علت تکرر ادرار و سوزش چیست؟

حتما این مورد برای شما هم اتفاق افتاده استکه به دستشویی می‌روید و هنگام ادرار کردن احساس تکرر ادرار و سوزش می‌کنید.

علت ادرار زیاد چیست؟ این احساس می‌تواند نشانه‌ ای از عفونت یا مشکلات مجاری ادراری (UTI) باشد. تکرر و سوزش ادرار و عفونت‌ های ادراری فوق‌ العاده رایج هستند و بیشتر در زنان رخ می‌دهند.

علت، علائم و درمان تکرر و سوزش ادرار

تکرر ادرار نیاز به دفع بیشتر از حد متوسط (هفت تا هشت بار) در طول روز بوده و ممکن است برای هر کسی در زندگی رخ دهد، اما تکرر و سوزش ادرار و گاها بوی بد ادرار، در این افراد بیشت راست .

این مورد در افراد بالای 70 سال، افراد باردار و افرادی که پروستات بزرگ شده‌ دارند شایع‌ تر است. شایع‌ ترین علت عفونت ادراری است. درمان تکرر ادرار و سوزش بستگی به علت سوزش و تکرر ادرار دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره علل و درمان سوزش و تکرر ادرار و یا رزرو نوبت در مطب دکتر فرشاد نامداری فوق تخصص ارولوژی با شماره تلفن‌ های ۰۹۱۰۷۵۸۵۳۵۸ و ۰۲۱۸۸۷۷۶۸۰۱ تماس حاصل فرمایید.

تکرر ادرار چیست؟

تکرر ادرار زمانی است که در طول روز یا شب نیاز به ادرار کردن زیاد دارید. تکرر ادرار و سوزش ادرار  پدیده‌ ای ناخوشایند است و زندگی روزمره شما را می‌تواند مختل کند.

تکرر ادرار و ادرار یک شکایت رایج در بین همه افراد، صرف نظر از سن یا جنسیت آن‌ ها است. تکرر ادرار و سوزش می‌تواند نشانه ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مختلف باشد.

تکرر ادرار چیست؟

همچنین برای درمان این بیماری، افراد می‌توانند طیف وسیعی از درمان‌ ها را دریافت کنند.این بیماری می‌تواند نشانه بارداری یا عفونت دستگاه ادراری یا بیماری‌ های خطرناک‌ تر یا طولانی‌ مدتی مانند دیابت، مثانه بیش فعال یا مشکلات پروستات باشد.

در بسیاری از موارد، پزشک معالج شما می‌تواند با درمان بیماری زمینه‌ ای به رفع علت سوزش و تکرر ادرار کمک کرده و به تسکین این بیماری کمک کند.

تکرر ادرار در شب

طبیعی است که گاهی شب‌ ها برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید. در واقع، بلند شدن برای ادرار کردن امری معمول است. به طور کلی، شما می‌توانید در دهه 40 و 50 زندگی خود یک بار در شب، در دهه 60 و 70 سالگی دو بار و حتی دو تا سه بار در 80 سالگی و بعد از آن انتظار داشته باشید که برای دفع ادرار از خواب بلند کنید.

اما بیدار شدن بیش از حد در شب می‌تواند شما را از خواب کافی باز داشته و گاهی اوقات نشانه ابتلا به یک بیماری خطرناک است.

به این نوع تکرر ادرار، شب ادراری ( ناکچوری ) می‌گویند. برخی از بیماری‌ های جدی مانند نارسایی قلبی، ادم (تورم) در پاها و اختلالات خواب بیشتر باعث تکرر ادرار در شب شوند.

چه تعداد دفع ادرار طبیعی است و چند بار دفع ادرار زیاد است؟

اکثر افراد جامعه به طور متوسط حدود هفت تا هشت بار در روز ادرار می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که خیلی بیشتر از آن نیاز به ادرار کردن دارید، یا اگر هر یک ساعت یا 30 دقیقه تا پایان خواب بیدار می‌شوید، ممکن است دچار تکرر ادرار و سوزش باشید.

این امر هنوز هم می‌تواند “طبیعی” در نظر گرفته شود، به خصوص اگر مایعات زیادی می‌نوشید یا دارو های خاصی مصرف می‌کنید. آنچه بیشتر از همه مهم است این است که در شرایط زیر تکرر ادرار برای شما معمولی است :

• قرار گرفتن در دوران بارداری
  • سن بالای 70 سال
  • ابتلا به بزرگی پروستات یا سرطان پروستات

علت سوزش و تکرر ادرار

اما علت سوزش ادرار مکرر چیست؟ در این مورد باید گفت که ابتلای به بسیاری از بیماری‌ ها می‌توانند باعث تکرر ادرار و سوزش شوند، این بیماری‌ ها شامل موارد زیر می‌باشند:

