dardlagan

ناحیه لگن و کمر مردان دارای استخوان‌ها، رباط‌ها و اعصابی است که همگی می‌توانند منشأ درد باشند. درد لگن در مردان می‌تواند ناشی از مشکلاتی در ساختارهای بسیار مختلف در ناحیه لگن باشد. برخی از این شرایط می‌توانند هم در مردان و هم در زنان رخ دهند و برخی دیگر منحصراً در مردان مشاهده می‌شوند. دلایل متعددی برای درد لگن در مردان وجود دارد. علائم ممکن است از درد موضعی تا دردی که به پایین پا کشیده می‌شود، متغیر باشد. برخی دردها ممکن است تنها هنگام حرکت کردن و برخی دیگر در هنگام استراحت احساس شوند. ممکن است بی‌حسی، سوزش یا مشکل در حرکت مفصل لگن خود داشته باشید.

دانستن علائم مختلف مرتبط با درد لگن و کمر بسیار مهم است. توصیف دقیق علائم اطلاعات لازم را جهت تشخیص درد در اختیار پزشک قرار می‌دهد. نکته کلیدی برای تعیین دلیل هر درد دانستن سابقه‌ی بیمار و نیز استفاده از تکنیک مناسب برای معاینه است. بررسی‌های رادیولوژیکی مانند سی تی اسکن، ام آر آی و رادیوگرافی ممکن است تمام چیزی باشد که برای کمک به پزشک جهت تشخیص درد لگن مورد نیاز است.

در صورت داشتن هر یک از این علائم و شدت گرفتن درد کمر و لگن باید هر چه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا پس از تشخیص علت درد به درمان این مشکل بپردازد. گاهی ممکن این دردها خصوصاً در مردان بخاطر مشکلات کلیه و مجاری ادراری باشد که باید جهت درمان آن به متخصصین اوورلوژی مراجعه کرد. برای اطلاع از ساعات کار کلینیک و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌ 02188776801 تماس حاصل فرمایید.

دلایل

عفونت‌های مجاری ادراری

عفونت‌های مجاری ادراری و عفونت مثانه در زنان بیشتر از مردان شایع هستند زیرا زنان مجرای ادرار کوتاه‌تری دارند، اما هر دو جنس می‌توانند دچار عفونت‌های مجرای ادرار شوند. در صورت وجود عفونت مجرای ادرار، ممکن است بطور مکرر احساس شدید و دردناک اضطرار برای ادرار داشته باشید، اما ادرار بسیار کمی خارج می‌شود. همچنین ممکن است در ناحیه شکم، کمر یا پهلوها درد وجود داشته باشد. عفونت‌های مجاری ادرار به راحتی با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند. عفونت مزمن بیشتر احتمال گسترش به بخش‌های دیگر بدن را دارد. سیستیت بینابینی وضعیتی است که التهاب مثانه موجب درد هنگام دفع ادرار می‌شود.

سرطان مثانه

سرطان مثانه اغلب در سلول‌های پوشش داخلی مثانه که ادرار در آنجا جمع می‌شود، بروز پیدا می‌کند. با اینکه سرطان مثانه بیشتر افراد مسن را درگیر می‌کند، اما می‌تواند در افراد جوان نیز رخ دهد. شایع‌ترین علائم آن شامل درد هنگام ادرار، درد در کمر و لگن می‌باشند. این علائم لزوماً بدین معنی نیستند که سرطان مثانه دارید.

عفونت در کلیه‌ها

عفونت در کلیه‌ها یا پیلونفریت می‌تواند باعث درد لگن در مردان شود. این نوع عفونت معمولاً به صورت عفونت مجاری ادرار آغاز می‌شود و در طول زمان به مثانه و کلیه‌ها انتقال پیدا می‌کند. هرچه این عفونت بدون درمان باقی بماند، احتمال انتقال آن به سایر بخش‌های سیستم ادراری بیشتر می‌شود. عفونت کلیه عمدتاً با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شود.

سنگ کلیه

سنگ کلیه همچنین یکی از دلایل شایع کمر درد و گاهی اوقات درد لگن است. برخی افراد سنگ کلیه را به عنوان شدیدترین دردی که تجربه کرده‌اند، توصیف می‌کنند. درد سنگ کلیه ممکن است در پایین کمر، لگن یا شکم احساس شود. این درد ممکن است در ابتدا مداوم نباشد، اما به تدریج شدت و مدت زمان آن افزایش می‌یابد.

عفونت‌های مقاربتی

بسیاری از عفونت‌های مقاربتی ممکن است منجر به درد لگن شوند. عفونت کلامیدیا معمولاً در بیشتر مردان باعث علائمی نمی‌شود، اما ممکن است سوزش ادرار و درد لگن را به همراه داشته باشد. عفونت سوزاک موجب سوزش ادرار در بیشتر مردانی که با باکتری آلوده شده‌اند، می‌گردد. برخی از عفونت‌های مقاربتی با آنتی‌بیوتیک قابل درمان هستند؛ تبخال درمان قطعی ندارد اما داروهایی برای کمک به پیشگیری از بروز علائم وجود دارند.

التهاب پروستات

پروستاتیت یا التهاب غده پروستات می‌تواند باعث درد لگن، کمر درد و سوزش ادرار در مردان شود. التهاب پروستات ممکن است در اثر عفونتی ایجاد شود که با آنتی‌بیوتیک قابل درمان است. بزرگ شدن غده پروستات که ناشی از عفونت نباشد می‌تواند ناشی از سرطان پروستات یا یک وضعیت شایع به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات باشد. در اثر این وضعیت ادرار کردن دشوار می‌شود و درمان‌های پزشکی برای آن وجود دارند.

مشکلات روده

مشکلات روده مانند سندرم روده تحریک پذیر، یبوست شدید، تجمع مدفوع و کولیت زخمی ممکن است باعث درد شکم یا لگن شوند. آپاندیسیت یا التهاب آپاندیس که متصل به روده بزرگ است می‌تواند موجب درد شدید لگن یا پایین شکم گردد.

بواسیر

یک دلیل دیگر درد لگن بواسیر است که بصورت وریدهای متسع و ملتهب اطراف مقعد می‌باشد. این وریدها که ممکن است در داخل یا خارج راست روده واقع شده باشند می‌توانند باعث دردناک شدن حرکات روده شوند. در موارد شدید بواسیر می‌تواند حتی نشستن را برای فرد دردناک کند.

عوامل اجتماعی

افرادی که در حرفه‌هایی شاغل هستند که شامل جابه‌جایی مصالح با کمک دست می‌باشند بیشتر مستعد درد کمر و لگن خواهند بود. فعال بودن از لحاظ جسمانی میزان آمادگی را افزایش می‌دهد،‌ اما مطالعات نشان داده‌اند که فعالیت جسمانی شدید و پر فشار می‌تواند درست مانند عدم فعالیت منجر به کمر درد شود.

عوامل سبک زندگی

سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد الکل می‌تواند موجب تحریک درد پایین کمر شود. مردان ۵ برابر بیشتر از زنان سیگار می‌کشند.

سایر مشکلات

مردان میانسال در سنین ۴۰ تا ۷۰ سال نیز در خطر پوکی استخوان گذرا هستند. یک نگرانی عمده برای مردانی که دارای درد لگن و کمر هستند، سرطان پروستات است که ممکن است باعث درد یا ناراحتی در این ناحیه شود. سایر دلایل شامل شکستگی لگن، بورسیت، عصب باریکش یا آسیب عضلانی می‌باشند. گاهی اوقات درد لگن ممکن است حتی در اثر مشکلی در لگن نباشد. درد لگن مرتبط با مشکلات پایین کمر شایع است.

جدا از بیماری‌هایی که بر مردان اثر می‌گذارند، دلایل اجتماعی اقتصادی و مرتبط با شیوه زندگی کمر درد در مردان می‌تواند حتی تاثیرات نامطلوب‌تری در زنان داشته باشد.

dardlagan2

تشخیص درد لگن، کشاله ران و کمر می‌تواند دشوار باشد و نیاز به آزمایش‌های مختلف برای تعیین مشکل باشد. بدون معاینه بیمار امکان تعیین یک برنامه درمانی وجود ندارد. در صورت وجود درد با علت ناشناخته که برطرف نمی‌شود، همیشه بهتر است که با پزشک صحبت کنید. همچنین در صورت داشتن علائم عفونت مانند درد، خستگی یا بدن درد نیز باید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. در صورت داشتن سابقه بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار، توصیه می‌شود که برای ارزیابی بیشتر به یک متخصص اورولوژی ارجاع داده شوید.

برنامه درمانی برای این درد بر اساس تشخیص و دلایل آن تفاوت‌های عمده‌ای خواهد داشت. برای مثال سنگ کلیه را می‌توان بصورت محافظه کارانه یا با روش‌های غیر تهاجمی یا تهاجمی کنترل کرد. سرطان‌ها نیز به عمل جراحی نیاز دارند. مشکلات کمر با دارو، فیزیوتراپی و گاهی اوقات جراحی قابل درمان هستند.

پیشگیری

کاهش وزن و انجام حرکات کششی بطور منظم می‌تواند به پیشگیری از درد لگن و کمر ناشی از فرسودگی کمک کند. ۷۰ درصد از وزن بدن توسط لگن تحمل می‌شود. هرچه فشار کمتری روی لگن باشد، احتمال پیشگیری از بروز مشکلات لگن در آینده بیشتر است. مصرف غذاهای سالم و ورزش نیز یک روش پیشگیری مثبت برای سرطان پروستات است، هرچند نیاز به شواهد بیشتری برای تایید آن است. پوکی استخوان اغلب با تقویت استخوان‌ها قابل پیشگیری است، بنابراین در مورد مصرف مکمل‌های کلسیمی که ممکن است نیاز داشته باشید و نیز مواد مغذی که بدن برای داشتن استخوان‌هایی سالم نیاز دارد، با متخصص مشورت کنید.