها را کوچک کند و یا باعث درد بیضه شود. واریکوسل بیضه بیماری شایع است. آنها را می‌توان در 15 درصد از جمعیت مردان بالغ و تقریباً 35 درصد از مردان مبتلا به ناباروری اولیه یافت.

بیماری واریکوسل بیضه چیست؟

واریکوسل بیضه در مردان 15 تا 25 ساله شایع‌ تر می‌باشد. بیماری واریکوسل در مردان معمولاً در دوران بلوغ ایجاد شده و بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه افراد مبتلا دیده می‌شود. دلیل این امر این است که آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه یکسان نیست.

واریکوسل بیضه می‌تواند در هر دو طرف وجود بیضه داشته باشد، اما شیوع این فرم از بیماری بسیار نادر است. همه فرم‌ های واریکوسل بیضه لزوماً بر تولید اسپرم تأثیر نمی‌گذارند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با  واریکوسل گرید ۱، کلیک کنید .

علائم واریکوسل چیست؟

اما علائم واریکوسل چیست؟ با ابتلای به این بیماری ممکن است علائم مرتبط با واریکوسل را نداشته باشید؛ اما ممکن است یکی از موارد زیر را تجربه کنید:

• وجود یک توده در یکی از بیضه‌ های شما
  • تورم در کیسه بیضه شما
  • وجود سیاهرگ‌ های بزرگ یا پیچ خورده در کیسه بیضه شما که اغلب شبیه کیسه‌ ای از کرم هستند
  • درد مبهم و مکرر در کیسه بیضه شما

دلیل ایجاد بیماری واریکوسل در مردان چیست؟

در مردان، یک طناب اسپرماتیک هر بیضه را نگه می‌دارد. طناب‌ ها همچنین حاوی سیاهرگ‌ ها، شریان‌ ها و اعصابی هستند که از این غدد محافظت می‌کنند. در وریدهای سالم داخل کیسه بیضه، دریچه‌ های یک طرفه خون را از بیضه به کیسه بیضه منتقل می‌کنند که آن را به قلب باز می‌گرداند.

دلیل ایجاد بیماری واریکوسل مردان چیست؟

گاهی اوقات خون آنطور که باید در وریدها حرکت نکرده و شروع به جمع شدن در ورید کرده و باعث بزرگ شدن آن می‌شود. واریکوسل بیضه با گذشت زمان و به کندی ایجاد می‌شود. هیچ فاکتور خطر ثابتی در ایجاد واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق بیماری واریکوسل بیضه مشخص نیست.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با واریکوسل گرید ۳ ، کلیک کنید .

زمان مراجعه به پزشک در بیماری واریکوسل چیست؟

واریکوسل بیضه اغلب هیچ علامتی در فرد مبتلا ایجاد نمی‌کند و معمولاً نیز نیازی به درمان ندارد. در واقع، واریکوسل بیضه اغلب در طول یک معاینه فیزیکی معمول یا ارزیابی باروری تشخیص داده می‌شوند.

اما اگر واریکوسل بزرگ باشد، بیضه‌ های شما خیلی کوچک باشد، تعداد اسپرم شما کم باشد، یا شما و همسرتان برای باردار شدن مشکل داشته باشید، ممکن است پزشک شما درمان را توصیه کند. همچنین در صورت مشاهده هر یک از علائم واریکوسل زیر باید با پزشک خود صحبت کنید:

• درد مبهم، دردناک یا ضربان دار در کیسه بیضه، بیضه یا کشاله ران
  • تورم کیسه بیضه
  • کوچک شدن بیضه آسیب دیده
  • وجود توده یا برآمدگی روی کیسه بیضه
  • تغییر در اندازه یک یا هر دو بیضه
  • اختلال در باروری

روش تشخیص بیماری واریکوسل چیست؟

روش‌ های مختلفی وجود دارد که پزشک معالج شما به وسیله آن‌ ها ممکن است واریکوسل را تشخیص دهد که شامل موارد زیر می‌باشند :

• معاینه بدنی : از آنجا که واریکوسل بیضه را نمی‌توان همیشه در حالت دراز کش احساس یا مشاهده کرد، پزشک شما به احتمال زیاد بیضه‌ های شما را در حالت ایستاده معاینه می‌کند.
  • مانور والسالوا : این روش اغلب برای تشخیص واریکوسل های کوچک‌ تر استفاده می‌شود. در مانور والسالوا معمولاً فرد تحت آزمایش باید بایستد، نفس عمیقی کشیده و آن را نگه داشته و در حالی که پزشک کیسه بیضه شما را معاینه می‌کند، آن را به بیرون هدایت کند.
  • سونوگرافی اسکروتوم : در برخی موارد واریکوسل بیضه، سونوگرافی کیسه بیضه ممکن است ضروری باشد. این روش تشخیص به اندازه‌ گیری قطر وریدهای بیضه کمک کرده و به پزشک شما امکان می‌دهد تصویری دقیق و شفاف از شرایط بیماری بیضه واریکوسل را دریافت کند.

هنگامی که واریکوسل تشخیص داده شد، پزشک شما آن را با یکی از سه درجه بالینی طبقه‌ بندی می‌کند. آن‌ ها با توجه به اندازه توده در بیضه شما درجه 1 تا 3 را نشان می‌دهند. درجه 1 کوچک‌ ترین و درجه 3 بزرگ‌ ترین درجه ابتلا به بیماری واریکوسل بیضه است.

بزرگ یا کوچک بودن اندازه بیضه لزوماً روی درمان کلی این بیماری تأثیر نمی‌گذارد زیرا ممکن است فرد مبتلا به واریکوسل بیضه نیازی به درمان نداشته باشد.

گزینه‌ های درمانی بیماری بیضه واریکوسل بر اساس علائم واریکوسل بیضه مانند میزان ناراحتی یا بروز مشکلات ناباروری در فرد مبتلای به این بیماری است.

مطالعه بیشتر : برای اطلاع کامل از هزینه عمل واریکوسل ، کلیک کنید .

عوارض احتمالی بیماری واریکوسل چیست؟

اما پیامدهای ابتلا به بیماری واریکوسل چیست؟ این بیماری می‌تواند بر باروری افراد مبتلا به آن تأثیر بگذارد. واریکوسل بیضه در 35 تا 44 درصد از مردان با ناباروری اولیه و 45 تا 81 درصد از مردان با ناباروری ثانویه وجود دارد.

عوارض احتمالی بیماری واریکوسل چیست؟

نا باروری اولیه معمولاً برای اشاره به زوجی استفاده می‌شود که پس از حداقل 1 سال تلاش برای بچه دار شدن، بچه دار نشده‌اند. نا باروری ثانویه زوج‌ هایی را توصیف می‌کند که حداقل یک بار باردار شده‌اند اما قادر به باردار شدن دوباره نیستند.

واریکوسل چیست و چگونه درمان میشود؟

شاید ندانید درمان بیماری واریکوسل بیضه چیست و اینکه همیشه این درمان همیشه ضروری نیست؛ اما ممکن است بخواهید در صورت وجود ابتلا به علائم واریکوسل بیضه و سوالاتی مانند اینکه شل شدن بیضه ها نشانه چیست ؟ درمان‌ های زیر را در نظر بگیرید:

• واریکوسل بیضه باعث درد شود.
  • ابتلا به واریکوسل باعث آتروفی بیضه شود.
  • ابتلای به واریکوسل بیضه باعث ناباروری شود.

این عارضه می‌تواند در برخی از افراد مشکلاتی را در عملکرد بیضه ایجاد کند. در این موارد هرچه زودتر باید درمان این بیماری را شروع کنید، چون در این حالت شانس بیشتری برای بهبود تولید اسپرم و بازگشت عملکرد بیضه خود دارید.