• بیماری‌ های مجاری ادراری، مثانه و لگن.
  • قرار گرفتن در دوران بارداری
  • دیابت.
  • بزرگ شدن پروستات
  • بیماری‌ هایی که بر مغز و سیستم عصبی شما تأثیر می‌گذارد.
  • مصرف برخی داروها

بیماری‌ های مجاری ادراری، مثانه و لگن علت تکرر ادرار و سوزش

عفونت‌ های دستگاه ادراری (UTI) شایع‌ ترین علت ابتلا به سوزش و تکرر ادرار هستند. این موارد شامل عفونت‌ های باکتریایی در مثانه، مجرای ادرار یا سایر قسمت‌ های دستگاه ادراری شما هستند و بیماری‌ هایی مانند سیستیت ( عفونت مثانه )، اورتریت ( عفونت مجرای ادرار ) و پیلونفریت ( عفونت کلیه ) را در بر می‌گیرند.

بیماری‌ های مجاری ادراری، مثانه و لگن علت تکرر ادرار و سوزش

انواع مختلف واژینیت نیز ممکن است باعث سوزش و تکرر ادرار شود، از جمله علل واژینیت می‌تواند عفونت‌ های قارچی، واژینوز باکتریایی (BV) یا تریکوموناس باشد. سایر بیماری‌ های شایع در دستگاه ادراری و ناحیه لگن که می‌تواند باعث تکرر ادرار و سوزش شود به طور تیتروار شامل موارد زیر می‌باشد :

• سیستیت بینابینی / سندرم درد مثانه.
  • سندرم مثانه بیش فعال.
  • افتادگی مجرای ادرار، مثانه یا رحم به داخل واژن شما.
  • پرتودرمانی به ناحیه لگن شما.
  • به ندرت سرطان مثانه یا تومور لگن.
  • باریک شدن مجرای ادرار (تنگی مجرای ادرار).

بارداری علت سوزش ادرار مکرر

سوزش و تکرر ادرار در دوران بارداری پدیده‌ ای بسیار رایج و طبیعی است. دلیل این امر این است که جنین می‌تواند روی مثانه فرد باردار فشار بیاورد و باعث می‌شود مثانه ادرار کمتر نگه داشته و فرد مجبور به دفع ادرار بیشتری باشد.

سوزش و تکرر ادرار در بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟ معمولاً ممکن است مجبور شوید در سه ماهه اول و سوم خود دفعات بیشتری ادرار کنید. در سه ماهه دوم این عارضه کمتر دیده می‌شود.

• دیابت

تکرر ادرار و سوزش یکی از علائم شایع ابتلا به بیماری‌ های دیابت نوع 1 و 2 است. وقتی بدن شما نمی‌تواند از انسولین برای تجزیه گلوکز استفاده کند، برای خلاص شدن از شر آن ادرار بیشتری ایجاد می‌کند. دیابت بیشتر از سایر علل دیگر تکرر ادرار باعث افزایش حجم ادرار می‌شود (پلی یوری).

مطالعه بیشتر : برای اطلاع از اینکه ، ادرار مکرر شبانه از چیست ، کلیک کنید .

• پروستات بزرگ‌ شده

در مردان پروستات غده‌ای به اندازه یک توپ گلف است که مقداری از مایعی را که هنگام انزال خارج می‌شود، می‌سازد. بزرگ شدن پروستات (هیپرپلازی خوش خیم پروستات)  یا به ندرت ابتلای به تومور های پروستات می‌تواند به سیستم ادراری شما فشار وارد کرده و باعث سوزش و تکرر ادرار شود.

علل دیگر سوزش و تکرر ادرار

علل دیگر تکرر ادرار و سوزش شامل موارد زیر می‌باشد:

• سکته.
  • آسیب‌های نخاعی.
  • فیبرومیالژیا
  • دیورتیک ها (داروهایی که به حذف نمک و آب اضافی از بدن شما کمک می‌کنند).
  • الکل یا کافئین.

از کجا بفهمم تکرر ادرار دارم ؟

اگر بیش از هشت بار در روز یا بیش از دو بار در شب ادرار می‌کنید، یا تعداد دفعاتی که در روز ادرار می‌کنید آزارتان می‌دهد، ممکن است تکرر ادرار و سوزش داشته باشید.

در این مورد یک پزشک معالج می‌تواند به شما در درک علائم و پیدا کردن علت سوزش ادرار مکرر کمک کند. برای انجام این کار، آن‌ ها ممکن است از شما سوالاتی بپرسند:

•  چه دارو هایی مصرف می‌کنید؟
  • معمولاً چه مقدار و چه نوع مایعاتی می‌نوشید؟
  • آیا بیش از حد معمول مشروب می‌خورید؟
  • آیا الکل یا نوشیدنی‌ های الکلی می‌نوشید یا کافئین؟
  •  آیا ساعات خاصی از روز یا شب وجود دارد که بیشتر به دستشویی می‌روید؟
  • آیا در پاهای خود ورم دارید؟
  • آیا خروپف می‌کنید؟

همچنین ممکن است پزشک معالج یک نمونه ادرار برای آزمایش جهت تشخیص عفونت دستگاه ادراری را درخواست کند. اگر علل دیگری پیدا نکردند، ممکن است از سونوگرافی یا سی تی اسکن برای جستجوی تومور ها یا سایر مشکلات ساختاری بدن فرد که ممکن است باعث سوزش و تکرر ادرار شوند استفاده کنند. در برخی موارد، آن‌ ها ممکن است از سیستوسکوپ (یک دوربین کوچک) برای مشاهده داخل مثانه استفاده کنند.

مطالعه بیشتر : برای آشنایی با ،قرص پرازوسین برای تکرر ادرار ، کلیک کنید .

چگونه می‌توانم تکرر ادرار و سوزش را متوقف کنم؟

با درمان به موقع و متناسب می‌توانید تکرر ادرار و سوزش را مدیریت یا متوقف کنید. از این رو پزشک معالج شما معمولاً این فرایند را با تعیین علت بروز علائم در  شما شروع می‌کند. درمان سوزش و تکرر ادرار بستگی به ابتلای به بیماری‌ های زمینه‌ای دارد و می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• تغییرات در نوع و حجم مایعات، از جمله نوع و مقدار مایعاتی که به صورت روزانه می‌نوشید.
  • مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ ها برای درمان عفونت‌ هایی مانند عفونت ادراری.
  • مدیریت و کنترل بیماری دیابت، مشکلات پروستات یا سایر بیماری‌ های مزمن و مداوم.
  • فیزیوتراپی کف لگن برای مثانه بیش فعال.
  • اگر نشت ادرار همراه با نیاز مکرر به رفتن دارید، تمرینات کگل را انجام دهید.

با انجام چه اقداماتی تکرر ادرار  و سوزش را به طور طبیعی مدیریت کنم؟

چندین تغییر مفید در شیوه زندگی برای مدیریت تکرر ادرار و سوزش وجود دارد که ناشی از عفونت یا سایر بیماری‌ های زمینه‌ ای نیست. این روش‌ ها شامل موارد زیر می‌باشند:

از نوشیدن مایعات دو ساعت قبل از رفتن به رختخواب خودداری کنید.

مقدار الکل و کافئینی که می‌نوشید را محدود کنید، از جمله نوشابه‌ های گازدار، چای و سایر نوشیدنی‌ های غیر قهوه همراه با کافئین.

برای جلوگیری از نشت ادرار از پد محافظ یا لباس زیر استفاده کنید. این یک راه حل کوتاه مدت است که می‌تواند به شما کمک کند تا زمانی که بیماری شما درمان می‌شود به زندگی خود ادامه دهید.

برای انجام درمان علت سوزش و تکرر ادرار می‌توان از تجارب درمانی بیماران قبلی بهره گرفت. همچنین در این زمینه می‌توان از تجارب جناب آقای دکتر فرشاد نامداری جراح و فوق تخصص کلیه و مجاری ادراری و ناباروری مردان با سابقه بیش از 15 سال جراحی موفق در این زمینه کمک گرفت.

دکتر فـرشاد نامداری، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی و حائز رتبه دوم بورد کشوری تخصصی اورولوژی می‌باشد. ایشان دانش‌ آموخته و دستیار ممتاز دانشکده علوم پزشکی تهران می‌باشند. با بهره‌ گیری از دانش و تجربه ایشان می‌توان به‌ خوبی از درمان علت سوزش و تکرر ادرار اطمینان حاصل کرد.

1- دلایل تکرر ادرار و سوزش چیست ؟

برخی از دلایل بروز سوزش و تکرر ادرار شامل این موارد هستند،  سرطان مثانه ، ابتلا به بیماری دیابت (نوع ۱ و ۲ ) ، مصرف داروهای ادرار آور، سیستیت بینابینی (IC) ، بیماری‌های عصبی ، بیش فعالی مثانه ، بارداری ، بیماری پروستات ، پرتو درمانی ، عفونت دستگاه ادراری (UTI) ، دلایل سایکوژنیک

2 – مدت زمان سوزش و تکرر ادرار چقدر می‌باشد؟

مدت زمان سوزش و تکرر ادرار به دلیل ایجاد تکرر ادرار بستگی دارد. امکان دارد عفونت دستگاه ادراری پس از چند روز درمان بهبود پیدا کند. البته در برخی از موارد تعیین دلیل تکرر ادرار و سوزش دشوار می‌باشد.

منبع مقاله: