masane

مثانه سالم ادرار را تا زمانی که حجم ادرار به نزدیکی ظرفیت کاملش برسد و عصب‌ها پیام تخلیه ضروری را به مغز مخابره کنند، در خود جمع می‌کند. عملکرد بسیار هماهنگی بین عصب‌ها و ماهیچه‌ها وجود دارد و در این بین ممکن است مشکلاتی از قبیل موارد زیر پیش بیاید:

برای کسب اطلاعات دقیق در زمینه هر یک از این مشکلات می‌توانید روی بیماری مورد نظر کلیک کنید.

مشکل، عارضه، اختلال یا بیماری مثانه باعث می‌شود تا شیوه زندگی در اثر مختل شدن یک عملکرد عادی و روزانه تحت‌الشعاع قرار بگیرد و مشکلات بسیاری ایجاد شود. اختلال مثانه انواع گوناگونی دارد که از بی اختیاری ادرار تا سرطان مثانه متغیر است و با درد، تحریک و خجالت همراه است. البته خوشبختانه بسیاری از بیماری‌های مثانه با مصرف دارو، آموزش‌های لازم و جراحی، کنترل و اصلاح می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع بیماری‌های مثانه با شماره‌ 02188776801  تماس حاصل نمایید.

معرفی مثانه و مشکلات آن

masane1

مثانه اندامی توخالی در پایین شکم است که ادرار را نگه می‌دارد. عارضه‌های بسیاری مثانه را درگیر می‌کند که شایع‌ترین آن‌ها عبارت است از:

• سیستیت: التهاب مثانه که غالباً پی‌آمد عفونت است.
  • بی اختیاری ادرار: تحت کنترل نداشتن مثانه
  • مثانه پرکار: به عارضه‌ای گفته می‌شود که مثانه ادرار را در زمان مناسب به بیرون می‌راند.
  • سیستیت بین بافتی: ناراحتی مزمنی که با درد مثانه و تکرر یا اضطرار ادراری همراه است.
  • سرطان مثانه

گونه‌های متعددی از اختلال‌ها و ناراحتی مثانه و بی اختیاری در میان بانوان و آقایان وجود دارد که بعضی از آن‌ها عبارت است از:

علائم اختلال مثانه

masane2

هر یک از بیماری‌های مثانه و بی اختیاری‌ها علائم خاص خود را دارد که شایع‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

علائم انسداد خروجی مثانه

علائم بی‌اختیاری ادرار

ترشح کردن ادرار هنگام:

• سرفه کردن
  • خندیدن
  • بلند کردن اشیاء سنگین
  • تقلا کردن و زور زدن
  • تغییر وضعیت

علائم بی‌اختیاری اضطراری

• نیاز فوری به ادرار کردن
  • خروج مقدار زیادی ادرار هنگام اتفاقات ناگهانی
  • تکرر ادرار به ویژه شب‌ها

روش‌های تشخیص اختلال مثانه

پزشکان بیماری مثانه را با انجام آزمایش‌های مختلفی مانند آزمایش ادرار (تجزیه ادرار)، رادیوگرافی، سونوگرافی شکم و نوار مثانه یا معاینه دیواره مثانه با سیستوسکوپ تشخیص می‌دهند.

روش‌های درمان اختلال مثانه

درمان مناسب با توجه به شدت علائم و تاثیر آن‌ها بر زندگی بیمار انتخاب می‌شود. پزشکان در مواجهه با ناراحتی‌های مثانه یکی از سه رویکرد اصلی زیر را انتخاب می‌کنند.

دارو

هدف از تجویز دارو برای درمان بی‌اختیاری اضطراری آرام کردن انقباض‌های غیرارادی مثانه و بهبود عملکرد مثانه است. داروهای مختلفی به این منظور وجود دارد که به تنهایی یا به صورت ترکیبی تجویز می‌شود.

جراحی

هدف از جراحی که به منظور درمان بی اختیاری اضطراری انجام می‌شود، افزایش دادن توانایی مثانه در نگه داشتن ادرار و کاهش فشار داخل مثانه است. جراحی بر روی بیمارانی انجام می‌شود که بی اختیاری به شدت ضعیفشان کرده است، مثانه ناپایدار و با انقباض‌های شدید نامناسب دارند که توانایی آن برای نگه داشتن ادرار بسیار پایین است.

بازآموزی مثانه

مدیریت بی‌اختیاری اضطراری معمولاً با برنامه بازآموزی مثانه شروع می‌شود. تحریک الکتریکی و درمان بیوفیدبک نیز گاهی در کنار بازتوانی مثانه انجام می‌شود.