• پوشیدن لباس زیر تنگ یا بیضه بند گاهی اوقات می‌تواند برای شما محافظت کننده باشد و درد یا ناراحتی ابتلا به واریکوسل را کاهش دهد.
  • اگر علائم واریکوسل در شما بدتر شد، ممکن است درمان اضافی مانند عمل واریکوسل به روش میکروسرجری و یا آمبولیزاسیون واریکوسل ضروری باشد.

آمبولیزاسیون واریکوسل چیست؟

آمبولیزاسیون واریکوسل یک روش کمتر تهاجمی و یک روزه در درمان بیماری واریکوسل بیضه است. در این روش یک کاتتر کوچک در رگ کشاله ران یا گردن فرد تحت عمل قرار داده می‌شود.

در گام بعدی یک سیم پیچ داخل کاتتر و داخل واریکوسل قرار می‌گیرد. این امر مانع از رسیدن خون به ورید های غیر طبیعی و در نتیجه درمان واریکوسل بیضه می‌شود.امروزه با پیشرفت روش های جراحی میکروسرجیکال این روش کمتر کاربرد دارد .

میکروسرجری

میکروسرجری روشی جراحی است که در آن یک برش کوچک در ناحیه بیضه فرد مبتلا به واریکوسل ایجاد خواهد شد. در این عمل جراحی، جراح تنها به ایجاد برش در بافت پوست و چربی خواهد پرداخت.

در گام بعدی جراح از طریق میکروسکوپ به مشخص کردن عروق متورم پرداخته و در گام بعدی عروق واریسی بزرگ قطع و سپس بسته می‌شوند و عروق واریسی کوچک نیز قطع و بسته خواهد شد.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با واریکوسل گرید۲، کلیک کنید .

نتیجه گیری

بیماری واریکوسل یکی از بیماری‌ های شایع دستگاه تناسلی مردان است. ناباروری یکی از عوارض شایع واریکوسل است. اگر شما و همسرتان برای باردار شدن مشکل دارید، باید به یک پزشک متخصص یا پزشک خود مراجعه نمایید.

جراحی واریکوسل بیضه فقط در صورتی ضروری است که واریکوسل باعث بروز درد شدید در شما شده باشد یا دچار مشکلاتی در فرایند بچه دار شدن خود باشید. از این رو نیاز است با پزشک خود در مورد اینکه کدام درمان برای رفع مشکل واریکوسل بیضه شما مناسب‌ تر است مشورت کنید.

سؤالات متداول

1 – واریکوسل چیست و چه علائمی دارد ؟

با ابتلای به این بیماری ممکن است علائم مرتبط با واریکوسل را نداشته باشید؛ اما ممکن است علائمی مانند وجود یک توده در یکی از بیضه‌ های شما، تورم در کیسه بیضه شما، وجود سیاهرگ‌ های بزرگ یا پیچ خورده در کیسه بیضه شما که اغلب شبیه کیسه‌ ای از کرم هستند و درد مبهم و مکرر در کیسه بیضه شما را تجربه کنید.

2 – عوارض احتمالی بیماری واریکوسل چیست؟

این بیماری می‌تواند بر باروری افراد مبتلا به آن تأثیر بگذارد.

3 – زمان شروع درمان بیماری واریکوسل چیست؟

در زمانی که واریکوسل بیضه باعث درد شود، ابتلا به واریکوسل باعث آتروفی بیضه شود و ابتلای به واریکوسل بیضه باعث ناباروری شود نیاز است که درمان این بیماری شروع شود.

برای انجام درمان بیماری واریکوسل می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌ آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند.

دکتر فرشاد نامداری متخصص اورولوژی و فلوشیپ پیوند کلیه با سال‌ ها تجربه با انجام عمل واریکوسل به روش میکروسکوپی تاکنون نعمت سلامتی و توانایی باروری را به مردان بسیار بازگردانده‌اند. با بهره‌ گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌خوبی از درمان بیماری واریکوسل خود اطمینان حاصل کرد.

منبع مقاله: